Orkar inte mer!

Sv: Orkar inte mer!

hmm... jag vet inte riktigt, låter ju lite som min... Möjligtvis inte ett kullsyson? ;) de jag träffade innan jag köpte min var lugna och trevliga och det var det jag fått höra om rasen innan också, att de var lättlärda och med på noterna och det verkade ju bra. Men nu i efterhand har jag hört om fler hundar som varit överdrivet reserverade , en del skygga, så det kanske är ett problem, men båda föräldrarna till min var väldigt trevliga.. Vet ju iofs inte om det kan vara något som växt bort/tränats bort... Inte så bra isåfall. Men det finns ju fler här på forumet som har vit herdehund, bla. simba112, tror jag. Vet inte hur deras är?
 
Sv: Orkar inte mer!

Hej! :) jo igår gick det ganska bra, vi mötte tre hundar och den första så satt han ner men han morrade och sen försökte han göra ett utfall (den andra hunden skällde o morrade o slet i kopplet) men jag blev jättearg på honom och då satte han sig faktiskt ner och var tyst sen! Andra hunden satt han ner snälln när den gick förbi och tredje var vi inte beredda på, den kom runt ett hörn några meter ifån oss och appe gick med hängande koppel vid min sida, han brydde sig inte :love: Så jag var stolt över honom :) Men han var lite okoncentrerad på mig resten av promenaden, skulle nosa på allt istället.. Jag tränar som bara den såfort vi går utanför dörren, och tränar på att han ska sitta snällt vid sidan fast det är rörelse runtikring.
 
Sv: Orkar inte mer!

Och idag har pojkvännen knyckt honom så jag har inte träffat hunden sen imorse, men han brukar sköta sig bättre med honom..
 
Sv: Orkar inte mer!

En vit herdehund ska inte vara rädd eller nervös. Men tyvärr har det funnit och finns fortfarande till viss del problem med rädslor inom rasen. Problemet är att det finns folk som avlar på hundar som jag anser inte bör gå inom avel då de dras med rädslor/nervositet och eftersom rasen är relativt liten så blir det fort ett problem.
I rasstandarden för vit herdehund står följande:"Den vita herdehunden skall vara livlig men inte nervös, uppmärksam
och vaksam. Mot främlingar kan den ibland vara något reserverad, dock aldrig ängslig eller aggressiv." Problemet är vad folk tolkar i begreppet "något reserverad".
 
Sv: Orkar inte mer!

Va roligt och höra att det verkar som du hittat en strategi för att jobba med din hund :) Lycka till!
 
Sv: Orkar inte mer!

jag har precis samma problem! det är verkligen skitjobbigt. det är sambons hund. och han har äntligen bokat in sig på en kurs för en tjej som specialinriktar sin på hennes raser (blandis amstaff/pitbull). Får vi inte ordning på henne snart måste vi nog lämna bort henne...

Ska ha barn i maj och de kommer sluta illa med en sådan hund...
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 583
Senast: fixi
·
Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 916
Senast: Sesca
·
Övr. Hund Någon som har el har haft en tik som man kan se som dominant i flock med annan/andra hundar? Hur har det visat sig? Funderar över min...
2
Svar
26
· Visningar
2 527
Senast: BornAgain
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 521
Senast: Liran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp