Ord ni inte står ut med?

Sv: Ord ni inte står ut med?

Inte enligt Lars-Gunnar Andersson, doktor i allmän språkvetenskap och professor i modern svenska, då.

Det är möjligt att folk du träffar använder det annorlunda. Eller att du tolkar dem fel. Men då är det bättre att du beskriver det så - alltså hur DU uppfattar det. När du sedan får se vad en språkprofessor säger kan du ju tänka Jaha, då har jag haft fel för mig.

Haha, förlåt, jag kan tycka att det är så! :D

*kl

Jag hatar ordet kräm efter att ha jobbat med en som kallade ögonklet för kräm. Detta när vi jobbade på en avdelning med mycket sjuka människor och torkade tjockt grönt ögonklet.
Kräääm :yuck:

Och på tal om alla -is ändelser så berättade min kompis att dom på hennes sons förskola hade nån slags pedagogisk avdelning eller liknande som dom kallar för peddis. Jamen vem fan vill ha sitt barn på peddis? :nailbiting:

*kl

Jag hatar ordet kräm efter att ha jobbat med en som kallade ögonklet för kräm. Detta när vi jobbade på en avdelning med mycket sjuka människor och torkade tjockt grönt ögonklet.
Kräääm :yuck:

Och på tal om alla -is ändelser så berättade min kompis att dom på hennes sons förskola hade nån slags pedagogisk avdelning eller liknande som dom kallar för peddis. Jamen vem fan vill ha sitt barn på peddis? :nailbiting:

Peddis leder ju onekligen till associationer man inte vill göra :nailbiting: Låter som en synonym till pervo, ungefär.

*kl

Låter som en eufemism för "peddo", dvs en lite "snällare" förkortning av pedofil. (Kommer kompis av kompanjon?)

Jag läste nyligen i en annons att något företag skulle komma till butiken och demma.....fyyyyy...
...i en tidningsannons - att inte de som tar emot annonsen protesterar!

kl

vad säger man om det är flera hen .....henor, henner, hanner, henhen ?? ...

Menar du att du säger flera hannar och honor om det är fler av en han eller hon också? Flera kvinnor och flera män kan jag köpa, är könet okänt säger man väl flera personer, oavsett om man använder hen eller inte?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Mata småfåglarna
  • Luktar gnagare?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka