Ord ni inte står ut med?

Sv: Ord ni inte står ut med?

I plural använder man de. Oavsett om det är hon, han eller hen i singular. Det måste du väl ha vetat?

det var ju plural jag frågade om ...jag undra om man kommit på nåt henplural, det kanske kommer snart ;)

det var ju plural jag frågade om ...jag undra om man kommit på nåt henplural, det kanske kommer snart ;)

De gånger jag har hört det så har man använt hen, alltså "flera hen". Ska man benämna en grupp personer man inte vet kön på går väl ordet "person" utmärkt! :)

Flera kvinnor och flera män kan jag köpa, är könet okänt säger man väl flera personer, oavsett om man använder hen eller inte?
Åh, jag hatar när folk använder ordet personer! Snacka om att avköna och göra oss till en enorm grå massa. Nä, jag tycker att det är viktigt faktiskt att man är tydlig med om bägge könen finns representerade och då gärna också exakt hur många av varje.

Läste just en rysarstatus för alla som får ögonskav av de/dem-misshandel:

Jag anmälde de för några dagar sedan men då tyckte dem att det var ok, bra att dem tillslut har ändrat sig.

:D

Har nu läst den där meningen 3 gånger. Ångesten försvinner inte. Tur att jag inte ska bli svenskalärare. Jag hade blivit hatad.

Åh, jag hatar när folk använder ordet personer! Snacka om att avköna och göra oss till en enorm grå massa. Nä, jag tycker att det är viktigt faktiskt att man är tydlig med om bägge könen finns representerade och då gärna också exakt hur många av varje.

Precis! Att tex säga "jag har bjudit hem en massa kompisar till min födelsedag", är lika respektlöst det. Ordet kompis har visserligen en enkel pluralform, men vad hjälper det när ordet är könsneutralt? :crazy:

Ja, jag tycker precis som du. Själv aldrig använder jag aldrig ord som folk, personer, vänner, människor, kompisar, släktingar, syskon etc.

Krossa det könsneutrala förtrycket!

I min värld skulle man avstå inbjudningar för att vara säker. Men det är ju jag det. Vi är alla olika.

Men det är ju jag det. Vi är alla olika.

Förvisso.

Men så olik kan ingen vara att hon skulle ta illa upp om du bjöd in med orden:

Kära snippväninna (jag vänder mig mot ordet kamrat som är obehagligt kösneutralt och därmed även mot snippkamrat). Du är välkommen - fan, här sket det sig redan! Du är ju könsneutralt.

Det får bli: Fru/Fröken är välkommen att ...

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kräkningar
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka