Ord ni inte står ut med?

Sv: Ord ni inte står ut med?

Toppas möjligen av fejsrejpad.

Jag använde faktiskt ordet "fejsrejpad" för första gången i mitt liv igår. Det bar mig emot på mer än ett sätt, men jag kapitulerade inför det faktum att det inte fanns något annat ord att tillgå för att beskriva fenomenet. Jag tycker dock att "fejsrejpad" är ett aningens vackrare ord än svengelskans "facerapad".

Jag använde faktiskt ordet "fejsrejpad" för första gången i mitt liv igår. Det bar mig emot på mer än ett sätt, men jag kapitulerade inför det faktum att det inte fanns något annat ord att tillgå för att beskriva fenomenet. Jag tycker dock att "fejsrejpad" är ett aningens vackrare ord än svengelskans "facerapad".

Det är därför man använder det helt engelska ordet - Faceraped. ;)

Åh, jag hatar när folk använder ordet personer! Snacka om att avköna och göra oss till en enorm grå massa. Nä, jag tycker att det är viktigt faktiskt att man är tydlig med om bägge könen finns representerade och då gärna också exakt hur många av varje.

Jag tror jag är kär.

KL
Jag hörde en representant för resebranschen använda orden "kansellera" och "konfirmera". Just "kansellera" gav mig rysningar...

Kl

Uttrycket skott i råttan ger mig svårartad eksem i öronen. Fult, vulgärt och så in i helvete äckligt. Sen har jag väldigt svårt för vavvis/vavvisvappisar.

kl

Nom nom nom alternativt nomnomnom.

Är nog det mest töntiga mina ögon kan läsa. Särskilt när vuxna människor sitter och använder sig av detta :wtf:

kl

Är nog det mest töntiga mina ögon kan läsa. Särskilt när vuxna människor sitter och använder sig av detta :wtf:

Tack för påminnelsen, och skönt att jag inte är ensam.
Har en vuxen vän som ständigt skriver så på sin facebook :yuck:
"Sambon har lagat mat omnomnom" "choklad! nomnomnom" :cautious:

Så vitt jag förstår finns det bara skäl att ytterligare försvenska ett ord om det i sin ursprungliga form inte fungerar bra ihop med det svenska språket i övrigt. Eftersom "c" uttalas som "s" framför mjuk vokal så utgör inte "c" i "kancellera" något problem. Jämför t.ex. med "cell", från latinets "cella" där vi stavar det "cell" och inte "sell".

Kl

Uttrycket skott i råttan ger mig svårartad eksem i öronen. Fult, vulgärt och så in i helvete äckligt. Sen har jag väldigt svårt för vavvis/vavvisvappisar.

Oh, det skrev en kompis till mig i går, har aldrig hört det förut! Det låter inte klokt!!:wtf:

KL

Att som svensk skriva omnomnom när något smakar gott är urlöjligt och ger mig rysningar. Det är ett engelskt onomatopeitiskt uttryck för ljudet när någon mumsar mat som blir helt knäppt på svenska. Nam nam är väl den närmaste svenska motsvarigheten.

Fjortisspråk som att avsluta ord med z i stället för s är riktigt äckligt. Om man dessutom lägger till en -iz-ändelse så är man på min hatlista. Typexempel: Puuuzzz och kramiz

Mitt absolut största hatord just nu är dock "spendera" som nu av alla och envar används i stället för "tillbringa". Jag har absolut inget emot ordet i dess rätta betydelse, t.ex. "Han spenderade alla sina pengar på sprit". Om man spenderar sin tid är det dock för mig inte något positivt, utan antyder att man har slösat bort tiden. Så när någon säger "jag älskar att spendera tid med mina barn" skär det i öronen.

kl

Alltså det är ju engelska versionen av namnam. Och har man vuxit upp med namnam i hela sitt liv är det bara löjligt att "plötsligt" ha glömt det för att man är sååå influerad av engelska:grin:

Jag vet. Men, ett fult ord behöver en ful stavning... Hur ställer sig SA till den stavningen? Med tanke på mejl, tejp, jos osv....

Kancellera och jos finns inte med i SAOL. Däremot mejl och tejp.

Var det Vagabondredaktören som pratade om Thailand du såg? Jag reagerade också där:D

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka