Ord ni inte står ut med?

Sv: Ord ni inte står ut med?

Ordet "kåk".
"Jag håller på att bygga på kåken" får mig att känna sån grym irritation.

Ja, särskilt när det används så där i bestämd form.

"Jag håller på att bygga ett hus" eller "jag bygger ett hus", säger man väl.

Men kåken. Kåken. Möjligen är det okej att säga det om man menar fängelse, men inte om man menar ett normalt bostadshus.

Dessutom ger det mig bilden av ett fullständigt fallfärdigt hus.

Norstedts hävdar att kåk är ett gammalt trähus i sämre skick.

Fast nog används det som samlingsbegrepp på hus i största allmänhet också? Åtminstone i det här trakterna? Typ, han sålde, och köpte en ny kåk i grannstaden istället.

Samtidigt som kåk hör ihop med t.ex. kåkfarare.

Fredagsmys. :eek:
Ser framför mig en familj som moffar i sig gigantiska mängder taccos, och tycker att det är veckans bästa händelse. Skaffa ett liv för fan! Ryser av obehag ... :)

KL

"Chock" i sammanhanget som används ideligen på kvällstidningarnas löpsedlar.
Nakenchock! Bröstchock! Det finns tusen exempel.

För mig betyder ordet "chock" något betydligt starkare än lite upprördhet över att nån råkar visa en kroppsdel för mycket vid en offentlig tillställning. Är man verkligen chockad är man väl knappt ens vid sina sinnens fulla bruk längre?

Ord som jag "vägrar" att använda:
*Fredagsmys
*Rygga (ryggsäck)
*Mellis
Och då är jag ändå småbarnsmor....de säger ju såhär på skolan....

Det stavas 'tacos' :)

Vilken gräsligt nedlåtande syn du har på folk förresten. Måste vara jobbigt att gå runt och tro att alla som använder ett särskilt ord "inte har ett liv".

Fredagsmys. :eek:
Ser framför mig en familj som moffar i sig gigantiska mängder taccos, och tycker att det är veckans bästa händelse. Skaffa ett liv för fan! Ryser av obehag ... :)

För vissa familjer är det kanske veckans bästa händelse? För många barn kan det vara favoritmaträtten dessutom, tex för två av mina barn!

Och vissa ungar får fan inte äta nåt spännande nån gång och när de väl får tacos är det värsta högtiden. Buhu för dom föräldrarna liksom, de borde fattat att de skulle ha skaffat sig ett liv istället för att vara så fattiga...

// har läst alldeles för mycket om fattiga barnfamiljer på senaste...

Kl

Jag har väldigt svårt för när någon benämner något som På, och inte I eller tvärtom...
Ex. "Jag är på Stallet" (Kliar i fingrarna av att skriva de!) "Jag är i Ica och handlar"

För vissa familjer är det kanske veckans bästa händelse? För många barn kan det vara favoritmaträtten dessutom, tex för två av mina barn!

Fascinerande detta hur rätten har degraderats under åren.

för många år sedan var tacos en helt OK bjudrätt för vänkretsen. Massor av goda grönsaker och småplock, goda såser och köttfärs kryddad med omsorg. Gott vin till och goda samtal.

Nu skulle man väl inte tordas bjuda på det utan att bli betraktad med misstänksamhet ;)

Nu skulle man väl inte tordas bjuda på det utan att bli betraktad med misstänksamhet ;)
Folk tycker att det är "svennigt" och WT. Det har blivit för populärt bland folk helt enkelt så då måste vissa kritisera det för att inte vara fint nog, för att liksom upphöja sig själva lite.

Och vissa ungar får fan inte äta nåt spännande nån gång och när de väl får tacos är det värsta högtiden. Buhu för dom föräldrarna liksom, de borde fattat att de skulle ha skaffat sig ett liv istället för att vara så fattiga...

// har läst alldeles för mycket om fattiga barnfamiljer på senaste...

... och de familjerna du läst får nästan alltid tacogrejer i sina matkassar (jag har ju läst lite längre än du;)) - just för att det är nåt som nästan alla ungar älskar men alla ungar inte alltid får.

Jag hade själv med det till en mamma i veckan. "Åh", sa hon, "det är barnens favoritmat!"

Ja, jag kan tänka mig att det är precis så.

Jag är ensam med mina barn, de är inte bortskämda med en massa dyra leksaker och underbara resor. Att äta tacos en fredag efter en vecka som kanske varit tuff, och titta på favoritfilmen kan faktiskt vara en sysselsättning som får oss att må bättre och som är just att "skaffa oss ett liv", för ett liv är att må bra och vara rädda om de nära och kära man har kvar i livet. En dag finns de inte där och då är tacos en helt vanlig fredag ett minne som värmer mer än mycket annat.

Vi har just firat andra advent och druckit glögg, käkat pepparkakor och ostbågar och tittat på filmen "Santa buddies", värsta fredagsmyset och "icke livat" så här på en söndag! :wtf::D

För de där barnen tror jag dels att tacos är gott - men också att det är viktigt att kunna säga i skolan att "vi ska äta tacos ikväll". Precis som alla andra ungar säger.

Och dessutom är det perfekt social plockmat att äta tillsammans med barn. Det finns en massa annan social plockmat som de flesta barn inte gillar, och då går poängen ju helt förlorad.

Fascinerande detta hur rätten har degraderats under åren.

för många år sedan var tacos en helt OK bjudrätt för vänkretsen. Massor av goda grönsaker och småplock, goda såser och köttfärs kryddad med omsorg. Gott vin till och goda samtal.

Jag har också tänkt just det! För 10 år sedan var det på mode, i dag rynkas det på näsan... Men det är ju faktiskt så att många barn ju älskar det.

Min ena son har så länge han kunnat äta själv älskat den här maträtten och den är PERFEKT för barnfamiljer, små barn som sitter och äter och plockar av det bästa. Min dotter har det som favoriträtt nr 2 på listan. Överst är spaggetti och köttfärssås. Tredje barnet har makaroner och korv som favorit.... ;)

Varför se ner på barns egen önskan om favoritmat?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 30
  • Bra gårds och stallhund

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka