Ord ni inte står ut med?

Sv: Ord ni inte står ut med?

Därför att det då förlorar sin status?
Jag älskar lussekatter, hembakade pepparkakor och julpynt.
Men inte fasen kör jag med det året runt. Då skulle man tröttna.

För övrigt. Tacos är perfekta familjematen. Hur lätt som helst att få ungar att äta grönsaker. Var och en plockar till sig de sorter man gillar.
Och resterna ger man till marsvinen.

Fascinerande detta hur rätten har degraderats under åren.

för många år sedan var tacos en helt OK bjudrätt för vänkretsen. Massor av goda grönsaker och småplock, goda såser och köttfärs kryddad med omsorg. Gott vin till och goda samtal.

Nu skulle man väl inte tordas bjuda på det utan att bli betraktad med misstänksamhet ;)

Nixpix, tacos är svennigt och får bara ätas i smyg med gardinerna fördragna. När man uppdaterar sin facebookstatus så skriver man att man ätit pulled pork i stället och ser till att instagrambilden är lagom suddig.

Fredagsmys är ett sätt för barnfamiljer att samlas, sätta punkt för veckan, se fram emot en ledig helg tillsammans. AW fast med barn. Jag förstår inte hur det kan reta någon människa på hela jorden?

Nej nej, gud nej! Jag har en kompis till exempel som när jag sa att jag gillade en etiopisk restaurang här i stan på en gång påpekade att dom garanterat INTE serverar RIKTIG etiopisk mat för RIKTIG injera finns det typ INGEN som gillar för det är JÄTTEKONSTIGT. Och jag kände mest att, jaha, om riktig injera smakar skit är jag glad att de gjort så fel att deras är riktigt god :D

Jamen då så! ;)
Jag har ju själv varit insyltad här i diskussioner om mat-ord och använder både pannkakor, plättar och äggröra helt galet :D

Men just när det gäller Texmex är jag lite petig, för det betyder så olika saker för mig. T.ex. så gillar ingen i familjen riktigt tacos av den hårda-skal-sorten som går i bitar när man tar en tugga, men alla älskar fajitas som man designar själv med fyllning efter behag. Och dotterns kompisar, som brukar böna och be om att få äta middag med oss när vi gör Chicken Enchiladas i ugnen, skulle nog bli rätt snopna om dom fick tacoskal på tallriken.

I dotterns skola serveras både tacofisk och tacopizza, och ingetdera har nån som helst likhet med "tacos" annat än möjligtvis kryddblandningen som breds ovanpå.

Men just när det gäller Texmex är jag lite petig, för det betyder så olika saker för mig.
Jaha, det är inte jag. Jag är väl svennig nog att tycka att svenska tacos är svenska tacos och att det kan ätas med hårda skal eller mjuka skal eller vad man vill.

I vårt hus består största förvirringen i att tortilla betyder omelett för min sambo och inte mjuka tacosskal :D

Senast ändrad av en moderator:

Vad jag vänder mig mot är ju Fredagsmys. Om man tycker att det är höjden av lycka, varför begränsa sig till fredagar? Det är ju fullt möjligt att trycka i sig tacos varje dag?
Men vadå "trycka i sig"? Vad är ditt problem egentligen? Folk som äter tacos de "moffar" (världens fulaste ord) eller "trycker i sig" medan du "äter" din mat.

Bara för att man gillar en maträtt betyder det väl inte att man vill äta den varje dag? :confused: Dessutom verkar du ha missat den lilla detaljen att fredagen är sista dagen på jobb- och skolveckan för de flesta. Man kan andas ut lite, nu är det helg, och sitta ner och äta något gott tillsammans. Och då råkar många barn gilla tacos så då får dem det ibland. Vem i hela världen kan bli upprörd av det?

Och vem är du att sitta och säga att man inte har ett liv om man äter middag med sin familj en fredagkväll istället för att kuska runt i ett jädra ridhus?

Nä exakt. Och man har ett mycket coolare liv då man gör så. För umgås man med sin familj på fredag kväll är man bara så ute.

Jaha, det är inte jag. Jag är väl svennig nog att tycka att svenska tacos är svenska tacos och att det kan ätas med hårda skal eller mjuka skal eller vad man vill.

I vårt hus består största förvirringen i att tortilla betyder omelett för min sambo och inte mjuka tacosskal :D

Jamen du store tid - det GÖR det ju faktiskt!! lever du ihop med en Spanjor?

KL.
Jag är så hemsk och svenneaktig att jag tillochmed infört ordet fredagsmys i min danska sambos vokabulär :devil:. Fast han blev lite besviken när han fick veta att jag inte uppfunnit konceptet själv som han trodde :D.

Fredagsmyset är HELIGT! Ibland kan vi sträcka oss till att ha torsdags -eller lördagsmys istället, men mys det SKA vi ha!

Alltså, har inte det gått helt överstyr? Det ska väl handla om vilka ord man tycker är obehagligast, och jag har presenterat mitt. Inte debattera varför man gillar ett visst ord/företeelse, eller hur man äter sin tacos?

Jag kan pussa på med ett annat obehagsord, barnbak. Var är spysmailyn när man behöver den? :)

Men det gör det väl inte?

Nej. Det var därför det var lite roligt att de behöver ordet fredagsmys, tycker jag. När (fredags)hygge redan finns (och enligt min mening i lägre grad är associerat med dagis och barn).

Och så hade det varit ännu roligare om de hade lyckats ge olika betydelse åt orden. :D

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka