Ord ni inte står ut med?

Sv: Ord ni inte står ut med?

Norstedts hävdar att kåk är ett gammalt trähus i sämre skick.

Fast nog används det som samlingsbegrepp på hus i största allmänhet också? Åtminstone i det här trakterna? Typ, han sålde, och köpte en ny kåk i grannstaden istället.

Jo, och i den formen har jag inte lika svårt för det. Det är inte dialektalt vanligt här där jag bor, men jag vet att jag hör det på andra håll ibland.

(Jag associerar som Norstedts. Men varför skulle någon sälja ett hus i dåligt skick och istället köpa ett annat? :p)

Ordet kåkfarare använder jag, tex när jag pratar om min framlidne farfar. :D

Apropå ord, då; "Tacos" för mig är såna där hårda böjda tacoskal som man fyller med diverse gott - kryddad köttfärs och diverse grönt t.ex. Och en klick creme fraiche ovanpå, eller ost. Men när jag blir bjuden på Tacos här, är det oftast (nästan alltid) vad jag kallar Fajitas, dvs majstortillas (eller vete eller vad som helst) med fyllning, man viker ihop dem lite snitsigt och äter dem som ett litet paket. Fyllningen kan gärna vara stekta kycklingstrimlor eller köttdito t.ex. Stekt lök, paprika, sallat, ost, guacamole osv.

Ja, fyllningen gör man ju som man vill med, men just "tacos" vs "fajitas" blir jag lite störd på. Tacos är hårda skal, mjuka tortillapaket är fajitas! (Burritos eller enchiladas om de görs i ugn.)

Min bild är att folk åt i skal "förr" men att skalen ersattes av tortilla när fler och fler insåg hur jävla jobbigt det är att hela kreationen rasar ihop vid första bettet.

För vissa familjer är det kanske veckans bästa händelse? För många barn kan det vara favoritmaträtten dessutom, tex för två av mina barn!

Åh, shit vad roligt. Hade inte väntat mig ett enda svar, tråden var så gammal. Och ja, jag vet inte ens hur Tacos-skiten stavas, blev det rätt den här gången? :) Fredagsmys ger mig ännu lite läskigare vibbar nu ...

Åh, shit vad roligt. Hade inte väntat mig ett enda svar, tråden var så gammal. Och ja, jag vet inte ens hur Tacos-skiten stavas, blev det rätt den här gången? :) Fredagsmys ger mig ännu lite läskigare vibbar nu ...

Om fredagsmys ger dig läskiga vibbar borde du skaffa dig ett liv.

Åh, shit vad roligt. Hade inte väntat mig ett enda svar, tråden var så gammal. Och ja, jag vet inte ens hur Tacos-skiten stavas, blev det rätt den här gången? :)
Nej, tacos stavas inte med stor bokstav i början.

Fredagsmys ger mig ännu lite läskigare vibbar nu ...
Du verkar verkligen supersympatisk.

Fast alltså, varför se ner på andras livsval? Om några väljer att umgås med familjen och käka tacos en fredagkväll (och kalla det fredagsmys), hur är det att inte ha skaffat sig ett liv om det är vad de vill göra? Är det mer ett liv att lämna ungarna till barnvakt och gå ut på krogen? Bjuda hem någon annan familj och ha parmiddag och stuva undan ungarna i ett annat rum?

Vad ska man göra en fredagkväll för att få ett "ok" på det från dig liksom? Varför inte bara låta andra göra vad de vill med sina liv utan att döma?

Tacos är hårda, tortillas mjuka. Hittills säger de flesta rätt här, men så är vi ju alltid några år efter Sverige :D

Äkta tacos är faktiskt mjuka tortillas, men inte så stora som man gör fajitas av, utan mindre. Och det ska inte vara crème fraiche och grejer i, utan bara hackat, grillat kött och salsa. Om man ska vara riktigt petig :p Det vi äter här i Sverige är texmex och kommer från USA.

Är det inte så att mat anpassas efter samhället? Typ tacos vi äter är "svensk tacos", och är inspirerad av usas texmex, men det är en egen grej liksom? Precis som pizza, sushi eller all annan mat som kommer hit, det blir en svensk version av det? :)

Jo, så är det ju. Vår så kallade "kinamat" existerar inte i Kina, t.ex... Precis som att all mat anpassas i styrka och smak osv. I Sverige kan man äta stark indisk mat, som exempel, åk till Indien och ät mat och deras milda är på gränsen till för stark... Så självklart anpassas all mat efter den som ska äta det. :)

Äkta tacos är faktiskt mjuka tortillas, men inte så stora som man gör fajitas av, utan mindre. Och det ska inte vara crème fraiche och grejer i, utan bara hackat, grillat kött och salsa. Om man ska vara riktigt petig :p Det vi äter här i Sverige är texmex och kommer från USA.

Ja, så är det nog! Mina erfarenheter av "Mexikansk mat" härrör sig från mina år i San Diego, som ju ligger ett kort stenkast från Mexikos gräns. Men som förmodligen till 99% är Texmex ;) Men jag minns att där fanns ganska många pyttesmå restauranger dit de Mexikanska gästarbetarna gick för att äta lunch, och där åt vi nästan alltid nåt vi kallade "Warm Puppies" (!!:eek: ) och som i stort sett bestod av en rejäl tortilla fylld med refried beans och en stark tomatsås. Till det åt vi ljuvliga marinerade morotsskivor som jag önskar jag kunde receptet på. Mexikanarna själva drack alltid en risdryck till, som jag tyvärr aldrig provsmakade.

Men det vi åt på de större restaurangerna var ju helt klart Texmex - men gudomligt gott! Speciellt kedjan LaSalsa gör de mest himmelska rätter.......

Är det inte så att mat anpassas efter samhället? Typ tacos vi äter är "svensk tacos", och är inspirerad av usas texmex, men det är en egen grej liksom? Precis som pizza, sushi eller all annan mat som kommer hit, det blir en svensk version av det? :)
Jo men precis. Och jag kan tycka att det är så sanslöst dryyyygt med alla som bara måste "åh men det här är minsann inte riiiiiiiiiiktig injera/tacos/kinakäk/thaimat/whatever". Jag menar, när jag säger att jag är sugen på tacos så menar jag ju det som de flesta i Sverige kallar tacos - oavsett hur det SKA smaka eller se ut EGENTLIGEN.

Jag orkar själv inte gå runt och påpeka hur maten minsann ska vara men vissa gör det ju uppenbarligen :D

ÄH! :sneaky:

Jag (för du menar väl mig...?) använder ju tydligen fel ord själv.

Men om jag blir hembjuden på tacos och sen får det jag kallar fajitas ... så blir jag rätt glad för jag gillar dem bättre!

Jag menar - beställer jag pasta vill jag inte direkt ha ris....?

Hur ser dina egna glamorösa fredagar ut, då? Du packar förstås för en New York-weekend - varje vecka;)

och där åt vi nästan alltid nåt vi kallade "Warm Puppies" (!!:eek: ) och som i stort sett bestod av en rejäl tortilla fylld med refried beans och en stark tomatsås. Till det åt vi ljuvliga marinerade morotsskivor som jag önskar jag kunde receptet på.

Förutom namnet låter det där verkligen gott!

Jag (för du menar väl mig...?) använder ju tydligen fel ord själv.
Nej nej, gud nej! Jag har en kompis till exempel som när jag sa att jag gillade en etiopisk restaurang här i stan på en gång påpekade att dom garanterat INTE serverar RIKTIG etiopisk mat för RIKTIG injera finns det typ INGEN som gillar för det är JÄTTEKONSTIGT. Och jag kände mest att, jaha, om riktig injera smakar skit är jag glad att de gjort så fel att deras är riktigt god :D

Hur ser dina egna glamorösa fredagar ut, då? Du packar förstås för en New York-weekend - varje vecka;)

Glamoröst, nej det är inte ofta. Själv är jag oftast i stallet, är ju perfekt att få ha ridhuset för sig själv när alla andra är hemma och moffar tacos! :) Och när jag kommer hem äter jag nog oftast något billigare än tacos, har inte köpt tacos själv, men misstänker att det blir rätt dyrt med alla bröd, såser, guaccamole mm. Själv slänger jag oftast ihop en räksallad eller en räksmörgås, snabbt och billigt!

Vad jag vänder mig mot är ju Fredagsmys. Om man tycker att det är höjden av lycka, varför begränsa sig till fredagar? Det är ju fullt möjligt att trycka i sig tacos varje dag?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 30
  • Bra gårds och stallhund

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka