Ord ni inte står ut med?

Sv: Ord ni inte står ut med?

kl

Jag avskyr ordet fri då det används istället för gratis. "En fri månad!". Vadå, har man varit fängslad tidigare eller?

Äckligt. Varför inte bara säga gratis. :banghead:

Mitt absolut största hatord just nu är dock "spendera" som nu av alla och envar används i stället för "tillbringa". Jag har absolut inget emot ordet i dess rätta betydelse, t.ex. "Han spenderade alla sina pengar på sprit". Om man spenderar sin tid är det dock för mig inte något positivt, utan antyder att man har slösat bort tiden. Så när någon säger "jag älskar att spendera tid med mina barn" skär det i öronen.

SAOL har faktiskt med det som variant. Spendera betyder "göra slut på pengar, frikostigt ge ut, tillbringa tid." Det förvånade mig.

Språkrådet håller med SAOL:

fråga
Kan man säga på svenska att "Han spenderade hela helgen hos sin mormor"? Kan man använda spendera om annat än pengar?

svar
Ja, det kan man.
Det är inte ovanligt att människor reagerar på den här användningen av spendera och uppfattar den som en irriterande påverkan från engelskan. Men det får i så fall sägas vara en av de mer oförargliga anglicismerna, och det är inte säkert att det enbart rör sig om en sådan heller. Fröet till den här betydelseutvecklingen finns nämligen redan i svenskan.

Vi har sedan länge en mängd överförda, metaforiska uttryckssätt som alla behandlar tid som om den vore en värdefull ägodel eller en ekonomisk tillgång – inte bara i det stående uttrycket tid är pengar, utan också i uttryck som slösa inte med min dyrbara tid eller han lever på lånad tid. Vi kan också investera tid i något, satsa tid på något, spara in tid, vinna tid, förlora tid, ge något en viss tid, få tid till något, ta – eller t.o.m. stjäla – tid från något annat.

Därför är det helt rimligt att vi också kan spendera tid på något.

I SAOB finns "kancellera" med. Jag trodde faktiskt att det fanns med även i SAOL, men ordet kanske betraktas som föråldrat?

Förmodligen. Jag kollade i SAOLs app, där är det inte med.

SAOB är lurig just för att den är en historisk ordbok. Jag visste inte ens att fanns förrän för några år sedan, när SAOBs beskrivning på fullt allvar användes på buke för att motivera användning av n-ordet. ("manlig individ tillhörande den människoras som är inhemsk i Central- o. Sydafrika o. som bl. a. kännetecknas av mycket mörk (stundom chokladbrun) hy, ulligt, krusigt hår, bred, platt näsa o. tjocka läppar;"):banghead:

edit: när man söker på kancellera i SAOLs app får man frågan om man menade bl a könscellerna, hancellerna, kapsylera och konciliera:D

Senast ändrad:

Då är det kanske till och med så att det "kancellera" som en del människor använder idag rent av inte kommer från svenskans föråldrade "kancellera", utan är att betrakta som en anglicism?

Språkrådet håller med SAOL:

Alltså jag köper absolut att man kan använda ordet "spendera" om tid. Det jag vänder mig emot är att ordet, i mina öron, har en viss negativ värdeladdning. Det antyder, tycker jag, att man har slösat bort, eller gjort av med tiden. Har man suttit i fängelse tycker jag det är helt ok att säga att tiden har spenderats. Har man knarkat bort sitt liv, har man förmodligen spenderat det. Men när man pratar om något värdefullt och positivt, som att umgås med sina vänner eller sin familj, tycker jag det låter konstigt. Och alldelse avsett om jag har rätt eller inte, tycker jag det är ett urfult ord som har fått ett alldeles omotiverat uppsving i både tal och skrift. Varför inte använda det vackra och totalt värdeneutrala "tillbringa"?

Alltså det är ju engelska versionen av namnam. Och har man vuxit upp med namnam i hela sitt liv är det bara löjligt att "plötsligt" ha glömt det för att man är sååå influerad av engelska:grin:

Kancellera och jos finns inte med i SAOL. Däremot mejl och tejp.

Var det Vagabondredaktören som pratade om Thailand du såg? Jag reagerade också där:D
Ja, det var Vagabondredaktören, som pratade om att resenärer kunde "KANSELLERA" sina julresor... Varför inte använda "avboka" eller "boka om", eftersom det är något som ligger ganska långt fram i tiden? "KANSELLERA" (Jag fortsätter så :) ) betyder, för mig, att något ställs in med ganska kort varsel...

*KL*

Ett uttryck som jag kommit på att jag avskyr är "prata med små bokstäver". :wtf: Det låter så vansinnigt beskäftigt.

Jag använder inte heller spendera om tid, det känns inte bekvämt för mig ...

Men det är faktiskt inte negativt laddat. SAOL förklarar det ju också med " frikostigt ge ut" - och det är ju positivt.

Fast ser du det som negativt när det gäller pengar också? Kan du inte säga att du spenderar pengar på något vettigt/något du vill ha? Kan du t.ex inte säga att du tycker det är roligt att spendera pengar på nya saker till hästen, eller till dig själv, eller måste det vara negativt i alla lägen?

KL
Återkommer med ännu ett uttryck som får mig att vilja krypa ur skinnet:
Pocka på.
Jag blir ungefär som en katt som inte vill bli klappad när jag hör det. :yuck:

Kl

Ordet "kåk".
"Jag håller på att bygga på kåken" får mig att känna sån grym irritation.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka