Ord ni inte står ut med?

Sv: Ord ni inte står ut med?

Jag hör inte det ofta men det har hänt några gånger och visst är det oftast med nån skämtsam underton, det gör det inte så mycket bättre.

Ordet karl kanske får ett uppsving nu när Agnes sjunger Lills gamla slagdänga. Snart är det ungdomarnas ersättning för pv :)

Visst! Det är en risk jag hellre tar i vissa sammanhang.

I de flesta kommunikationssituationer brukar det vanligtvis finnas en underliggande önskan hos både sändare och mottagare att förstå varandra. Men, man kan ju, genom ditt uttalande, fundera över din egen konflikträdsla...

Jag hör inte det ofta men det har hänt några gånger och visst är det oftast med nån skämtsam underton, det gör det inte så mycket bättre.

Nej, det gör inte ordet bättre.

Själva skämtandet kan dock ha viss terapeutisk effekt. Både vad gäller relationen till själva ordet och de föreställningar som hänger ihop med de valda sammanhangen.

Som all terapeutisk verksamhet bör det naturligtvis ske i väl valda sällskap, så att man inte av misstag råkar sprida vidare de föreställningar vilkas existens man behöver bearbeta.

Pv är egentligen inte heller nåt vidare. Om det nu är ett ord.

Nej, det gör inte ordet bättre.

Själva skämtandet kan dock ha viss terapeutisk effekt. Både vad gäller relationen till själva ordet och de föreställningar som hänger ihop med de valda sammanhangen.

Som all terapeutisk verksamhet bör det naturligtvis ske i väl valda sällskap, så att man inte av misstag råkar sprida vidare de föreställningar vilkas existens man behöver bearbeta.

Pv är egentligen inte heller nåt vidare. Om det nu är ett ord.
När jag hör PV, tänker jag på bilmodellen... :)

I de flesta kommunikationssituationer brukar det vanligtvis finnas en underliggande önskan hos både sändare och mottagare att förstå varandra. Men, man kan ju, genom ditt uttalande, fundera över din egen konflikträdsla...

Jo, det kan man fundera över. Ibland har jag konflikträdsla, ibland inte, ibland väljer jag mina strider och ibland går jag in i konflikter med varierat resultat. Jag har med åren börjat välja mina strider mer. För mig är det en utveckling, eftersom jag tidigare var ganska "på" och reaktiv.

Med risk för trådkap: Det förstod jag, men hur kopplade du det till det jag skrev om att välja strider. Eller vad det något annat du tänkte på?

Antingen vill du ha svar från mottagaren (inkluderar mottagaren i kommunikationen), eller så vill du inte (exkluderar) ;)

Man kan ju exkludera någon genom att använda ord, som man vet att den personen avskyr... ;)

Fast de exempel jag tänker på är snarare när någon skriver vad den tycker och sedan lägger till "Min åsikt." eller "OBS! Min åsikt." Dvs på samma plats i argumentationen som "Men det är ju jag det."

Jag tycker att det är en helt annan sak än att skriva "Min åsikt är att elefanter är söta."

Ja, jag har ganska ofta intrycket att de som skriver så tycker att motdebattören är en idiot. Samtidigt som jag uppfattar att formuleringen är till för att skydda sig från motargument.

Jaaa, alla är vi olika och tur är ju det.

Vi vill ju inte vara en lång rad grå hennar.

Ja, kanske ett slags konflikträdsla. Eller en idé om att alla "får" tycka som de vill och att ingen har med varandras tyckande att göra. Fast då kan man ju fråga sig varför tyckandet alls luftas på ett diskussionsforum.

Själv skriver jag nog "man skulle ju möjligen kunna tycka att" i sammanhang då jag inte bara tycker att motdebattören har fel, utan då hen är totalt fel ute och saknar verklighetsförankring. Tex tror jag att jag har skrivit saker i stil med "man skulle ju möjligen kunna tycka att ditt resonemang verkar missa det här med alla människors lika värde" eller något liknande. Som svar på hårresande främlingsfientliga påståenden.
Jag uppfattar det på precis samma sätt. Det är väl därför man får klåda i öronen av "men det är ju jag det", för man vet att det betyder att motparten tycker man är en idiot fast det sägs inte rätt ut så man kan inte kommentera det. ;)

Min åsikt uppfattar jag inte som negativt, det är för mig ett tydliggörande om att den andre inte tror att det är dagens sanning som presenteras.

"man skulle ju möjligen kunna tycka att" låter sympatiskt tycker jag. :) Då öppnar man mer för diskussion låter det som.

Nej, du behöver absolut inte säga det :-). Men det är synd om man går omkring och tror att folk "fjärmar sig från pöbeln", som morgaine uttryckte det, när de i själva verket bara vill mjuka upp det de just sa.

Ja, om det vore så så vore det tråkigt. Men jag lovar att jag inte missuppfattat. ;) uttrycket används flitigt av akademiker som vill trycka till en åsikt på civiliserat vis. Det framgår av miner, röstläge etc att det betyder ungefär " jag tycker du är en idiot men jag säger det inte rent ut". Det används ofta för att invända mot en motpart som man inte riktigt kan säga sin åsikt rent ut till, så då levererar man sin åsikt med en verbal brasklapp så att säga.

För att utrycka vaghet kan man även säga "jag tror", "jag tycker nog" jag tror jag tycker" "jag tycker kanske" "jag vet inte, men jag tror". Möjligheterna är ganska stora, och fall där personen inte vet brukar dessa formuleringar användas. Jag kan tycka åtföljs alltid av ett färdigt tyckande.

Senast ändrad:

Jag kan tycka åtföljs alltid av ett färdigt tyckande.

Inte enligt Lars-Gunnar Andersson, doktor i allmän språkvetenskap och professor i modern svenska, då.

Det är möjligt att folk du träffar använder det annorlunda. Eller att du tolkar dem fel. Men då är det bättre att du beskriver det så - alltså hur DU uppfattar det. När du sedan får se vad en språkprofessor säger kan du ju tänka Jaha, då har jag haft fel för mig.

Ja, om det vore så så vore det tråkigt. Men jag lovar att jag inte missuppfattat. ;) uttrycket används flitigt av akademiker som vill trycka till en åsikt på civiliserat vis. Det framgår av miner, röstläge etc att det betyder ungefär " jag tycker du är en idiot men jag säger det inte rent ut". Det används ofta för att invända mot en motpart som man inte riktigt kan säga sin åsikt rent ut till, så då levererar man sin åsikt med en verbal brasklapp så att säga.

För att utrycka vaghet kan man även säga "jag tror", "jag tycker nog" jag tror jag tycker" "jag tycker kanske" "jag vet inte, men jag tror". Möjligheterna är ganska stora, och fall där personen inte vet brukar dessa formuleringar användas. Jag kan tycka åtföljs alltid av ett färdigt tyckande.

Språket används ofta för att förminska, distansera och försvara till exempel med "nog", "lite", "eventuellt" och såna ord. Men det du beskriver tror jag snarare kan vara tecken på att någon tar ansvar för sina åsikter i kombination med en ödmjukhet för att det kanske inte finns någon exakt sanning. De som har ett färdigt tyckande och rigida tankemönster brukar snarare använda sig av "Alltså, så här är det..." och "När man säger så där så...". Det är min erfarenhet.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Uppdateringstråd 30
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka