Ord ni inte står ut med?

Sv: Ord ni inte står ut med?

Jag har också en defekt i min personlighet i så fall. Ju mer det gås på om avkönande desto mer älskar jag hen!

Vi är nog onda:angel:

Flixon: ja, blir man inte luttrad här så är man nog ett hopplöst fall;)

Petruska: undvika interaktion - ja, det har du nog rätt i. "Nu har jag sagt min åsikt men snälla, säg inte emot den":D

Jag tänker nog på "min åsikt" i början av en mening i motsats till "men det är ju jag det" som då kommer i slutet av en mening. "Min åsikt är att..." anser jag mer vara en tydliggörande endast i meningen att det inte ska misstas för något generaliserande, utan att det är just min åsikt. När någon använder "men det är ju jag det" i slutet av en mening däremot så tolkar jag det som att personen vill undvika konflikt i frågan, som att skriva "ptja, jag tycker såhär men det är ju bara lilla jag".

Jag använder det nästan bara ("men det är ju jag det" alltså) om jag tycker att den jag argumenterar emot är en idiot.

Tänk så olika det kan vara :D

Åh, jag som lovade mig själv att jag inte skulle..

För det första så används inte alls "hen" främst där könet är okänt. Jag vet inte hur många exempel jag skulle kunna ge dig härifrån där folk beskriver sitt barn, sin kompis, enförälder, ja nästan vad som helst som "hen". Samtidigt är det inte en skribent som får för sig att generalisera päronet till frukten, röda till färgade eller lägenheten till bostaden. Sen så hävdar man att "hen" baaara är ett ord. Jo tjena.

För det andra så skulle läraren i den ovan givna situationen givetvis sagt "idag kommer en polis hit på besök som ska berätta om hur det ät att vara polis och vad de gör om dagarna. Det är EXAKT det som är ett av problemen med "hen". Precis samma sal som med "dom".

Så används det inte i min omgivning. Men lite av min poäng är att de som inte gillar hen känner ett behov av att klaga på det, det har skett även i trådar här på Buke, någon skrev en text om en person och använde hen, hälften av svaren var väl vettiga råd, medan hälften var klagomål på att hon använde hen istället för att skriva ut könet eller hon/han. Däremot har jag aldrig upplevt någon som använder/gillar hen klaga på att någon annan INTE gör det... Man behöver inte gilla ordet, man behöver inte använda det, men jag ser inte svårigheten i att låta dem som vill, göra det.

*kl*
Jag håller med om att "hen" är väldigt användbart. Det verkar dessutom ha spridit sig otroligt fort! Många av mina elever (gymnasiet) använder det i både tal och skrift helt ledigt, och även jag använder det mer och mer. Jag tycker som flera andra att det verkligen fyllt ut en lucka i språket! :up:

Folk som kallar sin flickvän/fru för regeringen... :arghh:

Håller helt med! Vansinnigt fult.

Knapplån

Fruntimmer tycker jag är ett helt fruktansvärt fult ord. I mina öron är det ett mycket kränkande ord om kvinnor och jag blir arg varje gång jag hör någon säga eller skriva det om en kvinna. För mig är det att sätta en värdelöshetsstämpel på kvinnan. Som att gå runt och kalla kvinnor för slampor eller horor. Kärring ogillar jag också mycket och särskilt när det kommer ifrån yngre personer. För mig är en kärring någon som skriker och svär och är ful som stryk så det kallar man inte sin partner i min värld.
Snippa, framstjärt och stjärt är också ord som ger mig obehagliga rysningar. Så även tuttar och pattar.

Själv tolkar jag nog ofta alla de där tre uttrycken som att man vill ge uttryck för sin åsikt (hur udda man än kan befara att den är) och sedan slippa diskussion och ifrågasättande, genom att använde något av de där uttrycken.

Konflikträdsla, alltså? Uttrycket "man skulle /kanske/eventuellt/möjligen kunna tycka att..." är ännu ett utmärkt exempel på detta... Genom att använda uttrycket säger man inte vad man tycker, man säger vad någon skulle kunna tycka och lämnar en reträttväg vidöppen om man skulle stöta på en person med motsatt åsikt...

Senast ändrad:

Jag tänker nog på "min åsikt" i början av en mening i motsats till "men det är ju jag det" som då kommer i slutet av en mening. "Min åsikt är att..." anser jag mer vara en tydliggörande endast i meningen att det inte ska misstas för något generaliserande, utan att det är just min åsikt. När någon använder "men det är ju jag det" i slutet av en mening däremot så tolkar jag det som att personen vill undvika konflikt i frågan, som att skriva "ptja, jag tycker såhär men det är ju bara lilla jag".

Fast de exempel jag tänker på är snarare när någon skriver vad den tycker och sedan lägger till "Min åsikt." eller "OBS! Min åsikt." Dvs på samma plats i argumentationen som "Men det är ju jag det."

Jag tycker att det är en helt annan sak än att skriva "Min åsikt är att elefanter är söta."

Jag använder det nästan bara ("men det är ju jag det" alltså) om jag tycker att den jag argumenterar emot är en idiot.

Ja, jag har ganska ofta intrycket att de som skriver så tycker att motdebattören är en idiot. Samtidigt som jag uppfattar att formuleringen är till för att skydda sig från motargument.

Tänk så olika det kan vara :D

Jaaa, alla är vi olika och tur är ju det.

Vi vill ju inte vara en lång rad grå hennar.

Konflikträdsla, alltså? Uttrycket "man skulle /kanske/eventuellt/möjligen kunna tycka att..." är ännu ett utmärkt exempel på detta... Genom att använda uttrycket säger man inte vad man tycker, man säger vad någon skulle kunna tycka och lämnar en reträttväg vidöppen om man skulle stöta på en person med motsatt åsikt...

Ja, kanske ett slags konflikträdsla. Eller en idé om att alla "får" tycka som de vill och att ingen har med varandras tyckande att göra. Fast då kan man ju fråga sig varför tyckandet alls luftas på ett diskussionsforum.

Själv skriver jag nog "man skulle ju möjligen kunna tycka att" i sammanhang då jag inte bara tycker att motdebattören har fel, utan då hen är totalt fel ute och saknar verklighetsförankring. Tex tror jag att jag har skrivit saker i stil med "man skulle ju möjligen kunna tycka att ditt resonemang verkar missa det här med alla människors lika värde" eller något liknande. Som svar på hårresande främlingsfientliga påståenden.

För att inte orsaka den där gråa könsförvirringen kanske vi kan dela upp oss i hennar med tuttar och hennar utan tuttar?

Hennar med tissar eller utan tissar menar du?

KL

Som skrevs tidigare av någon så tycker jag "fruntimmer", "Kärringen" (ännu värre när det uttalas käääingen) och "regeringen" är vidriga uttryck. Ordet regeringen har väl sin givna plats när man talar om sveriges regering, förstås. Likaså är ordet "karl" hemskt.
"Min karl...."
"Typiskt karlar..."

Trösterikt är kanske att de som använder de här uttrycken dras till varandra.

Hur man uttrycker sig kan ha att göra med hur man tror att budskapet bäst tas emot. Att vara vag eller mild i sin formulering kan ha syftet att bara nå fram. Om man inte når fram, så finns ju ingen plattform för diskussion eller kommunikation öht.

Att använda exempelvis ”jag tycker…” kan också vara ett sätt att visa att man tar ansvar för det man säger. Istället för att påstå att ”det är…”. Det beror på sammanhanget, vem man adresserar till, vem man är, hur mycket tid man har. Tycker jag ;)

Hur man uttrycker sig kan ha att göra med hur man tror att budskapet bäst tas emot. Att vara vag eller mild i sin formulering kan ha syftet att bara nå fram. Om man inte når fram, så finns ju ingen plattform för diskussion eller kommunikation öht.

Att använda exempelvis ”jag tycker…” kan också vara ett sätt att visa att man tar ansvar för det man säger. Istället för att påstå att ”det är…”. Det beror på sammanhanget, vem man adresserar till, vem man är, hur mycket tid man har. Tycker jag ;)

Genom att vara vag skapar man utrymme för vidare kommunikation, genom att mottagaren ges möjlighet att ställa följdfrågor, om tillräckligt intresse finns. Dvs, uttrycket blir så vagt att mottagaren får svårigheter att förstå det. Sånt kan också förekomma.

Och ja, i varje kommunikationssituation är sändaren beroende av sina egna konnotationer till mottagaren. Liksom mottagaren är beroende av sina konnotationer till sändaren.

KL

Som skrevs tidigare av någon så tycker jag "fruntimmer", "Kärringen" (ännu värre när det uttalas käääingen) och "regeringen" är vidriga uttryck. Ordet regeringen har väl sin givna plats när man talar om sveriges regering, förstås. Likaså är ordet "karl" hemskt.
"Min karl...."
"Typiskt karlar..."

Men regeringen, vem säger så om sin fru nuförtiden? Jag har nog aldrig hört det på allvar, som dåligt skämt någon gång, och så i sådana här samtal. Då man pratar om det, men egentligen inte använder det.

Gubben har jag svårt för. Dvs när kvinnor säger gubben om sin manlige partner.

En granne sa en gång något om "tanten" till min man. Det tog en lång stund innan han fattade att det var jag som avsågs. Jag kan väl ha varit i trettioårsåldern.

Ordet karl är inte alls mitt ord, så att säga. Jag minns att jag hade svårt att ens säga ordet karlar som liten. Numera använder jag ordet karl enbart lite nedlåtande, som i "men släng ut karln då" eller när jag medvetet hemfaller åt könsstereotypa uttalanden som "Pelle är en händig karl" eller "vi måste få tag i en riktig karl" (när något har gått sönder). Även min man och min pappa säger "vi måste få tag i en riktig karl" i dessa kritiska situationer.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Uppdateringstråd 30
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka