optimal tävlingssäsong 2011/vintervila etc

B

Brandklipparen

Snart är 2011 här, tro det eller ej! Skulle vara kul att höra hur ni gör med vintervila, igång sättningen och er kommande tävlings/tränings planering.
Har själv 2 hopphästar och har ännu inte bestämt mig för när det är bästa tidpunkten för dem att få vintervila.
så, era upplägg?

Sv: optimal tävlingssäsong 2011/vintervila etc

Under Jul/Nyår blir det ca: 2-3 veckors vila för min då den inte har nån vidare sommar vila :) Hon har 3-4 veckor på sommmaren och 2-3 på vintern. Sen börjar jag mina hoppträningar i mars månad :) Och tävlandet kanske april-Maj :)

mina har inte haft någon sommarvila alls, så det blir nog lite längre vila för dem (:

Min får ingen vila. På vintern trimmar vi dressyr inför kommande ft-säsong!
Det kommer nog bli lite lugnare där kring jul osv och beroende på underlaget ute men annars kör vi på som vanligt.

Vi har sista helgträningen första helgen i dec och i samband med har vi en vetcheck av hästarna. Efter det blir det 2-3 veckors vila. Sen drar helgträningarna igång igen i mitten på januari så till dess ska de vara igång.

Mina får vila i december och då skrittas de äldre på kort tygel för att inte stelna ihop, men småpluttarna får bli helt avställda. Matte behöver också få lite vintervila.. :rofl: Sen sätts de igång och våran första tävling är sista helgen i februari så då är de igång inför den. Innan dess brukar de alltid vara nån klubbtävling så att man inte skämmer ut sig helt och hållet på de riktiga tävlingarna. Sen ska mamma ta med sig två stycken och åka ner till Anna Hedbys i början av mars i en vecka för att dressyrtrimma. Skulle mer än gärna gör detsamma, haha =)

Min 6åring(fölsto) får ordentlig vila, 6 veckors hel vila utan minsta lilla arbete. Blir hela december och första två i januari, sen rids hon igång igen och tävlingarna börjar i slutet av feb - mars.

Den äldre däremot kommer gå hela vintern, dels har han varit lite skadad så vilade i samband med det, men o andra sidan hade han inte vilat helt i vinter ändå. Sen brukar det bli lite lugnare perioder kring jul och om det är väldigt knasigt väder. Kommer tävlas så fort tävlingarna kommer igång :)

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 743
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 636
Senast: Cambrie
·
Skola & Jobb Jag vet inte hur jag ska hantera den här situationen och behöver hjälp att tänka! Då barnet är vuxet känns det som om den här frågan...
9 10 11
Svar
210
· Visningar
16 757
Senast: Badger
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 052
Senast: fejko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar