Dust n bones
Trådstartare
Min unghund gör utfall mot andra hundar på promenaderna. Det började när han var 6-7 månader och är främst mot andra hanar. Bara lukten av en annan hund kan få honom att explodera. Han blir verkligen rasande, det är inte bara skällande och att han drar. Han kastar sig mot den andra hunden och eftersom jag håller honom nära mig så ”hängs” han i kopplet. Han blir helt okontaktbar och slutar inte slänga sig mot den andra hunden förrän den är en bra bit bort. Jag har blivit biten några gånger när jag har försökt att lugna honom. Han är inte osäker eller rädd. De andra hundarna behöver inte ens titta på honom, som sagt bara lukten av en annan hund kan trigga igång honom.
Tränar kontakt vid hundmöten och avledning med leksak. Leksaken funkar bättre än godis men det hjälper inte alltid heller. Att säga till ordentligt funkar inte heller. Nu funderar jag på om jag ska testa en kemisk kastrering trots att jag egentligen är emot att kastrera hundar för att förbättra ett beteende. Jag tror inte att det hjälper i de flesta fallen men det kanske är värt att prova ändå? Jag har ingen att träna hundmöten med. Har gått hos hundinstruktör men fokuset låg på andra beteenden då, ej utfallen.
Någon som har några erfarenheter eller råd att dela med sig?
Tränar kontakt vid hundmöten och avledning med leksak. Leksaken funkar bättre än godis men det hjälper inte alltid heller. Att säga till ordentligt funkar inte heller. Nu funderar jag på om jag ska testa en kemisk kastrering trots att jag egentligen är emot att kastrera hundar för att förbättra ett beteende. Jag tror inte att det hjälper i de flesta fallen men det kanske är värt att prova ändå? Jag har ingen att träna hundmöten med. Har gått hos hundinstruktör men fokuset låg på andra beteenden då, ej utfallen.
Någon som har några erfarenheter eller råd att dela med sig?