Nej, det är ju knappast en del av testet. Däremot så syns det ju hur hunden är i temperamentet överlag och hur hans beteende ser ut när han är trygg/självsäker/rädd/orädd i olika situationer. Hur nyfiken och engagerad han är i allt som händer omkring honom. Om han reagerar på nya saker på ilska eller rädsla o.s.v. Jag håller inte alls med om att det är som att säga att hunden kommer att börja jaga barn bara för att den jagar vilt. Men om hunden skulle vara helt ointresserad av vilt och inte går igång på jaktlekar så säger det väldigt mycket om hundens jaktinstinkt. Tror det är ganska många som känner att de får sin egna bild av hunden bekräftad på bph:t. Eller så kanske hunden reagerade på ett sätt man inte förväntade sig och ens egna bild av hunden utmanas.
Min hund har en tuff personlighet och en nyfiken inställning och jag var säker på att det skulle synas på testet. Jag var övertygad att han inte skulle visa några kvarstående rädslor på något moment. Jag hade inte sett hur han reagerar på skott innan men jag visste ändå att han skulle vara oberörd. Jag visste att han skulle visa stort intresse av testpersonerna och att han inte skulle tveka i föremålsleken. Jag visste inte om han skulle bli arg eller inte på den ”läskiga personen”. Det visade sig att han såg personen som en ny vän och inte ett hot vilket stämmer väl med han den trygga hunden han är och hans positiva inställning till människor. Han undersökte alla moment själv utan stöd eller uppmuntran från mig vilket inte heller var någon överraskning. Hela hunden utstrålar självsäkerhet och han tycker att ALLT är jättespännande, vilket testpersonerna också uttryckte på bph:t.
Min poäng är att jag känner min hund, jag kan hans reaktioner och jag känner mig rätt säker på att jag skulle se om hans beteende mot andra hundar berodde på osäkerhet. Varför skulle jag läsa honom korrekt i alla andra situationer förutom just denna? Visst att osäkerhet kan uttrycka sig på många sätt och många kaxiga hundar är egentligen osäkra. Men det känns som att andra orsaker glöms bort och otrevliga beteenden automatiskt stämplas som osäkerhet. Jag tycker inte det stämmer på min hund.
Och jo, denna hunden gillar definitivt att ”bråka” Med både människor och andra hundar. Det är då inte av ilska, han gillar att busa på ett ganska hårt sätt. Säger man till eller försöker korrigera fysiskt så honom så går han igång mer, han tycker bara att det är kul. De flesta människor reagerar på samma sätt mot honom när leken går för långt. De vill inte att jag ska gå i mellan och avbryta beteendet, utan de ska visa att de kan få honom att lyda. Deras attityd är att ”han måste lära sig”. Så de visar att ”nu är det nog” på ett schysst men bestämt sätt. Min hund går igång på motståndet och blir ännu vildare. Folk blir då hårdare och hårdare mot honom och ser det som en maktkamp. Men hunden ger sig inte, han tycker det är skitkul med tuffa tag så för hans del så är det lek medan människorna blir mer och mer irriterade av att han inte viker sig. Där går jag i mellan, för folk kommer aldrig säga till den den skärpan som krävs (inte när det inte är ens egen hund). Och jag vill avbryta situationen innan någon tycker att det blir obehagligt, vilket är lätt hänt när en hund leker tuffare och tuffare med en och man inte kan få den att sluta.
Så ingen misstolkar mig så vill jag förtydliga att jag inte heller går in med hårda tag mot hunden, jag håller honom bara nära mig och så får folk ignorera honom till han lugnar sig. Då inser han snabbt att leken är över Jag går aldrig in i en konflikt med unghunden i onödan. Jag är inte villig att ta i så mycket som det krävs för att han ska ta åt sig när det går att lösa på trevligare sätt. Med min andra hund så räcker det med en lätt tillsägelse för att han ska lyssna, han är en mjuk kille. Kan garantera att han inte beter sig på något sätt som skapar osäkerhet i unghunden och han ställer sig aldrig och mäter sig tillbaka mot unghunden.
Det här blev aslångt, sorry Svarar alla lite samtidigt nu, det blir så många upprepningar om jag ska svara alla enskilt.
Men alltså. Min poäng var att inget av det på BPHt har med hur hunden är socialt med andra hundar. En hund kan ju ha specifika problemområden där den inte känner sig helt trygg. Inget konstigt med det och väldigt vanligt. Det är ju inte riktigt "naturligt" att hundar möts på det vis som vi ofta gör heller. Att sitta fast, gå mot varandra osv. Det är ju en ganska hotfull situation i många hundars ögon.
Jag tänker lite som så att en trygg hund känner inte att den behöver försvara sig när det inte finns ett reellt hot. En trygg hund litar på dig och/eller den andra hunden och situationen.
Och det du pratar om att din hund gillar "bråk" är ju en lek för hunden? Det är ju heller inte riktigt relevant att din hund går upp i högre och högre intensitet i sin lek när folk drar upp den och sen inte förstår hur de ska avsluta rätt utan drar upp den ännu mer?
Jag tycker personligen det låter som en hund som är osäker på dina beskrivningar. Din bild av att en osäker hund måste vara generellt osäker eller hukar sig/undviker/flyr stämmer absolut inte. Att slåss är en ganska vanlig respons på rädsla.
Rädsla/osäkerhet behöver inte betyda mer än "den här litar jag inte på, hur ska jag bete mig nu". Det behöver ju inte innebära att hunden är helt livrädd liksom.
Eller varför tror du själv att din hund exploderar på andra hundar, inte går att få kontakt med och omriktar beteendet mot dig? För att den är nöjd, glad och lugn med situationen den är i?