Öppna/sluta - vad är det?

A

Annikan

Jag hör så mycket om detta med att öppna o sluta, men som en fullkomlig nybörjare inom dressyr måste jag fråga - vad innebär detta?

Sv: Öppna/sluta - vad är det?

För att förklara på ett lätt sätt.. Öppna är när du på rakt spår rider som om du skulle rida in på (öppna) en volt. Sluta är tvärtom du rider rakt fram som om du skulle avsluta (sluta) en volt... hästen är alltså böjd i bålen och ska gå på tre spår i både öppna och sluta....

Jag förstår inte vad du menar med att hästen ska gå på tre spår i både öppna och sluta? Du får jääätteee gärna föklara lite mer komplicerat så att jag förstår mer exakt hur man utför övningen :) Ha de fint!

Jag förstår inte vad du menar med att hästen ska gå på tre spår i både öppna och sluta? Du får jääätteee gärna föklara lite mer komplicerat så att jag förstår mer exakt hur man utför övningen :) Ha de fint!

Har du kommit så långt så att du förstått att när du rider på en volt ska hästen vara BÖJD från öron till svans i en båge som är lika stor som voltspåret?

Tänk dig att du böjer hästen, men sedan inte rider på en båge utan på ett rakt spår. Tänk dig en linje från inre bak genom yttre fram och att hästen rör sig åt det hållet. De båda benen följer linjen på ett spår, och på insiden blir det ett spår efter inre fram och på utsidan ett spår efter yttre bak. Hästen är böjd från det håll den rör sig i. Rörelsen kallas öppna.

När inre bak trampar mot yttre fram trampar det in under hästens tyngdpunkt, och vitsen med övningen är bl a att få hästen att ta mer vikt på det bakbenet och därigenom göra det starkare.

Om du i stället ritar en linje från yttre bak till inre fram och rider i den riktningen kommer hästen att vara böjd åt samma håll som den rör sig och rörelsen kallas sluta. Här är det det yttre bakbenet som tränas eftersom det är det som sätts in under tyngdpunkten.

De båda rörelserna kallas samlande, eftersom samling bl a går ut på att förmå hästen att flytta vikt från framdelen till bakdelen.

Nu förstår ja precis :) tackar så mycket för förklaringen! :)

Här är det en till som inte fattat.. Så man ställer typ hästen väldigt mycke inåt i en öppna? Har jag fattat rätt då? :idea:

Nej!
ställd i nacken o kroppen i en mjuk böj.

Det är därför som man har speglar på kortsidan för att kunna se hur många spår som hästen går på, om man rider dessa på spåret längs långsidan.

Man måste oxå hjälpa hästen att föra tillbaka sin vikt till bakdelen om set ska bli ngn samling. Det sker inte med automatik-halvhalter där hästen tar i mer efteråt.

Därför börjar man med en liten böjning som leder till en liten tvärning av antingen framdelen- öppna eller av bakdelen -sluta.
Tvärningen kommer sig alltså av böjningen.

Heej är också en nybörjare i dresyr och har nu fått läxa av min tränare att ta reda på vad öpna och sluta är. Fattar tyvärr inte så mycket av din förklaring.... har du några bilder eller någon bra sida man kan gå in på?? MVH Ponnyflickan!!:D

Hm, kanske kan någon av dessa länkar vara till hjälp i öppna- och slutaförvirringen?:

http://www.markusholst.se/bok/9.htm#Öppna

(observera att sluta-bilderna ligger nedanför textavsnittet om sluta här - bredvid texten om bakdelsvändningar! Där syns tydligt vad som menas med att hästen går på tre respektive fyra spår. Om du som betraktare rakt framifrån eller bakifrån kan se alla hästens fyra hovar går den på fyra spår. Om en bakhov skyms av en framhov, så att du bara ser tre hovar totalt, går den på tre spår).

Här är en annan länk med bilder och kanske lite lättare text? Scrolla ner till avsnitten om öppna resp. sluta:

http://www.amiedahlqvist.se/Ridkonst.htm

Hoppas begreppen klarnar!:D

Liknande trådar

Ridning Jag red på ridskola från jag var 6 till övre tonåren, under senvår och sommar red vi ofta uteritter, i alla gångarter. Man fick lära sig...
8 9 10
Svar
188
· Visningar
9 072
Senast: Sassy
·
Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
10 502
Senast: Sesca
·
Skola & Jobb Läser en artikel i tidningen där en man belåtet berättar hur han slutat jobba, flyttat från storstaden till en mindre stad. X hade...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
8 161
Senast: Thaliaste
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Genom att tänka på de tre kontrollpunkterna: steglängd, takt och att rida på en förutbestämd linje, kan du få hjälp i många övningar...
Svar
0
· Visningar
346
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama