Öppna förskolan med bebis?

Sv: Öppna förskolan med bebis?

För min del var det skönt att kunna gå till ÖF eftersom alla mina "vanliga" kompisar jobbar på dagtid och ingen av dem hade barn. Jag var helt enkelt jätteensam under första tiden som föräldraledig :( Sen var det inte världens roligaste människor där under första föräldraledigheten, de pratade mest shopping, solsemester och hatade sina jobb, typ. Men det var bättre än att sitta helt ensam på dagarna!

Jag började gå med Amanda när hon var ett par månader, själv tycker jag inte att det är något vidare kul, men jag ser på Amanda att hon utvecklas varje gång... Hon leker inte så mycket nej, men hon tittar på de andra och får otroligt många nya intryck, sedan brukar hon sova hela eftermiddagen och då har jag massor av tid att städa, sitta på buke eller sova själv :p... Känner själv att jag har lite dåligt samvete då A ofta är med ut i stallet och inte tycker det är speciellt kul, och då vill jag göra så mycket med henne som det går så hon får lite kvalitetstid själv, så vi har gått på babymassage, öppna förskolan, babyrytmik, och det blir säkert babysim också...

*KL*
nu har jag virrat mig in här med en liten fråga, hippas det är OK?

Hur mycket socialt utbyte (eller vad man ska kalla det) har så små barn av varandra?
Eller är öppen förskol i den åldern mest för föräldrarna. Inget fel med det iofs, men jag blev lite nyfiken.

/*helt borta när det gäller barn*

De leker ju givetvis inte med varandra på det sättet - men faktum är att man ser på dem att de tar väldigt stort intryck av de andra barnen, de är väldigt intresserade och de blir trötta av alla nya intryck efteråt. Å andra sidan så gäller ju det inte bara öppna förskolan, om man träffar folk/barn på andra ställen spelar det säkert ingen roll...

Vår öppna förskola har babyrytmik och det är helt farsinerande att så små har rytm redan. De får små skallror och andra rytmistrumet och så sjungs det enkla sånger och ramsor. Sen fikar man, pratar barn, får tips av andra, utbyter ideér osv. Det brukar också komma dit olika föreläsare om ex kost för barn, hur man monterar olika bilstolar, BVC osv

Det är bevisat att barn som har rytm, musik och ramsor med sig sedan små får lättare med språket.

Sen så träffar man andra med barn i samma ålder. Vi barn och föräldrar ska ju följas åt under hela uppväxten :)

Min bästa vännina träffade jag på öppna förskolan. Det var pojkarna då 6 månader gammla som fann varandra. De har hängt ihop sedan dess och blivit bästisar. Efter något halvår först började jag och vänninan lära känna varandra mer privat utan att det bara snackades barn. Nu 5 år senare är våra familjer supertajta.

Jag är inte dett dugg religös och det är nästan ingen av de föräldrar som går dit heller. Det är vanliga barnvisor och inte något kristet på något vis så även vi "otrogna" kan våga oss dit:D

Har du möjligheten så ge det några gånger och se. Det är ju gratis.

Kramar Voff

Jag som hade en bebis som bara ville bli buren hela tiden kunde lägga honom ned på golvet när jag var där och fick vila mina armar två timmar eller så :)

Gick han med på att ligga på golvet där alltså? För att det fanns mer/annat att titta på? :)

Ja det är ju just det. Man har ju inte så mkt gemensamt.

Sen var det inte världens roligaste människor där under första föräldraledigheten, de pratade mest shopping, solsemester och hatade sina jobb, typ. Men det var bättre än att sitta helt ensam på dagarna!

Jag är lite rädd för just det, även om man naturligtvis inte kan veta utan att pallra sig dit.

Tyvärr blir vi nästan alltid sjuka när vi varit där, vilket gör att vi drar oss lite för att gå dit.

Det är nästan min största skräck! Det känns lättare att träffa folk som man stämmer träff med själv, så att man kan passa på att förhöra sig om att de är friska + deras släkts sjukdomshistoria i tre-fyra led ;)

Känner själv att jag har lite dåligt samvete då A ofta är med ut i stallet och inte tycker det är speciellt kul, och då vill jag göra så mycket med henne som det går så hon får lite kvalitetstid själv, så vi har gått på babymassage, öppna förskolan, babyrytmik, och det blir säkert babysim också...

Men behöver en bebis verkligen så mycket stimulans? Från när?

Sen så träffar man andra med barn i samma ålder. Vi barn och föräldrar ska ju följas åt under hela uppväxten :)

Det har jag tänkt på som ett möjligt argument, men å andra sidan är det ju ingen garanti på att 1) vi bor kvar på samma ställe när det blir dags för dagis/skola eller 2) att barnen hamnar på samma dagis/motsvarande när det är dags.

Vi bor på en liiiten ort men det var faktiskt till hjälp när sonen skulle inskolas på dagis att han redan kände flera av barnen. Han var då så van att låta sig sysselsättas av andra vuxna och var inte blyg för nya barn och det fanns en trygghet i dem han redan kände.

I början är det ju mycket tråkigt bebissnack. Det är ju upp till en själv att hitta nya infallsvinklar. Jusst bebisen är ju det enda man VET att man har gemensamt.

Själv hittade jag hela mitt hästumgänge på ÖF. Endel föräldrar umgicks man med ett tag, men så lärde man känna deras bekanta och dem funkade det bättre med.

Maken hittade motorinresserade pappor osv.

Bacillerna är lika bra att börja fajtas med ändå. Dem kommer man aldrig ifrån. Ungarna blir ju oftast tåligare efter ett tag mot om de bara ska träffa utvalda barn.

Sen finns det alltid en och annan mamma att häpnas över. Typ "Va! är hon verkligen lika gammal som jag, hon ser ju 15 år äldre ut" och "Vad i hela friden har hon på sig"

Sånt piggar upp självförtroendet om man har en fuldag själv :D

Men om det är kristet heter det väl kyrkis?
Man kan ju gå på en kommunal öppen förskola om man inte vill gå på kyrkis.

Nä det heter faktiskt öppna förskolan och ligger i församlingshemmet. Det är samma folket som leder miniorerna, konfirmanderna osv.. Hålan är väl så liten så det är kanske det som är orsaken?:crazy:

Men ingenting i själva programmet är kristet. Det är nog så att kommunen unyttjar de folk och lokaler som finns i ett litet samhälle som detta.

Innan lilltösen började på dagis gick vi till öppna förskolan regelbunden från det hon var ca 5 månader, men om jag hade vetat hur bra hon trivdes hade jag startat långt tidigare. Hon leker och grejar runt och sedan sov hon bättre. Hon har alltid uppskattat besöken dit! Alla besök dit gjorde att hon fick lättare att ta dagis sedan.
På den öppna förskolan dit jag brukade gå hade de en dag i veckan speciell dag där det bara var mest mindre knatar.

Den skräcken gick snabbt över vid barn 2 som man iallafall inte kan hålla isolerad. Och lillebror är inte sjukare för det.

Men det är ju ingen som tvingar dit dig-säg till bvc att du inte är sugen. :)

Jag tycker det är roligt att träffa lite folk och har träffat en av mina närmaste vänner där. Det visade sig att vi hade massor gemensamt, men utan öf hade vi aldrig mötts.

Du lyckas nästan göra mig sugen :D, fast mer tills att han blir större då... Men jag tjuvkikar på dem här på forumet som har några månader äldra barn, och inser att det kanske går fortare än jag tror?

Sen finns det alltid en och annan mamma att häpnas över. Typ "Va! är hon verkligen lika gammal som jag, hon ser ju 15 år äldre ut" och "Vad i hela friden har hon på sig"

Sånt piggar upp självförtroendet om man har en fuldag själv :D

*host* Jag riskerar nog mer att bli häpnad över än att häpnas över, känner jag :D

Men det är ju ingen som tvingar dit dig-säg till bvc att du inte är sugen.

Haha, jag antar att det skiner igenom att jag alltjämt är skeptisk? :D Jag tänker i vilket fall som helst skjuta på det, och se om det känns som att behovet uppstår eller inte - hos sonen eller hos mig.

Senast ändrad:

Jag är lite rädd för just det, även om man naturligtvis inte kan veta utan att pallra sig dit.

Nä precis, bara för att det råkade vara folk som jag inte trivdes med just under de månaderna är det ju inte alltid så :) När jag varit hemma med nummer två nu så har det varit ett helt annat gäng människor på ÖF. Då har det varit roligt att gå dit för att jag fått något utbyte av det med. Och ÖF är jättebra när man har ett storasyskon att roa och samtidigt måste hinna maratonamma en liten.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 652
Övr. Barn Jag vill börja med att be dig som upptäcker att du känner mig antingen slutar läsa eller berättar för mig att du läser... Det är ingen...
17 18 19
Svar
369
· Visningar
33 604
Senast: ako
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har en sak att säga när det gäller vett, etikett och rent allmänt hyfs. Jag är uppriktigt sagt skittrött på att tacka för gåvor som...
Svar
0
· Visningar
1 101
Senast: Skorpion76
·
Övr. Barn I snart 10,5 år har jag burit mina känslor inombords, tryckt undan dom med ett leende om att barnet trots allt mådde bra. Men allt...
2
Svar
32
· Visningar
4 346
Senast: Tramptass
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar