Öppna förskolan med bebis?

uva

Trådstartare
"Har ni varit på öppna förskolan?", frågade BVC oss idag när vi var inne för sedvanlig mätning och vägning.

Vid vårt nekande svar fick vi uppmaningen att gå dit... Men, vad gör man egentligen där undrar jag? Alltså, jag förstår att det finns diverse pyssel och andra människor, men jag träffar hellre folk jag gillar och känner och pyssla kan jag göra själv om det är så. Ungen i fråga är (motsvarande) två månader.

Sv: Öppna förskolan med bebis?

Min svägerska går på "kyrkis" och de verkar mest sitta och sjunga barnsånger och barnen får leka med varandra men de är ju som sagt över året gamla när de börjar där. SÅ jag är också nyfiken på vad man gör där med en bebis.

kl
Vi har varit på öppna förskolan på organiserad "mammagrupp", men barn i samma ålder. Nu har vi inga fler träffar och ska börja gå dit lite då och då själva.
Hos oss har de iaf öppet för olika åldersgrupper olika tider. Tex ska vi gå när det är för 6-12mån. Då får man komma och gå som man vill, och "använda" förskolan fritt. De flesta låter barnen leka med andra barn, kanske äter lunch eller fikar och pratar med andra föräldrar. Man kan också måla , pyssla mm.

Jag tänkte testa och gå ett par gånger, mest för att ha ngt att göra än bara sitta hemma. Dock träffar vi barn på annat håll och gör rätt mkt på dagarna, så får se om det ger så mkt.

Vi går dit varje vecka, fast nu är det sommarlov. Det är lika uppskattat av min 5 månaders som min 2½ åring.

Vi sjunger i ungefär 1 timme. Sen går vi över till församlingshemmet. Där finns ett lekrum, en skaparverkstad (för större barn) och ett café där dom har buffé efter sången för 25 kr får man kaffe, saft, mackor, frukt.

Jag gick lite på ÖF med storebror när han var bebis, men då var det mest för jag skulle träffa andra mammor då jag inte kände några där vi bodde då.

Hos oss har de iaf öppet för olika åldersgrupper olika tider. Tex ska vi gå när det är för 6-12mån. Då får man komma och gå som man vill, och "använda" förskolan fritt. De flesta låter barnen leka med andra barn, kanske äter lunch eller fikar och pratar med andra föräldrar. Man kan också måla , pyssla mm.

Det är det här med. Men tvåmånaders leker ju inte sådär överdrivet mycket... Vad pratar man med andra föräldrar om? "Hej, ser att du också har en bebis. Vi måste ha mycket gemensamt!"? :p

Vad är det som din 5-månaders uppskattar då?
Sångerna, lekarna, hon tittar och skrattar åt de större barnen, ligga på den stora matta och så har vi ett stort färgglatt skynke som vi gör "vågor" över barnen.
Det märks tydligt att hon känner igen sig och tycker det är roligt.
Vi har även gått på babymassagen på ÖF som jag verkligen rekommenderar för man kommer väldigt nära sitt barn och får en mysig kontakt.
Så har jag gått på mammayoga där oxå och det har stärkt mig massor efter förlossningen.

Inte kände några mammor eller inte kände några människor alls?
Inga alls.

Jag började på Öppna när min son var 2 mån. Har gått varje vecka (ibland 3gg i veckan) sedan dess. Han är nu två år. Jag har fått en ny "bästa" vän, många andra vänner och min son har även han fått kompisar.
En 2mån får lika mycket ut av att gå på Öppna som att gå på bebissim. Det är något att göra och man blir stimulerad.
Dessutom får man många tips och ideer av föräldrar.

Jag gick pa den engelska motsvarigheten 1 gang i veckan fran att barnen var ungefar 5-6 manader. Gar fortfarande 1-2 ggr/vecka, barnen ar nu 2.5 ar.
I borjan var det mest nagot annat att gora an det vanliga vardagliga, och kul att traffa lite nya manniskor - alltid traffar man nagon som man kommer overens med. Bra att traffa andra foraldrar med barn i samma alder (de flesta av mina vanner har antingen inga barn alls eller blev klara med sitt barnalstrande for flera ar sedan). Vi umgas fortfarande regelbundet med en liten flicka fran "bebisgruppen" och upptackte att vi bor granne med flera av pojkarna som kom dit sa fick flera nya lekkamrater med en gang!

Och numera tycker mina barn att det ar kul att ga pga barnen de far traffa, andra leksaker, sangstunderna osv. Det har inte direkt nagot med mitt sociala behov att gora langre, sa som det var i borjan.

Jag vet inte, men några kanske inte känner andra med barn i samma ålder, så man kanske vill jämföra/utbyta erfarenheter?

Jag har själv inget behov av att träffa andra föräldrar, träffar tre underbara föräldrar från bukefalos en gång i veckan, och har lärt känna en granne med bebis i samma ålder.. räcker fint för mig. :D

Nej mindre bebisar har kanske inte samma utbyte av det, men de börjar rätt tidigt intressera sig av andra bebisar, och det finns ju de som bara sitter hemma, då är det kanske trevligt med lite stimulans av ngn sort.

Man fikar och träffar andra vuxna.

Jag som hade en bebis som bara ville bli buren hela tiden kunde lägga honom ned på golvet när jag var där och fick vila mina armar två timmar eller så :)

Ja det är ju just det. Man har ju inte så mkt gemensamt.
Själv gick jag 2 gånger till ÖF. Tyckte det var APTRIST att bara prata bebisarnas vikt, bebisarnas matvanor, bebisarnas bajsvanor, bebisarnas framsteg osv.

Men för all del, du kan ju faktist träffa ngn vettig människa som du gillar, så man har ju inte så mkt att förlora..

Det är det här med. Men tvåmånaders leker ju inte sådär överdrivet mycket... Vad pratar man med andra föräldrar om? "Hej, ser att du också har en bebis. Vi måste ha mycket gemensamt!"? :p

kl

Jag vet inte om jag tycker att en tvåmånaders har sådär jättestort utbyte av öppna förskolan, då är det nog mest föräldrarna/föräldern som vill komma ut och träffa lite folk i samma situation. När bebisen är några månader äldre dock kan det var kul!

Vi gick i en föräldragrupp på bvc från det att My var några månader (minns inte exakt) och ungefär samtidigt som den tog slut började vi gå till öppna förskolan, eller rättare sagt till babycafét (0-12mån) som de hade i samma lokaler. Jag tror att My var runt 6-7 månader första gången, och då var det uppskattat! Hon kröp omkring där och spanade in alla ungar och leksaker och hade jätteskoj. Sen dess har vi gått dit en del, men inte lika mycket nu som tidigare. Nu är hon ju över året och då är det öppna förskolan (inte babycafét) som gäller. Det är ofta mycket barn där, sångstunden är gräsligt dålig (en pedagog som sjunger hiskeligt och bara en massa bibliska barnlåtar, vilket kanske är förståligt eftersom det tillhör kyrkan, men det är inte riktigt min grej...), men det är kul för barnen att leka och äta lite lunch tillsammans. Tyvärr blir vi nästan alltid sjuka när vi varit där, vilket gör att vi drar oss lite för att gå dit. Men vi har träffat lite nytt folk och lärt känna några riktigt väl som vi träffar regelbundet, vilket är jätteroligt!

//Julia

*kl*

Matilda och jag var på ÖF första gången när hon var två månader och hon tyckte det var jätteroligt att ligga och le mot de andra bebisarna, hon orkade inte så lång stund men jag hade också trevligt iom att jag träffade andra mammor att bolla tankar med.

Vår ÖF har vissa tider där det bara är riktigt små barn, så slipper man ha andan i halsen med större barn som far omkring. Jag tycker du ska göra några besök och se hur det verkar. Inte för att BVC säger det utan för att det är dumt att dömma ut det på förtid.

Vad ska man göra på en öppen förskola med en 2 månaders undrar jag ? då är det knappast barnet som har behov att gå dit, utan föräldrarna enligt BVC. Tanken kanske är att man ska komma ut och träffa folk. Vi var på en öppen FK 1 gång och aldrig mer. Så jäkla jobbigt tyckte jag det var. Alla skrek i högan sky, dom smällde och slog i dörrarna och våran höll på få fingrarna i kläm, dörren i huvudet, okullsprungen..mm mm..näe tack...Ingen tog hänsyn till någon, blandade åldrar från små sprättar till nästan bakade skolbarn. Det passade absolut inte oss.

Trist att de hade så blandade åldrar! Vår ÖF har olika tider för olika åldersgrupper. Skulle nog inte heller gå om jag visste att det sprang runt massa större barn :eek:
Som sagt ska ge det en chans på fredag tänkte jag, så får vi se. Nu är det ju för lillans skull mer än min, då hon är större än ts bebis (7mån).

Vi började gå dit när L var runt 5 månader, o från det tills nu (1½ år) har det varit kanon. När de är pyttebebisar tror jag inte barnen har någon behållning av det.

Trist att de hade så blandade åldrar! Vår ÖF har olika tider för olika åldersgrupper. Skulle nog inte heller gå om jag visste att det sprang runt massa större barn :eek:
Som sagt ska ge det en chans på fredag tänkte jag, så får vi se. Nu är det ju för lillans skull mer än min, då hon är större än ts bebis (7mån).

Fast det är ju en stor fördel om det är så om man har två barn... Inte ovanligt att man har t ex en bebis o en tvååring.

Vad ska man göra på en öppen förskola med en 2 månaders undrar jag ? då är det knappast barnet som har behov att gå dit, utan föräldrarna enligt BVC. Tanken kanske är att man ska komma ut och träffa folk. Vi var på en öppen FK 1 gång och aldrig mer. Så jäkla jobbigt tyckte jag det var. Alla skrek i högan sky, dom smällde och slog i dörrarna och våran höll på få fingrarna i kläm, dörren i huvudet, okullsprungen..mm mm..näe tack...Ingen tog hänsyn till någon, blandade åldrar från små sprättar till nästan bakade skolbarn. Det passade absolut inte oss.

Låter ju inte kul alls. Här är det jättebra tycker jag, lugnt o fint o mest barn mellan 0 och 3 år.

jag och Picazzo hade blinddate på ÖF när vi skulle träffas första gången. då var våra små runt 3 månader tror ja.

numer har vi vår egna ÖF, eftersom vi träffas jätteofta och tjatar om häst och gubbar och annat i livet. mest i stallet då. :D ibland hänger en av mina närmaste vänner på, hon har en 6-veckors. stallfika - oumbärligt i våra världar! försöker matcha med sovning på de små, så va kan rida eler bara slapna av samtidigt. vi kan lätt spendera en hel dag i stallet tillsammans med våra små.
synd bara att våra hästar står i tre olika stall, det hade varit perfekt om vi stog i samma stall, för alltid är det nån bäbis som sover, så man kan passa på att rida den hästen då! :idea:

min syster har en liten som är 6 månader äldre än matilda och vi träffas nästan dagligen, så våra får leka lite och peta på varandra (7 och 13 måander).

så nej, jag har absolut inget som helst behov av ÖF, jag träffar andra mammor och matilda träffar andra barn ändå.

hade jag inte haft det nätverket hade jag nog varit på ÖF, men när man har -6mnaders är det nog mest mamman som behöver ÖF.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 651
Övr. Barn Jag vill börja med att be dig som upptäcker att du känner mig antingen slutar läsa eller berättar för mig att du läser... Det är ingen...
17 18 19
Svar
369
· Visningar
33 604
Senast: ako
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har en sak att säga när det gäller vett, etikett och rent allmänt hyfs. Jag är uppriktigt sagt skittrött på att tacka för gåvor som...
Svar
0
· Visningar
1 101
Senast: Skorpion76
·
Övr. Barn I snart 10,5 år har jag burit mina känslor inombords, tryckt undan dom med ett leende om att barnet trots allt mådde bra. Men allt...
2
Svar
32
· Visningar
4 346
Senast: Tramptass
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar