Öppen lucka/stäng lucka?

E

Egonson

Här kommer en transportfråga till från mig :D
När ni kör häst i vanlig transport, brukar ni köra med öppen baklucka eller stängd? Vilket är bäst?
Den transporten vi lånar har mkt dålig ventilation, så jag vill helst köra med öppen lucka (rädd för transportsjuka).
Dock vågar jag inte det, för tänk om hästen blir rädd för något bakomvarande, t.ex. en lastbil? :crazy:
Och vad kan hända då?
Kan hästen få för sig att försöka ta sig ut genom bakluckan?? *skräckcenario*

Vad är egentligen bäst, stängd eller öppen lucka?

Sv: Öppen lucka/stäng lucka?

Då shettisen står baklänges (går under frambommen annars) känns det säkrast att ha den stängd eftersom han lägger ut huvudet när den är öppen. Men står alla hästar framåtvända och det är mycket varmt ute brukar vi ha den öppen. Har man dålig ventliation i transporten kan det ju vara bra att få in lite luft. Om du är orolig med att ha den öppen kan du ju stanna emellanåt och öppna upp. Men att en häst som står framåtvänd fast bunden skulle ta sig igenom bakluckan känns lite otroligt...fast någon kanske har vart med om det??

Ok.
Ja, det känns ju ganska otroligt faktiskt.. men ändå liksom :crazy:
Kör ju alltid med framåtvänd häst iofs..

Álin skrev:
Här kommer en transportfråga till från mig :D
När ni kör häst i vanlig transport, brukar ni köra med öppen baklucka eller stängd? Vilket är bäst?
Den transporten vi lånar har mkt dålig ventilation, så jag vill helst köra med öppen lucka (rädd för transportsjuka).
Dock vågar jag inte det, för tänk om hästen blir rädd för något bakomvarande, t.ex. en lastbil? :crazy:
Och vad kan hända då?
Kan hästen få för sig att försöka ta sig ut genom bakluckan?? *skräckcenario*

Vad är egentligen bäst, stängd eller öppen lucka?

Jag kör nästan uteslutande med öppen lucka. Den enda jag kör med stängd är unghästen, men hon kommer testas med öppen lucka snart med.

Jag trodde också de skulle bli skrämda i tung trafik, när tradarna kommer upp 'i baken' osv. Spec valacken som tyckte VÄLDIGT illa om när tradarna körde om med stängd lucka.

Men så provade jag med öppen och hästen stod som ett ljus och sneglade ut och brydde sig inte alls.

Samma sak med förra unghästen, som tvååring provade jag med öppen lucka och 'jatack' sa hästen.

ALLA jag provat har åkt LUGNARE med öppen lucka. Det gäller säkert inte alla hästar, men.

Min teori är att det är lättare för dem när de BÅDE hör och ser.

Om hästen blir rädd för något bakomvarande kommer du snabbt att märka det. Att de ska ta sig UT ur luckan är inte troligt, då ska de först komma lös och vända dsig, och sen ska de lyckas ta sig högt upp och ut. Och det är om du sätter fast dem rätt minimal risk att de ens kommer lös.

Så, testa med öppen lucka på lugn väg och se vad hästen tycker, och verkar det funka kör i tynggre trafik och se. Ett bra test är att tajma busstiderna, och så snigla så man blir omkörd av bussen på annars lugn väg *tips*

JAG röstar för ÖPPEN lucka, och alla hästar jag haft eller kört so far gör det också. Dräktiga stoet jag hämtade hade aldrig åkt med öppen lucka, hon åkte glatt 30 mil med öppen helt lugn.

Så, prova vet ja, det finns goda chanser hästen kommer gilla det! (valacken min är nu så bortskämd så han åker med öppen lucka även på vintern om det inte snöar/regnar)

Jag kör alltid med stängd lucka eftersom det tyvärr är olagligt att köra med öppen.. :crazy:

Men, hur hänger det ihop?
Jag vet många som kör öppen lucka, bla grannen här han kör fram och tillbaka med sina travhästar till och från travbanan, säkert 1,5 mil 5 dagar i veckan, ALLTID med öppen lucka.
Då borde han åkt fast för länge sen, eller är den lagen ny?

Okej. Då prövar vi att köra öppet. Bra när det är varmt ute också, blir mera luftigt i släpet då :)

Har för mig att det är olagligt att köra med öppen lucka om man har LÖSA djur i transporten.
Vad man kan tänka på är att se till att hästen är ordentligt uppbunden när man kör med öppen lucka, ffa om man kör utan mellanvägg eftersom de då kan vända sig lättare. Två grimskaft kan vara bra!

Bibi skrev:
Jag kör alltid med stängd lucka eftersom det tyvärr är olagligt att köra med öppen.. :crazy:

Here we go again *suckar tungt*

Det finns INGEN lag varken från EU, Sverige etc som har några synpunkter om öppen lucka när hästar åker uppbundna. Det finns heller INGA inskränkningar i försäkringen på om man har öppen eller stängd lucka.

LÖS häst ska transporteras med övre luckan stängd dock.

Och när vi ändå är inne på det, 99% av alla transporter är TYPADE med lilla luckan ÖPPEN för att få godkänt på ventilationskraven!! Värt att notera alltså att ventilationen är godkänt endast med luckan nere på många, många transporter och ALLA transporter som bara har tallriksventil!

Stängd lucka.
Så länge man kör så drar det skapligt i släpet.
Men om du däremot fastnar i en bilkö en längre stund eller blir stillastående på en mack eller nåt så bör man någ öppna sidodörren så länge..

AM

Hm.. Okej. Får fundera ett tag till då innan jag bestämmer mig.
Krångligt värre det här.
Undrar vilket som väger tyngst, fördelarna med stäng lucka eller fördelarna med öppen.

Stängd.. har fått för mig att man ska ha det och det känns bäst med. Men om man stannar kan man ju öppna den lite så hästen får lite frisk luft och även öppna dörren där framme !! så den kan kika ut lite. När jag har en häst där bak brukar jag stanna en gång i timmen ungefär och titta till den, stanna inte för ofta för endel hästar blir oroliga då. ( ett litet tips : Om din häst är rädd för att åka så kör korta bitar i början så den vänjer sig och inte tycker det är jobbigt )

Bibi skrev:

Som Alexandra sa nedan...

Det ÄR INTE OLAGLIGT att köra med luckan öppen...
Det är inga försäkringsfrågor inblandat i det hela heller...

Det är ur "sunt förnuft" som man väljer stängd eller öppen lucka...
Svinkallt ute = stängd
VARMT ute = öppen lucka...
Svettig häst efter hård träning , kolla själv va som händer om ni stänger luckan (inge kul å stå i sina egna "svettångor" mm...)

Åker till 75% med öppen lucka...

För dem som hört skräckhistorier om hästar som hoppat ut ur lilla bakluckan så har jag både sett bilder och hört historier om det men endast i samband med URLASTNING som gått "snett"... Man har haft hästen lös i transporten (med stängd baklucka) öppnat den lilla luckan varvid hästen tagit sats å "ålat" sej ut... (tror de va på detta forum men inte säker som de va nån som visa de bilderna från en ATG klinik norr om sthlm (eller va de på teve ???))

Jag har faktiskt en gång i livet fått se ett par komma körande med en häst som hänger med frambenen över baklämmen efter att dom haft övre luckan öppen. De körde in vid stallet där min systers häst står för att få hjälp efter att andra bilister lyckats få dem att fatta vad som hänt.
Det stod i nån tidning i somras om en häst som ålat sig ut genom skötardörren fram och släpats med på rygg i full fart en bra bit. Den var fruktansvärt illa skadad och var tvungen att avlivas genast.
Det knäppa var att de som kört bilen verkade inte ha märkt vad som hänt direkt! Det fattar jag inte, det måste ju ha varit ett himla liv och brakande. Jag är en sån som ofta sitter och glor bakåt för att se så allt verkar lugnt.
Jag vill nog helst ha lilla luckan stängd och ha en riktigt bra ventilation istället, om hästen är varm och svettig så kan den ju få drag på ryggen när det blir baksug om luckan är öppen.

jag kör med luckan öppen om det är väldigt varmt, annars är den stängd, har den även stängd på motorväg.

Det är INTE olagligt att köra med öppen lucka! JAag har kollat med jordbruksverket.
Ofta räknas den öppna luckan in i ventilationskapaciteten speciellt på äldre släp!
Vi kör oftast med öppen lucka.

/ Nanne ;)

Ja, vi kör ju med äldre släp som vi lånar (Trane -94) och där finns ingen ventil ö.h.t vad jag vet :crazy: (lite springor här och var bara, släpet är helt ok i övrigt).

Dock kör vi inga längre sträckor (max 1 timme och ej på motorväg), så då borde man kunna ha öppen lucka sommartid (stängd vid ösregn och liknande förstås)..

Álin skrev:
Ja, vi kör ju med äldre släp som vi lånar (Trane -94) och där finns ingen ventil ö.h.t vad jag vet :crazy: (lite springor här och var bara, släpet är helt ok i övrigt).

Dock kör vi inga längre sträckor (max 1 timme och ej på motorväg), så då borde man kunna ha öppen lucka sommartid (stängd vid ösregn och liknande förstås)..

Sitter det inte en liten ventil fram på fronten, det hade jag tom på mitt Trane från 73. Sen att det är mer dekoration än verksamt är en annan femma.

Jag kör oftast med stängd lucka bak..men självklart öppet när det är varm ute och om hästen är väldigt svettig, då tycker jag personligen att det är bättre att sätta på ett extra täcke vid kallt väder och svettig häst o köra öppet bak...

En sak till som inte har med "bakluckan" att göra dock med transporter..det här va ett tag sen men jag såg en häst på en tävling som ägarna hade lämnat dörren öppen i fram på transporten under tävlingsdagen(det va sommar) hästen får för sig att här ska jag ut...o han börjar ta sig ut...under bommen ifram o ut genom dörren...6 timmar senare sittar han fortfarande fast o ligger o dunkar huvudet i marken av trötthet, hästen fick avlivas till sist :cry: ..sen dess har jag blivit jätterädd att lämna dörren ifram öppen på te x tävlingar...Star trailer är ju bra för de har en övre lucka i fram man kan öppna...vet nån om nån mer trailer har den finessen?

Liknande trådar

Utrustning Började fundera på detta när jag var ute och åkte bil idag, och såg en urgammal (?) transport (byggd i trä) på en gårdsplan från...
2 3
Svar
59
· Visningar
15 002
Senast: Pudlan
·
Skola & Jobb Jag har absolut ingen att prata med om detta. Satt och googlade "karriärrådgivning" och kände att jag kanske ska betala för det (så...
2
Svar
22
· Visningar
4 138
Hästhantering Hej! Jag har ett finnhäststo på 18 år, som i hela sitt liv bott här, hon har i princip varit min sedan hon var föl. Nu är det så att hon...
Svar
10
· Visningar
2 152
Senast: exotic
·
Hästhantering Man kan ju komma i situationer då man helt enkelt inte har någon som kan hjälpa en vid lastning utan måste klara det själv, om man nu...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
9 843

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka