Sv: Öppen lucka/stäng lucka?
Álin skrev:
Här kommer en transportfråga till från mig
När ni kör häst i vanlig transport, brukar ni köra med öppen baklucka eller stängd? Vilket är bäst?
Den transporten vi lånar har mkt dålig ventilation, så jag vill helst köra med öppen lucka (rädd för transportsjuka).
Dock vågar jag inte det, för tänk om hästen blir rädd för något bakomvarande, t.ex. en lastbil?
Och vad kan hända då?
Kan hästen få för sig att försöka ta sig ut genom bakluckan?? *skräckcenario*
Vad är egentligen bäst, stängd eller öppen lucka?
Jag kör nästan uteslutande med öppen lucka. Den enda jag kör med stängd är unghästen, men hon kommer testas med öppen lucka snart med.
Jag trodde också de skulle bli skrämda i tung trafik, när tradarna kommer upp 'i baken' osv. Spec valacken som tyckte VÄLDIGT illa om när tradarna körde om med stängd lucka.
Men så provade jag med öppen och hästen stod som ett ljus och sneglade ut och brydde sig inte alls.
Samma sak med förra unghästen, som tvååring provade jag med öppen lucka och 'jatack' sa hästen.
ALLA jag provat har åkt LUGNARE med öppen lucka. Det gäller säkert inte alla hästar, men.
Min teori är att det är lättare för dem när de BÅDE hör och ser.
Om hästen blir rädd för något bakomvarande kommer du snabbt att märka det. Att de ska ta sig UT ur luckan är inte troligt, då ska de först komma lös och vända dsig, och sen ska de lyckas ta sig högt upp och ut. Och det är om du sätter fast dem rätt minimal risk att de ens kommer lös.
Så, testa med öppen lucka på lugn väg och se vad hästen tycker, och verkar det funka kör i tynggre trafik och se. Ett bra test är att tajma busstiderna, och så snigla så man blir omkörd av bussen på annars lugn väg *tips*
JAG röstar för ÖPPEN lucka, och alla hästar jag haft eller kört so far gör det också. Dräktiga stoet jag hämtade hade aldrig åkt med öppen lucka, hon åkte glatt 30 mil med öppen helt lugn.
Så, prova vet ja, det finns goda chanser hästen kommer gilla det! (valacken min är nu så bortskämd så han åker med öppen lucka även på vintern om det inte snöar/regnar)