Opinionsinstitut Bukefalos: Val 2018

Vilket parti skulle du rösta på om det vore val idag?

  • F!

    Röster: 16 4,2%
  • V

    Röster: 87 22,8%
  • S

    Röster: 73 19,1%
  • MP

    Röster: 32 8,4%
  • C

    Röster: 72 18,8%
  • L

    Röster: 23 6,0%
  • M

    Röster: 49 12,8%
  • KD

    Röster: 9 2,4%
  • SD

    Röster: 11 2,9%
  • Övriga

    Röster: 10 2,6%

  • Antal omröstningsdeltagare
    382
  • Omröstning stängd .
När det kommer till klimatpolitik tycker jag inget parti prickar riktigt rätt. En smart klimatpolitik behöver drivas på två olika fronter. En som syftar till att förhindra att vi når den kritiska brytpunkten där de globala uppvärmningarna blir självgående. Här krävs åtgärder som direkt minskar de globala utsläppen. Folk verkar underskatta hur akut läget faktiskt är här. De kostnadseffektiva alternativen som finns här är utbyggnad av kärnkraft och subventionera grönare alternativ i utvecklingsländer. Den andra fronten är en klimatpolitik som syftar åt att driva på teknik och innovationer för en långsiktig hållbarhet. I och med att det är så mycket billigare att minska utsläppen i andra länder måste varje inhemsk satsning vara designad för att på ett så effektivt sätt som möjligt driva fram nya klimatsmartare lösningar som vi har nytta av långsiktigt. Alltför ofta i Sverige satsar vi på ineffektiva mellanting. Att bygga ut järnvägen kan exempelvis reducera våra utsläpp i Sverige. Det driver dock inte på någon klimatsmarta tekniska innovationer i någon vidare utsträckning och vi hade kunnat spara vår värld mer utsläpp genom att satsa de pengarna i utvecklingsländer istället.

Centerpartiet skulle jag nog säga har den bästa klimatpolitiken även om den är väsentligt bristfällig då den inte fokuserar för mycket på det långsiktiga och ofta får in inslag av ineffektiva mellanting. Sverigedemokraternas klimatpolitik skulle jag säga är närmast totalt ofullständig men de har ändå en nisch då de satsar allt få att få ner dagens direkta utsläpp. Min drömpolitik hade varit att plocka de bästa delarna av Centerpartiets och Sverigedemokraternas miljöpolitik.
 
När det kommer till klimatpolitik tycker jag inget parti prickar riktigt rätt. En smart klimatpolitik behöver drivas på två olika fronter. En som syftar till att förhindra att vi når den kritiska brytpunkten där de globala uppvärmningarna blir självgående. Här krävs åtgärder som direkt minskar de globala utsläppen. Folk verkar underskatta hur akut läget faktiskt är här. De kostnadseffektiva alternativen som finns här är utbyggnad av kärnkraft och subventionera grönare alternativ i utvecklingsländer. Den andra fronten är en klimatpolitik som syftar åt att driva på teknik och innovationer för en långsiktig hållbarhet. I och med att det är så mycket billigare att minska utsläppen i andra länder måste varje inhemsk satsning vara designad för att på ett så effektivt sätt som möjligt driva fram nya klimatsmartare lösningar som vi har nytta av långsiktigt. Alltför ofta i Sverige satsar vi på ineffektiva mellanting. Att bygga ut järnvägen kan exempelvis reducera våra utsläpp i Sverige. Det driver dock inte på någon klimatsmarta tekniska innovationer i någon vidare utsträckning och vi hade kunnat spara vår värld mer utsläpp genom att satsa de pengarna i utvecklingsländer istället.

Centerpartiet skulle jag nog säga har den bästa klimatpolitiken även om den är väsentligt bristfällig då den inte fokuserar för mycket på det långsiktiga och ofta får in inslag av ineffektiva mellanting. Sverigedemokraternas klimatpolitik skulle jag säga är närmast totalt ofullständig men de har ändå en nisch då de satsar allt få att få ner dagens direkta utsläpp. Min drömpolitik hade varit att plocka de bästa delarna av Centerpartiets och Sverigedemokraternas miljöpolitik.
Men hur tänker du nu?
Sverigedemokraterna har ju inte ens någon miljöpolitik. Jimmie Åkesson har ju sagt att han ”inte tycker att man ska göra politik av vädret”.
 
Inte konstigt jag trivs på buke:D

Kanske därför jag känner mig så ensam på buke :idea:. Gjorde valkompassen på svt som jag alltid gör innan jag lägger min röst och det parti jag ligger längst ifrån är Vänstern av alla partier. 12 %.
https://www.expressen.se/nyheter/val-2018/loof-och-akesson-gar-starkt-bland-kvinnor-m-backar/
Man får väl glädja sig åt att kvinnorna(det är ju flest kvinnor här) på buke inte tillhör snittet iaf. Men skrämmande många som röstar vänster ändå totalt sett.
 
Kanske därför jag känner mig så ensam på buke :idea:. Gjorde valkompassen på svt som jag alltid gör innan jag lägger min röst och det parti jag ligger längst ifrån är Vänstern av alla partier. 12 %.
https://www.expressen.se/nyheter/val-2018/loof-och-akesson-gar-starkt-bland-kvinnor-m-backar/
Man får väl glädja sig åt att kvinnorna(det är ju flest kvinnor här) på buke inte tillhör snittet iaf. Men skrämmande många som röstar vänster ändå totalt sett.
Mig skrämmer det att så många tänker rösta på SD.
 
Men hur tänker du nu?
Sverigedemokraterna har ju inte ens någon miljöpolitik. Jimmie Åkesson har ju sagt att han ”inte tycker att man ska göra politik av vädret”.

Du är felinformerad. De har en miljöpolitik och citatet syftar till de överdrivna slutsatser folk har dragit över den varma sommaren. Vädret en sommar i Sverige säger ungefär lika mycket om det globala klimatet som en Ferrari på gatan säger om tillståndet i Sveriges ekonomi. Det är lite så han menar.
 
Du är felinformerad. De har en miljöpolitik och citatet syftar till de överdrivna slutsatser folk har dragit över den varma sommaren. Vädret en sommar i Sverige säger ungefär lika mycket om det globala klimatet som en Ferrari på gatan säger om tillståndet i Sveriges ekonomi. Det är lite så han menar.

Och JÅ underskattar andra partiers (t ex miljöpartiets) väljare grovt om han tror att alla dessa tror att en varm sommar är detsamma som klimatförändringar. Den här grandiosa självbilden som många SD:are har (både företrädare och väljare), att de liksom fattar något som ingen annan göra blir lite komiskt ibland faktiskt.

En katastrofal sommar kan dock påminna oss om vad som redan är verklighet på vissa håll, och kan få oss att fundera över om vad vi behöver prioritera framöver. Det kan till och med få oss att fundera över hur det är att behöva fly, i bästa fall.
 
Och JÅ underskattar andra partiers (t ex miljöpartiets) väljare grovt om han tror att alla dessa tror att en varm sommar är detsamma som klimatförändringar. Den här grandiosa självbilden som många SD:are har (både företrädare och väljare), att de liksom fattar något som ingen annan göra blir lite komiskt ibland faktiskt.

En katastrofal sommar kan dock påminna oss om vad som redan är verklighet på vissa håll, och kan få oss att fundera över om vad vi behöver prioritera framöver. Det kan till och med få oss att fundera över hur det är att behöva fly, i bästa fall.

Den (över)tolkningen får stå för dig, och ironin får tala för sig själv.
 
Därför att dom vill köra ekonomin i botten. Vilket i längden drabbar alla. Stör mig väl mest på att dom vill införa högre skatt på kapitalinkomster...
Jag tvivlar på att något parti vill köra ekonomin i botten. Det kanske blir effekten av deras politik men det är knappast deras vilja.
 
Du är felinformerad. De har en miljöpolitik och citatet syftar till de överdrivna slutsatser folk har dragit över den varma sommaren. Vädret en sommar i Sverige säger ungefär lika mycket om det globala klimatet som en Ferrari på gatan säger om tillståndet i Sveriges ekonomi. Det är lite så han menar.
Men att den här sommaren följer en trend där det slås värmerekord var och vartannat år säger en del.

Du får gärna beskriva SDs miljöpolitik närmre.
 
Det finns inga seriösa högerkällor vad jag vet. De är alla i sin egen bubbla och ganska långt från verkligheten, i sina alternativa fakta. Men nämn gärna någon som du betraktar som det minsta seriös, jag känner till för få för att kunna döma ut alla.

Det räcker inte ens att vara källkritisk för många av de högerkällor som finns aktiva i Sverige. Det är 95% ren vinklad rappakalja utan verklighetsförankring.

Fast så kan man ju säga om många artiklar i de röda medierna också. Finns det någon media som man kan luta sig mot som källa?
 
Jag förstår inte ens att du ids dra det här kortet och/eller på allvar inte förstår skillnaden mellan att vara pucko på individbasis, och ett partis grundideologier.

"Dra det här kortet"
Vad ska jag svara på den härskartekniken?
Det är så jag upplever att media blåser upp eller håller igen beroende på vem puckot är.
Minns dessutom många metoo-skandaler det gjordes skillnad på
 
"Ny mätning: Stödet för SD sjunker hos väljarna

Väljarnas stöd för Sverigedemokraterna minskar och partiet får 16,3 procent, enligt en ny mätning från DN/Ipsos. Det är en nedgång på tre procentenheter sedan DN/Ipsos förra mätning från den 24 augusti.

Det går framåt för KD som får 6,3 procent. Moderaterna tappar för den fjärde mätningen i rad och får endast 16,9 procent. Centerpartiet och Liberalerna får 9,6 respektive 5,9 procent och ligger därmed kvar på samma nivå.

Socialdemokraterna ökar till 26,5 procent för tredje mätningen i rad och Vänsterpartiet får 10,7 procent. Det framgår inte om någon av förändringarna är statistiskt säkerställda. MP sjunker till runt 5 procent men förändringen är liten och högst osäker."

https://omni.se/ny-matning-stodet-for-sd-sjunker-hos-valjarna/a/oRbp7B
 

Liknande trådar

  • Omröstning Omröstning
Kultur Efter en diskussion i en annan tråd lägger jag upp en intressekoll för buketräff på Göteborgsoperan Trodde man kunde lägga flera frågor...
Svar
11
· Visningar
1 358
Senast: warg
·
Samhälle Jag tycker det är en intressant och framför allt viktig fråga för landets framtid vad som händer inom SD, men vill inte att ett sådant...
Svar
9
· Visningar
1 274
Senast: Smoothi
·
  • Omröstning Omröstning
Samhälle Inför nästa val känns saker svåra. Jag misstänker att vi är många som kommer att rösta på 'the lesser of two evils', eller åtminstone...
2
Svar
23
· Visningar
2 371
Senast: Bison
·
  • Låst
Samhälle SD kommer näver bäver få min röst, lika lite som F! eller något annat parti i sverige denna höst. Jag värnar om min demokratiska rätt...
17 18 19
Svar
372
· Visningar
26 556
Senast: LenaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp