Opinionsinstitut Bukefalos: Val 2018

Vilket parti skulle du rösta på om det vore val idag?

  • F!

    Röster: 16 4,2%
  • V

    Röster: 87 22,8%
  • S

    Röster: 73 19,1%
  • MP

    Röster: 32 8,4%
  • C

    Röster: 72 18,8%
  • L

    Röster: 23 6,0%
  • M

    Röster: 49 12,8%
  • KD

    Röster: 9 2,4%
  • SD

    Röster: 11 2,9%
  • Övriga

    Röster: 10 2,6%

  • Antal omröstningsdeltagare
    382
  • Omröstning stängd .
Precis. Därför tittar man på värmeförändringar över hela jorden över 100 år, som i den här 30-sekunders animationen. Ser du något spännande? :)

Nej det är väl inga nyheter så särskilt spännande skulle jag inte kalla det. Det enda att påpeka i den videon är att GISSTEMP inte mäter nationella temperaturförändringar utan regionala, och med en smoothingradius på 1200km underdrivs de nationella fluktuationerna kraftigt.
 
Nej det är väl inga nyheter så särskilt spännande skulle jag inte kalla det. Det enda att påpeka i den videon är att GISSTEMP inte mäter nationella temperaturförändringar utan regionala, och med en smoothingradius på 1200km underdrivs de nationella fluktuationerna kraftigt.

Jag menar om du ser något spännande i förhållande till att man inte kan dra någon slutsats av att det var värmerekord i år, men att det sammanfaller med att temperaturen i hela världen har stigit gradvis de senaste 100 åren. Det var inga värmerekord för 100 år sedan, men nu duggar de tätt. Precis som 99% av alla klimatforskare och IPCC visat i årtionden; jorden blir varmare och det beror på människans utsläpp av växthusgaser. Ser man inte det ÄR man klimatförnekare.
 
Jag menar om du ser något spännande i förhållande till att man inte kan dra någon slutsats av att det var värmerekord i år, men att det sammanfaller med att temperaturen i hela världen har stigit gradvis de senaste 100 åren. Det var inga värmerekord för 100 år sedan, men nu duggar de tätt. Precis som 99% av alla klimatforskare och IPCC visat i årtionden; jorden blir varmare och det beror på människans utsläpp av växthusgaser. Ser man inte det ÄR man klimatförnekare.

Om det är sommaren i Sverige 2018 som diskuteras så är svaret nej. Sommaren 2017 var den kallaste sedan mitten av 1800-talet och många av de nationella värmerekorden är mycket gamla. Om vi blickar ut globalt däremot är det såklart ingen slump att många av de senaste åren har varit bland de varmaste som någonsin uppmätts. Framförallt ser jag ingen mening av att dra slutsatser från lokala temperaturer under kort tid när det finns mycket bättre data tillgänglig.
 
Om det är sommaren i Sverige 2018 som diskuteras så är svaret nej. Sommaren 2017 var den kallaste sedan mitten av 1800-talet och många av de nationella värmerekorden är mycket gamla. Om vi blickar ut globalt däremot är det såklart ingen slump att många av de senaste åren har varit bland de varmaste som någonsin uppmätts. Framförallt ser jag ingen mening av att dra slutsatser från lokala temperaturer under kort tid när det finns mycket bättre data tillgänglig.
Tittade du på filmen alls?
 
Om det är sommaren i Sverige 2018 som diskuteras så är svaret nej. Sommaren 2017 var den kallaste sedan mitten av 1800-talet och många av de nationella värmerekorden är mycket gamla. Om vi blickar ut globalt däremot är det såklart ingen slump att många av de senaste åren har varit bland de varmaste som någonsin uppmätts. Framförallt ser jag ingen mening av att dra slutsatser från lokala temperaturer under kort tid när det finns mycket bättre data tillgänglig.
2017 var som år varmare än normalt i Sverige. Det var också vindhastighetsrekord och lufttrycksrekord.
 
Framförallt ser jag ingen mening av att dra slutsatser från lokala temperaturer under kort tid när det finns mycket bättre data tillgänglig.

Och forskning på den datan, från hundratusentals år tillbaka (isborrkärnor), visar att temperaturen ökat sedan den atropogena påverkan ökade. Alltså att människan påverkar klimatet negativt.

Filmen visade temperaturer från massor av länder i alla världsdelar de senaste 100 åren om du missade det.
 
I några saker håller jag inte helt med V men jag tror inte heller att de får genomföra alla saker som de vill göra, som politiker sällan får göra. Jag tror att många röster på V är en motreaktion mot SDs framgång, samt att S svävat allt mer mot mitten.

Jag kan verkligen inte bestämma mig det här valet :crazy:. Har varit inne på att rösta på V för första gången, men t.ex. EU är en sån grej som jag inte alls håller med dem om. Tänker å ena sidan att äh, Sverige kommer ändå inte gå ur EU men när jag läste vad Vänsterpartiet skriver om EU så tar det ändå emot lite att rösta på dem.
 
Det blir taktikröst i riksdagsvalet men ändå naturligtvis åt det håll jag står politiskt och partiet jag tycker har en bra agenda för vår kommun i kommunalvalet. Hur mycket lyssnar ni på debatter mellan och utfrågningar av partiledare? Jag har tittat en del på SVT men tycker det ger mer att läsa t.ex. valplattformen för de jag väljer mellan. Partiledarna känns som att de pratar övergripande mer än på djupet.
 
Tittade du på filmen alls?

Ja?

2017 var som år varmare än normalt i Sverige. Det var också vindhastighetsrekord och lufttrycksrekord.

Jaha?

Och forskning på den datan, från hundratusentals år tillbaka (isborrkärnor), visar att temperaturen ökat sedan den atropogena påverkan ökade. Alltså att människan påverkar klimatet negativt.

Okej?

Jag håller alltså med om den globala uppvärmningen är antropogen och att klimatförändringarna är ett stort hot. Baserat på de svar jag får verkar det inte ha framgått riktigt. Får känslan av att svaren jag får är syftade som motargument snarare än kompletterande fakta.

Filmen visade temperaturer från massor av länder i alla världsdelar de senaste 100 åren om du missade det.

I väldigt grova drag gör den det ja men som jag skrev mäter inte GISTEMP nationella temperaturer utan regionala. GISTEMP tillsammans med ERSST är tänkt att ge en bra bild över de globala yttemperaturerna, inte temperaturutveckling i enskilda länder.
 
Om det är sommaren i Sverige 2018 som diskuteras så är svaret nej. Sommaren 2017 var den kallaste sedan mitten av 1800-talet och många av de nationella värmerekorden är mycket gamla. Om vi blickar ut globalt däremot är det såklart ingen slump att många av de senaste åren har varit bland de varmaste som någonsin uppmätts. Framförallt ser jag ingen mening av att dra slutsatser från lokala temperaturer under kort tid när det finns mycket bättre data tillgänglig.

Nej, sommaren 2017 var inte den kallaste på länge. Sommaren 2017 var ungefär medelvarm.
 
Jag har knarkat ”politikertjafs”(som vi kallar det i familjen, väl skämtsamt) hela valrörelsen. Sett i princip ”allt” som gått på tv och på nätet.
Jag hoppas innerligt på en koalitionsregering över blockgränserna - allt för att hindra inhumanisterna långt till höger.

Sen tycker jag att ”de gröna” borde gå samman för att bli en starkare kraft och tror att ett sånt samgående skulle gynna miljödebatten. Inom tex socialdemokraterna och moderaterna finns den ”spänningen”; att medlemmar kan ligga spritt på vänster/högerskalan. Det skapar dynamik och förhoppningsvis redan genomdebatterade förslag.

Jag upplever att både miljöpartister och centerpartister tycker ”för lika” inom sitt parti och lätt låser fast sig.

Miljöfrågan är alldeles för viktig för att bli en kamp mellan stad(Mp) och land(C) eller arbetare och företagare (dito). Det finns mer som förenar partierna än som skiljer.

För mig är Alliansen död iom senaste tidens debatter.
 
I väldigt grova drag gör den det ja men som jag skrev mäter inte GISTEMP nationella temperaturer utan regionala. GISTEMP tillsammans med ERSST är tänkt att ge en bra bild över de globala yttemperaturerna, inte temperaturutveckling i enskilda länder.

Nu klippte jag in videon inte för att visa den mest exakta statistiken, utan för att den är visuellt väldigt tydlig och 30 sekunder lång, även om det är en förenkling. Vill man veta den EXAKTA utvecklingen i varje land i hela världen kan man läsa kilometerlånga rapporter från FN:s klimatpanel och hela världens klimatforskare, men det tyckte jag inte riktigt var relevant att länka i tråden. Slut från mig.
 
Min vän från New York kom upp med en intressant frågeställning när vi diskuterade politik häromdagen. Han hade läst att vi svenskar är gladare eller nöjdare än de flesta länder på en skala (har helt glömt bort vad skalan heter :banghead::banghead: Någon klok bukefalist kanske vet?), och han undrade hur det kommer sig att man kan vara så missnöjd och klaga så mycket då. B.la nazisterna som blivit fler här i Sverige och liksom rent allmänt. Varför inser man inte hur bra man har det typ?

Enligt honom så tror han att många från USA/NYC skulle vara väldigt lyckliga i Sverige och med den politik och det samhälle vi har här. Personligen gissar jag bara att man klagar för att klaga på något, och då är politikerna och samhället väldigt lätt att skylla sitt missnöje med livet på.
Men alltså, det fick i alla fall mig att tänka efter lite nu innan valet.
 
...och nu sitter Jimmie Åkesson i tv4 och pratar om att den här rekordsommaren inte har något med klimatförndringar att göra, trots att värmen eskalerat som mest de senaste tiotal åren :grin: Det är visst bara en slump att rekordvärmen är 2018 och inte 1918.
 
Jag kan verkligen inte bestämma mig det här valet :crazy:. Har varit inne på att rösta på V för första gången, men t.ex. EU är en sån grej som jag inte alls håller med dem om. Tänker å ena sidan att äh, Sverige kommer ändå inte gå ur EU men när jag läste vad Vänsterpartiet skriver om EU så tar det ändå emot lite att rösta på dem.
Jag har exakt samma tankar!
Jag tror att jag ska läsa på om ett par kvinnor från V som lät intressanta på deras hemsida, om någon av dem tycker likadant så röstar jag definitivt på dem.
 

Liknande trådar

  • Omröstning Omröstning
Kultur Efter en diskussion i en annan tråd lägger jag upp en intressekoll för buketräff på Göteborgsoperan Trodde man kunde lägga flera frågor...
Svar
11
· Visningar
1 358
Senast: warg
·
Samhälle Jag tycker det är en intressant och framför allt viktig fråga för landets framtid vad som händer inom SD, men vill inte att ett sådant...
Svar
9
· Visningar
1 274
Senast: Smoothi
·
  • Omröstning Omröstning
Samhälle Inför nästa val känns saker svåra. Jag misstänker att vi är många som kommer att rösta på 'the lesser of two evils', eller åtminstone...
2
Svar
23
· Visningar
2 371
Senast: Bison
·
  • Låst
Samhälle SD kommer näver bäver få min röst, lika lite som F! eller något annat parti i sverige denna höst. Jag värnar om min demokratiska rätt...
17 18 19
Svar
372
· Visningar
26 556
Senast: LenaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Hovbensfraktur
  • Dressyrsnack 17
  • Uppdateringstråd #2

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp