Opinionsinstitut Bukefalos: Val 2018

Vilket parti skulle du rösta på om det vore val idag?

  • F!

    Röster: 16 4,2%
  • V

    Röster: 87 22,8%
  • S

    Röster: 73 19,1%
  • MP

    Röster: 32 8,4%
  • C

    Röster: 72 18,8%
  • L

    Röster: 23 6,0%
  • M

    Röster: 49 12,8%
  • KD

    Röster: 9 2,4%
  • SD

    Röster: 11 2,9%
  • Övriga

    Röster: 10 2,6%

  • Antal omröstningsdeltagare
    382
  • Omröstning stängd .
...och nu sitter Jimmie Åkesson i tv4 och pratar om att den här rekordsommaren inte har något med klimatförndringar att göra, trots att värmen eskalerat som mest de senaste tiotal åren :grin: Det är visst bara en slump att rekordvärmen är 2018 och inte 1918.
Jag skrattade jag när han anklagade miljöpolitik för att vara popumistiskt - det känns tryggt när en expert på ämnet uttalar sig :grin:

Jag kan verkligen inte bestämma mig det här valet :crazy:. Har varit inne på att rösta på V för första gången, men t.ex. EU är en sån grej som jag inte alls håller med dem om. Tänker å ena sidan att äh, Sverige kommer ändå inte gå ur EU men när jag läste vad Vänsterpartiet skriver om EU så tar det ändå emot lite att rösta på dem.
Jag tänker såhär kring V, att dom kommer inte få igenom det kravet öht men att dom ändå behövs i riksdagen och att deras inflytande bör öka. Så jag röstar på dom utan större bekymmer trots att jag inte håller med om allt och alltid ställer upp på deras världsbild - för så länge dom inte är ett större parti så ser jag inte heller att dom får igenom lite mer världsfrånvända förslag och åsikter. :)
 
Jag tänker såhär kring V, att dom kommer inte få igenom det kravet öht men att dom ändå behövs i riksdagen och att deras inflytande bör öka. Så jag röstar på dom utan större bekymmer trots att jag inte håller med om allt och alltid ställer upp på deras världsbild - för så länge dom inte är ett större parti så ser jag inte heller att dom får igenom lite mer världsfrånvända förslag och åsikter. :)
Jag behövde läsa det här :) Jag röstade igår, på V, och har sen dess haft lite ångest och funderat om jag ska ändra min röst ändå, just pga sånt jag inte håller med V om, som EU tex. Men det du skriver låter ju vettigt, så nu känns det som att jag kanske kan sluta noja :o
 
Jag tänker såhär kring V, att dom kommer inte få igenom det kravet öht men att dom ändå behövs i riksdagen och att deras inflytande bör öka. Så jag röstar på dom utan större bekymmer trots att jag inte håller med om allt och alltid ställer upp på deras världsbild - för så länge dom inte är ett större parti så ser jag inte heller att dom får igenom lite mer världsfrånvända förslag och åsikter. :)

och @bollen__ Samma resonemang har jag haft när jag röstat på Miljöpartiet tidigare år, att jag håller absolut inte med om allt men de kommer inte få egen majoritet och driva igenom de (enligt mig) konstiga sakerna. Men jag har tyckt att de behövt ha mer inflytande med sina miljöfrågor i riksdag/regering och därför har jag röstat på dem.
 
Jag har exakt samma tankar!
Jag tror att jag ska läsa på om ett par kvinnor från V som lät intressanta på deras hemsida, om någon av dem tycker likadant så röstar jag definitivt på dem.

Jag tänker såhär kring V, att dom kommer inte få igenom det kravet öht men att dom ändå behövs i riksdagen och att deras inflytande bör öka. Så jag röstar på dom utan större bekymmer trots att jag inte håller med om allt och alltid ställer upp på deras världsbild - för så länge dom inte är ett större parti så ser jag inte heller att dom får igenom lite mer världsfrånvända förslag och åsikter. :)

Jag kollade (i efterhand) SVTs partiledarutfrågning med Sjöstedt igår och då lät det där med EU mer som jag tidigare uppfattat det, typ att de har den inställningen till EU men inte tänker försöka göra nåt åt det. På hemsidan lät det "värre" tyckte jag. Tänker ju också att de behövs, men det stör mig lite att jag tycker de har så fel i en så viktig fråga, även om det inte blir verklighet av deras inställning.
 
Att både V och SD är emot EU finns det intresse för från öst:


"Just nu analyserar de spridningen av budskap mot migration i Sverige på Twitter som ser ut att komma från robotar. Det här är en del av ett psykologiskt försvar. Sverige deltar i samarbetet, liksom i andra Nato-sammanhang.

– Det sprids definitivt fientlig propaganda i Sverige som kan bli till ett nationellt säkerhetshot och destabilisera samhället. Desinformationen från ryskt håll riktas både till yttersta högerkanten och yttersta vänsterkanten, där det går att påverka människor till mer extrema hållningar, säger hon.
Länder i kris och val utnyttjas. Nato-centret granskar Rysslands desinformation i de nordiska och baltiska länderna sedan flera år tillbaka. Elina Lange-Ionatamišvili vecklar ut en karta över regionen med den propaganda som sprids.

– Det handlar exempelvis om svensk familjepolitik, att EU håller på att kollapsa, att svenskar är ryssofober, att Nato ska attackera Ryssland och att regeringen inte klarar flyktingkrisen och inte verkar för befolkningens bästa.
Budskapen från ryskt håll är desamma till flera länder i regionen och syftet är att vi ska förlora tron på våra samhällen, enligt Natos center för strategisk kommunikation."

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=7036111
 
Jag har exakt samma tankar!
Jag tror att jag ska läsa på om ett par kvinnor från V som lät intressanta på deras hemsida, om någon av dem tycker likadant så röstar jag definitivt på dem.
Här är en till. Jag är mycket positiv till EU, men är å andra sidan inte helt negativ till kärnkraft heller och har alltid röstat på Miljöpartiet så...
 
Här är en till. Jag är mycket positiv till EU, men är å andra sidan inte helt negativ till kärnkraft heller och har alltid röstat på Miljöpartiet så...
Åh, mitt andra problem med V och MP. Eller jag är ambivalent till kärnkraften, kan egentligen för lite men tycker det talas så lite om problemen med vatten- och vindkraft. Dock alltid röstat på MP ändå.
 
Sålänge vi inte har något godkänt, säkert slutförvar för kärnkraftsavfall har jag svårt att vara positiv till det. Det är 20 år sedan de första rektorerna stängdes i Sverige och vi vet fortfarande inte var vi ska göra av avfallet :confused: Det senaste förslaget fick underkänt av mark- och miljödomstolen. Sverige skulle dessutom behöva bygga nya kärnkraftverk alternativt rusta upp de vi har för väldigt mycket pengar. Finlands nya kärnkraftverk, som byggts de senaste åren, konstaterar ju ungefär att det knappt kommer löna sig för det blev så dyrt.
 
Ja precis. Det behövs mer diskussion kring alla energikällor.

Det farliga är när vi väljer bort och inför förbud mot ord istället för att värdera energikällorna på olika sätt. Personligen tror jag att kärnkraften kommer att utgöra 90% av kraftförsörjningen i framtiden. Men inte med dagens reaktorer.

Därför är det enormt viktigt att forskningen får fortgå och fundamentalismen kring ordet kärnkraft försvinner.
 
Det farliga är när vi väljer bort och inför förbud mot ord istället för att värdera energikällorna på olika sätt. Personligen tror jag att kärnkraften kommer att utgöra 90% av kraftförsörjningen i framtiden. Men inte med dagens reaktorer.

Därför är det enormt viktigt att forskningen får fortgå och fundamentalismen kring ordet kärnkraft försvinner.
Å andra sidan så kan man tvinga fram pengar till forskning om man gör det lönsamt att hitta nya energikällor eller utveckla befintliga. Kärnkraften är för billig.
 
...och nu sitter Jimmie Åkesson i tv4 och pratar om att den här rekordsommaren inte har något med klimatförndringar att göra, trots att värmen eskalerat som mest de senaste tiotal åren :grin: Det är visst bara en slump att rekordvärmen är 2018 och inte 1918.

10 år är forfarande en löjligt kort tid. Själv minns jag väl de gröna vintrarna på 70-talet. Då skulle vi minsann bara vänja oss för så skulle det bli, enligt dagspressen.
Inte ens 100 år är speciellt långt, om vi säger 1000 år börjar vi komma nånstans. Väntar fortfarande på en trovärdig förklaring till denna klimatkurva, den mänskliga påverkan på klimatet då lär inte ha varit särskilt stort.
klimat.webp
 
10 år är forfarande en löjligt kort tid. Själv minns jag väl de gröna vintrarna på 70-talet. Då skulle vi minsann bara vänja oss för så skulle det bli, enligt dagspressen.
Inte ens 100 år är speciellt långt, om vi säger 1000 år börjar vi komma nånstans. Väntar fortfarande på en trovärdig förklaring till denna klimatkurva, den mänskliga påverkan på klimatet då lär inte ha varit särskilt stort.
Visa bifogad fil 19091
Klimatet har förändrats tidigare. Den här gången går det snabbare än någonsin och vi har troligen större förändringar än tidigare att vänta. För första gången är det antropogena orsaker. Vi har dessutom mycket att förlora på det
 
Klimatet har förändrats tidigare. Den här gången går det snabbare än någonsin och vi har troligen större förändringar än tidigare att vänta. För första gången är det antropogena orsaker. Vi har dessutom mycket att förlora på det
Hur vet du det så tvärsäkert?
Det kan lika gärna vara en naturlig variation, d.vs väder.
 
Röstade idag. Blev för första gången rött i både kommun, landsting och riksdag. Är lite tveksam till om det egentligen var det bästa valet i landstinget, har inte riktigt fått grepp om vad som skulle vara fördelaktigt, så den rösten var inte lika genomtänkt som de andra. I kommunen har jag röstat på sossarna förr, baserat på att att de besitter mer erfarenhet, så jag har resonerat mer pragmatiskt än ideologiskt där. Men det är alltså en helt ny färg för mig i riksdagen och jag tycker att det känns lite konstigt! :D Åsiktsmässigt så ligger jag definitivt närmare C och L än S, men det är så mycket med både alliansen och SD som skaver. Trodde att valet för mig skulle vara mellan Centern och Socialdemokraterna, men senaste tiden har jag ändå lutat åt Liberalerna. Fast det föll på att jag inte vill ha Ulf Kristersson som statsminister, rädslan för samarbeten med SD och spiken i kistan blev skriverierna om att KD hemskt gärna skulle vilja ha jämställdhetsministerposten vid eventuell regeringsbildning. De två senare sakerna är jag övertygad om att C och L absolut inte skulle vilja, men det känns ändå tryggast med sossarna för nu. Fast jag drömmer såklart ändå om en mittenregering, även om det är osannolikt!
 
Jag har redan bestämt mig för att rösta på Moderaterna . Gillar Ulf Kristersson bättre än Reinfeldt som partiledare. Det året fick Centern min röst. Men det ångrar jag också... Så nu äre bara M M M .
 
Märkligt hur man granskar SD men inte Vänstern. I mina ögon är Vänstern lika illa om inte värre.

Ulf Kristersson, vinner lekande. Medans Sjöstedt drömmer.
 

Liknande trådar

  • Omröstning Omröstning
Kultur Efter en diskussion i en annan tråd lägger jag upp en intressekoll för buketräff på Göteborgsoperan Trodde man kunde lägga flera frågor...
Svar
11
· Visningar
1 358
Senast: warg
·
Samhälle Jag tycker det är en intressant och framför allt viktig fråga för landets framtid vad som händer inom SD, men vill inte att ett sådant...
Svar
9
· Visningar
1 274
Senast: Smoothi
·
  • Omröstning Omröstning
Samhälle Inför nästa val känns saker svåra. Jag misstänker att vi är många som kommer att rösta på 'the lesser of two evils', eller åtminstone...
2
Svar
23
· Visningar
2 371
Senast: Bison
·
  • Låst
Samhälle SD kommer näver bäver få min röst, lika lite som F! eller något annat parti i sverige denna höst. Jag värnar om min demokratiska rätt...
17 18 19
Svar
372
· Visningar
26 556
Senast: LenaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Hovbensfraktur
  • Dressyrsnack 17
  • Uppdateringstråd #2

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp