Opinionsinstitut Bukefalos: Val 2018

Vilket parti skulle du rösta på om det vore val idag?

  • F!

    Röster: 16 4,2%
  • V

    Röster: 87 22,8%
  • S

    Röster: 73 19,1%
  • MP

    Röster: 32 8,4%
  • C

    Röster: 72 18,8%
  • L

    Röster: 23 6,0%
  • M

    Röster: 49 12,8%
  • KD

    Röster: 9 2,4%
  • SD

    Röster: 11 2,9%
  • Övriga

    Röster: 10 2,6%

  • Antal omröstningsdeltagare
    382
  • Omröstning stängd .
"Ny mätning: Stödet för SD sjunker hos väljarna

Väljarnas stöd för Sverigedemokraterna minskar och partiet får 16,3 procent, enligt en ny mätning från DN/Ipsos. Det är en nedgång på tre procentenheter sedan DN/Ipsos förra mätning från den 24 augusti.

Det går framåt för KD som får 6,3 procent. Moderaterna tappar för den fjärde mätningen i rad och får endast 16,9 procent. Centerpartiet och Liberalerna får 9,6 respektive 5,9 procent och ligger därmed kvar på samma nivå.

Socialdemokraterna ökar till 26,5 procent för tredje mätningen i rad och Vänsterpartiet får 10,7 procent. Det framgår inte om någon av förändringarna är statistiskt säkerställda. MP sjunker till runt 5 procent men förändringen är liten och högst osäker."

https://omni.se/ny-matning-stodet-for-sd-sjunker-hos-valjarna/a/oRbp7B
Jag tror att KD och MP svänger beroende på hur folk tänker om behov att stödrösta pga spärren.
Svårt att veta hur det slutar, då folk kan först tänka att det behövs, så ökar siffrorna, och sen inte röstar för det inte verkade behövas...

Och tror att SD kan fångas sämre i mätningarna, så det kan bli högre. Fler som är mer känsliga för vad som händer i media /annan diskussion än bland de som velar mellan andra alternativ. Dock mycket osäker på hur stor del av deras väljare som är veliga resp. stabila.
 
Nåt för riksmedierna:

JUST NU: Sjöstedt klar statsministerkandidat i en rödgrön majoritetsregering enligt opinionsundersökning i sociala medier.
Jag har inte varit så klar över honom men så såg jag ett program förra veckan på tv4. Han lät faktiskt långt mer vettig som person än vad jag hade trott. Lite fördomsfull kanske :o Kände mig mera trygg i min röst på V iallafall :up: Kanske inte som statsminister (behövs nog lite mera diplomati och med tanke på hur villiga de andra skulle vara att samarbeta med dem) men sittande i regeringen, absolut!
Men problemet är ju dock att de andra partierna i riksdagen verkar nästan ha samma attityd mot dem som mot SD, vilket jag inte kan riktigt förstå. Visserligen har de ett förflutna (kära far min kallar fortfarande dem kommunisterna 🙄) men SD har ju något som pågår nu.
 
Men lägg av.
Har du någon enda stans sett något annat än ett TOTALT avståndstagande från SD från C och även L???

SD är våra huvudmotståndare när det handlar om värderingar, människovärde jämlikhet och demokrati.
Problemet är att de ingår i Alliansen, och där har de inte lika mycket makt som M som mindre partier. Och om M börjar prata med SD om vissa samarbeten "bakom scenen" så har de mindre partierna inte så mycket att säga till om. Det tydligaste exemplet jag kommer på är ju förra gången Alliansen hade makten. Om jag minns fel säg gärna till, jag skulle bara bli glad om det inte händer.
 
Jag har inte varit så klar över honom men så såg jag ett program förra veckan på tv4. Han lät faktiskt långt mer vettig som person än vad jag hade trott. Lite fördomsfull kanske :o Kände mig mera trygg i min röst på V iallafall :up: Kanske inte som statsminister (behövs nog lite mera diplomati och med tanke på hur villiga de andra skulle vara att samarbeta med dem) men sittande i regeringen, absolut!
Men problemet är ju dock att de andra partierna i riksdagen verkar nästan ha samma attityd mot dem som mot SD, vilket jag inte kan riktigt förstå. Visserligen har de ett förflutna (kära far min kallar fortfarande dem kommunisterna 🙄) men SD har ju något som pågår nu.

Ett parti som vill avskaffa privat ägande är inget vanligt parti. Så det pågår också nu.

I många frågor tycker jag Sjöstedt är pragmatisk och helt OK. Men när ideologin smyger fram i tuffare resonemang häpnar man hur långt till vänster om rådande samhälle målet ligger.

Det går dock inte att jämföra rasism och extrem kollektivism.
 
Något som jag tänkt på, inte på partitillhörighet utan bara rent retoriskt så tycker jag att Sjöstedt är den enda duktiga retoriken idag. De andra är riktigt dåliga. Möjligen Wallström också, men sen ekar det tomt.
 
Problemet är att de ingår i Alliansen, och där har de inte lika mycket makt som M som mindre partier. Och om M börjar prata med SD om vissa samarbeten "bakom scenen" så har de mindre partierna inte så mycket att säga till om. Det tydligaste exemplet jag kommer på är ju förra gången Alliansen hade makten. Om jag minns fel säg gärna till, jag skulle bara bli glad om det inte händer.
Enligt alliansföreträdare är det inte det minsta aktuellt.
https://www.aftonbladet.se/debatt/a/BJKJ7g/sluta-latsas--vi-tanker-inte-ge-makten-till-sd
 
När det kommer till klimatpolitik tycker jag inget parti prickar riktigt rätt. En smart klimatpolitik behöver drivas på två olika fronter. En som syftar till att förhindra att vi når den kritiska brytpunkten där de globala uppvärmningarna blir självgående. Här krävs åtgärder som direkt minskar de globala utsläppen. Folk verkar underskatta hur akut läget faktiskt är här. De kostnadseffektiva alternativen som finns här är utbyggnad av kärnkraft och subventionera grönare alternativ i utvecklingsländer. Den andra fronten är en klimatpolitik som syftar åt att driva på teknik och innovationer för en långsiktig hållbarhet. I och med att det är så mycket billigare att minska utsläppen i andra länder måste varje inhemsk satsning vara designad för att på ett så effektivt sätt som möjligt driva fram nya klimatsmartare lösningar som vi har nytta av långsiktigt. Alltför ofta i Sverige satsar vi på ineffektiva mellanting. Att bygga ut järnvägen kan exempelvis reducera våra utsläpp i Sverige. Det driver dock inte på någon klimatsmarta tekniska innovationer i någon vidare utsträckning och vi hade kunnat spara vår värld mer utsläpp genom att satsa de pengarna i utvecklingsländer istället.

Centerpartiet skulle jag nog säga har den bästa klimatpolitiken även om den är väsentligt bristfällig då den inte fokuserar för mycket på det långsiktiga och ofta får in inslag av ineffektiva mellanting. Sverigedemokraternas klimatpolitik skulle jag säga är närmast totalt ofullständig men de har ändå en nisch då de satsar allt få att få ner dagens direkta utsläpp. Min drömpolitik hade varit att plocka de bästa delarna av Centerpartiets och Sverigedemokraternas miljöpolitik.

Det är ju inget stort parti, men jag tycker det låter som att medborgerlig samling har en likadan syn på miljöproblemet som du. De vill bland annat satsa på kärnkraftverk och låta Sverige och EU erbjuda frihandelsavtal i utbyte mot klimatarbete. Söker man på medborgerlig samling och miljöpolitik så får man fram en rätt utförlig PDF. Det vore intressant att veta hur du ser på deras miljöpolitik. Jag tycker det låter vettigt att fokusera mycket på arbetet inom EU men är inte insatt.
 
Tror att Annie åtminstone i P3 sa att C inte kommer sitta i en alliansregering som aktivt kräver/söker SDs stöd. men minns inte exakt hur hon sa, men hon förklarade ganska tydligt.
"Aktivt"? Vad innebär det exakt? Undrar jag.

Ett parti som vill avskaffa privat ägande är inget vanligt parti. Så det pågår också nu.

I många frågor tycker jag Sjöstedt är pragmatisk och helt OK. Men när ideologin smyger fram i tuffare resonemang häpnar man hur långt till vänster om rådande samhälle målet ligger.

Det går dock inte att jämföra rasism och extrem kollektivism.
I några saker håller jag inte helt med V men jag tror inte heller att de får genomföra alla saker som de vill göra, som politiker sällan får göra. Jag tror att många röster på V är en motreaktion mot SDs framgång, samt att S svävat allt mer mot mitten.

Hoppas det!
Minns jag rätt eller fel om förra gången alliansen hade makten dock? Kan du kanske tala om det?
 
Skillnaden SD jämfört med V är att sd i nutid har folk högt upp i partiledningen som går runt med järnrör, öppet uttalar sig rasistiskt och kvinnoförnedrande. De har också x antal medlemmar som är rasister. Ingen i V's partitopp uttrycker (åtminstone öppet) att de hyllar Stalin och tidigare diktaturer. Vill man tänka historia bör man kanske också beakta att ex. moderater var emot kvinnlig rösträtt och förnekade apartheid.
Och om man struntar i historien och ser till nu gällande partiprogram, till exempel, så har jag mycket svårt att se hur man kan säga sig stå för mänskliga rättigheter samtidigt som man på sikt vill avskaffa det privata ägandet...
 
Jag har inte varit så klar över honom men så såg jag ett program förra veckan på tv4. Han lät faktiskt långt mer vettig som person än vad jag hade trott. Lite fördomsfull kanske :o Kände mig mera trygg i min röst på V iallafall :up: Kanske inte som statsminister (behövs nog lite mera diplomati och med tanke på hur villiga de andra skulle vara att samarbeta med dem) men sittande i regeringen, absolut!
Men problemet är ju dock att de andra partierna i riksdagen verkar nästan ha samma attityd mot dem som mot SD, vilket jag inte kan riktigt förstå. Visserligen har de ett förflutna (kära far min kallar fortfarande dem kommunisterna 🙄) men SD har ju något som pågår nu.

Jag är en av dem som tycker att SD och V är lika illa, fast på olika sätt. För stort inflytande från någon av dem vore förödande för Sverige, anser jag. Båda vill till exempel att vi skall gå ur EU, för att nämna ett konkret exempel.

Båda står för ideologier som för mig inte är förenliga med det jag ser som mänskliga fri- och rättigheter för alla. V vill gärna påstå att de gör det, men för mig är ett parti som vill att "de rättigheter som springer ur ägandet måste begränsas och ägandet i sig övergå till gemensamma former" förenligt med det jag ser som mänskliga fri- och rättigheter. Det vore dessutom ekonomisk katastrof om denna vision blev verklighet.
 
Jag är en av dem som tycker att SD och V är lika illa, fast på olika sätt. För stort inflytande från någon av dem vore förödande för Sverige, anser jag. Båda vill till exempel att vi skall gå ur EU, för att nämna ett konkret exempel.

Båda står för ideologier som för mig inte är förenliga med det jag ser som mänskliga fri- och rättigheter för alla. V vill gärna påstå att de gör det, men för mig är ett parti som vill att "de rättigheter som springer ur ägandet måste begränsas och ägandet i sig övergå till gemensamma former" förenligt med det jag ser som mänskliga fri- och rättigheter. Det vore dessutom ekonomisk katastrof om denna vision blev verklighet.

Jag ser fortfarande stora skillnader på ett parti som skulle skapa ett samhälle i ekonomisk katastrof och ett parti som skapar ett samhälle där medmänniskor betraktas som mindre värda att existera här i vår närhet.
 
Jag ser fortfarande stora skillnader på ett parti som skulle skapa ett samhälle i ekonomisk katastrof och ett parti som skapar ett samhälle där medmänniskor betraktas som mindre värda att existera här i vår närhet.
Jag var kanske otydlig - jag menar att båda förmodligen skulle orsaka stor ekonomisk skada, men min invändning mot båda är huvudsakligen ideologisk. Jag anser inte att något av de partierna är fullt ut förenliga med mänskliga fri- och rättigheter. Vad gäller vänsterpartiet vill de främst begränsa de friheter som gäller ägandet, vad gäller sverigedemokraterna så gäller det främst deras syn på svenskar/icke-svenskar och nationstillhörighet som jag tycker är svårförenlig med allas lika värde. Vad som är "värst" kan givetvis diskuteras ur en mängd olika perspektiv, och man kan ju också ha olika åsikt om detta, förstås!
 

Liknande trådar

  • Omröstning Omröstning
Kultur Efter en diskussion i en annan tråd lägger jag upp en intressekoll för buketräff på Göteborgsoperan Trodde man kunde lägga flera frågor...
Svar
11
· Visningar
1 358
Senast: warg
·
Samhälle Jag tycker det är en intressant och framför allt viktig fråga för landets framtid vad som händer inom SD, men vill inte att ett sådant...
Svar
9
· Visningar
1 274
Senast: Smoothi
·
  • Omröstning Omröstning
Samhälle Inför nästa val känns saker svåra. Jag misstänker att vi är många som kommer att rösta på 'the lesser of two evils', eller åtminstone...
2
Svar
23
· Visningar
2 371
Senast: Bison
·
  • Låst
Samhälle SD kommer näver bäver få min röst, lika lite som F! eller något annat parti i sverige denna höst. Jag värnar om min demokratiska rätt...
17 18 19
Svar
372
· Visningar
26 556
Senast: LenaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp