Opinionsinstitut Bukefalos: Val 2018

Vilket parti skulle du rösta på om det vore val idag?

  • F!

    Röster: 16 4,2%
  • V

    Röster: 87 22,8%
  • S

    Röster: 73 19,1%
  • MP

    Röster: 32 8,4%
  • C

    Röster: 72 18,8%
  • L

    Röster: 23 6,0%
  • M

    Röster: 49 12,8%
  • KD

    Röster: 9 2,4%
  • SD

    Röster: 11 2,9%
  • Övriga

    Röster: 10 2,6%

  • Antal omröstningsdeltagare
    382
  • Omröstning stängd .
Men de partierna är förknippade med sin allianspartner Moderaterna och de är de som jag uppfattar ligger närmst att samarbeta på ett eller annat vis med SD.
Ja, så är det ju. Enda chansen för C, i min värld, är att de börjar jobba ihop sig med S.

Hur ska alliansen hålla ihop om M börjar jobba med SD? Har C och L sagt ngt om det?
 
Nej alla puckon ska stoppas, problemet för SD är att de har en till synes aldrig sinande ström av rasister och rikspuckon, De hinner inte rensa ut ett förrän nästa dyker upp.
Och de tycks inte vilja rensa förrän de måste i SD. Problemet är ju att SD Är nazistiskt och rasistiskt. Partitoppen också. Att Jimmie frontar sig som ngt annat och skyller på ”Det visste jag inte” är ju bara en riktigt dålig dimridå som ingen går på, varken inom eller utanför SD.
 
Utveckla det är du snäll.

En stor väljarbas är lantbrukarna. Bästa exemplet är hur dålig man är på att lämna eller stödja förslag för omställningen till fossilfritt, dvs i den delen där man såklart ska höja fossilskatterna och inte ens tveka om att de ska minskas eller subventioneras.

Det finns många konflikter mellan lantbrukets företagsekonomi och satsningar på miljö. De ärvs in i centerpartiet eftersom man inte vill tappa en stor väljarbas.

(På ett sätt gör det också miljöpolitiken mer balanserad än vissa andra miljöpartiers - men det är en rejäl konflikt. Så fort C ändå har kommit med mer radikala förslag så blir det stora rubriker i LRF - "Centern sviker svenskt lantbruk" osv.)
 
Ja, så är det ju. Enda chansen för C, i min värld, är att de börjar jobba ihop sig med S.

Hur ska alliansen hålla ihop om M börjar jobba med SD? Har C och L sagt ngt om det?

Ja, L och C kommer aldrig att ta stöd av SD och kommer heller aldrig att stödja en regering som tar stöd av SD. Jag anser att de varit så tydliga att skulle något annat bli aktuellt så måste hela partistyrelserna avgå och det skulle ändå vara århundradets svek mot väljarna. Då återkallar jag min röst för evigt.
 
En stor väljarbas är lantbrukarna. Bästa exemplet är hur dålig man är på att lämna eller stödja förslag för omställningen till fossilfritt, dvs i den delen där man såklart ska höja fossilskatterna och inte ens tveka om att de ska minskas eller subventioneras.

Det finns många konflikter mellan lantbrukets företagsekonomi och satsningar på miljö. De ärvs in i centerpartiet eftersom man inte vill tappa en stor väljarbas.

(På ett sätt gör det också miljöpolitiken mer balanserad än vissa andra miljöpartiers - men det är en rejäl konflikt. Så fort C ändå har kommit med mer radikala förslag så blir det stora rubriker i LRF - "Centern sviker svenskt lantbruk" osv.)
Alla jordbrukare jag känt och känner röstar på moderaterna, inte en enda på Centern så för mig är Centern inte ett bondeparti.
 
Kan ju tillägga att jag skulle rösta olika i riksdagsval och kommunval. På riksdagsnivå röstar jag mer taktiskt, på lokal nivå är Jag rent ideologisk och drar mina värderingar lite längre. På riksdagsnivå röstar jag mer taktiskt om än fortfarande med hjärtat.

Jag kommer också att rösta olika till riksdag jämfört med kommun/landsting där jag kommer att rösta lika.
Finns en liten "ångermöjlighet" fram till söndag, väger mellan två partier.

Intressant att se resultatet hittills: stämmer också med min "känsla": Buke är väldigt vänster.
 
Alla vill väl ha ett perfekt Sverige liksom men valet handlar väl mångt och mycket om hur vi ska nå dit. Alltså vart pengar ska tas och ges.

Att sänka och höja olika skatter kommer ju alltid ske, bara olika.

Jag tittar på debatter och utfrågningar sedan en tid tillbaka och mest blir jag irriterad på programledarna som inte verkar fatta eller om de inte vill fatta eller om de tror att de måste upprepa frågan för att de inte tror att tittarna fattar?
Anyways.... jag skickade min poströst förra veckan..

Jag ser helst Kristersson som ny stadsminister, hur nu det ska gå till. Håller tummar och tår

staTsminister.
Det är en stat, inte en stad, som ska få en minister.
 
Intressant att se resultatet hittills: stämmer också med min "känsla": Buke är väldigt vänster.

Det som slår mig är att inte ens här har F! ett tydligt "komma in i riksdagen"-resultat. Det finns en stor risk att alla F! röster i riksdagsvalet hjälper SD till inflytande. Surt, för det är inte något de flesta F!-röstare önskar. Eller så är det redan diskonterat av många och därför F! bara når runt 4% här..
 

Liknande trådar

  • Omröstning Omröstning
Kultur Efter en diskussion i en annan tråd lägger jag upp en intressekoll för buketräff på Göteborgsoperan Trodde man kunde lägga flera frågor...
Svar
11
· Visningar
1 358
Senast: warg
·
Samhälle Jag tycker det är en intressant och framför allt viktig fråga för landets framtid vad som händer inom SD, men vill inte att ett sådant...
Svar
9
· Visningar
1 274
Senast: Smoothi
·
  • Omröstning Omröstning
Samhälle Inför nästa val känns saker svåra. Jag misstänker att vi är många som kommer att rösta på 'the lesser of two evils', eller åtminstone...
2
Svar
23
· Visningar
2 371
Senast: Bison
·
  • Låst
Samhälle SD kommer näver bäver få min röst, lika lite som F! eller något annat parti i sverige denna höst. Jag värnar om min demokratiska rätt...
17 18 19
Svar
372
· Visningar
26 556
Senast: LenaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp