Opinionsinstitut Bukefalos: Val 2018

Vilket parti skulle du rösta på om det vore val idag?

  • F!

    Röster: 16 4,2%
  • V

    Röster: 87 22,8%
  • S

    Röster: 73 19,1%
  • MP

    Röster: 32 8,4%
  • C

    Röster: 72 18,8%
  • L

    Röster: 23 6,0%
  • M

    Röster: 49 12,8%
  • KD

    Röster: 9 2,4%
  • SD

    Röster: 11 2,9%
  • Övriga

    Röster: 10 2,6%

  • Antal omröstningsdeltagare
    382
  • Omröstning stängd .
Hur mkt allvar menar C med sin klimatpolitik? Det grunnar jag jättemkt på.
I så fall kan du fråga andra partier också?
Hur mycket menar S med sin politik för välfärden. Hur mycket menar V med sin politik att minska kapitalism, etc etc.
Miljö har varit en grundval i C så länge jag varit med.
Jag gick med 1975 just pga miljöengagemanget.

Innan Miljöpartiet fanns hade vi en valslogan som heter Centern -mijöpartiet.
 
Tror seriöst på det där? Läs lite tidningar som granskat politiker från S, KD och M bla och lyssna inte på SD's offerkofte-snack

Ja det är det jag gör. Men de flesta större svenska medier är röda. Och så fort man läser från en högerkälla så sägs det "var källkritisk"...... det är ett problem med
 
Ja det är det jag gör. Men de flesta större svenska medier är röda. Och så fort man läser från en högerkälla så sägs det "var källkritisk"...... det är ett problem med

Eh nej? Hur menar du då? Av de 5 största dagstidningarna är 1 st oberoende socialdemokratisk (Aftonbladet), 3 st oberoende liberala (Dagens Nyheter, Expressen och Göteborgsposten), och 1 oberoende moderat (Svenska Dagbladet).

Om du själv ligger till höger om höger så att säga, så blir ju det som ligger till vänster om dig inte vänster om mitten utan relativt var du själv ligger. Även om det är vanligt bland ultrahögern att tycka att allt som är till vänster om KD och mörklblåa falangen inom M är extremvänster så blir det ju inte mer sant för det.
 
I så fall kan du fråga andra partier också?
Hur mycket menar S med sin politik för välfärden. Hur mycket menar V med sin politik att minska kapitalism, etc etc.
Miljö har varit en grundval i C så länge jag varit med.
Jag gick med 1975 just pga miljöengagemanget.

Innan Miljöpartiet fanns hade vi en valslogan som heter Centern -mijöpartiet.

Jag har hyfsad koll på de olika partierna och hur de står i olika frågor. Jag är helt 100 på att vi behöver ta jobbiga, obekväma beslut som, om man inte förstår bättre, och om man inte kan motivera så att alla förstår, kommer göra politiker och partier impopulära. Klimatfrågan är jätteviktig för mig. Det är mkt bra politik centerpartiet för i övrigt, tycker jag. Annie Lööf är också mkt duktig. S tycker jag också har gjort oerhört bra ifrån sig men jag saknar klimatengagemanget. Jag vill rösta för miljön och på ett parti som tar frågan på största allvar. Jag hade gärna lagt min röst på mp, men vi tycker olika kring skolan och lite annat. Så nu velar jag mellan C och S.
 
Ja det är det jag gör. Men de flesta större svenska medier är röda. Och så fort man läser från en högerkälla så sägs det "var källkritisk"...... det är ett problem med

Det finns inga seriösa högerkällor vad jag vet. De är alla i sin egen bubbla och ganska långt från verkligheten, i sina alternativa fakta. Men nämn gärna någon som du betraktar som det minsta seriös, jag känner till för få för att kunna döma ut alla.

Det räcker inte ens att vara källkritisk för många av de högerkällor som finns aktiva i Sverige. Det är 95% ren vinklad rappakalja utan verklighetsförankring.
 
Eh nej? Hur menar du då? Av de 5 största dagstidningarna är 1 st oberoende socialdemokratisk (Aftonbladet), 3 st oberoende liberala (Dagens Nyheter, Expressen och Göteborgsposten), och 1 oberoende moderat (Svenska Dagbladet).

Om du själv ligger till höger om höger så att säga, så blir ju det som ligger till vänster om dig inte vänster om mitten utan relativt var du själv ligger. Även om det är vanligt bland ultrahögern att tycka att allt som är till vänster om KD och mörklblåa falangen inom M är extremvänster så blir det ju inte mer sant för det.

Läser man GP:s ledarsida tror man att tidningen är SD:s.
 
Med tanke på att Stefan Löfven gjort karriär på att göra allt han säger att han inte ska göra är väl han den jag skulle lita på minst i sammanhanget.
Tyvärr är det väl få som kan genomföra sina vallöften efter en valseger. För det mesta finns inte tillräckligt stöd, oavsett hur passionerat man vill. Det är därför det är så otroligt lätt att sitta i opposition och lova de mest fantastiska förändringar. Som man sen inte behöver uppfylla - speciellt om man inte ens kommer till makten. De som vet med sig att de aldrig kommer till makten kan utlova i princip vad som helst. De behöver ändå aldrig leva upp till sina löften.
 
Jag hörde för övrigt intressant debatt i radion idag. SD-företrädaren säger att det absolut viktigaste är deras närvaro i sina egna media inför valet. Att dribbla i vår egen bubbla. Vi behandlas inte rättvist av andra media, menar de. Jag tänker mest bara att de som redan lyssnar på (och gillar) dravlet i alt-right rörelsens olika medier, redan borde vara frälsta till stora delar och redan rösta SD eller NMR.

Min slutsats är enkel, de tål helt enkelt inte granskning av någon som är det minsta ifrågasättande. Det märks gång på gång. Det var ändå intressant att lyssna på att det faktiskt är en del av deras strategi att minska sin närvaro i de medier där de blir granskade och istället satsa på verklighetsfrånvända alt-right medier som de kan styra med sin järnhand. Det som är ledsamt är att de i dagens ignorans och kunskapsförakt faktiskt når ut till en massa människor.
 
Tyvärr är det väl få som kan genomföra sina vallöften efter en valseger. För det mesta finns inte tillräckligt stöd, oavsett hur passionerat man vill. Det är därför det är så otroligt lätt att sitta i opposition och lova de mest fantastiska förändringar. Som man sen inte behöver uppfylla - speciellt om man inte ens kommer till makten. De som vet med sig att de aldrig kommer till makten kan utlova i princip vad som helst. De behöver ändå aldrig leva upp till sina löften.
Detta är värt att tänka på!
 
Tyvärr är det väl få som kan genomföra sina vallöften efter en valseger. För det mesta finns inte tillräckligt stöd, oavsett hur passionerat man vill. Det är därför det är så otroligt lätt att sitta i opposition och lova de mest fantastiska förändringar. Som man sen inte behöver uppfylla - speciellt om man inte ens kommer till makten. De som vet med sig att de aldrig kommer till makten kan utlova i princip vad som helst. De behöver ändå aldrig leva upp till sina löften.

Som jag skrev innan, jag syftade inte på att han inte infriat sina vallöften. Självklart är jag väl medveten hur svårt det kan vara att infria sådana, speciellt i minoritetsregering.
 
Jag har hyfsad koll på de olika partierna och hur de står i olika frågor. Jag är helt 100 på att vi behöver ta jobbiga, obekväma beslut som, om man inte förstår bättre, och om man inte kan motivera så att alla förstår, kommer göra politiker och partier impopulära. Klimatfrågan är jätteviktig för mig. Det är mkt bra politik centerpartiet för i övrigt, tycker jag. Annie Lööf är också mkt duktig. S tycker jag också har gjort oerhört bra ifrån sig men jag saknar klimatengagemanget. Jag vill rösta för miljön och på ett parti som tar frågan på största allvar. Jag hade gärna lagt min röst på mp, men vi tycker olika kring skolan och lite annat. Så nu velar jag mellan C och S.
Vem var det som gjorde den där granskningen som visade att v har den bästa miljöpolitiken?
 
Men lägg av.
Har du någon enda stans sett något annat än ett TOTALT avståndstagande från SD från C och även L???

SD är våra huvudmotståndare när det handlar om värderingar, människovärde jämlikhet och demokrati.
Men de partierna är förknippade med sin allianspartner Moderaterna och de är de som jag uppfattar ligger närmst att samarbeta på ett eller annat vis med SD.
 

Liknande trådar

  • Omröstning Omröstning
Kultur Efter en diskussion i en annan tråd lägger jag upp en intressekoll för buketräff på Göteborgsoperan Trodde man kunde lägga flera frågor...
Svar
11
· Visningar
1 358
Senast: warg
·
Samhälle Jag tycker det är en intressant och framför allt viktig fråga för landets framtid vad som händer inom SD, men vill inte att ett sådant...
Svar
9
· Visningar
1 274
Senast: Smoothi
·
  • Omröstning Omröstning
Samhälle Inför nästa val känns saker svåra. Jag misstänker att vi är många som kommer att rösta på 'the lesser of two evils', eller åtminstone...
2
Svar
23
· Visningar
2 371
Senast: Bison
·
  • Låst
Samhälle SD kommer näver bäver få min röst, lika lite som F! eller något annat parti i sverige denna höst. Jag värnar om min demokratiska rätt...
17 18 19
Svar
372
· Visningar
26 556
Senast: LenaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp