Opinionsinstitut Bukefalos: Val 2018

Vilket parti skulle du rösta på om det vore val idag?

  • F!

    Röster: 16 4,2%
  • V

    Röster: 87 22,8%
  • S

    Röster: 73 19,1%
  • MP

    Röster: 32 8,4%
  • C

    Röster: 72 18,8%
  • L

    Röster: 23 6,0%
  • M

    Röster: 49 12,8%
  • KD

    Röster: 9 2,4%
  • SD

    Röster: 11 2,9%
  • Övriga

    Röster: 10 2,6%

  • Antal omröstningsdeltagare
    382
  • Omröstning stängd .
Ja, det hjälper, du kan rösta på vilket parti som helst som kommer in i riksdagen (utom SD då förstås).

Det man inte får göra om man vill minska SDs inflytande är att
(1) rösta på SD
(2) rösta blankt
(3) inte rösta alls
(4) rösta på ett parti som inte klarar spärren.

4:an är "jävligast", både på så sätt att det missgynnar de som är nya och att det är omöjligt att veta exakt på förhand. De andra 3 är lättare att klara av att följa.
Särskilt med tanke på att det hjälper om de klarar spärren.
 
Jag brukar rösta olika i de olika valen, på lokalnivå är det mer att jag går efter de som gör bra saker för kommunen snarare än gå efter partifärg.

Under mina år som röstberättigad har jag röstat ganska brett blockmässigt. Dock kommer partier med rötter i 30-talets stöveltramp aldrig att komma i fråga...
 
Ja, det hjälper, du kan rösta på vilket parti som helst som kommer in i riksdagen (utom SD då förstås).

Det man inte får göra om man vill minska SDs inflytande är att
(1) rösta på SD
(2) rösta blankt
(3) inte rösta alls
(4) rösta på ett parti som inte klarar spärren.

4:an är "jävligast", både på så sätt att det missgynnar de som är nya och att det är omöjligt att veta exakt på förhand. De andra 3 är lättare att klara av att följa.
Tack för hjälpen, det viktigaste i riksdagsvalet just nu känns som att rösta "mot" SD..
 
Första gången jag röstar. Kommer att rösta på C i alla tre valen. Har sympatiserat med de enda sedan jag blev politiskt intresserad på allvar/sedan förra valet typ, och skulle gärna se de i en blocköverskridande regering tillsammans med S och L, om inte Alliansen själva blir tillräckligt stora för att kunna bilda dito.
 
Det man inte får göra om man vill minska SDs inflytande är att
(1) rösta på SD
(2) rösta blankt
(3) inte rösta alls
(4) rösta på ett parti som inte klarar spärren.

4:an är "jävligast", både på så sätt att det missgynnar de som är nya och att det är omöjligt att veta exakt på förhand. De andra 3 är lättare att klara av att följa.
Nu får du förklara varför nr4 skulle vara sämst. Varför det skulle missgynna de nya som vill klara spärren?
Jag vill inte höra "rösta-bort-SD-dravlet".
 
Nu får du förklara varför nr4 skulle vara sämst. Varför det skulle missgynna de nya som vill klara spärren?
Jag vill inte höra "rösta-bort-SD-dravlet".

Missförstånd. Det är "jävligast" ur just den synpunkten att den är svår att värdera för en enskild väljare. Kommer partiet jag röstar på in i riksdagen så funkar det. Kommer partiet inte in, tjänar SD på rösten.

Och frågan från inläggaren var just "rösta bort SD" och inget annat.
 
Nu får du förklara varför nr4 skulle vara sämst. Varför det skulle missgynna de nya som vill klara spärren?
Jag vill inte höra "rösta-bort-SD-dravlet".


Om man exempelvis både skulle kunna tänka sig att rösta på V och F!, väljer F! och de får 3,8 % så är ju ens röst bortkastad i den mening att rösten på V hade minskat SDs storlek i riksdagen. Sen är väl alternativet som sådant inte värre än de andra.
 
Vad har det med saken att göra?
Well, det är inte ett objektivt svar.
Såna är förvisso svåra att hitta men jag tror att man ffa ska ta det mesta av såna råd från anonyma personer på ett forum med en stor näve salt. Att bygga sin egen uppfattning om vad en ska lägga sin röst på gör man genom att vända sig till öppna källor som står för sin identitet och den åsikt de representerar.
 
Well, det är inte ett objektivt svar.
Såna är förvisso svåra att hitta men jag tror att man ffa ska ta det mesta av såna råd från anonyma personer på ett forum med en stor näve salt. Att bygga sin egen uppfattning om vad en ska lägga sin röst på gör man genom att vända sig till öppna källor som står för sin identitet och den åsikt de representerar.

Är det någon som kan svara på huruvida valda centerpartister kommer att samarbeta med SD är är det väl isf de valda centerpartisterna själva? Vem skulle annars kunna veta det?
 
Jag förstår nog inte. Vad är det där ”allt”?
Jag hänger inte riktigt med på vad du syftar på.


”Allt” kanske såklart inte ska tolkas bokstavligt. Men
”det är uteslutet att jag sitter kvar och administrerar regeringens budget” ”regeringen kommer utlysa extraval”, ”det finns ingen gräns för hur många flyktingar vi kan ta emot” är ju några småsaker där man uppenbarligen inte kunde lita på vad han lovade eftersom han ändrade sig några ögonblick senare.
 

Liknande trådar

  • Omröstning Omröstning
Kultur Efter en diskussion i en annan tråd lägger jag upp en intressekoll för buketräff på Göteborgsoperan Trodde man kunde lägga flera frågor...
Svar
11
· Visningar
1 358
Senast: warg
·
Samhälle Jag tycker det är en intressant och framför allt viktig fråga för landets framtid vad som händer inom SD, men vill inte att ett sådant...
Svar
9
· Visningar
1 274
Senast: Smoothi
·
  • Omröstning Omröstning
Samhälle Inför nästa val känns saker svåra. Jag misstänker att vi är många som kommer att rösta på 'the lesser of two evils', eller åtminstone...
2
Svar
23
· Visningar
2 371
Senast: Bison
·
  • Låst
Samhälle SD kommer näver bäver få min röst, lika lite som F! eller något annat parti i sverige denna höst. Jag värnar om min demokratiska rätt...
17 18 19
Svar
372
· Visningar
26 556
Senast: LenaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp