Opinionsinstitut Bukefalos: Val 2018

Vilket parti skulle du rösta på om det vore val idag?

  • F!

    Röster: 16 4,2%
  • V

    Röster: 87 22,8%
  • S

    Röster: 73 19,1%
  • MP

    Röster: 32 8,4%
  • C

    Röster: 72 18,8%
  • L

    Röster: 23 6,0%
  • M

    Röster: 49 12,8%
  • KD

    Röster: 9 2,4%
  • SD

    Röster: 11 2,9%
  • Övriga

    Röster: 10 2,6%

  • Antal omröstningsdeltagare
    382
  • Omröstning stängd .
Tja, @sjoberga anklagade ju S för att vilja regera med SD, vad är skillnaden?

Nu övertolkar du igen. Jag anklagar S för att stänga en av de dörrar, innan ens förhandlingar är påbörjade, som utesluter SD från inflytande. De försvårar alltså ett resultat där SD hålls utan inflytande, innan det ens börjat. Det anklagar jag dem för och tycker är arrogant och dumt.

Det är alltså inte tydligt att det är viktigare att hålla SD utanför inflytande än att Löfven ska vara statsminister. Det är mumlande på samma sätt som M och KD tidigare gjort sig skyldiga till.
 
Well, det är inte ett objektivt svar.
Såna är förvisso svåra att hitta men jag tror att man ffa ska ta det mesta av såna råd från anonyma personer på ett forum med en stor näve salt. Att bygga sin egen uppfattning om vad en ska lägga sin röst på gör man genom att vända sig till öppna källor som står för sin identitet och den åsikt de representerar.
Hela idén med diskussioner faller ju till marken om de enda giltiga svaren är de "objektiva". Väldigt mycket blir då helt omöjligt att överhuvudtaget prata om.

Men det fall då sd skulle gynnas av en röst på c, är ju om c hamnar under 4%. Då hade det varit bättre att rösta på något annat, större parti (dock hade jag avrått från m och kd om målet är att begränsa sd:s inflytande).

Annars kan vi nog vara någorlunda lugna för att det åtminstone skulle bryta ett ett djävla oväsen inom partiet om dess ledning började spela under täcket med sd.
 
Är det någon som kan svara på huruvida valda centerpartister kommer att samarbeta med SD är är det väl isf de valda centerpartisterna själva? Vem skulle annars kunna veta det?
Tack.

Även om jag har ett anonymt nick så är jag förtroendevald i partiet och har jobbat politiskt för C sedan 1975. Jag har hunnit knyta ganska många kontakter under den tiden. Dvs jag är personligt bekant med många och jag får intern info.

Helvetet m frysa till is innan C samarbetar med SD!

Glöm inte att oerhört många Centerpartister är involverade i frågan om ensamkommande t.ex. Vi har tydlig politik gällande HBTQ-frågor, våra kyrkliga förtroendevalda stred hårt för att alla ska kunna bli vigda i kyrkan. Exemplen är många. Aldrig att vi skulel blanda oss med sverigedemokrater.
 
Ja, det hjälper, du kan rösta på vilket parti som helst som kommer in i riksdagen (utom SD då förstås).

Det man inte får göra om man vill minska SDs inflytande är att
(1) rösta på SD
(2) rösta blankt
(3) inte rösta alls
(4) rösta på ett parti som inte klarar spärren.

4:an är "jävligast", både på så sätt att det missgynnar de som är nya och att det är omöjligt att veta exakt på förhand. De andra 3 är lättare att klara av att följa.
Samtidigt kan rösta så man håller någon över 4% vara det "mest värdefulla" om det ger det önskade resultatet och bidrar till att alla de rösterna blir verkliga mandat i andras händer, istället för att gå förlorade.
Så undvika risken med på-gränsen-partierna kan också vara lite dumt, samtidigt som det blir en viss risk i att lägga rösten där. Knivigt.

Egentligen är jag generellt väldigt avigt inställd till taktikröstande, men har i år vägt in den aspekten pga just regeringsfrågan är viktigare än både ideologi och sakfrågor just nu. :(
 
Jag vill tillägga att jag respekterar individers val så länge de inte röstar på ett brunt parti (japp, jag inkluderar SD där, sådan är jag). Trots allt vill de legitima partierna landets bästa även om de ser olika vägar dit.

Men de bruna vidren ska aldrig få något att säga till om igen. Vi har sett hur det slutade.
 
Vad jag ska välja har jag inte bestämt än men med SD och deras bakgrund har man börjat fundera lite på över resterande partiers bakgrund Som V till exempel är mer skrämmande än vad sds företrädare varit .Blir nog inga av dom två som kommer att få någon röst så har vi S med sin baltutlämning Tvångssterilisering osv .Men kommunvalet kommer jag att rösta på den mest vettiga personen och vilket parti denne tillhör spelar ingen roll
 
Jag vill tillägga att jag respekterar individers val så länge de inte röstar på ett brunt parti (japp, jag inkluderar SD där, sådan är jag). Trots allt vill de legitima partierna landets bästa även om de ser olika vägar dit.

Men de bruna vidren ska aldrig få något att säga till om igen. Vi har sett hur det slutade.

Jag instämmer helt. Jag kan sällan hitta särskilt många gemensamma ståndpunkter rent politiskt när jag diskuterar med någon som röstar på V, men vi brukar ändå ha någorlunda samma grundsyn och värderingar när det gäller människor och deras rättigheter. Det känner jag ofta att jag saknar när jag diskuterar med en anhängare till SD.
 
Jag har mest läst på om miljöfrågor och de som är bäst där är V och MP. Funderade länge och väl på C också, men miljöfrågan smäller högre, det finns inget viktigare IMO.

Att rösta V känns dock lite jobbigt för mig, men jag fortsätter läsa på så får vi se vad det blir.
 
Jag vill tillägga att jag respekterar individers val så länge de inte röstar på ett brunt parti (japp, jag inkluderar SD där, sådan är jag). Trots allt vill de legitima partierna landets bästa även om de ser olika vägar dit.

Men de bruna vidren ska aldrig få något att säga till om igen. Vi har sett hur det slutade.

Så tänker jag också. Alla demokratiska partier (räknar inte SD dit) har samma mål - ett bättre Sverige för alla. Vi har bara lite olika synsätt på hur man tar sig dit på bästa sätt.

Har diskuterat detta en del med folk av annan politisk ståndpunkt än mig och de håller inte med varpå jag frågar om de alltså inte vill ha ett bättre Sverige för alla. Jo, svarar de. Men då har vi ju samma mål, säger jag. Aldrig, svarar de då.

Ibland blir jag så trött på människors trångsynthet :banghead:
 
Alla vill väl ha ett perfekt Sverige liksom men valet handlar väl mångt och mycket om hur vi ska nå dit. Alltså vart pengar ska tas och ges.

Att sänka och höja olika skatter kommer ju alltid ske, bara olika.

Jag tittar på debatter och utfrågningar sedan en tid tillbaka och mest blir jag irriterad på programledarna som inte verkar fatta eller om de inte vill fatta eller om de tror att de måste upprepa frågan för att de inte tror att tittarna fattar?
Anyways.... jag skickade min poströst förra veckan..

Jag ser helst Kristersson som ny stadsminister, hur nu det ska gå till. Håller tummar och tår
 
Skillnaden SD jämfört med V är att sd i nutid har folk högt upp i partiledningen som går runt med järnrör, öppet uttalar sig rasistiskt och kvinnoförnedrande. De har också x antal medlemmar som är rasister. Ingen i V's partitopp uttrycker (åtminstone öppet) att de hyllar Stalin och tidigare diktaturer. Vill man tänka historia bör man kanske också beakta att ex. moderater var emot kvinnlig rösträtt och förnekade apartheid.
 
Jag har mest läst på om miljöfrågor och de som är bäst där är V och MP. Funderade länge och väl på C också, men miljöfrågan smäller högre, det finns inget viktigare IMO.

Att rösta V känns dock lite jobbigt för mig, men jag fortsätter läsa på så får vi se vad det blir.
Fi ligger väl också i framkant i miljöfrågan, men de kanske du inte gillar om du har svårt för V ;)
 
Skillnaden SD jämfört med V är att sd i nutid har folk högt upp i partiledningen som går runt med järnrör, öppet uttalar sig rasistiskt och kvinnoförnedrande. De har också x antal medlemmar som är rasister. Ingen i V's partitopp uttrycker (åtminstone öppet) att de hyllar Stalin och tidigare diktaturer. Vill man tänka historia bör man kanske också beakta att ex. moderater var emot kvinnlig rösträtt och förnekade apartheid.
Att elda upp andra partiers valstugor är såklart okej i V, dock
 

Liknande trådar

  • Omröstning Omröstning
Kultur Efter en diskussion i en annan tråd lägger jag upp en intressekoll för buketräff på Göteborgsoperan Trodde man kunde lägga flera frågor...
Svar
11
· Visningar
1 358
Senast: warg
·
Samhälle Jag tycker det är en intressant och framför allt viktig fråga för landets framtid vad som händer inom SD, men vill inte att ett sådant...
Svar
9
· Visningar
1 274
Senast: Smoothi
·
  • Omröstning Omröstning
Samhälle Inför nästa val känns saker svåra. Jag misstänker att vi är många som kommer att rösta på 'the lesser of two evils', eller åtminstone...
2
Svar
23
· Visningar
2 371
Senast: Bison
·
  • Låst
Samhälle SD kommer näver bäver få min röst, lika lite som F! eller något annat parti i sverige denna höst. Jag värnar om min demokratiska rätt...
17 18 19
Svar
372
· Visningar
26 556
Senast: LenaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp