Operera eller inte! HjÄlp mig vÄlja...

L

LAS

Har ett enormt fint halvblod som jag har röntgat och hittat 2 lösa benbitar på. Hästen har inga problem alls av benbitarna och vet. tyckte inte att jag skulle operera eftersom de sitter så fint.
MEN jag skulle så gärna vilja ha hästen fri på röntgen för att kunna öka värdet på hästen och det är isåfall enda anledningen till att jag vill operera. OP betalas helt av mig isåfall.......

Hur ska jag göra? OP eller ej? Varför/varför inte?

Sv: Operera eller inte! HjÄlp mig vÄlja...

Varför tvinga hästen igenom en onödig operation med den smärta och risk som det ändå alltid innebär? Så länge inte hästen störs av bitarna så finner jag det fullständigt onödigt.

Ökar värdet på hästen med mer än vad operationen kostar? en ev köpare vill ju ändå veta om de har funnits där, särskilt om det är ett sto ju.

Tom travare opereras inte alltid när de finns om de sitter fint, och de slitas de ju på. Vi hade en häst på jobbet som inte tålde narkosen och dog på OP-bordet, så jag hade inte opererat.

Hej!
Jag opererade min 1 1/2 åring här i höstas, han hade två lösa benbitar(en i varje hasled) Den ena märktes av en slump då jag röntgade pållen pga en annan skada, jag valde då att friröntga och en till bit hittades i den andra hasen.
Min häst var inte halt av sina benbitar men min vet rådde mig att ta bort dem innan de ev skulle orsaka problem.
Operationerna gick bra trots att de blev två narkoser men ca en månads mellanrum pga att de inte fick ut den ena biten första gången då det blev en blödning i leden.
Operation är alltid en sak man överväger extra noga..min pålle gick omkull på första uppvaket och domnade i sitt vänstra bakben pga lång narkos där han legat på en nerv troligtvis. Det var otäckt men gick över på en dag.
Nu tre månader senare är han ute i sin hage som vanligt och är pigg och glad.
Det som syns är en lätt svullnad och ärr vävnad på det ben som de var in i leden på vid två tillfällen.
Jag betalade själv operationerna och är idag trots lite komplikationer ändå nöjd med mitt beslut.
Lycka till!

Om du har tänkt dig att behålla hästen i din ägo så hade jag inte gjort något ingrepp. Det medför alltid en risk att göra ett ingrepp och man kan inte vara säker på att det inte blir några komplikationer.
Om du skall sälja hästen så hade jag kanske övervägt det, det beror på. Men rent generellt så tror jag inte att en köpare till en riktigt bra häst bryr sig så mycket om osteochondros om veterinären säger att det saknar betydelse. Det finns en massa elithästar inom alla discipliner som har lösa benbitar.

Jag skulle inte opererat sålänge bitarna inte stör hästen. Däremot vara extra uppmärksam på OM hästen skulle visa symptom som KAN bero på bitarna. Fri på röntgen i den bemärkelsen att du kan öka priset på hästen kan du ju inte få hästen iaf, den har ju konstaterad OCD nu, och även om du opererar bort bitarna så finns ju de gamla plåtarna alltid kvar.

Jag har själv opererat en häst för OCD (båda bakhaserna), men skulle som sagt inte göra det ifall bitarna inte stör hästen (i fallet med min häst var han gallig i ena bakhasen i samband med en gårdsbesiktning, vilket gjorde att vi åkte in till klinik med honom för att reda ut vad som orsakade gallan, och det var alltså då bitarna upptäcktes. Veterinären ansåg att eftersom han hade gallan så störde bitarna i den hasen, och då var det bättre att ta bort dem innan de hann göra någon mer skada, och när hästen ändå opererades i ena benet så kunde vi lika gärna ta det andra på samma gång.

Kolla upp med försäkringsbolaget vad de säger om hästen blir så dålig efter operation av komplikationer och behöver tas bort ,om livförsäkringen då gäller eftersom du nu opererar en *frisk häst * utan direkta symptom mer än att bitarna finns där .
Har hört om ett fall där försäkringsbolaget inte betalade ut försäkringspengar eftersom ägaren själv valde att operera (betalade ur egen ficka )bort benbitarna trots att hästen inte hade besvär . Och op gick så illa att man tillslut blev tvungen att ta bort hästen och bolaget ansåg att man själv orsakat skadan eftersom man opade en *frisk häst *

Mia

Hur gammal är hästen?

Svarar er alla.

Araminta- Ok då vet jag att du röstar nej.

Comfort- Ja värdet ökar sannolikt med mer än OP kostar, men man vet ju aldrig vad sluträkning hamnar på med ev. komplikationer.
Du säger alltså också nej...

Karinkallberg-Kul o höra att det blev bra med din och att den nu är fri på röntgen. Antar att du tycker det är ganska ok om man väljer att OP.

Kryddan.Jag ska ha hästen kvar i dagsläget men grundtanken är ju att sälja eftersom den är så fin=borde kunna få bra med pengar. Därav överväger jag alltså operationen trots risker. Och jo, köpare bryr sig om OCD oavsett om vet säger att det ser bra ut, det vet jag sen innan tyvärr. Därav mitt dilemma.

Boccia- Med fri på röntgen menar jag ju att man har en häst som är utan benbitar som ev. skulle kunna stoppa en karriär, antingen idag eller om 10 år. Köpare verkar föredra en häst med bortopererade bitar än en häst som kostar mindre och har bitarna kvar. Inga bitar och för dagen frisk häst med fina plåtar anses ju vara mindre risk än den med fynd...Men du röstar alltså också nej. Många nej så långt.

Miaa-Jag vet hur det gäller med försäkringen och skulle det värsta hända är det en kalkylerad risk jag tar. Men vad jag vet så tar förs-bolaget livfall om det värsta händer. Hästen är mkt lågt försäkrad i livvärde.

ZOFUS- Hästen är 5 år och alltså precis i början av sin karriär. Jag tänker hellre OP nu än när den är 9 år. Samtidigt kan man tycka att om hästen är besvärsfri nu som 5-åring kanske den aldrig får besvär???
Vad röstar du på?

//LAS

Huh vad svårt.

Jag håller med det där om att köpare visst bryr sig om benbitarna om de är kvar....se bara här på forumet om nån säger att de tittat på en häst som har lös benbit som veterinären säger "sitter bra".

Skulle jag ha hästen kvar skulle jag aldrig operera,men om jag har tänkt att sälja hade jag gjort operationen så fort som möjligt......

Hej!

Som köpare skulle jag dra öronen åt mej om hästen opererats för benbitar. Jag menar.. om hästen inte led av dom, hur uptäcktes dom då och varför kosta på en op. om inte hästen led av dom.... -Jag hoppas du förstår hur jag menar, för jag menar absolut inte att du undanhåller info, jag bara påpekar att med tanke på hur folk är vid hästförsäljning idag är det en risk att eventuella köpare tror att du ljuger.

Jag skulle å andra sidan också dra öronen åt mej för en häst som hade lösa benbitar och var så ung- vem vet om dom kommer störa vid mer träning/tävling?

Jag tror dock att hade det varit min häst hade jag låtit bitarna sitta och inte riskera op...

/ lavinia, som inte litar på folk

Är du beredd att operera trots att ev inte livförsäkringen inte gäller så tycker jag att du ska operera .

Jag tror som dig att en bortopad benbit höjer priset om man ändå inte tänker avla så är det bara positivt att den är borta om du en dag ska sälja och spontant så vet man inte vad den kan ställa till inför framtiden .

Hade det varit min häst och den var lågt försäkrad så hade jag också opererat . I annat fall hade jag funderat en vända till .

Vad gäller försäkringsmässigt om man opererat bort en lös benbit vad det gäller reservationer ??

Mia

Vi upptäckte också av en slump att vår unghäst (4 år) hade två bitar i en kota. En av dem satt illa till och rekommenderades ta bort, den andra ansåg vet kunde sitta kvar då den inte bedömdes skada leden och för att ta bort den kunde orsaka mer skada än nytta.
Jag valde att gå på vet´s råd. Hon konsulterade andra vettar som kom till samma resultat så jag känner mig trygg med det. Att in och rota i en led är riskabelt.
Mitt svar: nej
ps försäkringsbolaget ersatte operationen trots att hästen inte hade problem, eftersom jag hade hästen "fullt" försäkrad och att vet bedömde att biten som togs bort hade skadat leden om det fått sitta kvar. 5 veckor efter op var hästen friskförklarad och sattes igång. ds

Lavinia- Benbitarna upptäcktes vid vanlig rutinröntgen som gjordes eftersom försäljning kanske skulle bli aktuellt i vår. Alltså inga problem som gjorde att hästen blev röntgad, men jag förstår om det kan låta lite lurigt...Förstår dig så väl.

ZOFUS-jag är inne på din linje, och kommer seriöst att fundera på OP. Hästen får gärna bli kvar-men den är riktigt fin och pengar är ju trevligt.

Miaa-Jag är inte särskilt orolig för just försäkringsbiten och reservationer. Den risken är jag villig att ta. Det lutar väl åt att kanske OP.

Sickan-förstår hur du menar att du inte skulle operera, men hade du tänkt sälja din häst sen eller bara behålla? Tänker att om den har 1 benbit kvar så blir den ju mindre attraktiv för köpare eller? Bara en tanke...

Fråga då till er alla.

Anta att hästens värde i förhållande till prestationer, stam och kapacitet är 180 000kr (sätter bara ett ca pris för att ha något att utgå ifrån) OM min häst varit helt utan OCD.

Vilket är ett rimligt pris om hästen är OP och "friskförklarad" och igång efter OP och alltså utan benbitarna och har fina plåtar i övrigt?

Och vilket är ca priset om hästen har dem kvar, men fortfarande är besvärsfri och med positivt utlåtande från kunnig hästveterinär?

Vore intressant att se hur ni tänker rent prismässigt. Vill helst inte gå in på mer detaljer om hästen eftersom den inte är helt okänd även om den absolut inte är någon rikskändis:D, vill inte att mina inlägg ska betraktas som reklam eller annons...

Efter som det handlar om en (blivande) tävligs häst så skulle jag välja att ta bort dem.

Vore himla förargligt om han skulle få problem med dem under sina bästa år som tävligs häst.

Kram

Hej!

Som köpare skulle jag dra öronen åt mej om hästen opererats för benbitar. Jag menar.. om hästen inte led av dom, hur uptäcktes dom då och varför kosta på en op. om inte hästen led av dom.... -Jag hoppas du förstår hur jag menar, för jag menar absolut inte att du undanhåller info, jag bara påpekar att med tanke på hur folk är vid hästförsäljning idag är det en risk att eventuella köpare tror att du ljuger.

Jag skulle å andra sidan också dra öronen åt mej för en häst som hade lösa benbitar och var så ung- vem vet om dom kommer störa vid mer träning/tävling?

Jag tror dock att hade det varit min häst hade jag låtit bitarna sitta och inte riskera op...

/ lavinia, som inte litar på folk

Men i de allra flesta fallen så uppkommer ju de lösa bitarna innan hästen uppnår 1½ års ålder. Bitar som kommer efter 2 års ålder på hästen beror nästan uteslutande på yttre våld.

.

Vad gäller försäkringsmässigt om man opererat bort en lös benbit vad det gäller reservationer ??

Mia

Nu är det ju ett antal år sedan vår häst opererades (1997), men han fick inga reservationer i sin försäkring. Kan ju vara annorlunda ifall man själv bekostar ingreppet (i vårt fall stod alltså försäkringsbolaget för kostnaden). Hästen hade varit försäkrad i samma bolag sedan 4 månaders ålder.
Inte heller när nya ägaren bytte försäkringsbolag något år efter ingreppet blev det någon reservation. :)

Ring och prata med Gunnar på solvalla.
Han är vad jag har förstått sveriges främsta vet på lösa benbitar.
Han rekomenderar som jag förstår mer eller mindre ALLA att operera bort allt för att slippa risken med att hästen går sönder.
Jag vet många som röntgat på en klinik som hävdat att det inte var några problem och att dom kan sitta kvar, men så har dom skickat plåtarna till Gunnar som tycker att dom ska bort.

Jag har läst på rätt mycket om lösa benbitar eftersom jag ska köpa häst och varenda häst jag kollat på har eller har haft lösa benbitar typ ;) Jag har också pratat med Gunnar för råd.
Om jag hade haft en häst som det visade sig hade en lös benbit eller flera så hade jag utan tvekan opererat i förebyggande syfte även om de satt "bra till". En operation kostar inte jätte mycket och har man hästen försäkrad så täcker ju försäkringsbolaget det. Jag tycker lätt att det är värt en självrisk att jag 1 slipper vara nervös över att min häst ska bli skadad 2 slipper riskera att min häst går ont 3 ökar värdet på hästen om jag vill sälja. (jag skulle personligen aldrig köpa en häst med en lös benbit, men skulle inte ha problem med att köpa en häst som har en bortopererad.)
Tydligen (utan att ha pratat med Agria själv) så efter operation är det enda som behövs efter operation för att ta bort restriktioner vid eventuella framtida förändringar i försäkringen, är en gårdsbesiktning. Alltså behöver man inte åka in till kliniken igen och röntga utan det räcker med böjprov och longerprov.

Jag rekomenderar att operera i förebyggande syfte. Men om du har plåtarna, skicka dem till Gunnar på solvalla och be om ett utlåtande, han är snäll och hjälper till om han har tid!

Har haft två hästar med lösa benbitar, den första upptäcktes pga besvär, han blev trots två operationer ej bra och fick tas bort.

Den andra hade endast ett litet chip som satt mkt bra till, detta upptäcktes vid inför försäljning som 4 åring. Hade precis samma funderingar som du. Det var en medelbegåvad häst med kapacitet för ca MSV. Valde att inte operera. Hästen är idag 7 år och har inga som helst besvär.

En häst som har röntgenförändringar är extremt svårsåld. Det ska handla om ren tur om man för några större pengar för den, oavsett kapacitet. Många skulle säkert kunna tänka sig att köpa en häst med lösa benbitar själv, men jag tror att alla tänker på vad som händer den dag man kanske måste sälja, det har gått hysteri kring lösa benbitar.

Jag deltog i många OCD diskusioner vid dena tid och MÅNGA hävdade precis som Lavinia att dom inte hade köpt hästen TROTS att benbitarna plockades bort, tycker själv att detta är ett mkt märkligt resonemang men det verkar tyvärr vara ganska utbrett. Detta var en utav anledningarna till att jag struntade i operation.

Jag tror dock att det är ngt lättare att få mer pengar efter en operation, men du kommer troligtvis få gå ner lite i pris oavsett. Om jag hade haft en RIKTIGT talangfull häst (svårklassämne) tillsalu, så hade jag gjort en operation. Annars tror jag att man lika gott kan strunta i det om vetrinären rekommenderar det. Man kommer troligtvis i slutändan att förlora mer pengar på en operation utav en hobbyhäst.

Mia

Om du har hästen försäkrad för säg 100.000 i liv och 100.000 i vetvård så händer inget med försäkringen vid en operation gällande restriktioner.

Däremot om du i framtiden skulle få för dig att höja försäkringen till 200.000 i både liv och vet så kommer du få en restriktion på höjningen. De brukar formulera det "lösa benbitar och fragment samt komplikationer där av".

Skulle hästen alltså bli skadad av den lösa benbiten eller dö av den (vilket är omöjligt eftersom den är borttagen, men ponera) så får du alltså bara ut pengar upp till 100.000 (och inte upp till 200.000)

Däremot kan man enkelt bli av med restriktionerna eller bäst är väll att göra det innan man förändrar försäkringen så det inte funnits restriktioner i den. Man behöver bara göra en gårdsbesiktning med böjprov och longerprov, är hästen ren så kan du höja bäst du vill utan restriktioner.
En sådan besiktning kan man tidigast göra 6 månader efter operationen så skickar man bara in protokollet till försäkringsbolaget så lägger dom in den. Vet dock inte om försäkringsbolagen vill ha en speciell veterinär, för så långt har jag inte kommit än ;) Men det går ju snabbt att kolla med ett litet samtal.

Liknande trådar

Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
50 51 52
Svar
1 024
· Visningar
33 596
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 748
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 611
Senast: Blyger
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 770
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar