Operera eller inte! HjÄlp mig vÄlja...

Sv: Operera eller inte! HjÄlp mig vÄlja...

jag vet inte riktigt vad som är en lägre prisklass för dig är... men jag letar bland hästar som ligger runt en 100' och för mig är inte det i en lägre prisklass iaf ffa inte när jag från början tänkt betala 50' :p

Det var inte meningen att vara oförskämd, ursäkta om det uppfattades så :crazy:

Jag kanske blandade ihop dig med ngn annan, fick för mig att det var du som sökte typ LA häst runt 50 000 och tänkte att det var säkert därför du fått så många svar med benbitar.

LAS:

Med tanke på att din häst ligger i en såpass hög prisklass så tycker jag också att det kan vara vettigt med operation, iaf. om du har möjlighet att ha kvar hästen en stund.

Ja, som sagt så blir det nog en operation. Jag har definitivt möjlighet och vill gärna ha hästen kvar ett tag.

Det här är en sån häst som det hela tiden automatiskt kommer intressenter på när man är på träningar och tävlingar. Får man då förfrågningar och kanske till och med indikationer om bud eller till och med reella bud som det varit ibland, så skulle det kännas så mycket bättre om jag visste att hästen var ok på röntgen.

Som den ju iallafall nästan blir om jag opererar.

Ska fundera en vända till.

Roligt att så många svarat och tycker att jag inte tänker helt tokigt:angel:

Jag skulle tveklöst inte operera. Jag skulle inte göra skillnad på en häst som hade lösa benbitar bortopererade eller om den hade dom kvar om jag skulle köpa den heller.

Jag skulle inte operera, mina erfarenheter av operationer på större djur är att de kan traumatiseras och bli folkskygga långt efter ingreppet.

Det var inte meningen att vara oförskämd, ursäkta om det uppfattades så :crazy:

Jag kanske blandade ihop dig med ngn annan, fick för mig att det var du som sökte typ LA häst runt 50 000 och tänkte att det var säkert därför du fått så många svar med benbitar.

Haha,jag tog absolut inte illa upp, ingen fara.
Du kanske inte alls blandat ihop mig, jag började som sagt att leta runt 50' och tror absolut att man kan hitta okej hästar... däremot hittar man tyvärr inte välridna sådana för 50'-70', av en slump for vi iväg och provred en häst för 110' och insåg hur sjukt mycket mer häst man får för de extrapengarna och valde att gå upp "lite" i pris. Men det har inte berott på priset om huruvida dom haft benbitar eller ej utan priset har absolit skiljt sig på hur välridna samt vad hästarna haft för kapacitet osv.
Häst 1 - 60', "utbildad LA" (tog ej grundhjälperna) - op för benbit
Häst 2 - 110', befäst MSV (påbörjad passage, piaffe, piruetter, serier) - lös benbit (priset berodde gissningsvis på att det var en Lusitano som ej var rastypisk och utbildningen hade gått väldigt fort och han såg ut som ett benrangel) - lös benbit
Häst 3- 110', utb LA gått 125 hoppning - ren/B]
Häst 4 - 100' Utb LA dressyr gått 125 hopp - haft lös benbit utan besvär
Häst 5 - 100' Utb LA op för lös benbit

Detta är redan prutade priser också, häst 4 och 5 ville de ha 50' resp 30' mer för från början men jag har inte prutat pga tidigare lösa benbitar utan för att jag helt enkelt inte vill lägga mer än 100'. (Nu såg jag försten att 2an var inte prutad på än, dom ville släppa han för under 90' men jag ville inte ställa mig och op en häst de första jag gjorde dessutom blev det massa restriktioner på försäkringen)

Hur som helst, så har hästarna aldrig haft några problem med sina lösa benbitar som är bortopererade finns det enligt mig ingen anledning till att låta bli. Som jag har förstått så är det heller inte ärftligt så det ska inte vara några problem att avla på. Däremot vet jag att Danmarks Come Back II har en sjukdom som är ärftlig som gör att det kan komma nya benbitar utan yttre påverkan och alltså efter 1½ års ålder. Tydligen har flera av hans avkommor ärft det men man skiter ju i det när man avlar uppenbarligen... Sen är ju CB utsedd till årets hingst i danmark så det är väll kanske inte jätte förvånadsvärt att dom avlar på honom ändå... (häst 4 va efter honom, därför jag fick reda på den detaljen)

ed. juste, det är endast 1 av hästarna där jag blivit kontaktad av ägaren (eller ryttaren i det fallet) alla andra har jag kontaktat själv och det har efter det visat sig att de haft eller hade en lös benbit.

Jag skulle inte operera, mina erfarenheter av operationer på större djur är att de kan traumatiseras och bli folkskygga långt efter ingreppet.

Skämtar du eller??

Att en operation kan medföra komplikationer är ju en sak, men att dom skulle traumatiseras och bli folkskygga. Jag utgår från att detta är ngn form av Troll.

Jesses vika priser :eek: Nu har jag ju iofs. inte sett hästarna men det skulle vara intressant att veta om fmf häst 2 och fyra blev sålda till dom priserna :angel:

Enligt båda "hästarnas" hemsida så verkar båda osålda fortfarande.
Häst 2 blir nog inte såld för 110 eftersom han inte är opererad än.
Häst 4 hade nog blivit såld för 100 iaf eftersom han var så välriden och super bussig, jag tog han tom till bes men han va halt ½ grad (på ett annat ben än benbitsbenet) på rakt spår utan böjprov så de avbröt allt. Ryttaren skulle hört av sig till mig efter 2 veckors vila och 2 veckors ridning (vilket vet ordinerade) för att se vart jag stod då men jag bestämde mig för att jag inte var intresserad och har inte hört något från dem alls. Har dock hört på omvägar att han nog ska va okej nu. Men inte såld.
Häst 5 hoppas jag blir såld imorgon :angel:

Tack!
Jag behöver allt stöd jag kan få, jag är nog världens mest nervösa person... o så kräver både min sambo och tränare att jag ska tävla.. det här kommer gå fin fint.. noooooooot :rofl:

juste, häst 1 och 3 blev sålda iaf.

Jag tyckte du såg lite nervös ut på din avatar :D

Det är klart att du ska tävla, det kommer att gå toppen. GO girl !!!! :banana:

du, jag blir nervös och illamåendes av bara tanken att jag i framtiden ska tävla. Jag mår dåligt när mina kompisar ska tävla. Jag har iof tävlat hela mitt liv, men i lag (o inte med häst)... men en sak är ju säker, och det är att jag kommer få brutala adrenalinkickar av det så jag kommer väll bli en adrenalinjunkie halvvägs in på säsongen och när säsongen är slut kommer jag väll få för mig att badejumpa eller något sånt dumt ;)

Men jag har inget val, för jag får inte träna för min tränare om jag inte tävlar, och hon är fantastisk så om det är tävling som krävs så ja då får jag väll lösa det helt enkelt... ÅH... nu mår jag illa..

Hittade efterbehandlingspappret för hästen vi opererade i bakhaserna -97:
*opererades 5/5
*boxvila (med skrittmotion 20-30min/dag) t.o.m. 25/5
*hagvistelse fr.o.m. 26/5
*Normal träning kan påbörjas den 16/6

Kanske ska lägga till:

*hemgång 6/5

:)

Jätteintressant att veta de priser du skriver här o huruvida hästarna är rena el ej på röntgen.

Min häst blev opererad båda gångerna under narkos. Hade självklart föredragit att slippa narkos om alternativet funnits här hemma.
Det är alltid risker med narkos och framförallt uppvaket.
Usch jag var verkligen skit nervös när pållen var inne på kliniken, värst var det andra gången då jag visste att han gått omkull på första uppvaket.
Eftersom de "varit på" benbiten vid första operationen men inte lyckats få ut den så var det sen absolut nödvändigt att ta bort den så den inte skulle lossna och hamna olägligt..annars tror jag då att jag låtit den vara.
Men den andra operationen gick bättre och hästen vaknade lugnare och höll sig på benen under uppvak.

Eftersom det verkar vara en häst med potential: Ta bort dom men inte var som helst och av vem som helst. Definitivt på stående och hör runt bland vet vilka som är kända för goda resultat.

Jätteintressant att veta de priser du skriver här o huruvida hästarna är rena el ej på röntgen.

Ja det är klart det är intressant men allt beror ju mycket på vad det är för häst. Exempelvis, häst nr 1 hade ju aldrig vart värd så mycket pengar som övriga hästar även om han inte haft några lösa benbitar. De andra hästarna har faktiskt varit i en helt annan kvalité både med tanke på att de vart välridna och med tanke på vilken kapacitet de haft.
Alltså det jag menar är att det kan skilja sig väldigt och därför är det ju svårt att jämföra. Jag vet ju inte vad ägarna av dessa hästar skulle uppfattat att sina hästar var värda om de aldrig haft lösa benbitar eller om de ens tagit hänsyn till det när som satte priset. Jag vet ju bara hur jag uppfattat hästarna och det är ju inte samma sak som att nästa person skulle uppfatta dem på samma sätt eller värdera dem till lika mycket eller lite som jag.

jag skulle absolut operera bort dem.
Personligen skulle jag inte köpa en häst som har lösabenbitar varken de sitter bra eller inte om hästen inte är äldre och utbildad/tävlad med bra resultat och inte haft problem. Yngre häst med lösa benbitar skulle jag inte köpa..
En häst som lösa benbitar hittats på vid tex friröntgen och inte haft problem med och ändå opererats bort för att de inte skall bli problem i framtiden som gått den tid som försäkringsbolaget kräver för slippa reservationer och går igenom veterinärbes skulle jag köpa utan att blinka och betala det hästen är värd sett till utbildning/tävlingsresultat.

Många verkar tro att man att bara för hästen är opererad så skall den haft problem, eller att man måste misstänka det och misstro ägaren. Detta är LÄTT att kontrollera om ägarens uppgifter stämmer. Man begär bara att man får se alla hästens journalen och får man det så ser man när benbitarna upptäcktes och vad hästen var inne för om det var friröntgen för försäljning (eller ägaren bara vill veta att hästen är helt frisk i benen) eller om det var pga hästen hade problem med hälta. Allt sådant står i journalen.

Du kommer garanterat få mer för din häst om du opererar än om du låter bli.
Har du råd att lägga ut pengarna för operation så tycker jag du skall göra det. Se bara till att du hamnar på en bra klinik där du slipper narkos.
Tyvärr så är det ju så att många som har sina benbitar kvar som upptäckts vid friröntgen inför försäljning får ha kvar dem och priset sänks bara för försäkringen inte täcker det och ägaren inte har råd att lägga ut pengarna på operation och ha kvar hästen till den är återhämtad innan försäljning kan ske och pengarna fås tillbaka.

kl

Häst 5 blev såld :banana:

Kan berätta att jag pratade med vet endel om benbiten. I detta fall tittade vet på Gs utlåtande om operationen och flinade när han såg det. Tydligen brukar G heldre låta lite mer negativ än han behövde om utlåtandena men hade skrivit att Prognosen såg mycket god ut. Så vet menade helt enkelt att om G sa så, så var det mer än jätte bra.

Sedan pratade vi också och han sa att det var fånigt att folk inte ville köpa hästar som opererats förbenbitar och som inte haft några problem med dem. Han hävdade helt enkelt att det var pga okunskap.
Däremot bekräftade han att det är ärfligt till viss mån och då är det ju ingen hit att avla på.

Liknande trådar

Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
50 51 52
Svar
1 024
· Visningar
33 596
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 748
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 611
Senast: Blyger
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 770
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar