Ont i knä, HJÄLP!!!

Texaz

Trådstartare
Har en längre tid haft problem med mina knän, främst det högra.

Kan vara hur bra som helst, men så helt plötsligt hugger det till och jag får svårt att stödja riktigt på benet.

Idag är det värre än någonsin!:crazy: Började lite lätt under förmiddagen, men nu kan jag nätt och jämt stödja mig alls! Det gör t o m ont när jag ligger ner, och jag förstår inte hur jag ska kunna sova i natt!

Vad kan det bero på? Har inte ansträngt mig särskilt, hittar ingen förklaring alls.
Tidigare har det kunnat vara bra dagen efter att jag haft ont, men så här illa har det aldrig förr varit!

Någon som vet vad det kan vara för fel??:confused:
 
Sv: Ont i knä, HJÄLP!!!

Jag vet inte vad felet kan vara, men jag har haft liknande problem. Knäproblem länge, men så en dag för några veckor sen så högg det mer eller mindre konstant och jag kunde knappt stödja på högerbenet, inget jag upplevt tidigare - eller efter det. Var bara en dag så extremt, sen återgick det till "normala" problem. Men jag har även ryggproblem, och den senaste tiden har ryggen blivit värre. Såpass att jag efter vissa aktiviteter förra helgen knappt kunde gå i måndags. Troligtvis nåt problem med nån disk i ländryggen, men jag har också kraftiga spänningar (om de är orsakade av disken vet jag inte) längs hela högersidan, från nacken till höften (minst). Och det jag konstaterat är att jag alltid får ont i högerknät när ryggvärken blir värre. Det är ett samband jag märkt tidigare också, vid mildare smärta, men då har det börjat göra ont i knät först efter jag haft ryggont ett tag, vilket gjort att jag trott att det berott på över-/felbelastning. Nu kan det dock komma samtidigt, även när jag sitter ner och inte belastar knät alls.

Så ja, egentligen vet jag inte om det är till nån hjälp, för jag vet inte alls vad det kan bero på, men i mitt fall tror jag i alla fall att det på något vis är kopplat till ryggen, kanske kan det vara något sånt för dig också, om du nu har fler problem än bara knät?
 
Sv: Ont i knä, HJÄLP!!!

Jag kan få något liknande ibland, helsjukt att det bara kan hugga till sådär.
Antar att jag felbelastar och kanske någon nerv hamnar illa, om mitt korsben/bäcken är justerat så har jag inga problem, så jag tror helt enkelt på obalans i de övre delarna i mitt fall. Kanske värt att kolla upp kroppen lite allmänt?
 
Sv: Ont i knä, HJÄLP!!!

Jo jag har ju lite spridda problem (åldern?), och har nyligen sökt för onda axlar, men det rättade till sig självt när jag började jobba i ett stall och fick röra mig mer...:D

Ryggrelaterat skulle det säkert kunna vara, kanske dags för en kiropraktor?

Känns ju som att det inte borde vara t ex artros iom att det försvinner över natten (nåja, nästan bra idag iaf!!)
 
Sv: Ont i knä, HJÄLP!!!

Är det inte bättre att kontakta någon som kan knän i första hand? Dvs en läkare.
 
Sv: Ont i knä, HJÄLP!!!

Ji iofs, men så långa väntetider, och eftersom jag bara har ont ibland, kan de göra något då??:crazy:
 
Sv: Ont i knä, HJÄLP!!!

Tänker mest att det väl känns om något ligger snett någonstans?

Nå får kontakta doktorn igen då om det inte ger sig.... Är ju bara en så seeeg historia. Först träffa läkare (efter ca 1 månad), därefter ny tid för provtagning. Vänta en vecka, sen ett brev med provsvar.... Då är det visst meningen att man ska boka en NY tid för att utreda vidare:p, dvs ytterligare några veckors väntetid...

Undrar om det går snabbare på de privata VC???
 
Sv: Ont i knä, HJÄLP!!!

Tänker mest att det väl känns om något ligger snett någonstans?

Nå får kontakta doktorn igen då om det inte ger sig.... Är ju bara en så seeeg historia. Först träffa läkare (efter ca 1 månad), därefter ny tid för provtagning. Vänta en vecka, sen ett brev med provsvar.... Då är det visst meningen att man ska boka en NY tid för att utreda vidare:p, dvs ytterligare några veckors väntetid...

Undrar om det går snabbare på de privata VC???

En kiropraktor kan inte göra mycket åt knän. Har du tur kan distriktsläkaren lite om knän (har du otur sprutar de cortison). Bäst är förstås en ortoped.
Provtagning behövs inte.
 
Sv: Ont i knä, HJÄLP!!!

Eftersom det börjat om igen halkade jag in i tråden, och se nu kan jag se ett visst samband:p

Var på clinic igår och satt några timmar på hård läktare... Stel som attan i ryggen idag OCH otrolig värk i knät:crazy:

Ska ta och kontakta privata VC få se om de kan hjälpa mig att klura ut det här. Har ju varit skapligt bra hela sommaren, men nu verkar besvären återkomma, i såväl rygg som knä...
 
Sv: Ont i knä, HJÄLP!!!

Min sjukgymnast menar att de flesta knäproblem som inte handlar om en skada kommer ifrån ryggen (eller felbelastning pga att man går snett).

Jag får ont i mina knän när ryggen krånglar och smärtan försvinner direkt som jag varit iväg och fixat ryggen.
 
Sv: Ont i knä, HJÄLP!!!

Jag vill också bekräfta att det kan komma från ryggen. Jag blir ibland spänd i axlar och rygg efter arbete framför datorn, samt att jag glömmer att stretcha efter ridningen så det blir spänningar lite varstans. Min naprapat förklarade det som att spänningar i stora muskler i ben och rygg gör att små muskler i knät måste hålla emot vilket de inte klarar i längden.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 901
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 409
Kropp & Själ Igår vaknade jag med lite smärta i knät som gjorde det svårt att belasta benet ordentligt när jag gick. Smärtan var så pass liten igår...
Svar
4
· Visningar
902
Senast: cherie
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 084
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp