Omvänd fråga från hovslagare

Sv: Omvänd fråga från hovslagare

Jo men om en hovis tar sig an en praktikant/elev så sker ju skoningen under överinseende av hovisen. En 16 veckors intensiv utbildning, sedan ska denna person ut och sko under vems överinseende då? Jo det är aktuella hästar med dess ägare, och personligen så låter det mer lockande att låta en person med 3 års utbildning det känns liskom mer gediget och med större kunskap. Går inte att komma ifrån.:angel:

Jo men om en hovis tar sig an en praktikant/elev så sker ju skoningen under överinseende av hovisen. En 16 veckors intensiv utbildning, sedan ska denna person ut och sko under vems överinseende då? Jo det är aktuella hästar med dess ägare, och personligen så låter det mer lockande att låta en person med 3 års utbildning det känns liskom mer gediget och med större kunskap. Går inte att komma ifrån.:angel:

Nobody´s, dom hade gjört sitt slut prov och bliv godkände hovslager.

Du som vill gärna har jämförelse, det kan likna bil körning, vissa har en natrulig begåvning och kan kör nästan med en gång, och sen finns det dom som har svårt att lära sig och det kan ta fler år innan dom bli godkänd, och ofte är dom inte så bra bilförer.

Vi hovslager är lite knepiga, stålt yrkets man som kan vara mån om kunden häster men vår egen----som jag fick lära mig av svar fadern när jag fick kärring på hälsen för hennes häst var inte skor´d!
Skomakers barn hade samsta sko i byn, sa han :D
"ELLER INGEN ALLS" sa hon :mad:
Where I say´s "shoes cost money baby"
Men när det kommer till att en annan hovslager ska sko mina häster då jäglar ska dom kunna skos lika bra som jag!! och jag fråga inte hur långt utbildning h-n har gott eller stå på non godkänd list!!

Jag är kanonglad för min hovis.

Om han inte svarar när jag ringer, så dröjer de max 2 timmar
tills han ringer upp.
Han är väldigt försiktig och noggrann, låter det ta den tid det tar!
Hör av sig i GOD tid vid förhinder/förseningar.
Får en ny tid vid varje tillfälle han är hos mig o skor.
Klämmer in tappskor så fort han kan. (DVS när han egentligen INTE har tid ;) )

Helt enkelt en kanon hovis, i lagom prisklass ;)

Men visst kan man kanske klara ett slutprov efter 16 veckor, men knappast idag.
Men en person som satsat 3 år till utbildning kommer att hålla en jämnare kvalitet på sina skoningar än den intensiv utbildade hovisen och här talar saken i sin natur oavsett begåvning eller inte.

Jag har samma hovis sedan 17 år tillbaka, han kommer inte att ansöka om att bli en av JBV godkända hovisar. Men han har helt klart varit den som borgat för att vi haft så skadefria hästar som vi faktiskt har haft genom åren.:love:
Jag har dessutom turen att ha ytterligare en hovis som gör ett precis lika kanonjobb med våra hästar om min ordinarie inte kan av någon orsak.:love: Så jag skattar mig mycket lycklig över det, då jag vet att det finns många som kämpar med att hitta en hovis som kan göra häst och ägare nöjda.

Men visst kan man kanske klara ett slutprov efter 16 veckor, men knappast idag.
Men en person som satsat 3 år till utbildning kommer att hålla en jämnare kvalitet på sina skoningar än den intensiv utbildade hovisen och här talar saken i sin natur oavsett begåvning eller inte.

Jag har samma hovis sedan 17 år tillbaka, han kommer inte att ansöka om att bli en av JBV godkända hovisar. Men han har helt klart varit den som borgat för att vi haft så skadefria hästar som vi faktiskt har haft genom åren.:love:
Jag har dessutom turen att ha ytterligare en hovis som gör ett precis lika kanonjobb med våra hästar om min ordinarie inte kan av någon orsak.:love: Så jag skattar mig mycket lycklig över det, då jag vet att det finns många som kämpar med att hitta en hovis som kan göra häst och ägare nöjda.

Vet inte vad det är för "slut prov" nu förtiden, men en begåved person kan lära sig en normal skorning i ett par veckor, jag var 16 när jag sko min först häst, jag hade tur, en gammle shoer uppmuntred mig till skorning.

Jämnare kvalitet? vet inte riktig hur ta svara på det? varkten häster eller hovslager komma inte utt ur en VOLVO assembly line,
Your either good at shoeing horses or your not, 2-weeks or 3-years isn´t going too change that.

Bra att du har Good Shoers, du för fråga dom värför dom är inte intreserad att bli JBV Hoviser.

Vet inte vad det är för "slut prov" nu förtiden, men en begåved person kan lära sig en normal skorning i ett par veckor, jag var 16 när jag sko min först häst, jag hade tur, en gammle shoer uppmuntred mig till skorning.

Jämnare kvalitet? vet inte riktig hur ta svara på det? varkten häster eller hovslager komma inte utt ur en VOLVO assembly line,
Your either good at shoeing horses or your not, 2-weeks or 3-years isn´t going too change that.

Bra att du har Good Shoers, du för fråga dom värför dom är inte intreserad att bli JBV Hoviser.

Vet inte men jag skulle inte vilja påstå att man är begåvad om man kan "lära sig" en normalskoning på ett par veckor. Snarare bara uppvisa sin egen "talang" och fullständigt ha stagnerat i ett tidigt utvecklings stadie.

Shoers?? Heter det inte farrier eller som på den gamla hederliga tiden i england, blacksmith... Översatt till svenska,, svartknackare...;)

Sedan förstår jag inte om du bara har skrivsvårigheter eller även lässvårigheter för var framgår det i pluralis från boj att det finns 2 hovisar med samma inställning och utbildning?

Nobody´s, dom hade gjört sitt slut prov och bliv godkände hovslager.

Du som vill gärna har jämförelse, det kan likna bil körning, vissa har en natrulig begåvning och kan kör nästan med en gång, och sen finns det dom som har svårt att lära sig och det kan ta fler år innan dom bli godkänd, och ofte är dom inte så bra bilförer.

Vi hovslager är lite knepiga,
Men när det kommer till att en annan hovslager ska sko mina häster då jäglar ska dom kunna skos lika bra som jag!! och jag fråga inte hur långt utbildning h-n har gott eller stå på non godkänd list!!

Bra självförtroende verkar du ha,, mindre hästkunskap verkar du uppvisa när du jämför en levande individ med ett materielt fordon utan att ens nämna att dåliga bilförare har endå ett förarbevis på att behärska detta fordon. När det gäller hästar så verkar det vara vanligare med att föraren själv anser sig ha en naturlig begåvning och en övertro om att det är bara att köra.. Dessa personer kommer aldrig klara av ett godkännande.

Vi hovslagare??? Tala i singularform snälla du och ställ inte högre krav på dina kollegor än du själv är mogen att uppvisa i ödmjukhet för hästarnas välbefinnande och fysiologiska yrkesutövande.

Belästnig, det berör på hästen ben ställning och rörelset.
Vet inte vart du vill komma med det.

Nej det beror inte alls på individens benställning, ras,bruk,rörelse,gångar,hastighet,eller underlag utan endast som jag frågade,,,

Tyvärr vill jag påstå att bara en så enkel fråga som vilken hovsida som tar upp den största belstningen. Den raka eller den mera välvda sidan, leder till en hel del eftertanke.

Kan du svara mig,, är det den raka eller den mera välvda hovsidan som tar upp den största belastningen??

Hur vill ni som hästägare ha de för att göra de behagligt för er och era hästar? Har ni något som ni skulle vilja ändra på gällande hovslagare?
Nu har ju jag varit gift med en hovslagare i massa år så jag vet ju båda världar. Numer är vi inte tillsammans längre, men jag har ändå rätt bra kompetens och vet vad som finns på marknaden. Och här tycker jag att många hovslagare är så himla konservativa. Det är ofta jag hör att det inte går att få tag på vissa saker, när det egentligen handlar om att hovslagaren inte vet vart den får tag på det eller ens sett det själv.
Så jag efterlyser en regelbunden kunskapsuppdatering från hovslagarnas sida.

Jag har ingenting emot att hovslagaren ger en bångstyrig häst en smäll (eller fler) ifall det behövs. Jag är den första att se till att mina hästar klarar av att uppföra sig, men med nya eller speciella hästar så kan det ibland behövas. Men jag vill inte att hovslagarna slår en nervös häst. Jag är alltid med när mina hästar skos, så jag håller gärna i hästen ifall det behövs också.
Så jag efterlyser lyhördhet från hovslagaren. Man uppfostrar hästar efter individen, inte efter hur man alltid gjort.

Har jag en häst med speciella behov så har jag en häst med speciella behov. Det innebär att jag gärna sätter på specialbeslag, sulor, silikon eller annat som behöver göras. Men det verkar som att många hovslagare tycker att det är jobbigt, istället för att tycka att det är roligt att göra lite specialgrejer. Jag tar för givet att om man kallar sig själv för hovslagare så måste man klara av att slå på annat än bara 4 st vanliga och möjligtvis snösulor. Man måste ju som hovslagare klara av annat också, inkl korrigering av föl. Sen kanske jag har en idé jag vill testa på en häst och då vill jag att hovslagaren ska kunna ha en dialog med mig, samt vara villig att tillsammans med mig testa.
Så jag efterlyser mindre fördomar om vad jag är villig att betala för, samt mer förslag på korrekt behandling av hästarna vad gäller olika typer av skor.

Jag är väldigt petig med mina hästars fötter och vill gärna att hovslagaren också är det. Det innebär att jag vill att hovslagaren vet hur mina hästar rör sig. Så jag efterlyser att hovslagaren tittar på hur nya hästar rör sig så att de vet hur de ska skos.

Precis som med hovarna är jag petig med hälsan hos mina hästar, speciellt eftersom jag kan ha fölston och andra lite känsligare hästar i stallet. Därför efterlyser jag att hovslagaren i alla fall tvättar händerna mellan stallen. Det finns varmt vatten och tvål samt handdukar i stallet och de är till för att användas.

Sen givetvis som andra sagt, komma i tid, vara tillgänglig på telefon. Någon skrev att de får berätta för hovslagaren vad hästen har för skostorlek. Det tycker jag är sjukt!! Hästägare är inte utbildade på att veta vad hästarna ska ha för skor och mycket kan ha hänt med hovarna sedan förra gången, samt om det inte är samma hovslagare kan det vara helt tokiga skor på hästarna. Jag tar absolut för givet att hovslagarna har ett lager av skor som kan användas på mina hästar. Precis som att vi när hovslagaren är där resonerar oss fram till ett skoval som passar beroende på situationen och underlaget.

Tappskor etc skiter jag fullständigt i. Sitter inte skorna i alla fall i 6 veckor byter jag till en hovslagare som klarar av att sko hästarna ordentligt. Jag har inte tid med hästar som tappar skorna bara för att hovslagaren inte kan slå på dem ordentligt.

Jag brukar bjuda på lunch/middag när hovslagaren kommer beroende på vilken tid det är. Om ingenting annat har jag absolut kaffe och någon bulle tillgängligt. Det är det minsta man ska göra. Jag ser dessutom alltid till att stall och hästar är rena, det finns bra ljus samt arbetsmiljön är så bra som den kan bli. Förstår inte hästägare som drar in värsta leriga hästen och tycker att det är okej att ställa på gången för att skos.

Är väldigt nöjd med min hovslagare. Nu behöver inte mina ponnys hovvård regelbundet, men här hon kommer så tar hon in dem själv från hagen och när hon är klar släpper hon ut dem igen och lämnar hon en faktura :o Är nog ganska sällsynt med en sån hovis.

Det gör min också! Underbart att ha en sådan hovslagare. Försöker planera in hennes besök så att mor kan vara där och hjälpa till om hovis inte kommer på förmiddagen så hästarna står inne. Har bra kontakt med min hovslagare och kan diskutera om hästen behöver något speciellt osv. Kompetent, kommer ofta i tid annars meddelar hon sig m.m.

Förstår inte hästägare som drar in värsta leriga hästen och tycker att det är okej att ställa på gången för att skos.

Vi har ett litet stall och har bara gången att ställa upp i, den är dock alltid ren, dragfri och ljus

Vi har ett litet stall och har bara gången att ställa upp i, den är dock alltid ren, dragfri och ljus
Oj, vilket praktmisstag av mig att skriva så när det var lätt att missuppfatta. Givetvis är det okej att sko hästen på gången. Det var att hästen var lerig som var problemet.

Sitter inte skorna i alla fall i 6 veckor byter jag till en hovslagare som klarar av att sko hästarna ordentligt. Jag har inte tid med hästar som tappar skorna bara för att hovslagaren inte kan slå på dem ordentligt.

Så det är det du anser som vägledande för att visa upp sin egen kompetens???

:eek:

Detta va bland det mest ifrågasättande inlägg jag tagit del av på detta forum,, hur det ska tolkas...

Så det är det du anser som vägledande för att visa upp sin egen kompetens???
Bland annat ja. Klarar man inte av att sätta på skor som sitter så bör man nog ifrågasätta sig vad man sysslar med.

Givetvis är det mycket annat som ska vara bra också, riktning, vinklar, etc, men att skorna sitter på är jätteviktigt. Det borde vara i hovslagarens egna intresse också så att denne slipper massvis med tappskor.

Jag ogillar när skorna inte sitter tillräckligt tight vilket gör att hästarna tappar skorna och riskerar att trampa på dem och få skador. Eller att halva skon släpper och man får ta av halva skon själv. *ogillar*

*kl* Jag drar ofta av skorna själv, mest för jag vill träna. Brav för hovis men lika dyrt att sko ;)*

Bland annat ja. Klarar man inte av att sätta på skor som sitter så bör man nog ifrågasätta sig vad man sysslar med.

Givetvis är det mycket annat som ska vara bra också, riktning, vinklar, etc, men att skorna sitter på är jätteviktigt. Det borde vara i hovslagarens egna intresse också så att denne slipper massvis med tappskor.

Jag ogillar när skorna inte sitter tillräckligt tight vilket gör att hästarna tappar skorna och riskerar att trampa på dem och få skador. Eller att halva skon släpper och man får ta av halva skon själv. *ogillar*
Hästägare som tänker som du o dessutom på unga ystra hästar får skos trångt.

Nej jag tar hellre avtrampade skor o har lärt mig sätta på tappskor för att inte få trasiga hovar som leder till ännu mindre skor.

Lider när jag hör unga hästar som inte kloinkar i framskon vart steg, utan som trampar på sina ballar bara för att man sedan dessutom skor om väldigt sällan- långa baktår o framskor som är urvuxna.

Senast ändrad:

Nej det beror inte alls på individens benställning, ras,bruk,rörelse,gångar,hastighet,eller underlag utan endast som jag frågade,,,

Tyvärr vill jag påstå att bara en så enkel fråga som vilken hovsida som tar upp den största belstningen. Den raka eller den mera välvda sidan, leder till en hel del eftertanke.

Kan du svara mig,, är det den raka eller den mera välvda hovsidan som tar upp den största belastningen??

Ja hur var det med det?
Förut så sas det att det var den raka .... i mitt tycke obelstade sidan:confused:

Kruxet är väl att den böjda sidan blir lägre hela tiden o att den då blir mer belastad:confused: Utlägget måste väl läggas på den raka sidan för att få en normal lutning?

Vet inte men jag skulle inte vilja påstå att man är begåvad om man kan "lära sig" en normalskoning på ett par veckor. Snarare bara uppvisa sin egen "talang" och fullständigt ha stagnerat i ett tidigt utvecklings stadie.

Shoers?? Heter det inte farrier eller som på den gamla hederliga tiden i england, blacksmith... Översatt till svenska,, svartknackare...;)

Sedan förstår jag inte om du bara har skrivsvårigheter eller även lässvårigheter för var framgår det i pluralis från boj att det finns 2 hovisar med samma inställning och utbildning?

Jag tror att dom flest kan hålla med att har man inte "talang" då komma man inte långt. "man ska hålla sig till det man är bra på".

Shoer, Farrier, Smithy.
Hovsalger, Smide, Hästskomaker, (aldrig hör svartknackare förut)

Jag tänkt Boj sa h-n hade 2 good hovslager som h-n var valdig njod med, har jag uppfätta det fel för h-n banka mig på huvud, "nu läsa du fel igen"

Coari, du för vara tacksom de är borta dom gammle Fransiska Traver.

Enkel?
Den raka, är du njod?

Bra självförtroende verkar du ha,, mindre hästkunskap verkar du uppvisa när du jämför en levande individ med ett materielt fordon utan att ens nämna att dåliga bilförare har endå ett förarbevis på att behärska detta fordon. När det gäller hästar så verkar det vara vanligare med att föraren själv anser sig ha en naturlig begåvning och en övertro om att det är bara att köra.. Dessa personer kommer aldrig klara av ett godkännande.

Vi hovslagare
??? Tala i singularform snälla du och ställ inte högre krav på dina kollegor än du själv är mogen att uppvisa i ödmjukhet för hästarnas välbefinnande och fysiologiska yrkesutövande.

Hur ska man stå på egen ben om man inte tror på sig själv?
Man kan inte hålla ett barn under armen för 3år tills den våga att gå.

Hästkundskap Coari? nu för du tänke sig för innan du gå till personlig angrepp!
Det finns gott om körkort äger utt på vagen som börda inte kör bil likadan godkänd hovslager som börda inte skor häster.

Som VI yrketsman eller betalenda kund ska man ställa högre krav!!
Göra du inte det?

Liknande trådar

Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
2 943
Senast: Askur2017
·
Ridning Jag har börjat rida en fin kallblodstravare som jag inte vet så mycket bakgrund kring. Hon har gått på trav för snart tio år sedan men...
Svar
16
· Visningar
913
Senast: Pinus
·
Ridning Hej allihopa! 😊 Jag är ny här och skulle gärna vilja höra era tankar om något jag funderat mycket på. Jag är relativt ny på det här med...
2
Svar
22
· Visningar
2 077
Senast: Kajsalisa
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna...
Svar
16
· Visningar
1 156
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Klippa hund
  • Valp 2025
  • Retrievertråden