Sv: Omvänd fråga från hovslagare
Hur vill ni som hästägare ha de för att göra de behagligt för er och era hästar? Har ni något som ni skulle vilja ändra på gällande hovslagare?
Nu har ju jag varit gift med en hovslagare i massa år så jag vet ju båda världar. Numer är vi inte tillsammans längre, men jag har ändå rätt bra kompetens och vet vad som finns på marknaden. Och här tycker jag att många hovslagare är så himla konservativa. Det är ofta jag hör att det inte går att få tag på vissa saker, när det egentligen handlar om att hovslagaren inte vet vart den får tag på det eller ens sett det själv.
Så jag efterlyser en regelbunden kunskapsuppdatering från hovslagarnas sida.
Jag har ingenting emot att hovslagaren ger en bångstyrig häst en smäll (eller fler) ifall det behövs. Jag är den första att se till att mina hästar klarar av att uppföra sig, men med nya eller speciella hästar så kan det ibland behövas. Men jag vill inte att hovslagarna slår en nervös häst. Jag är alltid med när mina hästar skos, så jag håller gärna i hästen ifall det behövs också.
Så jag efterlyser lyhördhet från hovslagaren. Man uppfostrar hästar efter individen, inte efter hur man alltid gjort.
Har jag en häst med speciella behov så har jag en häst med speciella behov. Det innebär att jag gärna sätter på specialbeslag, sulor, silikon eller annat som behöver göras. Men det verkar som att många hovslagare tycker att det är jobbigt, istället för att tycka att det är roligt att göra lite specialgrejer. Jag tar för givet att om man kallar sig själv för hovslagare så måste man klara av att slå på annat än bara 4 st vanliga och möjligtvis snösulor. Man måste ju som hovslagare klara av annat också, inkl korrigering av föl. Sen kanske jag har en idé jag vill testa på en häst och då vill jag att hovslagaren ska kunna ha en dialog med mig, samt vara villig att tillsammans med mig testa.
Så jag efterlyser mindre fördomar om vad jag är villig att betala för, samt mer förslag på korrekt behandling av hästarna vad gäller olika typer av skor.
Jag är väldigt petig med mina hästars fötter och vill gärna att hovslagaren också är det. Det innebär att jag vill att hovslagaren vet hur mina hästar rör sig.
Så jag efterlyser att hovslagaren tittar på hur nya hästar rör sig så att de vet hur de ska skos.
Precis som med hovarna är jag petig med hälsan hos mina hästar, speciellt eftersom jag kan ha fölston och andra lite känsligare hästar i stallet.
Därför efterlyser jag att hovslagaren i alla fall tvättar händerna mellan stallen. Det finns varmt vatten och tvål samt handdukar i stallet och de är till för att användas.
Sen givetvis som andra sagt, komma i tid, vara tillgänglig på telefon. Någon skrev att de får berätta för hovslagaren vad hästen har för skostorlek. Det tycker jag är sjukt!! Hästägare är inte utbildade på att veta vad hästarna ska ha för skor och mycket kan ha hänt med hovarna sedan förra gången, samt om det inte är samma hovslagare kan det vara helt tokiga skor på hästarna.
Jag tar absolut för givet att hovslagarna har ett lager av skor som kan användas på mina hästar. Precis som att vi när hovslagaren är där resonerar oss fram till ett skoval som passar beroende på situationen och underlaget.
Tappskor etc skiter jag fullständigt i. Sitter inte skorna i alla fall i 6 veckor byter jag till en hovslagare som klarar av att sko hästarna ordentligt. Jag har inte tid med hästar som tappar skorna bara för att hovslagaren inte kan slå på dem ordentligt.
Jag brukar bjuda på lunch/middag när hovslagaren kommer beroende på vilken tid det är. Om ingenting annat har jag absolut kaffe och någon bulle tillgängligt. Det är det minsta man ska göra. Jag ser dessutom alltid till att stall och hästar är rena, det finns bra ljus samt arbetsmiljön är så bra som den kan bli. Förstår inte hästägare som drar in värsta leriga hästen och tycker att det är okej att ställa på gången för att skos.