Omvänd fråga från hovslagare

Sv: Omvänd fråga från hovslagare

Vilken bra hovslagare!

Såna saker tycker jag borde underlätta för hovslagarna själva, att de skriver upp tider osv. Även hur lång tid det tar att åka och vart man bor så att de kan planera sina dagar så att de slipper åka härs och tvärs och lägga onödig tid i bilen. Men det verkar vara förvånansvärt få som faktiskt har minnesanteckningar.

KL

Faktiskt tycker jag att det är märkligt att så många hovslagare faktiskt verkar ha en väldigt egen syn på organisation. Den som jag har nu är väldigt flexibel på alla sätt och vis, lite för flexibel för sitt eget bästa tror jag. Priset (mot kvitto) är i princip billigt, även fast jag har erbjudit mig att betala mer pga krånglig häst.

Jag förväntar mig inte att hovis ska svara direkt när jag ringer. Däremot uppskattar jag om de ringer tillbaka så fort de har möjlighet. Jag förstår också att de inte vill lägga en timme på att svara i telefon när de kan lägga en timme på en extra skoning = mer pengar in.

Jag uppskattar hovslagare man kan ha en dialog med. Jag är inte jättehaj på allt om skoning men det är ändå jag som rider hästen och vet hur den känns.

Jag har aldrig kontanter så jag föredrar att få en faktura.

Desstom är det guld värt för mig om hovslagaren är i tid eller hör av sig om den kommer sent. Jag är också egenföretagare och tiden jag måste lägga på att vänta kostar mig massor av pengar. Pengar jag varesig har lust eller råd att missa.

En fråga till, kommer hovslagare som blivit dömda för felbehandling eller liknande kunna bli av med sin legitimation och rätt att utöva yrket?

Samma regler gäller som för veterinärer av godkända hovslagare. Anlitar en hästägare en icke godkänd hovslagare så kan endast hästägaren själv bli dömd för felbehandling efter som ansvaret i dessa fall ligger på den enskilda hästägaren.

Med reell kompetens innefattar även en godkänd utbildning, samt att man verkat inom yrket med godkänd utbildning i 3 år innan 31/12-2009. För dessa hovslagare får vid nödfall även utföra ingrepp av mer akut karaktär, där hästen är sederad eller bedövad och med närvaro av en veterinär. Detta gäller även vid sk operativa ingrepp te x hovböld, så rätta mig nu om jag har fel för detta var vad min hovis förklarade för mig.

Fr om 1/1-2015 kan hovisar utan godkännande av JBV endast sko hästar med normal hovstatus, dvs utan sjukdomstillstånd och hästen får inte stå under någon behandling av veterinär. Det krävs således en godkänd utbildning för att få verka/sko hästar, vad som räknas som godkänd antar jag att JBV kommer att hänvisa till.

Som hästägare måste man alltså försäkra sig om att ens hovis har en godkänd utbildning.

Jag förstår inte varför det ska vara så svårt att ta in information, tyvärr har du återigen inte förstått hur lagen är utformad f.o.m. 1/1-2010. Ju flera felaktiga påståenden som skrivs, ju rörigare kommer det bli.

Övergångsregeln gäller enbart behandling på sederad häst och uppvisande av reel kompetens fram till 2014, det du anser gäller t.o.m. 31/12-2014 började gälla redan den 1/1-2010 hur svårt det än kan vara att förstå.

*Knapp*

Nu är det inte jag som sköter bokning/betalning men jag vet att både jag och ägaren aldrig vill byta hovis! Han är verkligen guld! :love:

Han har aldrig varit sen de gånger jag mött upp honom i stallet. Istället så brukar det bli så att han redan är där när jag dyker upp.
En gång så stod hästen redan på gången och hovis sa att han lika gärna kunde börja. :)

Har hänt att han erbjudit sig att ta in och fixa skorna själv för att sedan släppa ut igen och det har aldrig varit några problem.

Himla lätt att ha att göra med och superbra hand med hästarna. Står gärna en stund och gosar med hästen och talar med oss innan han sätter igång och arbetar.
Om vi provat en ny storlek, eller vad som, så lyssnar han på våra erfarenheter och idéer. Kommer även med goda råd vad gällande allt möjligt som vi kommer in och diskuterar om.

Vad jag sett ur hans kalender så ser han till att aldrig boka fler än tre-fyra hästar om dagen och ser till att han har god tid på sig mellan jobben för att kunna vila osv. Måste vara himla smidigt om en häst drar över tiden dessutom, man vet att man kommer hinna till nästa ändå.
Man får också en relativt utvilad och pigg hovslagare även om man är sist på tur. :laugh:

Han har allt en bra hovslagare borde ha/vara!
Lite utav ögongodis också.. :angel:
Så nej, tänker han flytta så kedjar vi fast honom i stallet. :D

+FrittePower.

Jag ser ingen större skillnad så länge hästen är frisk, eller? :confused:

Och det står ju att även hovslagare som hållt på ett antal år och har kompetensen kommer få lov att utföra vissa saker i närvaro av vet. Tycker det känns som en självklarhet att veterinärer hanterar sedering och liknande, och jag skulle aldrig låta en hovslagare utföra svårare ingrepp om de inte hade kompetensen, så vad är det egentligen som är nytt? :confused:

Månge av dom gammle SLU hovslager som har uttfört sjukbeslag i en massa år för inte gora det längre, men måsta "uppgraderas" för att komma in i jordbruksverkets list som godkänd hovslager.
Och den uppgradering är inte grattis!
Jag har prata med en del av dom gammle som jag känner och efter 20 - 30 år tänka dom att lägga av, det har blivit alldeles för krångligt som yrket och häster för besvarliga.

Jag förstår inte varför det ska vara så svårt att ta in information, tyvärr har du återigen inte förstått hur lagen är utformad f.o.m. 1/1-2010. Ju flera felaktiga påståenden som skrivs, ju rörigare kommer det bli.

Övergångsregeln gäller enbart behandling på sederad häst och uppvisande av reel kompetens fram till 2014, det du anser gäller t.o.m. 31/12-2014 började gälla redan den 1/1-2010 hur svårt det än kan vara att förstå.

Det är nog du som inte läser, för det är precis det jag har skrivit, jag har däremot inte angett ett datum om när det började gälla utan att det har börjat gälla.:angel:

Jättetråkigt om det är så att duktiga hovslagare inte känner att det är värt det, och därmed inte kommer fortsätta.

Tyvärr är det ju alltid så att när de försöker komma åt de som saknar kompetens för att det ska bli högre kvalitet och säkrare för hästarna, så kommer även en hel del duktiga yrkesmän dras med i fallet.

Men där känns det som att de hade kunnat hitta en lösning genom att göra det enklare/billigare att bevisa sina kunskaper. Om man liknar det vid körkort så räcker det ju att man blir godkänd på teoriprov och uppkörning, man behöver ju inte hålla på och övningsköra i ett år om man redan kan köra bil. :idea:
Borde de inte kunna införa något liknande för hovslagare (eller det kanske redan finns) så att det inte behöver bli så himla omständigt och dyrt för de som verkligen är duktiga att få fortsätta med yrket. De som är duktiga har ju dessutom redan en stor kundkrets och det borde ju gå att höja priset lite och se det som en långsiktig investering.

Om min hovslagare hade sagt att han skulle höja priset med 100 kr för att kunna fortsätta sko så hade jag inte tvekat en sekund utan pungat ut med pengarna direkt!

Jättetråkigt om det är så att duktiga hovslagare inte känner att det är värt det, och därmed inte kommer fortsätta.

Tyvärr är det ju alltid så att när de försöker komma åt de som saknar kompetens för att det ska bli högre kvalitet och säkrare för hästarna, så kommer även en hel del duktiga yrkesmän dras med i fallet.

Men där känns det som att de hade kunnat hitta en lösning genom att göra det enklare/billigare att bevisa sina kunskaper. Om man liknar det vid körkort så räcker det ju att man blir godkänd på teoriprov och uppkörning, man behöver ju inte hålla på och övningsköra i ett år om man redan kan köra bil. :idea:
Borde de inte kunna införa något liknande för hovslagare (eller det kanske redan finns) så att det inte behöver bli så himla omständigt och dyrt för de som verkligen är duktiga att få fortsätta med yrket. De som är duktiga har ju dessutom redan en stor kundkrets och det borde ju gå att höja priset lite och se det som en långsiktig investering.

Om min hovslagare hade sagt att han skulle höja priset med 100 kr för att kunna fortsätta sko så hade jag inte tvekat en sekund utan pungat ut med pengarna direkt!

Under SLU hade vi ett bra fungerenda systom som kunde producers 36 hovslager på ett år.
Hovslageri är vad vi kalla för O J T, On The Job Training, det mer man skor dess mer kunnig bli man, det var hela idean med hovslagerskolen, mjölighet till själva praktik och tillgång till sjuka häster som man kunde jobba med under en vetrenär och master smid.
Nu under JBV är allt det borta.

Det är inte månge av dom gammle som ta ful hovslager pris, deras kunder har dom haft i månge år och ta inte imot nya.
Under den nya lagstiftning för dom inte uttföra hovsjukvård utan under vetrenär tillsyn:
STUPID!!
När h-n hålla på att sko en häst och komma på en huv bold (nåt som h-n har behandlet i månge år) då måst h-n ringa efter en vet. eller avsluta och säger till hästägern att hitta en JBV hovslager eller kör hästen in till kliniken.
Under en sån lagstiftning kan h-n inte riskera att sko sina gammle kunders häster längre!
Hovslageri för h-ns del är slut och man kan säjer att den Svenksa Hovslageri har gott i graven efter nästan 350år.

Senast ändrad:

Fast jag anser nog att Vet. vet sin begränsning om hovar o ber att hovisen kollar först- även om de inte finns med på Listan.

Samma regler gäller som för veterinärer av godkända hovslagare. Anlitar en hästägare en icke godkänd hovslagare så kan endast hästägaren själv bli dömd för felbehandling efter som ansvaret i dessa fall ligger på den enskilda hästägaren.

Nu är vi nog väldigt off-topic, men...är detta verkligen sant? Jag har fått information från tre olika håll (Flyinge hovslagarskola, klinik samt jbv hemsida) att detta är ändrat. Följande citat är hämtat från jordbruksverket:

Hovslagare utan godkännande
Du får arbeta som hovslagare utan att vara godkänd. Då tillhör du inte djurhälsopersonalen och omfattas av behandlingsförbudet som sätter upp gränser för vad du får göra. Du har ändå ansvar för de behandlingar du utför och djurägaren har ansvar utifrån djurskyddslagstiftningen.

Eller jag tolkar det fel...?

Ja men nu handlade det om arbete på sederade hästar eller hästar som står under veterinär behandling, då krävs att man är godkänd av JBV. Det gäller redan nu

Fast jag anser nog att Vet. vet sin begränsning om hovar o ber att hovisen kollar först- även om de inte finns med på Listan.

Så var det för i tiden Axel, en dag på skolen fråga jag Lar Erik DMV om vi skulla bli hovslager eller veternär så mycket vi var ner på kliniken och han sa, "du ska kunna mer är veternären för det är du som ska uttföra arbetet"
jo men du, att vara med häster som har fått ett spett igenom bröstet eller föl med kolik, och han sa "det ingå in ditt allman utbildning om häster :D"

Djurhållnings Byrorati har sätt båda häst äger och yrkets folk i ett räv sax, lägen säjer du måste sköta din häst enligt djurskydds lagen och yrkets folk ska se till att uppfylla dom krav.
Problemet är att dessa yrkets folk är till läs enda utt i finger spitz men har valdig lite praktik aven om dom stå på en list. (mycket prat - lite verkstad),

Nä min är perfekt :D Vill inte ändra på något. Hon kommer vid den tid hon sagt, ställer alltid upp om det är något akut, är nogran och duktig. Samt trevlig och håller inte på och pratar en massa skit om sina andra kunder, vilket tyvärr många hovslagare gör!

Har haft samma i många år, "ärvde" henne när hon var klar som lärling hos den jag hade förr. Jättesvårt att få tag på bra hovslagare här, så håller hårt i min!

Ja men nu handlade det om arbete på sederade hästar eller hästar som står under veterinär behandling, då krävs att man är godkänd av JBV. Det gäller redan nu

Nja, det var det där med vem som hade ansvaret för behandlingen jag syftade på. Tidigare har alla hovisar skott på hästägarens ansvar som det hette...enligt coari skulle så vara fallet fortfarande för icke godkända hovisar, vilket jag hävdar är ändrat, se kursiv stil i citatet från jordbruksverket. Vad det gäller sederade/sjuka djur gäller ju behandlingsförbudet, så där är man ju lagligen förhindrad rakt av.

Att dom kan lämna kvitto vore ju ett stort plus. Var svårt att få tag i lediga hovslagare här nere som kunde ge kvitto utan att dom kostade mer än dubbelt mot övriga hovslagare.. Nog för att momsen kommer till, men den är ju på 25% inte 150%....

Det är inte ett dugg konstigt att det kostar dubbelt så mycket att få ett kvitto. Det är liksom inte bara momsen som skiljer vitt från svart.

Jag är supernöjd med min hovis! Har haft samma i 10 år.

Han är punktlig. Han är just men bestämd mot hästarna. Han är bra på att höra av sig. Ringer man och han inte kan svara ringer han alltid upp.
Han rider själv svårklass och jobbar även som tränare. Så han vet hur man vill att hästarna rör sig och hur de då måste verkas/skos. Och han vet hur viktigt det kan vara att träna. Så tappskor är han kvick med. Även om det betyder jobb kl 22 en helg.
Han är trevlig och normal att umgås med. Nu känner ju jag honom bra efter att ha tränat för honom och hans fru under 10 år flera dagar/v och även bott där i perioder. Så jag specialbehandlas kanske en del. Men det bemötande jag får av honom är vad jag söker och den kunskapen..

Veterinärer rekommenderar honom för hans kunskap. Och avelsbedömmare berömmer fötterna.

Han skor vitt. Och är inte i överkant dyr. Han kan boka tider långt i förväg om man vill det.

Det enda felet med honom är att han nu är 50 år. Och jag 31. Så jag kommer ju behöva en ny när han slutar. Han är för gammal helt enkelt, gubbjäveln! ;)

Senast ändrad:

För att jag uppskattar andras synvinklar..Jag vet nu så väl hur jag själv och andra hovslagare vill ha det i stallet, hur hästen ska vara, hästägaren m.m när man är ute och skor. Vi kan ha väldiga krav ibland på våra kunder för att det ska bli lättare och behagligare för oss och hästen när vi jobbar ;).

Men för att vända på de. Hur vill ni som hästägare ha de för att göra de behagligt för er och era hästar? Har ni något som ni skulle vilja ändra på gällande hovslagare?

Hovslagare är oftast guld och duktiga på det de kan. Iaf det jag haft men jag väljer verkligen med omsorg. Har haft en idiot i sthlmsområdet som inte kunde sko öht, till o med mitt novisöga såg att något var snedd. Hälsten fick kalleankafötter och understuckna trakter. O då är detta en ganska stor och tung häst.

Jag bjuder gärna hovis på kaffe om det finns tillgänligt, det brukar uppskattas. Jag vill gärna att hovis kan lämna kvitto/faktura på plats istället för att skicka hem mot fakturaavgift (Japp, vissa gör det och de som gör det är ofta de som gått som lärlingar hos en viss hovis, nämner inga namn) 50 spänn extra för att få faktura hemskickad är löjligt.

Jag hjälper gärna hovis om jag är där men jag håller mig lite i kanten, mockar eller så emellan. jag vill kunna ställa frågor, resonera med hovis, "varför sätter du sidokappor bak" Varför har du tåriktat" osv.

Sen är jag allergisk mot långa tår, kalleankafötter så där ringer mina varningsklockor väldigt snabbt nuförtiden.

Trevliga, glada hovisar är toppen såklart. Ett STORT plus är faktiskt om de vill se hästen skrittad efter skoning eller allra helst longerad för att se hur den rör sig med nya pjucken. Tyvärr sker detta alltför sällan.
Jag gillar också hovisar som föreslår omläggning av gamla skor (när det går) istället för att tjäna pengar på nya.

Har de med sig en kalender man kan boka in hyfsat lämplig tid är det också toppen. Är man inte där vid skoning vill jag ha kvitto på boxen samt en ny tid uppskriven.

Sen ser jag såklart alltid till att hovar är rena och torra ( i den mån det går) och urkratsade innan hovis kommer. Ibland drar jag av dojorna själv också slå slipper hovis det med. Mindre jobb för dom - samma prislapp för mig ;) Men jag är rädd om mina hovisar!
Jag vill också kunna resonera med hovis om jag funderar på annan typ av skoning eller om hen gör det och att vi kan resonera om det är något vi ska prova på osv.

TAPPSKOR Treåringen gör inget att han går utan sko, är den lite lös slår jag i söm själv, är den hyfsat rak eller jag lyckas riktga den så slår jag på den i gamla sömhålen. Men till tävlingshästen vill jag inte rikta och slå sko själv, en/två söm på sin höjd men annars ser jag gärna att hovis kan komma redan nästa dag. GULDSTJÄRNA.

Hade förut en hovis som kom sen långfredagkväll klockan 19.00 bara för att jag skulle tävla dagen efter. :bow::bow::love:

Liknande trådar

Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
2 943
Senast: Askur2017
·
Ridning Jag har börjat rida en fin kallblodstravare som jag inte vet så mycket bakgrund kring. Hon har gått på trav för snart tio år sedan men...
Svar
16
· Visningar
916
Senast: Pinus
·
Ridning Hej allihopa! 😊 Jag är ny här och skulle gärna vilja höra era tankar om något jag funderat mycket på. Jag är relativt ny på det här med...
2
Svar
22
· Visningar
2 084
Senast: Kajsalisa
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna...
Svar
16
· Visningar
1 159
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka