Omvänd fråga från hovslagare

Sv: Omvänd fråga från hovslagare

För att jag uppskattar andras synvinklar..Jag vet nu så väl hur jag själv och andra hovslagare vill ha det i stallet, hur hästen ska vara, hästägaren m.m när man är ute och skor. Vi kan ha väldiga krav ibland på våra kunder för att det ska bli lättare och behagligare för oss och hästen när vi jobbar ;).

Men för att vända på de. Hur vill ni som hästägare ha de för att göra de behagligt för er och era hästar? Har ni något som ni skulle vilja ändra på gällande hovslagare?

Jag har haft min hovslagare i 100 år... man kan väl säga som så att det är viktigt att "ni" passar tiden eller iaf ringer när ni inser att ni inte hinner i tid...

MEN nu känner jag min hovis så väl å han känner min häst sedan hon var bebis så vi gör så att vi bestämmer tid å hinner han inte den dagen eller blir sen å jag inte kan när han sedan kan, då får han sköta sig själv å ta in å ut hästen exakt den tiden han vill... Ibland blir det "bara du fixar i nästa vecka så skiter jag i när" ;) :love:

Det enda jag önskar är att min hovis inte ska sluta sko innan min pålle lägger igen ögonen.

Jag har en mycket bra hovslagare. Då jag flyttat genom landet lite hit och dit har jag bytt några gånger och jag har inte blivit besviken en enda gång. Bra bemötande, punktlighet och lugna personer allihop.

Jag försöker alltid vara med när hovslagaren kommer, har ofta kaffe/saft och något fikabröd till. Då jag haft lite speciella hästar (knepiga hovar samt ett par stökiga individer) vill jag personligen vara med och rätta till när hästen stökar, det är inte hovslagarens jobb.

Om jag har en stökig häst vill jag gärna kunna boka in några extratider under utbildningen av hästen så att hovslagare mest kommer för att lyfta på "sitt sätt" och bli bekant med hästen. Det har aldrig varit några problem, de får ju betalt för besväret ;) ...Tack vare dessa har jag idag hästar som funkar fint från att ha varit monster som unga...:cool:...

De hovslagare jag hittills haft har också gärna diskuterat fram lösningar tillsammans med mig och de har lyssnat noga när jag beskrivit hur hästen funkar under ridning, rörelser etc. samt velat titta på hästen före och efter de har utfört sitt jobb. Vid ett tillfälle kände jag dock på första ridturen att nåt inte stämde i hästens rörelsemönster (hon hade svåra hovar som vuxit fel och som höll på att korrigeras sakta) och hovslagaren kom direkt och konstaterade själv att han överkorrigerat hoven, ändrade lite och sen gick hästen fint igen. Dialogen oss emellan är superviktig!

Det jag vill bidra med är att jag själv alltid är trevlig, försöker ha hästarna torra och fina så arbetet blir lätt för hovslagaren. Ha bra ljus i stallet och att det inte är för kallt under vintern och bra underlag. Jag skulle dock inte tveka att lasta hästen och köra den till hovslagaren om denna hade en egen smedja för det vore ultimat...precis som jag kör bilen till en verkstad anpassad för arbete med bil ;)

Alla hovslagare, inklusive den jag har nu, litar på min betalningsförmåga och ger mig räkning som jag genast reglerar via min dator. Funkar hur bra som helst :)

Hmm jag har nog en väldigt bra hovis...

Han svarar så gott som alltid när jag ringer, å gör han inte det ringer han upp eller smsar.

Han kommer ut även fast det inte passar honom om det är kris :love:

Jag kan prata, diskutera och ställa frågor till min hovis som han så snällt svarar på och försöker vara så pedagogisk han kan när han svarar.

Han är snäll och väldigt bra med min häst som är otroligt rädd om framhovarna.

Han vill regelbundet se mig rida hästen för att se att det ser rätt ut.

Han är kompetent, hänger med i utvecklingen och går på kurser med jämna mellanrum och är alltid glad och trevlig när han kommer :)

I gengäld försöker jag att inte ringa på helger och kvällar om det inte är kris.
Jag ser till att hästen är hel och ren när han kommer.
Stallet är rent och städat från saker som kan störa.
Brukar ha med mig lite kaffe och fika till honom som han brukar uppskatta.
Till Jul brukar han få en enklare present för att visa uppskattning.
Betalar alltid kontant på plats så han vet att han ALLTID får betalt för sitt arbete.

Senast ändrad:

Tror mer det är en ömsesidig respekt, man måste vara rädd om varandra ;)

För att jag uppskattar andras synvinklar..Jag vet nu så väl hur jag själv och andra hovslagare vill ha det i stallet, hur hästen ska vara, hästägaren m.m när man är ute och skor. Vi kan ha väldiga krav ibland på våra kunder för att det ska bli lättare och behagligare för oss och hästen när vi jobbar ;).

Men för att vända på de. Hur vill ni som hästägare ha de för att göra de behagligt för er och era hästar? Har ni något som ni skulle vilja ändra på gällande hovslagare?

Intressant fråga, kul att det verkar vara bra respons.

Andras synvinklar är alltid en erfarenhet rikare,, om du själv va hästägare, vilka kriterier skulle du då själv ha på din hovslagare och som hovslagare, vilka kriterier har du personligen på dina kunder för att ett sammarbete ska fungera fullt ut. ??

Varför jag ställer frågan är enbart för att det finns så många olika "krav" från olika hovslagare. Vissa hänvisar till självklara grundelimentära regler som går att finna på SHF:s hemsida. Andra anser att det är helt ok att stå ute i regn, sko en blöt lerig häst mm,,mm..

Vänder man på det så är det precis samma resonemang hos hästägarna,, vissa vill att det ska vara billigt och har inga övriga krav mer än att skorna ska sitta kvar i minst 10 veckor. Andra har inga krav på vad det kostar men ställer krav på att kvalite och service motiverar kostnaden.

Personligen tror jag den nya lagstiftningsen som trädde i kraft 2010 kommer leda till väldigt stora förändringar för både hästägare och hovslagare inom en väldigt snar framtid.

Personligen tror jag den nya lagstiftningsen som trädde i kraft 2010 kommer leda till väldigt stora förändringar för både hästägare och hovslagare inom en väldigt snar framtid.

Vet inte om jag har missat något, just nu står det helt still i huvudet. Men vilken lagstiftning?
Någon länk där man kan läsa om det?

Utöver kompetens så har jag nog endast ett enda stort krav..... Att hovslagaren har bra hand med djur..... Ha haft några duktiga stolpskott hos min häst. Flera har bara kommit till mej en gång och sedan har jag raderat deras nummer.

Min hovis lämnar sin mobil bilen när hon jobbar. Sen ringer hon upp missade samtal innan hon far vidare. Jag brukar kunna smsa och säga att hon kan ringa upp när hon har tid. Har aldrig behövt vänta nån lång stund innan hon ringer upp.
Har världens bästa hovis. Trevlig med djur och människor och är på det väldigt duktig:)

Det hör inte till vanligheterna där jag bor. Och 1 1/2 timme sen och sen börja med tappskon på en annan häst när det var min bokade tid. Så ja jag var inte nådigt irreterad då. Det gjorde att han blev ytterligare försenad till min tid.

Standarden häromkring med hovslagare är max 20 minuter sen. Hittade sedan en annan trevlig hovslagare som kom någorlunda i tid, var trevlig, skodde bra och kunnig.

Vad det innabar Elin är att det kommer att bli svår att få tag på en kunnig hovslager.

+FrittePower.

Jag ser ingen större skillnad så länge hästen är frisk, eller? :confused:

Och det står ju att även hovslagare som hållt på ett antal år och har kompetensen kommer få lov att utföra vissa saker i närvaro av vet. Tycker det känns som en självklarhet att veterinärer hanterar sedering och liknande, och jag skulle aldrig låta en hovslagare utföra svårare ingrepp om de inte hade kompetensen, så vad är det egentligen som är nytt? :confused:

Med reell kompetens innefattar även en godkänd utbildning, samt att man verkat inom yrket med godkänd utbildning i 3 år innan 31/12-2009. För dessa hovslagare får vid nödfall även utföra ingrepp av mer akut karaktär, där hästen är sederad eller bedövad och med närvaro av en veterinär. Detta gäller även vid sk operativa ingrepp te x hovböld, så rätta mig nu om jag har fel för detta var vad min hovis förklarade för mig.

Fr om 1/1-2015 kan hovisar utan godkännande av JBV endast sko hästar med normal hovstatus, dvs utan sjukdomstillstånd och hästen får inte stå under någon behandling av veterinär. Det krävs således en godkänd utbildning för att få verka/sko hästar, vad som räknas som godkänd antar jag att JBV kommer att hänvisa till.

Som hästägare måste man alltså försäkra sig om att ens hovis har en godkänd utbildning.

Ok, tycker ändå att det låter rätt logiskt och bra.

Jag har i och för sig haft en hovslagare som inte var utbildad, han hade gått som lärling hos en duktig utbildad hovslagare för jättelänge sen, han var dessutom extremt påläst och väldigt duktig. Dessutom hade han en mängd tricks i rockärmen som inte används så flitigt nuförtiden.
Jag hade fullt förtroende för honom, men det är ju långt ifrån alla utan utbildning som har samma kunskap och erfarenhet, så därför tycker jag det är bra med en certifiering.

Frågan är bara vad denna ska grundas på, jag har haft ett par hovslagare som gått utbildningen som varit helt värdelösa, den ena skapade problem på 3 skoningar som tog nästan ett år att rätta till. :mad:
Man kan ju hoppas att de ser över proven så att de inte släpper ut okunnigt folk från utbildningen! :bow:

Därför att när lagen slår fullt ut så har hovisen samma ansvar som veterinär, vilket innebär att de kan anmälas till ansvarsnämnden om man tycker att hästen blivit felbehandlad. Å andra sidan så har även hovisen en anmälningsplikt, dvs att anmäla missförhållanden om de upptäcker sådana i stallar de besöker. De är också skyldiga att föra journal på varje häst de verkar/skor.

Det finns också exempel på försäkringsbolag som frågat efter en hovis utbildning i samband med att en skada reglerats, och där hovisen inte varit utbildad och hästägaren inte har fått ut ersättning från sin försäkring.

Tack för att du frågar! Jag har tre i mitt tycke enkla kriterier.

1. Svara i telefon under normal kontorstid. Extra bonus om man kan sms:a på helgen men naturligtvis inget krav.
2. Höra av sig om man ör försenad. Jag förutsätter att hovslagaren inte bara uteblir.
3. Inte använda våld mot min häst, han är väluppfostrad.

När de tre kriterierna är uppfyllda bedömer jag om hovis i övrigt är kapabel att göra ett sånt finlirsjobb som att spika i tunna blodisväggar.

Jag i min tur erbjuder då:

1. Snäll häst men lite besvärliga hovar.
2. Fakturor betalda i tid.
3. Hästen på plats med rena ben vid utsatt tid.
4. Gärna bokning på nästa skoning direkt.

Därför att när lagen slår fullt ut så har hovisen samma ansvar som veterinär, vilket innebär att de kan anmälas till ansvarsnämnden om man tycker att hästen blivit felbehandlad. Å andra sidan så har även hovisen en anmälningsplikt, dvs att anmäla missförhållanden om de upptäcker sådana i stallar de besöker. De är också skyldiga att föra journal på varje häst de verkar/skor.

Det finns också exempel på försäkringsbolag som frågat efter en hovis utbildning i samband med att en skada reglerats, och där hovisen inte varit utbildad och hästägaren inte har fått ut ersättning från sin försäkring.

Men, detta är väl bra... eller? :confused:

Det är ju faktiskt ett stort ansvar, mycket kan gå fel. Så det är väl jättebra att de sätts hårda krav på deras kompetens.

Det här med journalen kan jag förstå att det blir merjobb för hovslagare, och att det därmed kommer bli svårare att få tag i hovslagare om de inte har tid för lika många. Förstår även att det kommer bli färre hovslagare eftersom alla inte kommer bli godkända att fortsätta sko. Visst kommer det finnas många duktiga yrkesutövare som inte kommer bli godkända med de nya reglerna, och det är ju jättetråkigt. Men det är väl för att komma åt de som inte har kompetensen som krävs.

Frågan är väl bara om det komme bli bra, de gör ju på liknande sätt på alla möjliga håll. Jag hoppas att det leder till något bra på lång sikt, det får väl framtiden utvisa.

En fråga till, kommer hovslagare som blivit dömda för felbehandling eller liknande kunna bli av med sin legitimation och rätt att utöva yrket?

Senast ändrad:

KL
Jag vill inte ha någon annan hovis än den jag har nu!
Hon är super!

Enkel att få tag på. När det börjar bli dags för nya skor skickar jag ett sms en vecka i förväg med vilka dagar jag är hemma. Får oftast svar samma dag eller morgonen efter med tid.

Hon håller alltid tiden! Första hovslagaren jag haft som är så punktlig.
Hon har avslöjat att hon alltid skriver upp hur lång tid varje häst tar och sko på ett ungefär, på så sätt är det lättare för henne att planera sina dagar, Skulle hon någon gång bli sen är jag rätt säker på att hon skulle smsa/ringa.

Hon är lugn och tålmodig med min häst, ibland får jag nästan säga till henne att säga ifrån lite då han kan vara lite kaxig och busig (pålle är lite överaktiv och har svårt att hålla koncentrationen...).

Alltid kvitto. Dessutom med summor som man inte svimmar av:angel:

Dessutom är hon trevlig, och kan sina saker.

Behöver aldrig säga tex vilken skostorlek jag ska ha, det har hon också koll på.

Snabb att fixa tappskor.

Jag är nöjd:D

Liknande trådar

Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
2 943
Senast: Askur2017
·
Ridning Jag har börjat rida en fin kallblodstravare som jag inte vet så mycket bakgrund kring. Hon har gått på trav för snart tio år sedan men...
Svar
16
· Visningar
916
Senast: Pinus
·
Ridning Hej allihopa! 😊 Jag är ny här och skulle gärna vilja höra era tankar om något jag funderat mycket på. Jag är relativt ny på det här med...
2
Svar
22
· Visningar
2 084
Senast: Kajsalisa
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna...
Svar
16
· Visningar
1 159
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka