Omvänd fråga från hovslagare

Sv: Omvänd fråga från hovslagare

Skor du utifrån den belastnings teorin så har du heller ingen grund att bygga vidare på. Här har vi bara ett ex. på varför det är så viktigt att försöka följa med i den forskning som bedrivs och gå dom fortbildningarna som erbjuds alla yrkesutövare.

Alla som genomgått fortbildningen och därmed även tagit del av den forskning som bedrivs vet att svaret är den mera välvda sidan som har den största belastningen.

Här ser jag personligen ett av dom stora problemen,, dom som fortfarande skor utifrån teorierna från tidigt 60tal och den gamla militärutbildningen i stället för enligt dagens forskning och individens fysiologiska behov och belastning.

??vad är det för utbildning du gott till??
Om hästen inte beläste den raka sid hur förklara du balförsjutning just på denna siden?

??vad är det för utbildning du gott till??
Om hästen inte beläste den raka sid hur förklara du balförsjutning just på denna siden?

Nu handlar ju inte tråden om just detta men som den utvecklats ansåg jag det som ett nödvändigt påpekande utifrån ditt tidigare delgivande om hur den gamla läran varit till så stort välbefinnande för dagens hästars välfärd.

Fortbildningsblocken är öppen för alla och jag vet flera i det gamla gemet som genomgått dessa och förstått det som lärs ut genom den forskning som bedrivits och ständigt fortgår. Deras gemensamma slutkonstaterande har varit att dom känt sig pinsamt generade över hur fel dom tidigare fått lära sig hovens belastningsförhållande.

Gå blocken och du kommer få svar på alla dina frågor,, dina svar som du sedan här skriver kommer oxå leda till större kunskap till den frågande i stället som för dagen,, ett större virrevarr av frågeställningar.

Varför lutar tornet i Pisa??

Varför vill du briljera med att du vet vilken sida som belastas mest? Nu har du frågat 3-4 ggr:rofl:

Bara för några år sen så blev jag avsnoppad av ngn hovis här när jag trodde att den sida som böjer sig belastas mest.

Problemet blir ju med tiden om den raka sidan får växa sig högre o inte har ngt utlägg..
antagligen uppkommer det av just den anledningen:confused:

Att dom kan lämna kvitto vore ju ett stort plus. Var svårt att få tag i lediga hovslagare här nere som kunde ge kvitto utan att dom kostade mer än dubbelt mot övriga hovslagare.. Nog för att momsen kommer till, men den är ju på 25% inte 150%....

Fast... det är ju inte bara moms som tillkommer. Det är även skatter, egenavgifter etc. I slutändan kanske hovslagaren har kvar 1/3-del av pengarna. Jobbar jag svart tar jag 150 kr/timmen, jobbar jag vitt tar jag 450 kr/timmen (är inte hovslagare men egen företagare). Bara en tanke :).

En ordningsfråga bara. Du säger att du jobbar svart:eek:
Varför anser inte du att du ska göra rätt för dig???? Det blir alla vi andra som kör vitt som får ta din kostnad också.

Hoppas du skrev fel eller att jag missförstod dig....

Rolle
Islandsfullblod på lösdrift

Hej har läst några kommentarer. Svaret på frågan jag har kanske redan står men förstår inte riktigt. Jag undrar hur mycket hovslagaren kostar efter varje gång? För man ska ju sko hästen var 6/7 vecka och jag undrar vad en gång kostar. (Till en D-ponny)
Tacksam för svar

En ordningsfråga bara. Du säger att du jobbar svart:eek:
Varför anser inte du att du ska göra rätt för dig???? Det blir alla vi andra som kör vitt som får ta din kostnad också.

Hoppas du skrev fel eller att jag missförstod dig....

Rolle
Islandsfullblod på lösdrift

Jag har hittills aldrig haft ett svartjobb, OM jag skulle ha jobbat svart kanske formuleringen borde ha varit :D. Människor som inte är egna företagare förstår inte hur lite man egentligen har kvar efter att alla avgifter/utgifter är dragna, var väl mest det jag ville poängtera. Lätt att gnälla på hovslagare, mekaniker, frisörer, snickare, veterinärer etc om man tror det bara är momsen som skiljer. Är så less på snåljåpar som utbrister "VAD DYRT" och så har man stått och jobbat åt dom för timlön på kanske 80 kr i slutändan :grin:.

En del av detta har säkert redan skrivits tidigare i tråden men det jag uppskattar med min hovslagare:

* Skor bra (mkt viktigt!)
* Kommer i tid, är han sen ringer han
* Är trevlig
* Är mjuk och fin med hästarna - extra viktigt för min gamla häst som på slutet var stel och hade svårt att stå riktigt still vid skoning av bakfötterna. Min hovis fattar att hästen inte knölar för att den är dum, utan för att den har det jobbigt och anpassade skoningen därefter. Nu med min nya unghäst är det också jätteviktigt att skoningen blir en trevlig och odramatisk upplevelse.

* Ett minus är att hovis kan vara svår att få tag på. Jag skulle önska att bli uppringd senast nästa dag om jag ringt / smsat. Av denna anledning bokar jag alltid in nästa skoning när han finns på plats.

För egen del:

* Är jag alltid med vid skoning
* Ser till att hästen är ren och torr, har ätit, motionerat, kissat eller vad annat som underlättar skoningen
* Betalar alltid i tid
* Bjuder på kaffe om så önskas :)

I nuvarande stall har vi en bra skoplats som är ur vägen och är bra upplyst. Känns också viktigt!

Det aldra viktigaste för mig är att ha en hovslagare som är bra med min ena häst som är ett pucko ibland. Har tyvärr haft hovslagare som inte ens försökt hålla kvar benet på hästen när han försökt dra åt sig det vilket resulterat i att hästen blev omöjlig att sko. Men jag vet att min häst är speciell och jag vet att det inte är jobbigt för bara mig utan även för hovslagaren, så jag önskar att hovslagaren säger till mig och kommer med råd om hur jag kan hjälpa till att underlättta, gärna utan att låta arg och tvär eftersom problemet är tillräckligt jobbigt.. det räcker med en svårskodd häst och då vill men inte ha en arg hovslagare också ;)

Men utöver det önskar jag

-kom gärna på utsatt tid.
- blir man sen så ring och berätta det.
- att du tror på mig när jag säger att mina hästar tappar REJÄLT med skor och att du inte viftar bort det. gör du det, så lovar jag att inte lasta dig för tappskorna
- att vi försöker tillsammans lösa tappskoproblemet, jag sköter bootsanvändandet och vi försöker komma på så bra lösningar som möjligt ist för att lösa det på enklast (och sämsta) sätt, att sko FÖR trångt.
- att vi har en öppen dialog om hästarnas fötter och att jag blir informerad om något ser annorlunda/kosntigt ut.
- ha gärna med dig materialet du vet att min häst behöver, ffa om du bokat av 2 gånger för att du inte hunnit till butiken i tid för att köpa rätt skor.....

sen tycker jag också om att diskutera saker för att lära mig, så jag har gärna en hovslagare som orkar med alla mina hundra frågor också :D

Jag bjuder gärna på något att dricka om man frågar, jag har försökt pracka på min gamla hovslagare ett pokerbord också, haha, men det kom han aldrig och hämtade ^^

ot: just nu är jag jätte glad på min hovis... jag va nog lite bitter på han ibörjan eftersom han "aldrig" svara i telefon.. (men de hade nog mest o göra med att min förra hovis mer än gärna svara i telefon när jag ringde o han satt ute på krogen och drack öl ;) Men nya hovisen e svin bra med mitt stökmonster.. LÄSER AV hästen, håller sig LUGN och ber om hjälp för korrigering och lösning på problemet! Jag hann inte ens stressa upp mig innan problemet var löst :love:

Varför vill du briljera med att du vet vilken sida som belastas mest? Nu har du frågat 3-4 ggr:rofl:

Bara för några år sen så blev jag avsnoppad av ngn hovis här när jag trodde att den sida som böjer sig belastas mest.

Håller med dig,, mkt tråkigt att man ska behöva ställa en så enkel fråga 3-4- ggr innan man får ett svar där det framgår hur den utbildningen såg på hovens belastningsförhållande. Du ska inte uppfatta mig som att jag försöker briljera, det gör du så bra att man blir mållös. Det jag menar är att man kanske borde vara glad över att det bedrivs så mkt forskning på just hästens belastningsförhållande, fysiologiska förutsättningar och statisk,dynamiska balance under främst det senaste årstiondet att man både som yrkesutövare och hästägare "kanske" borde finna intresse i att ta del av vad man i dag kommit fram till i motsats till vad man tidigare trodde.

Det enda som tillhör denna tråd i ämnet är att om man som kund blir avsnoppad av en yrkesutövare för dagen om man anser att den mera välvda sidan är den mer belastade är att man bör tänka efter under vilket årtionde denna person senast visade eget intresse i att utöka sin kunskap.

Vissa hästägare oxå som lever i tron om att det är skon som balancerar både hoven och ryttaren.

Håller med dig,, mkt tråkigt att man ska behöva ställa en så enkel fråga 3-4- ggr innan man får ett svar där det framgår hur den utbildningen såg på hovens belastningsförhållande. Du ska inte uppfatta mig som att jag försöker briljera, det gör du så bra att man blir mållös. Det jag menar är att man kanske borde vara glad över att det bedrivs så mkt forskning på just hästens belastningsförhållande, fysiologiska förutsättningar och statisk,dynamiska balance under främst det senaste årstiondet att man både som yrkesutövare och hästägare "kanske" borde finna intresse i att ta del av vad man i dag kommit fram till i motsats till vad man tidigare trodde.

Det enda som tillhör denna tråd i ämnet är att om man som kund blir avsnoppad av en yrkesutövare för dagen om man anser att den mera välvda sidan är den mer belastade är att man bör tänka efter under vilket årtionde denna person senast visade eget intresse i att utöka sin kunskap.

Vissa hästägare oxå som lever i tron om att det är skon som balancerar både hoven och ryttaren.

tänke inte att argumentera hovens belästning Coari
det enda som är viktig från häst äger siden är att hästen är val skor´d och behöve inte jaga hovslagern för tapsko hela tiden.

Jå jag har sett en del häster med sidokappor, vi hade en disskusion om det i en tidigar tråd.
Med 2 kappar få hoven lite mer stöd som kan vara bra för häster med lite dåliga hovar med tendes att sprika och flisa sonder.
Som Axel påpeked kan dom vara bra oxå med häster som skruva bak hoven.

Själv se jag ingen anledning med såna sko på frisk hover.

Okej, då är jag med. Det är helt enkelt en modegrej, för jag vet iaf 3-4 hovslagare i sthlmsområdet som plötsligt skor med sidokappor och aldrig gjort det förr. "prova något nytt" är lite argumentet.

Hej har läst några kommentarer. Svaret på frågan jag har kanske redan står men förstår inte riktigt. Jag undrar hur mycket hovslagaren kostar efter varje gång? För man ska ju sko hästen var 6/7 vecka och jag undrar vad en gång kostar. (Till en D-ponny)
Tacksam för svar

Beror lite på var i landet, helskoning vanliga dojor runt om kanske runt 1000-lappen.
Jag betalar 1100.

Liknande trådar

Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
2 943
Senast: Askur2017
·
Ridning Jag har börjat rida en fin kallblodstravare som jag inte vet så mycket bakgrund kring. Hon har gått på trav för snart tio år sedan men...
Svar
16
· Visningar
912
Senast: Pinus
·
Ridning Hej allihopa! 😊 Jag är ny här och skulle gärna vilja höra era tankar om något jag funderat mycket på. Jag är relativt ny på det här med...
2
Svar
22
· Visningar
2 077
Senast: Kajsalisa
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna...
Svar
16
· Visningar
1 156
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Klippa hund
  • Valp 2025
  • Retrievertråden