Omvänd fråga från hovslagare

Sv: Omvänd fråga från hovslagare

Ja hur var det med det?
Förut så sas det att det var den raka .... i mitt tycke obelstade sidan:confused:

Kruxet är väl att den böjda sidan blir lägre hela tiden o att den då blir mer belastad:confused: Utlägget måste väl läggas på den raka sidan för att få en normal lutning?

Hej Axel:
Det kan vara lurig för öget, ett lång varig belästning utan korrigering (wow-- a big word:banana:) kan det ofte bli ett balförsjutning om hästen är inte rakställd.
Titta bak i från eller lyfta hov och titta på balerna.

Som VI yrketsman eller betalenda kund ska man ställa högre krav!!
Göra du inte det?

Jo och jag jag tycker man borde kunna ställa högre krav på dig som yrkesutövare än på dagens kunder.

Skriv inte VI och blanda ihop dagens yrkesutövare som hela tiden följer med dagens forkning och vidareutbildningar för att vara uppdaterade utan tala i egen sak och DIN personliga kunskap.

Menar du på fullaste allvar att det är din bestämda uppfattning att den rakaste hovsidan är även den mest belastade hovdelen???

Ja hur var det med det?
Förut så sas det att det var den raka .... i mitt tycke obelstade sidan:confused:

Kruxet är väl att den böjda sidan blir lägre hela tiden o att den då blir mer belastad:confused: Utlägget måste väl läggas på den raka sidan för att få en normal lutning?

Eftersom du quotade min fråga så vill jag bara svara att krångla inte till det eller börja diskuttera fysiologisk balansering av skon på en icke balancerad hov.

Nöj dig med att börja från basic (själva hovens belastnings symetri) för har vi fel kunskap redan där så blir det ännu mera fel när vi kommer till skons balancering på hoven.

Så hur är det med det,, vägghornets yttre synliga belasningsförhållande ??

Angående att hovslagare inte svara i telefon: det tycker jag är bra, för jag skulle inte gilla att min hovslagare ständigt svarade i telefon när han verkade min häst. Man talar in ett meddelande och naturligtvis vill man då att hovslagaren skall ringa upp.

Annars gillar jag när hovslagaren pratar med mig, om min häst vinklar/hovar etc. Eftersom jag inte brydde mig så mycket om sådant tidigare men nu har börjat lära mig lite om vinkeln så visar han mig den varje vekning. Jag tycker om att han inte ger sig utan fortsätter visa. Han är intresserad av att jag ska förstå.

Min hovslagare har tävlat mycket och har många roliga historier att berätta. Det tycker jag är kul.

*kl*

är jättenöjd med min hovis...

det jag vill ha ut är:

* kompetent
* går att diskutera saker tex. vilken sko som passar(har travhäst som tappar skor = flappsula)
* trevlig mot mig, hästen och resterande i stallet.
* kommer i tid och hör av sig om det blir ändring
* bokar ny tid på plats
* hjälper till med problem nu brukar jag fixa tappskor själv men tex hovböld mm
* svarar när man ringer/smsar
* håller koll på sömmen/ändarna så man slipper stå och leta

Hästägare som tänker som du o dessutom på unga ystra hästar får skos trångt.
Nej, inte alls. Jag använder mig bara av bra hovslagare. Och jag har lyckats väldigt bra i det.

Jag kan också slå på tappskor, men jag undviker helst att göra det. Inte för min skulle, utan för att jag inte vill att mina hästar ska utsättas för risken att dra av sig halva hovarna när de tappar skorna. Jag gillar mina hästar och vill att de ska må bra.

Eftersom du quotade min fråga så vill jag bara svara att krångla inte till det eller börja diskuttera fysiologisk balansering av skon på en icke balancerad hov.

Nöj dig med att börja från basic (själva hovens belastnings symetri) för har vi fel kunskap redan där så blir det ännu mera fel när vi kommer till skons balancering på hoven.

Så hur är det med det,, vägghornets yttre synliga belasningsförhållande ??[/QUOTE]
Jag frågar o du motfrågar samma sak..igen.:crazy:

jag är tämligen säker på att man tills för några år sedan sa att den raka sidan var den som belastades mer.

Jag kommer ihåg när min gamla häst var föl/ åring o hovisen sa att den var ngt fransysk bak o den slet ner sina utsidor o fick då en rakare innervägg.

Angående att hovslagare inte svara i telefon: det tycker jag är bra, för jag skulle inte gilla att min hovslagare ständigt svarade i telefon när han verkade min häst. Man talar in ett meddelande och naturligtvis vill man då att hovslagaren skall ringa upp.

Annars gillar jag när hovslagaren pratar med mig, om min häst vinklar/hovar etc. Eftersom jag inte brydde mig så mycket om sådant tidigare men nu har börjat lära mig lite om vinkeln så visar han mig den varje vekning. Jag tycker om att han inte ger sig utan fortsätter visa. Han är intresserad av att jag ska förstå.

Min hovslagare har tävlat mycket och har många roliga historier att berätta. Det tycker jag är kul.

Jag tycke hovslager har det rätt så bra nu förtiden tack vara Lilla Nalla, det hade inte vi på mina dager, men på nåt sätt fixa vi det så att kunder bli inte ståenda.
Lite dialog bli det med häst ägern under skorning, men nåt långvarig kunde det inte bli,---utan ifall du var sista kund för dagen.
Det är en självklarhet att hästägern ska försöka att hålla ett trivsam arbetes miljö, och den god hovslager för äktsampters(?) att det inte alltid gå,
Minns dom gånger jag fick sko utt i en åker eller på gårdsplan med en slädlampa.

Jag frågar o du motfrågar samma sak..igen.:crazy:

jag är tämligen säker på att man tills för några år sedan sa att den raka sidan var den som belastades mer.

Jag kommer ihåg när min gamla häst var föl/ åring o hovisen sa att den var ngt fransysk bak o den slet ner sina utsidor o fick då en rakare innervägg.

Det stämmer Axel, din gamla hovis hade rätt.
Det finns 2-typ av belästning, Statik Belästning (ståenda) och Rörelse Belästning där som för fransysk ställd häster stora belästning och slitag bli på den motsätt siden.
Gud vilket jobb, ingen strål, tunn hovväg, och dom jä---la :mad: balance vikterna vi fick sätta på.

Jag tacka gud och den stora trav träner Sören Nordid som införd den Americans Standardbred Blood in i våre Svenksa Trav Häster och fick vek dom Fransysk Ställd Häster :bow: :bump: :banana:

*kl*
Nu är det mode iaf i sthlmsområdet med sidokappor på skorna. Jag har egnetligen inget att säga om det, min ena häst är skodd med sidokappor bak i alla år.
Nu ser man de tofta runt om och på alla möjliga hästar.

Varför är det bra? Vad är förklaringen? Enda jag kan komma på som novis med tappskokompetens är att det är lättare att få skon på plats rätt.

All hästar har kanske börjat skruva sina bakben eller så beror det på att hovisarna får mindre tappskor fram att slå på.

De sitter ju stadigare, men jag tror att det är därför som man nu ser alla dessa hästar med klumpbakfötter- hästarna skos om väldigt sällan o får en konvex hovvägg.

På fram är det nog ett försök att få tillbaka långa tår o understuckna trakter eller förebyggande.

All hästar har kanske börjat skruva sina bakben eller så beror det på att hovisarna får mindre tappskor fram att slå på.

De sitter ju stadigare, men jag tror att det är därför som man nu ser alla dessa hästar med klumpbakfötter- hästarna skos om väldigt sällan o får en konvex hovvägg.

På fram är det nog ett försök att få tillbaka långa tår o understuckna trakter eller förebyggande.

Få tillbaka understuckna trakter? Du menar alltså motverka? Tån borde ju slitas bättre iom att inte tåkappa sitter mittt på tänker jag.

Min häst har alltid vridit lite bak, synts på skons slitning osv men fram ser jag ingen anledning att sko honom så. Men då är det väl tappskogrejen som är en bra förklaring. Annars gör det väl ingen skada på en frisk häst att ha sidokappor?

Fast den nötningen är ytterst marginell.
Jag har för mig att coari skrev att det inte är bra för hovbenet på lång sikt.

att du formar hoven med tryck.

*kl*
Nu är det mode iaf i sthlmsområdet med sidokappor på skorna. Jag har egnetligen inget att säga om det, min ena häst är skodd med sidokappor bak i alla år.
Nu ser man de tofta runt om och på alla möjliga hästar.

Varför är det bra? Vad är förklaringen? Enda jag kan komma på som novis med tappskokompetens är att det är lättare att få skon på plats rätt.

Jå jag har sett en del häster med sidokappor, vi hade en disskusion om det i en tidigar tråd.
Med 2 kappar få hoven lite mer stöd som kan vara bra för häster med lite dåliga hovar med tendes att sprika och flisa sonder.
Som Axel påpeked kan dom vara bra oxå med häster som skruva bak hoven.

Själv se jag ingen anledning med såna sko på frisk hover.

Senast ändrad:

Sidokapsko påverka inte själva hovben. Lite intryck av hovväg där kappor sitter kan det bli men det verkas bort vid näste skorning.

Har haft såna sko på fjordisen som har lite dålig främ foter och dom har hjälpt.

SHettisen skoddes med sidokappor bak sist. Av den enda anledningen att det var som förgjort för hovis få tag på skor utan sidokappor. Så nog tycks de har blivit populärare allt.

(Fram har jag ena skodd med sidokappor medvetet)

Senast ändrad:

Annars gör det väl ingen skada på en frisk häst att ha sidokappor?

Skada kanske det inte gör på kort sigt men vad är anledningen till att man ens funderar på att sko en frisk häst med sidokappor.

Ngn har redan noterat att det ger bättre stöd, är bra på tunna väggar, hästar som skruvar "lite" i belsatningsfasen..

I min enkla värld så är ingen häst med dessa "noteringar" ens i närheten av att anses som frisk!!

Återigen för att vara tjatig så fattar jag inte varför så många har stenkoll på att se sig blind på det secundära och tro att åtgärdar man bara det secundära synliga så har man automatiskt oxå även löst det prmära..

Jag har två ggr ställt en väldigt enkel fråga,, i båda fallen så har svaren utmynnat i en hel vetenskap i både unghästens tillväxtzoner som avvikande benställning´och skons balans på en icke balanserad hov osv,,osv,,

Anledningen till dessa utsvävningar är fullständigt ovidkommande precis som antal kappors vara eller inte vara så länge man INTE känner till hur man ska läsa av dom svaren som själva hovens belastnings symetri delger som en bildebok för barn upp till 5 års ålder.

Typ,ras ålder,bruk,exteriöra avvikelser,bensträllning,,trauma,närmiljö ex ex ,,, är helt ointresant tillika satatisk som dynamisk balans..

Basic är kunskapen vilken sida av hoven som utsätts för den största belastningen,, den raka eller den mer välvda sidan. Bristen på denna enkla baskunskap kommer ofelbart enbart leda till den secundära synliga mekansika inverkan och åtgärd.

Skada kanske det inte gör på kort sigt men vad är anledningen till att man ens funderar på att sko en frisk häst med sidokappor.

Ngn har redan noterat att det ger bättre stöd, är bra på tunna väggar, hästar som skruvar "lite" i belsatningsfasen..

I min enkla värld så är ingen häst med dessa "noteringar" ens i närheten av att anses som frisk!!

Återigen för att vara tjatig så fattar jag inte varför så många har stenkoll på att se sig blind på det secundära och tro att åtgärdar man bara det secundära synliga så har man automatiskt oxå även löst det prmära..

Jag har två ggr ställt en väldigt enkel fråga,, i båda fallen så har svaren utmynnat i en hel vetenskap i både unghästens tillväxtzoner som avvikande benställning´och skons balans på en icke balanserad hov osv,,osv,,

Anledningen till dessa utsvävningar är fullständigt ovidkommande precis som antal kappors vara eller inte vara så länge man INTE känner till hur man ska läsa av dom svaren som själva hovens belastnings symetri delger som en bildebok för barn upp till 5 års ålder.

Typ,ras ålder,bruk,exteriöra avvikelser,bensträllning,,trauma,närmiljö ex ex ,,, är helt ointresant tillika satatisk som dynamisk balans..

Basic är kunskapen vilken sida av hoven som utsätts för den största belastningen,, den raka eller den mer välvda sidan. Bristen på denna enkla baskunskap kommer ofelbart enbart leda till den secundära synliga mekansika inverkan och åtgärd.

Men Coari, du har fått svar! det är den raka siden av hoven som har den storsta belästning.
Förstå inte vart du vill komma med ditt premäre/sekundär prat och 5 års barn?

Men Coari, du har fått svar! det är den raka siden av hoven som har den storsta belästning.

Skor du utifrån den belastnings teorin så har du heller ingen grund att bygga vidare på. Här har vi bara ett ex. på varför det är så viktigt att försöka följa med i den forskning som bedrivs och gå dom fortbildningarna som erbjuds alla yrkesutövare.

Alla som genomgått fortbildningen och därmed även tagit del av den forskning som bedrivs vet att svaret är den mera välvda sidan som har den största belastningen.

Här ser jag personligen ett av dom stora problemen,, dom som fortfarande skor utifrån teorierna från tidigt 60tal och den gamla militärutbildningen i stället för enligt dagens forskning och individens fysiologiska behov och belastning.

Vad menar du då?

Den välvda är av någon anledning "satt ur sin normala form" och därmed svagare i sin struktur och därför blir den sidan indirekt högre belastad? Eller? Förtydliga gärna!

Liknande trådar

Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
2 943
Senast: Askur2017
·
Ridning Jag har börjat rida en fin kallblodstravare som jag inte vet så mycket bakgrund kring. Hon har gått på trav för snart tio år sedan men...
Svar
16
· Visningar
913
Senast: Pinus
·
Ridning Hej allihopa! 😊 Jag är ny här och skulle gärna vilja höra era tankar om något jag funderat mycket på. Jag är relativt ny på det här med...
2
Svar
22
· Visningar
2 077
Senast: Kajsalisa
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna...
Svar
16
· Visningar
1 156
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Klippa hund
  • Valp 2025
  • Retrievertråden