Omvänd fråga från hovslagare

Sv: Omvänd fråga från hovslagare

Ett måste är att hovis har massa saftigt skvaller att komma med, det är väl därför man är med under skoningen eller.....:confused::D

Jag är väldigt nöjd med min hovis, lätt att få tag i. Skor bra. Han tycker att det är intressant och roligt att ta del av de senaste inom skor. Han tänker till och berättar och förbättrar. Han är snäll mot hästarna och han kan häst. Kommer alltid i tid. Har för det mesta koll på mycket inom hästvärlden så man kan få ta del av det senaste lokala skvallret:d

Att de är lätta att få tag i om man ex skulle få en tappsko. Behöver inte alls svara direkt men svara under dagen iaf. Annars vill man ju kanske leta upp någon annan.

Att man ska kunna boka tid till nästa gång, alt ha en fast tid var x:e vecka.

För min häst är det dessutom dödsviktigt att kunna ägna hästen lite tid och känsla.

Fö jättebra svar i tråden redan :)

Min hovslagare är jag nöjd med.
Har ringt och bokat tid 1 gång för 3 år sen. Efter det så har vi bokat in ny tid innan han åkt härifrån.

De få gånger han varit sjuk har han meddelat dagen innan. Han ringer om han blir sen.

Är jag inte hemma när pållarna ska skos så ringer jag och berättar det kvällen innan så han vet om det.

Upplyser mig om det är något som är annorlunda med pållarna och vad jag kan göra för att förbättra om det är något.

Jag å min sida ser till att hästarna har stått inne över natten när hovis kommer på morgonen. Då hovarna och benen trevligare att hålla på med. Ser till att det är behagligt i stallet och inte en massa bråte ivägen.

Om han ändå hade intressant skvaller :P. Iofs så gör jag annat när han skor, hästen står ändå och sover :O)

Tack för alla svaren! Och va inte rädda för att säga till era hovslagare vad ni tycker. Klart man kan få både positiv och negativ respons, men försök =). Vissa tips och funderingar från hästägare kan vara jätteuppskattande!

Fast jag förstår om man inte vill ha telefontid, det tar ju värdefull arbetstid!
Fast frågan är ju om det verkligen gör det. De har ju pappersarbete att göra som alla egenföretagare +att de inte behöver svara/ringa/krångla med sånt under dagen. Kan också tänka mig att det kan reducera stress om man får det att fungera på ett bra sätt. Kan säkert funka för vissa och för andra inte, beroende på hur man är som person.

Jag är väldigt nöjd med min hovslagare pga :

Jag och min hovslagare har mailkontakt. Det är suveränt inget telfon jagning.

Faktura skickas också via mail.

Han tar ut hästen ur boxen när den ska skos- så han behöver bara säga ung när han kommer så tar jag in hästen till dess. När hästen är klar släpper han ut den i box /hage allteftersom vi kommit överrens. Spar tid för mig - jag behöver inte vara med

Är det ngt är jag med och frågar och han förklarar

Han är alltid punktlig och kan han inte komma hör han av sig.

Jag gillar min hovslagare för att han INTE har telefontid. Han svarar när han kan, när han inte kan så har han telefonsvarare som han lyssnar av och så ringer han tillbaka när han har möjlighet. Det är stor fördel dels då mitt jobb gör det svårt att alltid kunna passa telefontider, ochdessutom tycker jag det är en fördel att vid t ex en tappsko eller dylikt kan jag ringa/smsa hovis, och han svarar/hör av sig - och där klockan 14 när jag ringer kan det ju vara så att han är i 'grannbyn'. Dvs MYCKET smidigare än om jag skulle ringa honom dagen efter klockan 08.

Tider bokar jag in nästa vid samma skoning, så ringer jag hovis är det pga tappsko eller liknande. Och då är det faktiskt praktiskt för mig (och ofta för hovslagaren) att just svara/lyssna av svararen/läsa sms löpande under dagen när han kan, då hans område är mycket stort (landet). Så det är lika drygt för både honom och mig om min häst tappar en sko på onsdag em när han är 3 km härifrån ch han får veta det DÅ, än om jag ringer torsdag morgon och säger hästen tappade en sko igår, och han to - fre, må - onsdag bara ska sko 10 mil härifrån.

När han skor svarar han inte i telefonen, däremot om han hämtar nåt i bilen och det ringer svarar han, men tar det mycket kort så tycker inte det stör - just för JAG skulle uppskatta att han svarade om JAG ringde (se ovan)

Jag ringer aldrig hovis på kväll/helg, jag har iofs för mig han slår av telefonen då, men jag kan skicka ett sms, så kan hovis i lugn och ro läsa det när han slår på telefonen, och höra av sig när han kan.

I övrigt uppskattar jag skarpt att han gärna svarar på frågor - och om han inte vet, så så tar han reda på och kommer med svar sedan. Att han lyssnar av både vad jag och hästen tycker om skoningen, och inte anser att 'nä den ska skos såhär, punkt'. Att han kommer i tid (eller, han är nästan alltid före utsatt tid), och OM han skulle bli sen/behöva boka om/är sjuk/etc så meddelar han de snarast.

Han bokar om tider ibland, men det är inget jag ser som negativt för jag vet varför. Han har bokat om ANDRA kunder för att MINA hästar ska kunna skos i tid med. T ex när mitt jobbschema stämmer kasst med hovis schema (jag har inte ett jobb där det funkar riktigt bra alls vara borta), då kan hovis tycka att 'hmm, om jag kanske kan flytta på den här, då kan jag ta dig på fm dag X. Jag ska kolla'. Så när han ringer mig och undrar om vi kan flytta skoningen till dag Y, vet jag att det är samma sak han gör för en annan hästägare, så det är klart jag flyttar min om det går. Ge och ta.

Sen är han bra med hästarna, hälsar på dem, har förståelse för om de har anledning att trassla, men säger ifrån (på ett bra sätt) om de bara tramsar.

Och så är det en fördel att han är utbildad, försäkrad och skor vitt mot kvitto. Extra trygghet helt eneklt. Blockutbildad är han med men har inte gjort 'slutproven' för blocken, men just att han 'kan det' känns också tryggt just i kombination att han utan omsvep erkänner när han känner att han inte är helt säker och då väljer att 'kolla först' innan han svarar.

Han informerar i tid om semestrar osv, och försöker se till så det ska funka för alla - jag t ex som har hästar som kräver korta intervaller, vill och får alltid boka in 2 - 3 tider direkt kring semestrar/jul/osv. Just för att det ska fungera, samt att han har ett samarbete med annan hovslagare under semestrar för t ex tappskor osv. Dvs jag har ett nummer jag kan ringa då och slipper 'jaga vilt'.

Så nä, enda jag vill ändra är att jag vill ha ska bli av JSV godkänd hovslagare ;P Vilket också är hans målsättning/plan. Men i övrigt så må han leva tills han blir 150 år gammal och ha hälsan, för jag får ÅNGEST bara av tanken av att byta!

Senast ändrad:

Har bara tre önskemål (förutom att de skall sko bra förståss)...

- Att man kan boka nästa tillfälle direkt på plats.
- Att man hör av sig om man vet att man blir mer än ~1,5 timme sen. Att det är svårt att säga exakt på minuten när man kommer hajar jag när man jobbar med djur och jag har inga problem att ta det. Eller att man slänger in en oplanerad tappsko, lika tacksam som jag blir när en hovis jag inte har bokat som råkar vara i stallet kan ta sig några minuter att slå på en tappsko på någon av mina.
- Att man hör av sig i god tid om man inte kommer alls. Även hovslagare blir ju sjuka eller behöver VAb'a men det vet man sannolikt redan på morgonen. Offrade 4 semesterdagar på en hovslagare som inte dök upp förra året och inte meddelade i tid (eller alls faktiskt). Då hjälper det inte att man anses vara en av de bästa och sjukt eftertraktad. Det duger inte. Om man får veta direkt på morgonen att h*n behöver VABa kan man ju åka till jobbet istället för att sitta och vänta för att sen när halva dagen gått få veta att h*n inte kommer.

Nä, nu skall jag ut och borsta av hästarna innan hovis kommer... ;-)

Att hen kommer den tid som är sagt och hör av sig om det blir ändring i så god tid som är möjligt.
Att hen är duktig och kan förklara och visa och tycker att det är okej att man frågar.
Att hen vet vilka hästar jag pratar om när jag har presenterat mig, vilka skor hästen har.
Att hen inte tar till våld, en sådan hade aldrig kommit tillbaka till mig. Jag har snälla hästar, om de krånglar så är något fel.
Att hen berättar hur hen vill ha det, hur jag kan hjälpa till att skapa trivsel och god arbetsmiljö.
Att hen kan bestämma i förväg nästa skoningstillfälle.

Jag håller med på varje punkt och varenda en stämmer på min hovslagare. Han är perfekt!

Självklarheter som:

-komma på rätt tid till rätt plats
- kompetent
- våga komma med förslag för förändringar och vara ärlig (dvs inte bara slå på samma skor, på samma sätt år ut och år in bara för att det alltid har varit så)
- trevlig, både mot mig och hästen

Men sedan vill jag gärna veta vad som görs. Jag vill veta ex. varför sätts det där på eller varför gör du inte så den här gången. Och jag vill ha möjlighet att ställa frågor och få svar.

KL

Förutom det vanliga med att vara i tid, kompetent mm. så uppskattar jag en hovslagare som själv ställer krav på ägaren/stallet. Ett exempel är att i ett stall hade vi bra belysning vid uppställningsplatsen, MEN när hovslagaren skodde så stod han själv ivägen för ljuset med sin kropp, och såg alltså dåligt. Så vi fick sätta upp en extra lampa på sidan för att ge honom ljus i alla vinklar. Skitbra att han sa till, man vill ju ge alla som hjälper ens häst de bästa förutsättningarna att göra ett bra jobb!
Även förslag på skötsel av hovarna, förslag på böcker att läsa om hovskötsel och andra nyttiga råd mottages tacksamt. Viktigast är att man jobbar ihop för hästen!
En duktig hovslagare som tex vill ha lite kaffe eller smörgås om dom kommer sent på dagen/kvällen och är hungrig i slutet på arbetsdagen bjuder ja gärna. Det är värt det om hovslagaren är duktig.

Hej!

Jag har länge haft ett bra samarbete med min hovis (säkert 6 år har h*n hängt med).

Det jag gillat med vårt samarbete är:
* Jag kan boka tid redan när hovis är där- då får jag ca 6 veckor på mig att planera in nästa besök så det funkar med jobb/skola-
* Vid tappskor har jag kunnat messa och så snart hovis kan skickar h*n ett svar.
* H*n har varit lyhörd för hästens behov.
* H*n har ett mycket gott rykte bland andra hovisar och har skott väldigt bra.
* H*n kommer på utsatt tid.

Nu på senaste vet jag tyvärr inte vad som hänt för nu har hovis börjat bete sig illa mot min pärla. H*n slår och skriker en massa (vilket inte gör min pålla lättare att ska, snarare tvärt om, när pållan spänner sig blir hon än värre). H*n har också misslyckats med ett helt gäng skoningar så till vida att när vi varit på kliniken har klinikhovis påpekat att arbetet inte är bra utfört. Just nu får vi åka till kliniken för att sko framhovarna för att förhoppningsvis få ordning på dom. När vi åkte in första gången i höstas 1,5 vecka efter skoning var det bara ta av skorna och göra om och göra rätt.. *suck*

Så vad jag skulle vilja av en hovis är också att de har förmågan att inse när de kanske borde sluta med sitt arbete och göra något annat, för även om man går utbildning (vilket är jättebra!) och har varit en supertålmodig och duktig hovis så måste man nog ha självinsikt nog att veta när det är dags att lägga av- innan häst eller hovis blir skadad. Eller åtminstone ha vett att inse att den häst hästen är för svår och då kunna tipsa om annan hovis med mer tålamod.

/Lavinia, som nu letar ny hovis, ny stallplats och nytt jobb, allt på en gång..

Punktlig. Värsta jag vart med om var en hovslagare som kom över 1 1/2 timme för sent sen började han desutom med tappskon på en häst som hade tappat skon.

Hoho, 1 ½ timma är ju nästan vardagsmat här nere, har bara haft 3 hovslagare som jag inte har behövt vänta så länge på.

Mitt värsta var när jag väntade en timma, ringde och fick ingen svar, väntade en timma till, fick sen ringt en stallkompis som kände killen. Fick då reda på att han var i Thailand i 3 veckor :cool: Och tiden hade vi bokat en vecka tidigare, bara 3 dagar innan han åkte. Hur fan tänkte han där? :confused::crazy:

En annan hovslagare dök helt enkelt inte upp två gånger i rad, andra gången hade jag tagit ledigt från jobbet eftersom hon inte kom första gången. Hon hade helt enkelt glömt bort det. :crazy: Helt otroligt.
Henne ringde jag aldrig tillbaka till heller.
Dessförinnan hade hon första gången varit en timma sen, och gången därefter 3 timmar sen. :mad:

Mitt värsta var när jag väntade en timma, ringde och fick ingen svar, väntade en timma till, fick sen ringt en stallkompis som kände killen. Fick då reda på att han var i Thailand i 3 veckor :cool: Och tiden hade vi bokat en vecka tidigare, bara 3 dagar innan han åkte. Hur fan tänkte han där? :confused::crazy:

Jag tror faktiskt att jag ligger inne med den värsta:p

Det var nog 10 år sen nu, men jag stod och väntade på en hovis som inte kom. Till slut ringde jag på hans hemnummer och fick veta att han inte kunde komma. Några dagar senare får jag reda på att han inte kunde komma eftersom han satt i fängelse.

kom just på att för ett par år sedan så hade jag en väldigt bra hovslagare.
Han skulle komma en fredag till mig och ringde på tisdagen och sa att han var sjuk och om jag kunde återkomma och boka tid.
Absolut inga problem med det, sjuka kan vi alla bli.

Jag ringde efter två veckor( var ingen panik med skorna) och tänkte att - ja nu jäklar är han väl frisk. Han svarade då och sa att han fortfarande var sjuk och fråga om jag kanske kunde be någon annan att sko.

Nu började det ju bli lite akut med hovarna så jag fick fatt i en hovslagare som kom ut och så tänkte jag inte mer på min gamla hovslagare.
Träffade på en tjej i grannstallet som hade exakt samma problem - hon undra mer om han var allvarligt sjuk eftersom han nu varit sjuk i över två månader.

Det visade sig att han hade ju åkt fast för fortkörning och blivit av med kortet. Bodde oxå ute på landet och var ganska låst.

Men varför kan man inte bara vara ärlig och säga det då? i stället för att fejka ( som han senare erkände ) en sjukdom - snacket går ju så sanningen kommer ju fram förr eller senare.

De är roliga våra kära hovslagare.!

Om jag fick önska något så skulle det vara att även vi med kallblod/tunga hästar hade samma "rätt" att få tag i bra hovslagare, vi bryr oss faktiskt oxå och vill att våra hästar ska vara bra skodda/verkade osv men vi blir ofta "bortvalda" av bra hovslagare som har mycket att göra. Nu har jag haft turen att knyta an bra hovisar som jag håller hårt i :p men det har blivit en ond cirkel inom kallblodsvärlden med dåligt rykte som följd... det är enligt mig inte rättvist mot hästarna. Kallblod kan visst lyfta på fötterna, ha bra hovar osv om man bara ger dem en chans. Och till de som säger att det är så tungt så finns det jättebra hjälpmedel ju ;), man kanske skulle lägga till en kurs på hovslagarutbildningen om "hur man skor ett kallblod" så kanske man inte behöver bli avhyst 30 gånger för att man talar om att man har nordis innan man hittar "rätt"...

Jag tror faktiskt att jag ligger inne med den värsta:p

Det var nog 10 år sen nu, men jag stod och väntade på en hovis som inte kom. Till slut ringde jag på hans hemnummer och fick veta att han inte kunde komma. Några dagar senare får jag reda på att han inte kunde komma eftersom han satt i fängelse.

Nämen, är det samma som vi hade tro?

Det var inte "min" hovslagare, utan en stallkompis, men han skulle sko min också den gången eftersom jag hade försökt få tag på min hovis i 3 veckor och var desperat!!! :eek:
Han kom som sagt inte, jag blev inte direkt mindre desperat, men det löste sig som tur var redan samma vecka. Fick dock höra att han inte kom för att han satt i fängelse, hade tydligen en pappa som var typ "maffiaboss" och hade hjälpt till med några skumma affärer. Vad det gällde vet jag fortfarande inte och vill nog inte veta heller :p:angel:

Edit: Kom på att det inte kan vara samma eftersom detta inte var så värst länge sen, ett par år sen skulle jag tippa på.

Senast ändrad:

Som hovslagare svarar jag inte i telefon under skoning. Hästägaren har köpt en tjänst av mig och betalar för det - då lägger jag all min tanke och energi på att göra ett så bra jobb som möjligt.

Väl i bilen är det bara konstatera att jag har missade samtal/sms och börja ringa upp. Jag uppskattar när kunderna pratar in ett meddelande eller lämnar ett sms så jag kan svara när tid och mottagning(:o) finns.
I övrigt svarar jag både kvällar och helger - men kunderna får acceptera att jag inte alltid står med kalendern i näven och kan säga ny tid:D

Och kallblod är ljuvliga att sko:D

//FP som har världens mest underbaraste kunder:love:

Liknande trådar

Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
2 943
Senast: Askur2017
·
Ridning Jag har börjat rida en fin kallblodstravare som jag inte vet så mycket bakgrund kring. Hon har gått på trav för snart tio år sedan men...
Svar
16
· Visningar
916
Senast: Pinus
·
Ridning Hej allihopa! 😊 Jag är ny här och skulle gärna vilja höra era tankar om något jag funderat mycket på. Jag är relativt ny på det här med...
2
Svar
22
· Visningar
2 084
Senast: Kajsalisa
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna...
Svar
16
· Visningar
1 159
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka