Sv: Omvänd fråga från hovslagare
Jag gillar min hovslagare för att han INTE har telefontid. Han svarar när han kan, när han inte kan så har han telefonsvarare som han lyssnar av och så ringer han tillbaka när han har möjlighet. Det är stor fördel dels då mitt jobb gör det svårt att alltid kunna passa telefontider, ochdessutom tycker jag det är en fördel att vid t ex en tappsko eller dylikt kan jag ringa/smsa hovis, och han svarar/hör av sig - och där klockan 14 när jag ringer kan det ju vara så att han är i 'grannbyn'. Dvs MYCKET smidigare än om jag skulle ringa honom dagen efter klockan 08.
Tider bokar jag in nästa vid samma skoning, så ringer jag hovis är det pga tappsko eller liknande. Och då är det faktiskt praktiskt för mig (och ofta för hovslagaren) att just svara/lyssna av svararen/läsa sms löpande under dagen när han kan, då hans område är mycket stort (landet). Så det är lika drygt för både honom och mig om min häst tappar en sko på onsdag em när han är 3 km härifrån ch han får veta det DÅ, än om jag ringer torsdag morgon och säger hästen tappade en sko igår, och han to - fre, må - onsdag bara ska sko 10 mil härifrån.
När han skor svarar han inte i telefonen, däremot om han hämtar nåt i bilen och det ringer svarar han, men tar det mycket kort så tycker inte det stör - just för JAG skulle uppskatta att han svarade om JAG ringde (se ovan)
Jag ringer aldrig hovis på kväll/helg, jag har iofs för mig han slår av telefonen då, men jag kan skicka ett sms, så kan hovis i lugn och ro läsa det när han slår på telefonen, och höra av sig när han kan.
I övrigt uppskattar jag skarpt att han gärna svarar på frågor - och om han inte vet, så så tar han reda på och kommer med svar sedan. Att han lyssnar av både vad jag och hästen tycker om skoningen, och inte anser att 'nä den ska skos såhär, punkt'. Att han kommer i tid (eller, han är nästan alltid före utsatt tid), och OM han skulle bli sen/behöva boka om/är sjuk/etc så meddelar han de snarast.
Han bokar om tider ibland, men det är inget jag ser som negativt för jag vet varför. Han har bokat om ANDRA kunder för att MINA hästar ska kunna skos i tid med. T ex när mitt jobbschema stämmer kasst med hovis schema (jag har inte ett jobb där det funkar riktigt bra alls vara borta), då kan hovis tycka att 'hmm, om jag kanske kan flytta på den här, då kan jag ta dig på fm dag X. Jag ska kolla'. Så när han ringer mig och undrar om vi kan flytta skoningen till dag Y, vet jag att det är samma sak han gör för en annan hästägare, så det är klart jag flyttar min om det går. Ge och ta.
Sen är han bra med hästarna, hälsar på dem, har förståelse för om de har anledning att trassla, men säger ifrån (på ett bra sätt) om de bara tramsar.
Och så är det en fördel att han är utbildad, försäkrad och skor vitt mot kvitto. Extra trygghet helt eneklt. Blockutbildad är han med men har inte gjort 'slutproven' för blocken, men just att han 'kan det' känns också tryggt just i kombination att han utan omsvep erkänner när han känner att han inte är helt säker och då väljer att 'kolla först' innan han svarar.
Han informerar i tid om semestrar osv, och försöker se till så det ska funka för alla - jag t ex som har hästar som kräver korta intervaller, vill och får alltid boka in 2 - 3 tider direkt kring semestrar/jul/osv. Just för att det ska fungera, samt att han har ett samarbete med annan hovslagare under semestrar för t ex tappskor osv. Dvs jag har ett nummer jag kan ringa då och slipper 'jaga vilt'.
Så nä, enda jag vill ändra är att jag vill ha ska bli av JSV godkänd hovslagare ;P Vilket också är hans målsättning/plan. Men i övrigt så må han leva tills han blir 150 år gammal och ha hälsan, för jag får ÅNGEST bara av tanken av att byta!