Omusklad= tömköra? tillskott? promenera?

T

Tjalfe

Nu har ponnyn stått mesta delen av vintern utan att direkt arbeta(han var inte direkt i kondis när jag köpte honom heller). Har mest bara promenerat med honom för hand(tränat en jäkla massa ledarskap) och tagit kortare skrittturer då och då.
Vill nu sätta igång honom ordentligt men det jag funderar på är att han har så otroligt lite muskler. Han har tappat massvis i muskler och ser i mina ögon inte alls bra ut.:o han är dock inte mager hull mässigt utan det är muskler som saknas.
Är det bra att lägga på sadel och börja rida på en sån ponny? Känns som det är något som jag inte borde göra?:crazy:
Finns det nått sätt jag kan få honom att muskla sig innan jag börjar rida?
Har ju läst att man kan bygga muskler genom tömkörning men jag vet inte hur man gör det.:crazy: Jag kan bara köra rakt fram, svänga och gå mellan koner och sånt, men inte få hästen att arbeta.
Finns det något speciellt jag kan ge honom som kan hjälpa honom att få upp muskler?
Kan det räcka med att jag börjar promenera mer för hand med honom i lite svårare terräng?

Något annat tips om hur jag kan få honom att muskla sig ordentligt? Eller är det bara att börja rida och muskla honom genom att arbeta honom på rätt sätt i ridningen?

Sv: Omusklad= tömköra? tillskott? promenera?

Det är en jättebra idé att börja tömköra din ponny. MItt tips är att slänga på en halsförlängare. Då hittar hästen en bra form av sig själv eftersom den är elastisk och hästen kan fortfarande "välja" hur den vill gå. Tillskillnad från t.ex. de klassiska inspänningstyglarna. Om det går, tömkör gärna ute i skogen och i backar. Men börja först i lite mindre branta backar eftersom ponnyn varken har kondition eller muskler. Lycka till!

Jag tömkör i skogen, då tycker jag mycket av arbetet kommer av sig själv. Att träna cavalletti, travbommar, hoppa studs, göra galoppfattningar och klättra är andra aktiviteter som bygger rygg-, mag- och rumpmuskler. I skogen tycker jag min häst hittar sin egen ändamålsenliga form på ett bra sätt.

Min häst är tunn över ryggen efter en lång konvalescens och jag bygger långsamt upp den. Det går inte så fort, för jag kan bara jobba honom 3-4 ggr/v i dagsläget.

Att tömköra låter bra! :)

Men även om du inte får hästen att arbeta i rätt form så är det endå nyttigt att svänga, göra halter osv. Och vem vet, formen kanske kommer?Eller om du får hästen att sänka formen så att den naturligt höjer ryggen, detta är också jätte bra.

Lycka Till! :)

Tipsar om att gå på kurs i tömkörning! Jag har gjort det flera gånger och det är jätteroligt och nyttigt. Man får lära sig att hålla ordning på tömmarna, vilka grundpositioner man kan framföra hästen i, olika övningar som syftar till att lära föraren och hästen jobba tillsammans.

Jag har fortfarande lite svårt att hålla ordning på 16-meterstömmarna och pisken, men det går bättre och bättre.

Använd alltid hjälm och gärna handskar och gå två meter bakom, hur snäll hästen än är. Jag rekommenderar också att skaffa en riktig tömkörningsdäckel, det underlättar arbetet när man skall börja med en grön förare och en grön häst. Det blir lättare att variera tömsättningarna efter vad som passar bäst. Jag rekommenderar också att ha tömmar med lite tyngd i, gärna läder. Vill man inte satsa på lädertömmar (mina kostade 700 kr, däckeln 890 kr) så tipsar jag om att göra egna av båtrep, som ofta finns att köpa på lösmeter i tex järnhandeln. Skippa vävribbtömmar, jag tycker de är alldeles för lätta - det är svårt att hitta känslan samt att ge eftergift på rätt sätt (enligt min mening alltså).

Ska du börja med en helt grön häst kan det vara bra att någon går med och leder framme vid huvudet de första gångerna, tills ni fått lite kläm på styrningen. Jag föredrar att ha tömmarna på sidorna av hästen när jag tömkör en grön häst, då kan jag rama in lite bättre om hästen börjar svänga runt.

Jag frågade min tränare om man kunde göra fel, så att det blev dåligt för hästen när man tömkörde, och han sade att bara man tänker på säkerheten för häst och människa och aldrig straffar hästen för något man själv gör fel, så är det bara att köra på.

Tipsar om att gå på kurs i tömkörning! Jag har gjort det flera gånger och det är jätteroligt och nyttigt. Man får lära sig att hålla ordning på tömmarna, vilka grundpositioner man kan framföra hästen i, olika övningar som syftar till att lära föraren och hästen jobba tillsammans.

Skulle gärna vilja gå en tömkörningskurs!:laugh: Tyvärr är det få om dom.:( Men troligtvis kommer det bli en här fram igenom. Då gäller det bara att jag har fått in min transporträdda häst i transporten tills dess.:o

Ska du börja med en helt grön häst kan det vara bra att någon går med och leder framme vid huvudet de första gångerna, tills ni fått lite kläm på styrningen. Jag föredrar att ha tömmarna på sidorna av hästen när jag tömkör en grön häst, då kan jag rama in lite bättre om hästen börjar svänga runt.

Han är inte helt "grön" eftersom han är inkörd och då troligtvis tömkörd innan(vet inte hur inkörningen gick till riktigt).

Testade att tömköra honom lite i onsdags. Han var jätte duktig och har en väldigt bra form naturligt även i ridningen. Han bär automatiskt upp sej väldigt bra. Dock var utrustningen helt kass, men det här var ju bara ett test!:laugh:

Skulle gärna vilja gå en tömkörningskurs!:laugh: Tyvärr är det få om dom.:( Men troligtvis kommer det bli en här fram igenom. Då gäller det bara att jag har fått in min transporträdda häst i transporten tills dess.:o

Han är inte helt "grön" eftersom han är inkörd och då troligtvis tömkörd innan(vet inte hur inkörningen gick till riktigt).

Testade att tömköra honom lite i onsdags. Han var jätte duktig och har en väldigt bra form naturligt även i ridningen. Han bär automatiskt upp sej väldigt bra. Dock var utrustningen helt kass, men det här var ju bara ett test!:laugh:

men du, din kära vän gotlandsrusset är ju expert på allt som har med körning att göra ;) har varit med o kört in ett x antal hästar i mina dagar, tömkörde även aktivt både min ponny och 170hästen.

Tömkör INTE med halsförlängare, de är det sämsta hjälpmedlet i svensk historia :cool:

Så du kan alltså tömköra dom i form och sånt och göra allt det där som man gör ifrån ryggen som jag alltid undrat hur man gör?:angel: Dom där sidförande grejerna?:laugh::laugh:

Då kan ju jag utnyttja dej lite.:D

han kanske har proteinbrist, och behöver då mer protein i sin foderstat. Du kan prova att lägga till lusern, som räknas som grovofder och innehåller snälla proteiner. Du kan säkert börja tömköra lite, och ut och bara skritta eller gå i skogen, gå i små backa och gå mitt i skogen det bygger de mkt muskler av att få gå på lite varierande underlag är oxå bra för senor och leder...

Om han har tappat massvis med muskler skulle jag se över foderstaten, hur är det med proteinet? Såhär års brukar höet bli sämre så du kanske måste öka där? Min häst går just nu på lite drygt 10 kg hö, hon går ute dessutom. Men innehåller vårt hö nästan inget protein.

Får han tillräckligt med mat så skulle jag kolla upp honom. Om hästen har skadat sig är det ofta att de tappar muskulaturen.

Om du ökar maten och det inte är något fel på honom skulle jag ut och tömköra i skogen. Inte på vägar/stigar utan rakt ut i skogen, gärna backigt. Där tränar du upp hästen väldigt bra, du får dessutom mkt motion :devil:

kl

Jag kan nog tycka att du är överdrivet försiktig. Om hästen stått hela vintern i princip är det självklart att den tappat i muskler. Men det är inte farligt. det är inte heller farligt att rida, förutsatt att du anpassar arbetet vettigt. Om den mest är skrittad - öka på passet successivt och långsamt med trav intervaller och sen galopp. bygg på antalet arbetsminuter i padock osv osv. Du kan säkert be ngn hjälpa dig med ett vettigt grundschema.

sen är tömkörningen utmärkt som komplement, men jag skulle inte tycka att du måste vänta med ridningen utan tömkör ett par pass i veckan och rid ngra pass utöver det. Det tar dig åratal annars att komma igång : )

se över foderstaten precis som du är inne på - en balanserad sådan är en förutsättning för att få "svar" på det arbete du lägger ner, och för hästens kropp att kunna omvandla arbetet till muskler.

Rida kan du göra, men inte varje dag.

Variera träningen, tex en dag ridining, en dag longering, en dag löshoppning, vila, ridning, låång skrittur i god skritt, uteritter osv.

Vist tömköra är bra, men om tömkörningen skall bygga muskler så måste man kuna arbeta hästen när man tömkör den. Om man inte kan aktivera bak och rygg blir det bara samma sak som att flytta runt hästen på spåret..

Men det är samma sak med alla träningsformer.

Tänk på vad som är dina starka sidor, kan du longera och tömköra så gör det med hästen.

Kan du inte göra det ordentligt så ta hjälp av någon som kan, att uppfinna egna metoder och mesa runt och försöka göra saker som man inte kan leder ofta till dåliga resultat. Kanske finns det någon i stallet där du står som kan hjälpa dig.

Han äter redan lusern och har nästan fri tillgång på hö. Hullet är absolut inte dåligt på honom, det är bara musklerna som fattas. Så han är inte mager på något sätt. Pigg och glad förövrigt(förutom pälsfällningen just nu).

Jo kan nog hända att jag är "överdrivet försiktig".:angel: är väldigt rädd om hästen. Vill inte ha en skadad häst till, räcker med en.

Det jag funderade på var ju när ryggen är så omusklad som hans är, om det då är bra att lägga sadel på den. Men det var nog bara en konstig tanke jag hade.:D

Har ingen ordentlig padd till den just nu.:( Och eftersom jag lagt alla pengarna jag hade kvar på ponnyns sadel + dyra sadelgjord så får padd vänta ett tag till. Dock har jag tänkt köpa en ny här snart, så fort jag får råd, men dom kostar ju en del.:(

Den har "trillat" ner lite faktiskt. Men tror inte det är någon fara än. I värsta fall får jag väl isåfall skaffa mej ett smalare järn.

Varierad träning är det bästa i alla lägen! Jag skulle kombinera ridning med tömkörning, löshoppning och promenader i kuperad terräng. Jobba hästen över bommar om du har möjlighet - det är ett toppenarbete (tänker här närmast vid tömkörning).
Glöm inte att låta den vila också :)

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 076
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 336
Senast: Blyger
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 226
Senast: Gunnar
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 593

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Ratsit
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Hiss och diss del 5

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat