Visst är den akademiska ridkonsten (rätt utförd)ett bra sätt för att lära hästen samling. Men det som lärs ut på ridskolor kan ju inte benämnas som all annan form av ridning. Det finnns säker ambitionen på alla ridskolor att få hästen att gå samlad, att det sedan inte alltid blir resultatet, beror säker på en mängd faktorer (ryttarnes nivå, pedagogik, många elever i en grupp osv). God och dålig ridning finnns inom alla ridgrenar :smirk:.
Åter till grundfrågan:
Det första man bör göra är ju att kartlägga vilken utbildningsnivå hästen har.
- Tar den förhållande och framåtdrivande hjälper utan att lägga sig på handen, alt köra upp huvudet och sänka ryggen ?
- Flyttar den undan för sidoförande skänkel?
_- Hur rör den sej i gångarterna?
_ Klarar den olika tempon i gångarterna?
Innan man kan kräva att hästen ska samla sej så måste man ju ha en häst som har byggt överlinjen och som är mjuk och lösgjord, det innebär ju i sin tur att lägga ribban på rätt nivå.
Nu är jag inte ngn specialtist men om hästen inte bär sej rätt så har man ju oftast hoppat över flera grundläggande steg i ridningen, och hästen svarar inte så bra på hjälperna. I såna fall (går till mej själv och min PÅlla)är det ju viktigt att först gå tillbaka till grunden.
Grundläggande övningar är ju tex att rida hästen i skritt på relativt långa tyglar och få den att göra halt med hjälp av så mkt säte och lite tygel som möjligt, vidare att få den att böja sej runt skänkeln. Tex på ett fyrkantsspår göra halvhalt innnan hörnpassering och flytta undan baken i kurvan. När detta funkar rida serpentiner över ridbanan, även där så mkt vikthjälper och lite tygel som möjligt. Allt för att få hästen (och ryttaren
) att börja lyysna på vikthjälper och inte fokusera sig på att komma i från bettet. Funkar inte detta får man ta det från marken.
Som jag ser det är det inte lönt att rida runt på en volt, eller försöka med öpnna innnan hästen klarar att lyssna på förhållningar och drivande hjälper på rätt sätt.
Sen kan man ju också rida över bommar och klättra för att få till ryggaktiviten. Trav och tölt galopp i rätt form sträker ju också överlinjen, men då bör ju förhållningarna sitta där och då har man ju kommit en bit på väg. Å andra sidan kan ju både trav tölt och galopp vara lösgörande och upppiggande vilket underlättar arbetet i skritt, så det är ju en avvägning. Man ska ju ha kul också
.
Jag jag vet inte om detta tilförde ngt nytt, men det var i alla fall mitt inklägg i debatten.