omusklad häst

Status
Stängd för vidare inlägg.
A

anast

Har nu tillslut fått tag på en foderhäst. Vilket inte varit lätt! Ett litet sto, 5-gång. som verkar jättetrevlig att både rida och hantera. Men...hon har inte en muskel på ryggen! Har varit halt men är nu i gång sedan några månader. Till saken hör också att hon har spatt på båda bak(mellersta leden). Utan att visa något besvär i och för sig. Hur skulle ni lägga upp träningen för att få henne att muskla sig? Har ju lite idéer själv men det är så intressant att höra andras åsikter.

jag är oxå intresserad av förslag hur man bygger ryggmuskler på en islänning! *vinkar* även min älskling har spatt i ena bak, men det lider han inte av såvitt vi vet

Av vad jag har hört av andra (och även sett på hästarna) så är det väldigt bra för ryggen att träna akademisk ridkonst, eftersom det går ut på att lära hästen bära sin vikt korrekt osv.. är ingen expert, men gå in på barockforumet å be om lite råd :)
Markarbete, tömkörning, massage och stretch rekommenderas såklart också...

Av vad jag har hört av andra (och även sett på hästarna) så är det väldigt bra för ryggen att träna akademisk ridkonst, eftersom det går ut på att lära hästen bära sin vikt korrekt osv..

Varför krångla till saker och ting, när det går utmärkt att hålla sig till vanlig dressyr för att bygga ryggmuskler. Gemensamt för denna typ av häst med tunn rygg, är avsaknaden av korrekt dressyrridning och att hästen inte är jobbad i en bra form.

Det är inte att krångla till saker och ting... på de flesta ridskolor får man lära sig att rida hästen "på tygeln" på framdelen... det bygger inga ryggmuskler. Därför tycker jag att man ska försöka sikta lite mer på akademisk ridning, och lära hästen att bära sig med baken, som den bör.

Du kan väl ändå inte jämföra dåliga ridskolor med perfekt akademisk ridkonst? Är det inte bättre att sikta in sig på rätt typ av ridning än vad den kallas för?

Visst är den akademiska ridkonsten (rätt utförd)ett bra sätt för att lära hästen samling. Men det som lärs ut på ridskolor kan ju inte benämnas som all annan form av ridning. Det finnns säker ambitionen på alla ridskolor att få hästen att gå samlad, att det sedan inte alltid blir resultatet, beror säker på en mängd faktorer (ryttarnes nivå, pedagogik, många elever i en grupp osv). God och dålig ridning finnns inom alla ridgrenar :smirk:.

Åter till grundfrågan:
Det första man bör göra är ju att kartlägga vilken utbildningsnivå hästen har.
- Tar den förhållande och framåtdrivande hjälper utan att lägga sig på handen, alt köra upp huvudet och sänka ryggen ?
- Flyttar den undan för sidoförande skänkel?
_- Hur rör den sej i gångarterna?
_ Klarar den olika tempon i gångarterna?

Innan man kan kräva att hästen ska samla sej så måste man ju ha en häst som har byggt överlinjen och som är mjuk och lösgjord, det innebär ju i sin tur att lägga ribban på rätt nivå.
Nu är jag inte ngn specialtist men om hästen inte bär sej rätt så har man ju oftast hoppat över flera grundläggande steg i ridningen, och hästen svarar inte så bra på hjälperna. I såna fall (går till mej själv och min PÅlla)är det ju viktigt att först gå tillbaka till grunden.

Grundläggande övningar är ju tex att rida hästen i skritt på relativt långa tyglar och få den att göra halt med hjälp av så mkt säte och lite tygel som möjligt, vidare att få den att böja sej runt skänkeln. Tex på ett fyrkantsspår göra halvhalt innnan hörnpassering och flytta undan baken i kurvan. När detta funkar rida serpentiner över ridbanan, även där så mkt vikthjälper och lite tygel som möjligt. Allt för att få hästen (och ryttaren :)) att börja lyysna på vikthjälper och inte fokusera sig på att komma i från bettet. Funkar inte detta får man ta det från marken.

Som jag ser det är det inte lönt att rida runt på en volt, eller försöka med öpnna innnan hästen klarar att lyssna på förhållningar och drivande hjälper på rätt sätt.

Sen kan man ju också rida över bommar och klättra för att få till ryggaktiviten. Trav och tölt galopp i rätt form sträker ju också överlinjen, men då bör ju förhållningarna sitta där och då har man ju kommit en bit på väg. Å andra sidan kan ju både trav tölt och galopp vara lösgörande och upppiggande vilket underlättar arbetet i skritt, så det är ju en avvägning. Man ska ju ha kul också :).

Jag jag vet inte om detta tilförde ngt nytt, men det var i alla fall mitt inklägg i debatten. :cool:

Jo, visst.. ok.. såhär då:
Träna hästen att bära sig själv och fördela sig kroppsvikt bakåt... ;)

Kan man göra med helt vanlig vardagsdressyr, det måste man alltså inte ta till akademisk ridning för.

Tack för råden.
Har än så länge bara ridit hästen en gång. Hon verkar lyhörd för vikten, nästan känslig, och inte så skolad. Men så tyckte jag hon låg på väldigt när jag red ut en sväng. Då hade hon en tendens att glömma att lyssna och bara vilja springa. I högre form. På ridvolten var hon lätt att få ner i låg form. Jag vill inte samla för mycket innan jag vet var gränsen för hennes spatt går. Har hört att det är just för mycket samling som gör att dom får ont. Det är mycket p.g.a. detta som jag ville ha lite proffshjälp från er på forumet när det gäller att bygga muskler utan för mycket samling. Och jag är inte så himla erfaren heller. Är jätterädd att göra så att hästen får ont. Så därför tror jag att akademisk ridning inte är det rätta just här. Den bygger väl mycket på samlingen!?
Men hon verkar väldigt pigg och glad. Mycket vilja! Rolig häst att ta sig an. Det ska bli jättekul Min första "egna"häst.

Jag vill inte samla för mycket innan jag vet var gränsen för hennes spatt går. Har hört att det är just för mycket samling som gör att dom får ont.

Eller också bristen på samling och förmåga att komma in i form, visar en del undersökningar. Bla en som gjordes i tyskland för några år sedan, där man tittade på vilka hästar som fick spatt och hur dessa var ridna. Det visade sig att hästar som rids mer korrekt med eftergift från bakbenen, hade mindre problem med spatt än de hästar som reds felaktigt.

Men så tyckte jag hon låg på väldigt när jag red ut en sväng. Då hade hon en tendens att glömma att lyssna och bara vilja springa.

Ja så det är säkert bra att börja om från början, annars kan det vara svårt att komma vidare med mer avancerade saker om hästen inte blir lösgjord och tar emot dina hjälper.

Någonstans här på forumet finns det någon som menar att man kan arbeta "bort" spatt med just akademisk ridning (om jag inte minns helt fel) sök lite så hittar du säkert fler trådar om detta med just spatten!

Man kan inte arbeta bort en kronisk åkomma, har spatten kommit så är den där för att stanna.
Men det man med säkerhet vet, är att hästar med spatt som rids rätt och får bra och allsidig träning brukar hålla sin spatt på stången. Egentligen skall en hästt med spatt inte vilas mycket alls, och långa avställningsperioder är det inte tal om för den typen av häst.

Jag hugger just på denna detalj, eftersom det är ett stort ansvar att äga en spatthäst. Ofta förringas även detta med spatt, och man hör att spatten läkt ut osv.

Spatt kan ALDRIG läka ut, den är och förblir kronisk den är för det mesta dubbelsidig. Den är mycket labil, då en häst väl fått spatt på en nivån ökar risken men många procent att den sprider sig vidare.

För ägarna till spatthästar är ansvaret minst lika stort som att äga en eksemhäst, det krävs enormt mycket av ägarna när det gäller träningen för denna typ av häst. Att inte hålla den överviktig, att se till så hästen har längre utegångstid än installning osv.

Därför hugger jag. :devil:

Jag är mycket medveten om detta, eftersom jag själv köpte en häst med både "utläkt" spatt och eksem. Jag vet att många fått positiva resultat när de har börjat träna sin häst enligt den akademiska ridkonsten, därför vill jag gärna tipsa folk om det. Man kan ju läsa lite om vad som är kärnan i akademsik ridkonst, sen kan man ta det man tycker verkar bra och kalla det för vad man vill..
;)

Är det inte så att ordet "utläkt" används när spatten inte längre är aktiv. När processen så att säga stannat av. För denna gång kanske...
Och när det är så, att spatten redan är ett faktum, det är då jag är osäker på hur mycket jag kan samla ihop hästen utan att det gör skada. Det är ju kan tänkas smärtsamt att böja en led som är som om den vore "stelopererad". Vilket jag förstått att effekten av en avstannad spatt blir. Jag fattar också att hästen inte kan tillåtas släpa benen efter sig utan måste aktivera bakdelen mycket. Ja, det hela är väl en avvägning. Jag får lita till mitt eget omdöme. Hon har eksem också. Kan ju undra varför jag tar mig an en sån kuse... :confused:

Är det inte så att ordet "utläkt" används när spatten inte längre är aktiv

Det är nog det vanligaste ja, fast egentligen borde ordet vara vilande.

Och när det är så, att spatten redan är ett faktum, det är då jag är osäker på hur mycket jag kan samla ihop hästen utan att det gör skada.

Det är ett faktum när hästen väl fått diagnosen spatt, därmed är inget sagt att den är eller förblir oridar. Jag kan med säkerhet säga att mörkertalet för spatt är stort, det går med säkerhet omkring en hel del hästar med förändringar i hasen utan att visa symtomer eller hälta.

Så länge hästen inte visar hälta, så är det faktiskt bara att träna på. Det är bra för hästar med spatt att tränas och stärkas, och dessa hästar skall inte behandlas med silkesvantar bara för det. Om hästen inte klarar av vanlig fritidsridning, och man måste börja göra inskränkningar osv. Då är det bättre att göra korv av den.

Det är ju kan tänkas smärtsamt att böja en led som är som om den vore "stelopererad".

Böja ska man ju inte, men att träna dessa leder till så stor rörlighet som möjligt är bra. En vältränad och stärkt häst med spatt, har rörligare hasleder än den spatthäst som endast går och skrotar.

Så vilken av dessa hästar tror du håller bäst?

Den som är tränad...absolut. Och det är nog så jag tänker också.
Fick i morse veta att det inte blir något av med det lilla spattstot. Ägaren har ångrat sig i sista minuten. Känner mig sååå ledsen. :cry:Hästen verkade jättego. Men tack för dina råd iallafall.
Tänk att det ska vara så himla svårt att få tag på en foder-islänning. Du vet ingen? Kan ju inte tänka mig en annan ras. Har plats på Bögsgård, men ingen häst!!! Anledningen till att jag inte köper en är att jag måste testa min egen ork först. Har utbredd fibromyalgi. Vill inte kasta mig huvudstupa in i något utan att veta att jag kan ta hand om hästen ordentligt...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 870
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 177
Senast: Ridinglady
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 198
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 697

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka