Sv: Omskärelse?
Jag tycker fortfarande det låter som stympning och ryser.
Hör till saken att just könsstympning är ett av dom få ämnen som skulle kunna få mej att lämna allt och gå ut i världen och predika om och vädja till folk med att sluta med detta ofog.
Javisst är det stympning! På hög nivå dessutom. Och man får ju inte glömma att kvinnorna mister en stor del av det psykiska som vi icke-omskurna kvinnor har runt sex. Vi tänker, fantiserar, drömmer och har ett sexuellt liv i skallen.
Oftast saknas det hos de omskurna kvinnorna och de ser på sex som ett sätt att hålla mannen glad och att producera barn. De har inga fantasier om sex eller längtan efter just sex!
Den biten hade nog de flesta västerlänska kvinnor saknat mer än just sexet i sej.
Jag tycker också att omskärelse av kvinnor är helfel, men det är svårt att omvända en tradition som hållit på i flera tusen år. Man har hittat egyptiska mumier som varit könsstympade, och nu snackar vi flera tusen år innan kristendomen eller islam ens fanns.
Givetvis vet de som att flickorna lider under själv ingreppet, men många anser att klitoris är giftig och om penis rör vid en klitoris blir mannen impotent. Samma folkgrupp tror att bebisen dör om dess huvud rör vid klitoris vid förlossningen, eller att klitoris kan täppa till vaginan så att barnet tvingas ut genom analöppningen istället.
Vart dessa människor får allt ifrån vet jag inte, men det är häpnadsväckande!!
Grejen är den att man i de länder där man omskär kvinnor anser att man tar bort de manliga delarna av kvinnans könsorgan, och därför gör kvinnan mer kvinnlig!
Jag vet inte vilka de är, men någonstans i Afrika tror man visst att klitoris kan växa ut till en penis om man inte tar bort den.
Men det handlar ju också om renlighet. Om det inte finns några skrymslen och vrår, så kan ju inga bakterier gro där heller....dock har de ju missat att fler människor skadas eller dör just pga ingreppen, än de som råkar få en infektion på annat vis.
Kvinnligomskärelse skulle jag också vilja jobba för, samt barnarbete. Det är två stora områden där människor behöver skyddas.
Dock är jag, som du redan vet, av en helt annan inställning till barnarbete än de flesta andra svenskar.