R
Raderad medlem 6459
Sv: Omskärelse?
Men man kan ju inte jämföra problemen som uppstår efter ingreppen. Flickor dör av att bli omskurna, de lider när de har sex, mens, när de kissar etc. Pojkar får väl inte samma problem? Visst, det finns olika former av könstympning på flickor, men även den "snällaste" är enormt smärtsam.
Pojkarnas omskärelse är väl några sekunders "lidande" som spädbarn? Eller?
Och, som sagt, manlig omskärelse minskar risken för HIV. WHO rekommenderar fler att omskära sina pojkar i områden som är värst drabbat av HIV. Så det finns visst medicinska skäl också (förutom de religiösa som jag inte riktigt förstår varför man inte skulle respektera..?)
Jodå, jag är mycket väl medveten om att det är rätt stora skillnader i både hur, vad och varför ingreppen sker. Men det är ändå helt onödiga ingrepp som kan leda till allvarliga komplikationer, det har inget medicinskt syfte och det görs "bara för att".
Jag säger inget om när ingreppen görs av medicinskt motiverade anledningar, men tror knappast att alla judiska pojkar har problem med för trång förhud.
Men man kan ju inte jämföra problemen som uppstår efter ingreppen. Flickor dör av att bli omskurna, de lider när de har sex, mens, när de kissar etc. Pojkar får väl inte samma problem? Visst, det finns olika former av könstympning på flickor, men även den "snällaste" är enormt smärtsam.
Pojkarnas omskärelse är väl några sekunders "lidande" som spädbarn? Eller?
Och, som sagt, manlig omskärelse minskar risken för HIV. WHO rekommenderar fler att omskära sina pojkar i områden som är värst drabbat av HIV. Så det finns visst medicinska skäl också (förutom de religiösa som jag inte riktigt förstår varför man inte skulle respektera..?)