Omskärelse?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Omskärelse?

Under den tiden lobotomerades även folk liksom på löpande band. Och utvecklingen har gått frammåt.

Numera stereliseras och lobotimeras inte folk för att dom får en psykos......

Var det bättre förr? ;)
 
Sv: Omskärelse?

Jag tycker fortfarande det låter som stympning och ryser.

Hör till saken att just könsstympning är ett av dom få ämnen som skulle kunna få mej att lämna allt och gå ut i världen och predika om och vädja till folk med att sluta med detta ofog.
:eek:
Javisst är det stympning! På hög nivå dessutom. Och man får ju inte glömma att kvinnorna mister en stor del av det psykiska som vi icke-omskurna kvinnor har runt sex. Vi tänker, fantiserar, drömmer och har ett sexuellt liv i skallen.
Oftast saknas det hos de omskurna kvinnorna och de ser på sex som ett sätt att hålla mannen glad och att producera barn. De har inga fantasier om sex eller längtan efter just sex!
Den biten hade nog de flesta västerlänska kvinnor saknat mer än just sexet i sej.

Jag tycker också att omskärelse av kvinnor är helfel, men det är svårt att omvända en tradition som hållit på i flera tusen år. Man har hittat egyptiska mumier som varit könsstympade, och nu snackar vi flera tusen år innan kristendomen eller islam ens fanns.
Givetvis vet de som att flickorna lider under själv ingreppet, men många anser att klitoris är giftig och om penis rör vid en klitoris blir mannen impotent. Samma folkgrupp tror att bebisen dör om dess huvud rör vid klitoris vid förlossningen, eller att klitoris kan täppa till vaginan så att barnet tvingas ut genom analöppningen istället. :crazy::eek:
Vart dessa människor får allt ifrån vet jag inte, men det är häpnadsväckande!!

Grejen är den att man i de länder där man omskär kvinnor anser att man tar bort de manliga delarna av kvinnans könsorgan, och därför gör kvinnan mer kvinnlig!
Jag vet inte vilka de är, men någonstans i Afrika tror man visst att klitoris kan växa ut till en penis om man inte tar bort den. :eek::crazy:
Men det handlar ju också om renlighet. Om det inte finns några skrymslen och vrår, så kan ju inga bakterier gro där heller....dock har de ju missat att fler människor skadas eller dör just pga ingreppen, än de som råkar få en infektion på annat vis.

Kvinnligomskärelse skulle jag också vilja jobba för, samt barnarbete. Det är två stora områden där människor behöver skyddas.
Dock är jag, som du redan vet, av en helt annan inställning till barnarbete än de flesta andra svenskar.
 
Sv: Omskärelse?

Jag tycker helt enkelt bara att vi enas i att jag har rätt när jag säger att man ska sluta skära i barn som inte behöver opereras av hälso skäl.

Om sedan vuxna och medvetna människor vill utsätta sej för dessa ingrepp så kan vi ju inte hindra dom. :cool:

Jag tror att många av dessa traditioner har upstått för att folk ska sluta onanera. För vem vill ha ungar som växer upp med hår i handflatan?????
(en tro som länge levde kvar)
 
Sv: Omskärelse?

Fast jag tror inte att man i Afrika ens tänkte på onani, det är väl någonting som religionen dragit med sej. Och könsstypmning har förekommit längre än kristendomen.

Jag tror att man gjorde det för det estetiska och renliga. Och sen var det ju ett superbra sätt att få kvinnor till att bara hålla sej till en man. Det var ju inte så att hon skulle vara otrogen om hon inte hade någon sexlust.

Jag har länge letat efter någon typ av statistik där man kan se hur många könsstympade kvinnor som är otrogna och varför de är det. Men det verkar inte finnas någon som har gjort den studien, vilket det borde finnas tycker man då det är ett hett ämne.
 
Sv: Omskärelse?

Du lär inte hitta många som vill prata om det. Jag har en manlig vän som blev uselt omskuren och en annan vän:En Afrikansk kvinna boendes i Danmark gift med en dansk man.

Båda har horribla historier och avskyr vad som gjort mot dom som barn.
 
Sv: Omskärelse?

Men mannen som du känner borde det väl gå att rekonstruera tillbaka? Såg på den där dokumentären härom veckan om hur vissa män hade "sytt" på en ny förhud.

Numera gör man ju om kvinnor till män och män till kvinnor, så varför skulle inte kvinnorna kunna bli rekonstruerade också? Dyrt är det säkert, men det borde ju gå.
 
Sv: Omskärelse?

Klart att mycke av skadan kan repareras.
Men jag gillar inte att man ska utsätta barn för saker dom kan få otrevliga men av och som måste repareras på kirurgisk väg.

Mycke bättre att helt sluta karva i oskyldiga barn bara för kosmetiska skäl.
 
Sv: Omskärelse?

Men mannen som du känner borde det väl gå att rekonstruera tillbaka? Såg på den där dokumentären härom veckan om hur vissa män hade "sytt" på en ny förhud.

Numera gör man ju om kvinnor till män och män till kvinnor, så varför skulle inte kvinnorna kunna bli rekonstruerade också? Dyrt är det säkert, men det borde ju gå.

Gällande könsoperationer så har jag lärt mig att det krävs en enda detalj: en klitoris eller ett ollon.
 
Sv: Omskärelse?

Gällande könsoperationer så har jag lärt mig att det krävs en enda detalj: en klitoris eller ett ollon.

Vad jag har läst mej till så är klitoris och ollon ungefär samma sak.

I fall av tvekönhet så är frågan ofta om det är en liten snopp (en klitoris) eller en liten snopp (ett ollon)


Men då handlar det mer om osäkerhet i att bestämma könet......
 
Sv: Omskärelse?

Men mannen som du känner borde det väl gå att rekonstruera tillbaka? Såg på den där dokumentären härom veckan om hur vissa män hade "sytt" på en ny förhud.

Numera gör man ju om kvinnor till män och män till kvinnor, så varför skulle inte kvinnorna kunna bli rekonstruerade också? Dyrt är det säkert, men det borde ju gå.

Det handlar nog mindre om utseendet än kränkningen. Att nån utan att fråga amputerat kroppsdelar på dig.
 
Sv: Omskärelse?

Nej omskärelsen fanns i religionen långt innan kunskapen om bakterier och hygien.
Det är jag inte helt säker på faktiskt. Judar äter inte gris för att det anses vara ett orent djur.
Men det blev en religiös regel för att skydda människor från grisar som var smittade med trikiner.
Idag är det inget större problem. Men för 5000 år sedan var det nog det.

De flesta religiösa regler har en annan innebörd från början!!
 
Sv: Omskärelse?

Det är jag inte helt säker på faktiskt. Judar äter inte gris för att det anses vara ett orent djur.
Men det blev en religiös regel för att skydda människor från grisar som var smittade med trikiner.
Idag är det inget större problem. Men för 5000 år sedan var det nog det.

De flesta religiösa regler har en annan innebörd från början!!

Den religiösa orenheten och dagens orenhet är två helt olika begrepp. Visst ligger det mycket i att många religiösa regler är hygieniska men lång ifrån alla och kunskapen om varför fanns inte. Kanska var det så att männsiskor blev sjuka av griskött och därför anammades detförst i kulturen sedan i religionen men kunskapen om bakterier fanns inte. Hygien är ett ganska nytt påfund och traditionen att omskära har inte förts vidare av hygieniska eller medicinska skäl utan av religiösa och kulturella skäl.
 
Sv: Omskärelse?

Jag tror inte att vi ska vara allt för snabba med att säga vad människor för 5000 år sedan visste och inte visste. Uppenbarligen visste de en hel del då de byggde pyramider som är en sådan preciserad bedrift att det kallas för underverk. Vi idag hade inte kunnat bygga pyramiderna med den precisionen som de gjorde då, och då hade de varken lyftkranar eller hårda metaller.

Jag tror att människor visste mycket mycket mer än vad vi idag tror att de besatt i kunskap. Att bakterier är som de är kanske de inte visste, men de visste att om de inte tvättar händerna innan de stoppar händerna i munnen så är risken stor för att man blir sjuk.
Och sen är det ju så att man kan med lukten komma fram till både det ena och det andra. Och det är klart att en könsstympad kvinna (som är frisk) inte luktar illa, medans en icke-omskuren kvinna som inte tvättat sej på 12 timmar luktar könsorgan.

De hade även mediciner av örter och andra saker som de blandade ihop. Och som fungerade! Jag har svårt att tro att det bara skedde genom trial and error, någonstans har någon haft kunskap där de vet någonting om vilken åkomma de har haft, för att sedan hitta motpolen till det och få folk att friskna till.

Man ska inte fördumma historien!
 
Sv: Omskärelse?

Det står till och med i Bibeln att jorden är rund. Trots detta avrättade den kristna kyrkan en hel del människor pga att de sa att jorden var rund.

Visst kan vi lära av historien, och det behöver vi som lever nu nog göra, för med de hot om klimatet och överbefolkning som råder lär det väl inte fortgå speciellt länge till.

Visst kan man tycka att omskärelse på pojkar är onödigt, men det är ett ganska så irrelevant problem när man tittar på vad som verkligen försiggår i världen!
 
Sv: Omskärelse?

Självklart har du rätt. Bra mycke hemskare övergrepp sker på pojkar dagligen.
Men ett steg i slutet på övergreppen är (tycker jag) att sluta slakta delar av dom med kniv.

Sedan kan man se över mycke annat. I värlssvälten finns det massor vi borde bry oss om.
 
Sv: Omskärelse?

Man kan väl sammanfatta det som att bara för att kvinnlig omskärelse är så mycket hemskare betyder det inte att manlig sådan är något bra...
 
Sv: Omskärelse?

Med tanke på att jag har en vän som är vanskapt efter en felaktig sådan och som motståndare tilla alla sådana ingrepp så tycker jag INGA är ok. Om inte den som ingreppet utförts på är vuxen och vet vad den ger sej in på........
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 322
  • Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 418
Senast: Pratsch
·
Relationer Jag behöver skriva av mig. Ni är kloka. Det här är invecklat och jag får förmodligen inte med allt relevant i ett första inlägg. Jag...
2
Svar
24
· Visningar
4 329
Senast: Pinus
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
25 770
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CCII
  • Gammal hummus?
  • Sommarföräldrar 2024

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp