Omskärelse?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Omskärelse?

Jodå, jag är mycket väl medveten om att det är rätt stora skillnader i både hur, vad och varför ingreppen sker. Men det är ändå helt onödiga ingrepp som kan leda till allvarliga komplikationer, det har inget medicinskt syfte och det görs "bara för att".

Jag säger inget om när ingreppen görs av medicinskt motiverade anledningar, men tror knappast att alla judiska pojkar har problem med för trång förhud.

Men man kan ju inte jämföra problemen som uppstår efter ingreppen. Flickor dör av att bli omskurna, de lider när de har sex, mens, när de kissar etc. Pojkar får väl inte samma problem? Visst, det finns olika former av könstympning på flickor, men även den "snällaste" är enormt smärtsam.
Pojkarnas omskärelse är väl några sekunders "lidande" som spädbarn? Eller?

Och, som sagt, manlig omskärelse minskar risken för HIV. WHO rekommenderar fler att omskära sina pojkar i områden som är värst drabbat av HIV. Så det finns visst medicinska skäl också (förutom de religiösa som jag inte riktigt förstår varför man inte skulle respektera..?)
 
Sv: Omskärelse?

Det må så vara att religion har stor betydelse i ditt liv, men jag förstår inte varför du ska tvinga på dina barn den.

Av samma skäl som mer eller mindre kristna föräldrar låter döpa sina barn, eller av de skäl som föräldrar har när de väljer att låta vaccinera barnen.

Vi anser att det är bäst för barnen och fattar därför beslut för deras räkning.

Jag kan tyvärr inte göra något åt att du inte kan förstå vad det innebär att ha en tro.
 
Sv: Omskärelse?

Men jag skulle faktikst vilja tillägga här att även jag som inte har någon tro kan se fördelen med manlig omskärelse.

Eller så kan man kanske påstå att min tro är att inget som en religion påbjuder är utav en slump.
Utan jag tror att där alltid finns en bakgrund.
Om man studerar religion ur ett världsperspektiv så har folk varit benägna att välja religion efter den som har skyddat bäst mot "allt ont".
Och där så kommer framgångsrika regler in.

Så jag tror att manlig omskärelse är bra för världshälsan.
Och den tron delar jag med WHO.
 
Sv: Omskärelse?

Ja, det är ju ytterligare en fördel.

Om jag eller pappan trodde att vår son på något sätt skulle lida av det, hade det inte blivit gjort.
 
Sv: Omskärelse?

Ett dop skadar, mig veterligen, inte barnet fysiskt.

Och sen är jag allmänt negativt inställd till dop med.
 
Senast ändrad:
Sv: Omskärelse?

Fast man kan väl rimligtvis inte likställa något som motiveras av medicinska skäl med något som är motiverat av religion.
 
Sv: Omskärelse?

Plus att jag antar att din sons far har personlig erfarenhet av detta "övergrepp" att luta sig tillbaka på ;)
Utöver den medicinska kunskapen..
 
Sv: Omskärelse?

Ja, man tar bort vissa delar av klitoris i vissa delar av världen. Enligt islam är den faraoniska omskärelsen (alltså när man tar bort allting) förbjuden. I de länderna tar man istället bort vissa delar av klitoris, men oftast är det bara "skinnet" som ligger ovanpå klitoris som man tar bort.
:

Muslimska kvinnor infibuleras (stympas faraoniskt) i enormt stor utsträckning!
 
Sv: Omskärelse?

Och det är klart att en könsstympad kvinna (som är frisk) inte luktar illa, medans en icke-omskuren kvinna som inte tvättat sej på 12 timmar luktar könsorgan.

!

Och dom som behöver flera timmar på sig att droppa ut urinet från ett enda toalettbesök genom ett knappnålsstort hål? De som måste ha mensblodet sakta droppande ut ur kroppen under samma tidsintervall för att de är igensydda, de som drabbas av fistlar pga stympningen när de föder barn, hur luktar dom?
 
Sv: Omskärelse?

Fast man kan väl rimligtvis inte likställa något som motiveras av medicinska skäl med något som är motiverat av religion.

Det har jag heller aldrig försökt göra. I mina exempel ovan, som du kanske menar, har jag försökt visa på beslut som föräldrar av olika skäl fattar åt sina barn.
 
Sv: Omskärelse?

Det har ändå inte med islam att göra, hur hemskt det än är.

Nej, men det har jag heller inte påstått. Ramonarunds påstod att infibulation var förbjudet enligt islam, och att muslimska kvinnor alltså slapp väldigt lindrigt undan. Detta är INTE sant. Det är det enda jag intresserar mig för. Huruvida det görs i religionens nam eller inte är nog viktigare för dig än det är för mig.

Jag ställer mig faktiskt väldigt frågande till varför du svarade så? Läste du inlägget som jag svarade?
 
Sv: Omskärelse?

Ramonarunds påstod att infibulation var förbjudet enligt islam, och att muslimska kvinnor alltså slapp väldigt lindrigt undan.
Jag skrev att den faraoniska omskärelsen av kvinnor är förbjuden enligt islam. Så är det! Vart jag har läst det kommer jag inte ihåg just nu tyvärr.
Dock är det tyvärr så att kvinnorna inte därför slipper undan.
Det är även förbjudet enligt islam att dricka alkohol, men den regeln hålls inte speciellt hårt på heller!!
Bara för att någonting är förbjudet enligt religionen, innebär det inte att människor följer reglerna!
Det är enligt lag förbjudet att omskära flickor i Etiopien, trots det omskärs 80% av alla kvinnor där!
 
Sv: Omskärelse?

Fast hundarnas svansar handlar ju om att man tar bort deras sätt att kommunicera, man tar bort deras balans och man tar dessutom bort skelett.

Det har egentligen inte så mycket med diskussionen att göra men svansen har inget med balansen att göra. Hur många kuperade hundar har ni sett vingla omkring? Fö så brukar de flesta kuperade hundar klara av kommunikationen ganska bra, och just de skelettdelar som det handlar om är trots allt inte livsviktiga. Fast jag är ändå emot kupering som inte har medicinsk motivering kanske jag ska tillägga.
Ja, ja..var bara tvungen. :angel:
 
Sv: Omskärelse?

...utan personen i frågas medgivande, det kallar jag helt klart misshandel...

Det är mycket man gör mot sina barn, utan deras medgivande, av ren omsorg och omtanke. Man vaccinerar dem och ger dem äcklig medicin när de är sjuka, man klär på dem fast de inte vill, man bestämmer vad de får äta eller inte, de får inte välja ifall de vill gå i skolan eller inte, ingen bryr sig om vad de anser när man sätter dem på dagis vid tex ett års ålder mm mm. Öht är det väldigt många övergrepp och kränkningar som sker mot barn. Å andra sidan klarar de inte av att ta vettiga, väl genomtänkta beslut och de kan inte heller ta ansvar för sina handlingar eftersom de inte förstår sambandet mellan orsak och verkan. ;)

Jag tycker inte man kan jämföra manlig och kvinnlig omskärelse, inte ens teoretiskt och filosofiskt. Det blir som att jämföra äpplen med bananer. Du verkar väldigt arg och oresonlig i den här frågan?
 
Sv: Omskärelse?

Jag säger egentligen varken bu eller bä om manlig omskärelse (jag är dock personligen ganska avigt inställd mot allt vad religion heter, men visst, jag kan acceptera andras tro) men i mina ögon går det överhuvudtaget inte att jämföra omskärelse (p.g.a. icke medicinska skäl) med att t.ex. ge barnen medicin när de är sjuka. Att ett sjukt barn får medicin kan vara livsavgörande, men att avlägsna förhuden på ungen är knappast något nödvändigt ingrepp.

Likaså tror jag knappast att barnet får några men av att bli tvingad att ha på sig ytterkläder (vilket också motverkar att barnet blir sjukt) men en man som en gång har blivit av med förhuden får liksom aldrig dit den igen.

Om det dessutom stämmer att det är OK att kränka barn och märka dem för livet eftersom de inte själva klarar av att ta genomtänkta beslut...:

Å andra sidan klarar de inte av att ta vettiga, väl genomtänkta beslut och de kan inte heller ta ansvar för sina handlingar eftersom de inte förstår sambandet mellan orsak och verkan.

... så är det ju konstigt att majoriteten av alla icke omskurna män INTE väljer att omskära sig ens när de är vuxna och torde vara gamla nog att själva "ta vettiga, väl genomtänkta beslut".

Alltså är omskärelse på intet sätt någonting föräldrarna gör för barnets skull, utan för sin egen. För skulle barnet självt vid mogen ålder känna att han vill följa sina föräldrars fotspår och anamma deras religion (= omskära sig), så är det ett beslut han är fullt kapabel att ta själv. Men det barn som växer upp och själv vill ta avstånd från sina föräldrars religion... ja, han står där. Utan förhud.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 320
  • Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 418
Senast: Pratsch
·
Relationer Jag behöver skriva av mig. Ni är kloka. Det här är invecklat och jag får förmodligen inte med allt relevant i ett första inlägg. Jag...
2
Svar
24
· Visningar
4 329
Senast: Pinus
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
25 770
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp