Omskärelse?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Omskärelse?

Jag tror inte att vi ska vara allt för snabba med att säga vad människor för 5000 år sedan visste och inte visste. Uppenbarligen visste de en hel del då de byggde pyramider som är en sådan preciserad bedrift att det kallas för underverk. Vi idag hade inte kunnat bygga pyramiderna med den precisionen som de gjorde då, och då hade de varken lyftkranar eller hårda metaller.

Jag tror att människor visste mycket mycket mer än vad vi idag tror att de besatt i kunskap. Att bakterier är som de är kanske de inte visste, men de visste att om de inte tvättar händerna innan de stoppar händerna i munnen så är risken stor för att man blir sjuk.
Och sen är det ju så att man kan med lukten komma fram till både det ena och det andra. Och det är klart att en könsstympad kvinna (som är frisk) inte luktar illa, medans en icke-omskuren kvinna som inte tvättat sej på 12 timmar luktar könsorgan.

De hade även mediciner av örter och andra saker som de blandade ihop. Och som fungerade! Jag har svårt att tro att det bara skedde genom trial and error, någonstans har någon haft kunskap där de vet någonting om vilken åkomma de har haft, för att sedan hitta motpolen till det och få folk att friskna till.

Man ska inte fördumma historien!

Jag förstår inte vad pyramiderna har med könstympning att göra. jag underskattar inte gammla kulturer och deras kunskaper men att tillskriva dem dagens kunskaoper och kultur är inte heller rätt. De flesta gammaltestamentliga regler handlar om regler som inte på något vis kan förankras i hygien. Som att det endast är tillåtet att gå en sabbatsväg på sabbaten, den som går längre ska srtenas till döds, likaså den som bär kläder av två olika matrial och den som arbetar på sabbaten. Enligt GT accepteras inte en man om han inte var omskuren så det har varit den främsta bidragande orsaken till att pojkar omskars i den kulturen. Det har inget med hygien att göra och människorna såg det som en religiös rit och inte en hygienisk. (koranen är jag inte tillräkligt insatt i för att komentera)

att vi idag tycker att mäniskolukt är frånstötande har med kultur att göra , vi är uppfostrade till att tycka att människoluckt är smutsig och ett tecken på att den personen inte tvättat sig men det är ganska nytt. Visserligen användes parfymerade oljor och balsam men inte blir man ren för att man tar parfym på sig och det var ju inte de vanliga människorna som badade i åsnemjölk och smörjde in sig i oljor i överflöd. de vanliga människorna bör ha lucktat ganska mycket människa med tanke på hur ofta de bytte kläder så har det inte så stor betydelse om kvinnan var omskuren eller inte, Om hon dessutom drabbats av inkontinens till följd av ingreppet så lucktarhon urin istället och det är ju inte trevligare än könsdoft. Jag vågar nog påstå att den tidens män tyckte kvinnor lucktade gott om de lucktade kvinna. Rent biologiskt så väljer vi ju partner rätt mycket utifrån kroppsdoft (inte parfym) undermedvetet.
 
Sv: Omskärelse?

Inte bara riktat till dej, men jag är faktiskt förvånad över att flera i denna tråden skriver att de är renliga och att det därför inte spelar någon roll med sjukdomar mm.
Tror ni verkligen att sjukdomar smittas genom bristande hygien??

Man kan liksom inte tvätta bort HIV, klamydia eller gonorré.

Men jag skrev inte om de sjukdomarna du nämner utan om det någon skrev att man kan motverka Livmoderhalscancer genom hygien. Virus och bakterier gömmer sig gärna där det är fuktigt och varmt och självklart hjälper det då om mannen håller rent under förhuden? För varför skulle annars omskurna män motverka l.h.cancer om inte för att det blir svårare för viruset att få fäste?

De andra sjukdomarna du skriver om ska jag nog inte behöva oroa mig över eftersom jag har bara en fast partner.
 
Sv: Omskärelse?

Det står också i bibeln att jorden har fyra hörn
Vart då? Det visste inte jag.

Jag förstår inte vad pyramiderna har med könstympning att göra.
Könsstympning har ingenting med pyramiderna att göra. Vad jag menar är att man får inte ta ifrån människor den kunskap de haft, utan att verkligen veta att de inte hade den kunskapen. Givetvis hade de inte kunskapen om bakterier som vi har idag, men nog hade de kunskap till att orena saker leder till otrevliga grejer.

Du läser inte in tillräckligt i det jag skriver eller det som är skrivet i Bibeln. På GTs tid fanns det ingen LAS som reglerade hur mycket någon fick jobba, det fanns ingen regel om hur arbetet fick gå till. Så man ordnade det rent praktiskt med att göra en regel som säger att man på sabbaten inte fick göra mer än si och så. Det var ett skydd för att folk inte skulle arbeta ihjäl sej!
Varför annars skulle man ha en sådan regel menar du? Vad har sabbaten med Gud att göra?

Det har inget med hygien att göra och människorna såg det som en religiös rit och inte en hygienisk.
Sedan när gör vi saker bara för att det är en religiös rit? Alla saker man gör har en djupare innebörd än att vi gör det för att gud vill det.
Tex så har man i vissa kulturer offrat människor till gudarna för att sedan äta upp offrets hjärna. Det gör man inte för att man vill vara schysst mot gudarna, utan det gjordes för att man ville få de positiva egenskaperna offret hade.

Det är sällan vi gör en massa grejer bara för att, man har alltid en bakomliggande orsak till varför man gör det. Det finns alltid en anledning.
Midsommar är ett bra exempel på det där man gör en penis av växtlighet och kör ner den i backen. Sedan dansar man runt den och det hela gör att penisen fertiliserar jorden så att det växer bra under sommaren och skörden blir fin. Man dansade inte runt penisen bara för att. Utan man hade en anledning.

Precis likadant är det med omskärelse. Man gör det inte bara för att, utan det finns en bakomliggande orsak till det!
 
Sv: Omskärelse?

Vilken är den bakomliggande orsaken? Hygien? Hur bidrar kvinnlig könsstympning till bättre hygien?
 
Sv: Omskärelse?

Genom att inte ha några skrymslen och vrår så kan inte bakterier ligga och gotta till sej där.
 
Sv: Omskärelse?

Han duschar dagligen. så hygienen är egentligen inte bristande.
Men han drar sällan tillbaka förhuden & rengör.
Måste finnas urinrester & smegma kvar där.

Eller så är det jag som är kinkig. Jag tvättar själv mitt underrede noga dagligen i duschen.
 
Sv: Omskärelse?

Kvinnlig omskärelse eller stympning skall inte jämföras med manlig omskärelse tycker jag. Kvinnlig stypmning handlar om en initiationsrit in i vuxenvärlden, det gör inte den manliga omskärelsen.
Den kvinnliga omskärelsen har ingenting med hygien eller någonting annat praktiskt att göra, den handikappar kvinnorna sexuellt och det är det som är meningen. I länder där man omskär kvinnor menar man att man gör det för att kvinnorna inte ska bli överskexuella!!
Dessutom blir många kvinnor både urin- och avföringsinkontitenta, eller får svårt att kissa och bajsa.

Den kvinnliga omskärelsen görs för att förhindra att kvinnan njuter av sex och handikappar sådeles kvinnan i hennes vardagliga liv. Den manliga omskärelsen görs pga hygienen eller pga medicinska skäl (och vissa religioner har annamat detta och gjort det till en religions-grej).
Män handikappas inte på något vis att av omskäras, i så fall hade man inte omskurit män!!

Jag har hört den versionen, att kvinnorna köns stympades pga dom ofta blev våldtagna när dom var ute & vallade deras kor/getter. För att förhindra möjlighet till våldtäkt så köns stympades dem & slidan syddes igen så bara ett litet hål ung som en penna lämnades öppen så menstruation blodet kunde rinna ut. När hon sedan giftes så "sprättades" hon upp igen så samlag blev möjligt.

Kan vara 2 skilda saker så jag är inte helt säker på denna versionen.
 
Sv: Omskärelse?

Inte_Ung;937840[QUOTE skrev:
9]Men fy så äckligt.
Det kallar jag dålig hygien.
Kanske gör det dom gånger vi inte duschar tillsammans, vilket vi oftast gör för att spara varmvatten

Jag har ett rent könsorgan som minimikrav för samtliga sexuella aktiviteter.

Samma här, därav det sker sällan.
 
Sv: Omskärelse?

men det funkar ju inte så. det är ju mycket fler flickor som är omskurna som får problem med infektioner, än tvärtom.
 
Sv: Omskärelse?

denna tråden kan egentligen ligga på fler ställen men väljer att lägga den här...

vad anser ni om det?
har hört att det är väldigt vanligt i USA. vet inte hur det ligger till här i sverige?

jag själv tycker inte om omskärelsen. jag vill inte utsätta min son för det. om han sen skulle vilja göra det i vuxen ålder så är det hans beslut.

min man har även han funderat på att få det gjort, men enbart för att han hört att tjejer gillar omskurna killar bättre än icke omskurna. jag har ju som tur är lyckats omvända honom :cool:

jag tycker själv inte kuken är en "riktig" kuk utan förhuden.
som sagt så vill ju många män omskära sig för utseendets skull, men ärligt? Bryr vi oss tjejer om ifall den är omskuren eller inte?

(svarar direkt på första inlägget utan att ha läst tråden)

Eftersom jag är judinna är min son omskuren. Han har aldrig klagat över det.
Tillhör du en religion där omskärelse är viktig (judendom, islam)? Om inte, så är det väl inget du behöver fundera över.

Jag har aldrig hört talas om någon som vill bli omskuren för utseendets skull. Det låter som en fånig anledning.

Jag har inte märkt någon skillnad på de omskurna män jag varit tillsammans med, varken fördelar eller nackdelar jämfört med de som har förhuden kvar.
 
Sv: Omskärelse?

Det är jag inte helt säker på faktiskt. Judar äter inte gris för att det anses vara ett orent djur.
Men det blev en religiös regel för att skydda människor från grisar som var smittade med trikiner.
Idag är det inget större problem. Men för 5000 år sedan var det nog det.

De flesta religiösa regler har en annan innebörd från början!!

Det är möjligt. Jag har också hört förklaringar på skaldjursförbudet, att det skulle bero på att skaldjur blev dåliga i värmen.

Behändiga förklaringar, ja.
Men vi vet inte att det är därför.

Det står inga förklaringar i texten om varför. I så fall kunde det ju också stått att "de här reglerna kan ni strunta i när ni har uppfunnit kylskåpet".

Det står ingenstans i Toran att "grisen är ett orent djur". Det står att av landdjuren får vi äta de som har tudelade klövar och idisslar sin mat. Det utesluter många djur, bland annat gris och häst.
 
Sv: Omskärelse?

I så fall kunde det ju också stått att "de här reglerna kan ni strunta i när ni har uppfunnit kylskåpet"

Om jag minns rätt så skall det stå typ "De här reglerna kan ni strunta i om ni skulle riskera att svälta ihjäl av dem".

Visst står det något liknande?
 
Sv: Omskärelse?

Tillhör du en religion där omskärelse är viktig (judendom, islam)? Om inte, så är det väl inget du behöver fundera över.

.

Fast det är väl ett märkligt svar? Det är som att säga att "att tillhör du inte religonen X så ska du inte reagera mot något som föresiggås i religonens namn".
 
Sv: Omskärelse?

Jag har aldrig hört talas om någon som vill bli omskuren för utseendets skull. Det låter som en fånig anledning.

.

Jag har deltagit i den här diskussionen ett par gånger på ett amerikanskt forum. Där omskär man av tradition och en del mycket märkliga argumen och ja, utseendet har varit en av de angivna tillsammans med "han ska se ut som pappa" "För att han inte ska bli retad" "de får infektioner och kan inte kissa om de har förhud" "Svårt med sexlivet med förhud" och en hel del annat.
 
Sv: Omskärelse?

Jag har deltagit i den här diskussionen ett par gånger på ett amerikanskt forum. Där omskär man av tradition och en del mycket märkliga argumen och ja, utseendet har varit en av de angivna tillsammans med "han ska se ut som pappa" "För att han inte ska bli retad" "de får infektioner och kan inte kissa om de har förhud" "Svårt med sexlivet med förhud" och en hel del annat.

Men om han hellre vill se ut som mamma då :angel::D
 
Sv: Omskärelse?

Om jag minns rätt så skall det stå typ "De här reglerna kan ni strunta i om ni skulle riskera att svälta ihjäl av dem".

Visst står det något liknande?

Det är ytterst få regler man inte får bryta mot om det handlar om att rädda liv.
 
Sv: Omskärelse?

Fast det är väl ett märkligt svar? Det är som att säga att "att tillhör du inte religonen X så ska du inte reagera mot något som försiggår i religonens namn".

TS skriver "jag själv tycker inte om omskärelsen. jag vill inte utsätta min son för det. " vilket jag tolkar som en personlig reflektion, "ska jag låta omskära min son eller inte?" och det är det jag svarar på. För egen del (dvs för sin sons) behöver hon alltså inte fundera på det, om hon inte är judinna eller muslim.
 
Sv: Omskärelse?

Jag har deltagit i den här diskussionen ett par gånger på ett amerikanskt forum. Där omskär man av tradition och en del mycket märkliga argumen och ja, utseendet har varit en av de angivna tillsammans med "han ska se ut som pappa" "För att han inte ska bli retad" "de får infektioner och kan inte kissa om de har förhud" "Svårt med sexlivet med förhud" och en hel del annat.

Jag ändrar till "jag har aldrig träffat någon som gjort det för utseendets skull" (åtminstone inte som de talat om för mig).
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 322
  • Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 418
Senast: Pratsch
·
Relationer Jag behöver skriva av mig. Ni är kloka. Det här är invecklat och jag får förmodligen inte med allt relevant i ett första inlägg. Jag...
2
Svar
24
· Visningar
4 329
Senast: Pinus
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
25 770
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CCII
  • Gammal hummus?
  • Sommarföräldrar 2024

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp