Omskärelse?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Omskärelse?

Om man nu måste stympa kvinnliga organ, varför väljer man då att göra det på flickor som blivit kvinnor istället för att göra det när de är bebisar?
Kvinnlig omskärelse eller stympning skall inte jämföras med manlig omskärelse tycker jag. Kvinnlig stypmning handlar om en initiationsrit in i vuxenvärlden, det gör inte den manliga omskärelsen.
Den kvinnliga omskärelsen har ingenting med hygien eller någonting annat praktiskt att göra, den handikappar kvinnorna sexuellt och det är det som är meningen. I länder där man omskär kvinnor menar man att man gör det för att kvinnorna inte ska bli överskexuella!!
Dessutom blir många kvinnor både urin- och avföringsinkontitenta, eller får svårt att kissa och bajsa.

Den kvinnliga omskärelsen görs för att förhindra att kvinnan njuter av sex och handikappar sådeles kvinnan i hennes vardagliga liv. Den manliga omskärelsen görs pga hygienen eller pga medicinska skäl (och vissa religioner har annamat detta och gjort det till en religions-grej).
Män handikappas inte på något vis att av omskäras, i så fall hade man inte omskurit män!!
 
Sv: Omskärelse?

Visste faktiskt inte det om hiv och livmoderhalscancer. Tur min man är renlig!
Inte bara riktat till dej, men jag är faktiskt förvånad över att flera i denna tråden skriver att de är renliga och att det därför inte spelar någon roll med sjukdomar mm.
Tror ni verkligen att sjukdomar smittas genom bristande hygien??

Man kan liksom inte tvätta bort HIV, klamydia eller gonorré.
 
Sv: Omskärelse?

Kvinnlig omskärelse eller stympning skall inte jämföras med manlig omskärelse tycker jag. Kvinnlig stypmning handlar om en initiationsrit in i vuxenvärlden, det gör inte den manliga omskärelsen.
Den kvinnliga omskärelsen har ingenting med hygien eller någonting annat praktiskt att göra, den handikappar kvinnorna sexuellt och det är det som är meningen. I länder där man omskär kvinnor menar man att man gör det för att kvinnorna inte ska bli överskexuella!!
Dessutom blir många kvinnor både urin- och avföringsinkontitenta, eller får svårt att kissa och bajsa.

Den kvinnliga omskärelsen görs för att förhindra att kvinnan njuter av sex och handikappar sådeles kvinnan i hennes vardagliga liv. Den manliga omskärelsen görs pga hygienen eller pga medicinska skäl (och vissa religioner har annamat detta och gjort det till en religions-grej).
Män handikappas inte på något vis att av omskäras, i så fall hade man inte omskurit män!!


Du missade min poäng!
Jag känner till det du skrev, alltihop, och jag jämför INTE med manlig omskärelse.
Jag funderar bara på varför man inte, om man ändå absolut måste, stympar flickor redan som bebisar, precis som med pojkarna.

De vet ju att alla flickor kommer bli kvinnor och ha sex förr eller senare så varför inte stympa dem när de är små.

Ingår det i riten att de ska plågas så mkt som möjligt?
 
Sv: Omskärelse?

Män handikappas inte på något vis att av omskäras, i så fall hade man inte omskurit män!!

Varje gång man sätter kniven i människokroppen och opererar så utsätts personen för en risk. Män har skadats vid ingreppet.

Om en vuxen själv väljer att utsätta sej för den risken så har jag inga invändningar. Men att tvinga det på barn tycker jag inte om.

Vare sej man vill bli av med rynkor i ansiktet eller på snoppen så är det i första hand ett kosmetiskt ingrepp..och religiöst i vissa fall men för mej som icketroende känns det helt galet att skära i folk i onödan.
 
Sv: Omskärelse?

Ingår det i riten att de ska plågas så mkt som möjligt?
Nja, jo, det kan man väl säga. Det är ett sorts "mandomsprov" samtidigt. Det ska ju avskräcka från att ha sex och vara sexuell. Könsdelarna ska ses som någonting negativt!
Numera har ju överklassen i dessa länder börjat söva flickorna under ingreppet, men då handlar det ju bara om att flickan ska få ingreppet gjort och accepteras som en kvinna man kan gifta sej med.
Men i den andra änden av samhället så ses det nog som en tuff grej. Det är en hel del omvårdnad som ingår kring en full omskärelse för kvinnor, eftersom benen lindas ihop efteråt så att de inte kan gå. Det innebär att vanligtvis deras mormor eller farmor passar upp på dem under den sängliggande tiden. Visst gör det ont på flickorna, men de får också en hel del uppmärksamhet och beröm.
Vi i västvärlden tror ju gärna att alla flickorna hatar att vara omskurna, men så är inte alls fallet. Många är stolta över att vara omskurna och det är inte helt ovanligt att flickorna jämför och ser vem som har minst hål etc.

Hela situationen är enligt mej morbid. Givetvis ska könsstympning där man riskerar livet på människor förbjudas, och speciellt när man gör det för att förhindra att kvinnorna njuter sexuellt.
Tyvärr tror jag dock inte att det kommer att bli bättre på den delen. Antalet kvinnliga könsstympningar ökar i norra Afrika. Dessutom har de som förut enbart skar bort vissa delar, börjat med helstympningar och tar bort allting!!
Tyvärr är det många flickor som blir omskurna i Sverige också, trots att vi har en lag som förbjuder detta!
 
Sv: Omskärelse?

Varje gång man sätter kniven i människokroppen och opererar så utsätts personen för en risk. Män har skadats vid ingreppet.
Givetvis! Men görs det på spädbarn och såret hålls rent efteråt så är risken ganska så liten att det blir komplikationer.

Dessutom så söver vi ju inte spädbarnen för att omskära dem. Hade man sövit dem tycker jag nog att det hade varit värre.

Jag är inte för omskärelse på pojkar, men jag är heller inte emot det.
 
Sv: Omskärelse?

Ja, många av kvinnorna vill ju själva bli stympade.
Inget annat val existerar ju för dem.
Det är ett sjukt ingrepp men att de gör det på vuxna människor under regelvidriga former gör det inte mindre sjukt.

Kvinnlig könsstympning är en fråga som får mig att bli enormt känsloladdad och förbannad.
 
Sv: Omskärelse?

Jag tycker att det är helt onödigt att skära i pojkarna så jag är klart emot.
 
Sv: Omskärelse?

Det är ett sjukt ingrepp men att de gör det på vuxna människor under regelvidriga former gör det inte mindre sjukt.
De flesta kvinnorna som blir könsstympade i Afrika (Asien kan jag inte så mycket om) blir det mellan 6-10 års ålder.
Det tycker jag är ännu värre. När man är mellan 6-10 år har man ingen aning om sexualitet eller normalitet.
Hade man gjort det på tonåringar eller vuxna hade det inte varit lika illa tycker jag.
Kvinnlig könsstympning är ren och skär misshandel. Ingenting bra kommer ut av det!
 
Sv: Omskärelse?

Bekanta från olika delar av mellanöstern har berättat att det görs när en flicka får sin första mens, det var det jag menade när jag skrev "vuxna" människor.

På landsbygden innebär detta att de är redo att giftas bort.
Jag kan förstå hur du menar med att det inte är lika vidrigt när ingreppet görs på tonåringar men jag vet inte, de tonåriga flickorna har inte i närheten av samma koll på sexualitet som i-världens tonåringar och kunskapsbanken jämfört mot 6-åringar tror jag inte är särskilt häpnadsväckande.
 
Sv: Omskärelse?

I mellanöstern tar man för det mesta bara bort "förhunden" på klitoris om jag har förstått det rätt. Det ingreppet känns mer ok.

Värre är det när man bränner bort klitoris. :crazy:
 
Sv: Omskärelse?

Fast smärtan är nog lika fruktansvärd oavsett om man blir könsstypmad som tonåring eller vuxen som om man blir det när man är mellan 6 och 12 år. (ang kvinnlig könsstympning)
 
Sv: Omskärelse?

Än värre: Barn har dött till följd av omskärelse.

Ja det har dom säkert.
Jag har i alla fall en vän som är skadad för livet efter hans "lilla ingrepp" utfört av ett "proffs" under "ordnade förhållanden"

:eek:
 
Sv: Omskärelse?

I mellanöstern tar man för det mesta bara bort "förhunden" på klitoris om jag har förstått det rätt. Det ingreppet känns mer ok.

Värre är det när man bränner bort klitoris. :crazy:

DET har jag absolut ingen aning om, jag har inte frågat så ingående men säger du så, så stämmer det säkert.

På morgon TV med malou i onsdags var en kvinna med.
Hon var tillsammans med en Afrikansk man.
I hans region skar de bort hela klitoris och blygdläpparna vilket tydligen kunde ske redan när flickorna passerat året.
Det var det som fick mig att fundera på varför det inte är vanligare att man gör det på så små barn.
 
Sv: Omskärelse?

I mellanöstern tar man för det mesta bara bort "förhunden" på klitoris om jag har förstått det rätt. Det ingreppet känns mer ok.

Värre är det när man bränner bort klitoris. :crazy:

Vad? Nu får vi snart ta fram en karta så jag fattar hur du menar.

Ingreppet är ju för att inte kvinnorna ska bli översexuella så vad jag har hört så är det allt från att ta bort klitoris till att ta bort klitoris och sy ihop allt så att det bara blir ett pyttehål kvar.
:eek:

Jag är som förut emot alla ingrepp som är onödiga och stympningen på kvinnor och små flickor är inte bara onödig utan VIDRIG!
 
Sv: Omskärelse?

Ja, man tar bort vissa delar av klitoris i vissa delar av världen. Enligt islam är den faraoniska omskärelsen (alltså när man tar bort allting) förbjuden. I de länderna tar man istället bort vissa delar av klitoris, men oftast är det bara "skinnet" som ligger ovanpå klitoris som man tar bort.
Detta ska enligt teorin göra att klitoris skavs till att bli mindre känslig. Stämmer säkert!

Någonting de flesta svenskar inte vet om är att man i England och USA fram till 1900-talet skar bort klitoris på kvinnor som man ansåg hade anlag för att få "kvinnosjukdomar" såsom hysteri, ångest och depression. Det var en del av den psykriatiska vården. :crazy:
 
Sv: Omskärelse?

Jag tycker fortfarande det låter som stympning och ryser.

Hör till saken att just könsstympning är ett av dom få ämnen som skulle kunna få mej att lämna allt och gå ut i världen och predika om och vädja till folk med att sluta med detta ofog.
:eek:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 322
  • Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 418
Senast: Pratsch
·
Relationer Jag behöver skriva av mig. Ni är kloka. Det här är invecklat och jag får förmodligen inte med allt relevant i ett första inlägg. Jag...
2
Svar
24
· Visningar
4 329
Senast: Pinus
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
25 770
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Dressyrsnack 17
  • Ponnyer på (nästan) fri tillgång?

Omröstningar

Tillbaka
Upp