Omskärelse?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Omskärelse?

När du skriver att ju mindre de är desto mindre ingrepp, det ses säkert bara på det viset för att riktigt små barn inte kan tala om att de har ont, föräldrarna kan ju missuppfatta ev skrik för kolik, blöt blöja, hunger osv, istället för att inse att det kan vara ingreppet.
 
Sv: Omskärelse?

Men pratar inte folk i ett förhållande med varandra innan de skaffar barn?så det inte kommer som en överaskning att en muslim vill omskära en son menar jag.
Skulle ärligt talat inte skaffa barn med en sån om han tänkte ta sin religion på så stort allvar, sen var det ju en annan sak att barnet behövde ingreppet för att det var medicinskt.
 
Sv: Omskärelse?

"Manlig omskärelse minskar risken för män att smittas av hiv med 60 procent. När förhuden tas bort får viruset svårare att ta sig in i kroppen."

Jag tycker att det låter märkligt, men vad vet jag? Enligt WHO stämmer det ju, och de brukar väl ändå ha koll?
 
Sv: Omskärelse?

Jag har haft 2 st amerikanska pojkvänner under årens lopp och båda har varit omskurna, men ingen av dem pga religiösa skäl.

Det grundar sig på religion.
Katoliker och Judar omskär.
Och USA grundar sig på monoteistisk religion.
Ni vet det där "So help me Good" som de alltid har i sina eder.
Och så har det liksom följt med.

I Europa så var det ju farligt att vara omskuren, man kunde bli utrotad för det, så här har förhuden blivit kvar.
 
Sv: Omskärelse?

Precis, med 60 % möjligen men vad hjälper det om man råkar träffa på den resterande 40%?:smirk:
 
Sv: Omskärelse?

Visst finns det de som behöver bli det av medicinska skäl, men berättigar det att man rutinmässigt gör det på alla?
 
Sv: Omskärelse?

Jag skulle absolut föredra en kille som var omskuren, hatar verkligen det där läskiga som sitter längst ut som en kall liten svamp :(

Men å andra sidan har jag o mina kompisar erfarenheten att de blir väldigt okänsliga och att man får skavsår så det är väl som att välja mellan pest eller kolera.
 
Sv: Omskärelse?

Jag tycker att det är rimligt att vi visar barnen lika stor hänsyn som våra sällskapsdjur i det här avseendet, nämligen genom att bara tillåta operationer som görs av medicinska skäl!

För mig faller omskärelse av småpojkar under samma kategori företeelser som kupering av hundvalpars svansar. Jag tycker inte att någondera skall vara tillåtet.
 
Sv: Omskärelse?

Du tar och skär bort saker från en person utan att personen ifråga har nåt att säga till om, det kallar jag absolut för grov misshandel.
 
Sv: Omskärelse?

Muhahaha!ja så går det ju faktiskt att beskriva vissa;)
 
Sv: Omskärelse?

:rofl::rofl:

så kan man ju också se det :D

ja, min man har då inte en kall svamp, jag tycker ju den ser söt ut med sin "mössa" på sig :p
 
Sv: Omskärelse?

Jag tycker att det är rimligt att vi visar barnen lika stor hänsyn som våra sällskapsdjur i det här avseendet, nämligen genom att bara tillåta operationer som görs av medicinska skäl!

För mig faller omskärelse av småpojkar under samma kategori företeelser som kupering av hundvalpars svansar. Jag tycker inte att någondera skall vara tillåtet.
Fast hundarnas svansar handlar ju om att man tar bort deras sätt att kommunicera, man tar bort deras balans och man tar dessutom bort skelett.
Förhunden är ju bara hud som tas bort! Ingenting annat. Det skadar heller inte mannen senare i livet.

Om man ska titta på vad vi gör med våra husdjur så är ju det så långt från naturen det kan komma. 95% av alla hingstar kastreras, de flesta hankatter som människor är seriösa med kastreras, honorna likaså. Vi sätter fåglar, hamstrar, kaniner och hästar i bur.
Vi tvingar kor att bo inomhus i bås större delen av sina liv, eftersom VI vill dricka kalvens mjölk.
Den diskussionen är helt ohållbar så det är ingen idé att ens ta den!!
 
Sv: Omskärelse?

Men å andra sidan har jag o mina kompisar erfarenheten att de blir väldigt okänsliga och att man får skavsår så det är väl som att välja mellan pest eller kolera.
Jag har träffat på killar som inte är omskurna men som faller under samma kategori. Jag har under min livslängd haft sex med 2 st som varit omskurna (i förhållanden så det är inte bara engångsgrejer), och ingen av dem har varit några långkörare eller okänsliga på något vis.

Det där är nog individuellt och har ingenting med förhuden att göra.
 
Sv: Omskärelse?

Precis, med 60 % möjligen men vad hjälper det om man råkar träffa på den resterande 40%?:smirk:

Varför :smirk:? Jag skrev bara det jag hittade när någon (du?) undrade hur det skulle kunna minska risken.
 
Sv: Omskärelse?

Ja något sådant måste det ju vara.

Jag tycker att det är intressant i alla fall, i muslimska länder sprids inte HIV alls i samma omfattning som i kristna. Något jag inte hade någon aning om...
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 322
  • Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 418
Senast: Pratsch
·
Relationer Jag behöver skriva av mig. Ni är kloka. Det här är invecklat och jag får förmodligen inte med allt relevant i ett första inlägg. Jag...
2
Svar
24
· Visningar
4 329
Senast: Pinus
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
25 770
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CCII
  • Gammal hummus?
  • Sommarföräldrar 2024

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp