Omskärelse?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Omskärelse?

Vet inte om de i USA gör det men katoliker omskär sig inte vad jag vet är själv katolik liksom :smirk: Visste faktiskt inte det om hiv och livmoderhalscancer. Tur min man är renlig!
 
Sv: Omskärelse?

Vad vuxna män gör med sina penisar rör inte mig i ryggen (så länge det inte är min man och hans penis det handlar om), men jag är helt emot omskärelse av barn om det inte är medicinskt jättemotiverat.

Jag har bara varit med intakta män och det fortsätter jag gärna med.
 
Sv: Omskärelse?

Jag är böjd att hålla med Sharpless om att omskärelse är att betrakta som misshandel.
 
Sv: Omskärelse?

"Manlig omskärelse minskar risken för män att smittas av hiv med 60 procent. När förhuden tas bort får viruset svårare att ta sig in i kroppen."

Jag tycker att det låter märkligt, men vad vet jag? Enligt WHO stämmer det ju, och de brukar väl ändå ha koll?

När vetenskapliga studier görs så måste den etiska aspekten vägas in. Jag har för mig att denna studie är gammal men först nu tillåtits publiceras av etiska skäl. Anledningen är att den kan inge en falsk trygghet och i sin tur öka HIV spridningen. Att män blir mer oförsiktiga. För kvinnans del är ju risken lika stor oavsett. Problemet med HIV är att kvinnor inte har rätt att bestämma över sin egen kropp i stora delar av världen. Hon får inte neka sin man sex även om hon vet att han är smittad.

Min presonilga åsikt om omskärelse är att eftersom det är oåterkallerligt så ska varje person få bestämma själv och därför ska barn inte omskäras av annat än medicinska skäl. debatten kring manligomskärelse påverkar även debattenkring kvinlig omskärelse som ju är en ren könstympning för att minska kvinnans sexuella njutning men det är svårt att bekämpa den om män får omskäras.
Men sedan är manlig omskärelse så viktig i många religioner så ett förbud skulle uppfattas kränkande av många. Att personer som inte har någon religiös anledning att omskära sina barn gör det verkar i mina ögon absurt och ett stort steg bakåt vad det gäller mänskliga rättigheter.
 
Sv: Omskärelse?

Pja somliga killar har förliten förhud och blir omskurna på grund av det.

Mitt x opererades under vår tid tillsammans pga för trång fhud.
Jag tyckte det blev mkt fräschare :idea:

Jag delar Ramonas upplevelse, hans känslighet försvann inte det minsta - tur det.
 
Sv: Omskärelse?

För mig är det främst en etisk fråga - jag anser att rätten till att bestämma över sin egen kropp har företräde. I alla lägen.
 
Senast ändrad:
Sv: Omskärelse?

Då ljög de amerikanska Katolska pojkarna för mig.
Undrar varför?

Kan det ha hängt ihop med att jag sammankopplades med mina Judiska släktingar?

Att det finns omskurna katoliker är inget konstigt, men de är inte omskurna för att de är katoliker, utan i så fall av andra orsaker, kulturella (som i USA) eller av medicinska skäl.
 
Sv: Omskärelse?

Mitt x opererades under vår tid tillsammans pga för trång fhud.
Jag tyckte det blev mkt fräschare :idea:

Jag delar Ramonas upplevelse, hans känslighet försvann inte det minsta - tur det.


Håller med om att det är mkt fräschare. På alla sätt :D
Och de två omskurna killar jag varit med (bägge av med. skäl) har verkar njuta mindre, men däremot lite längre ;)
 
Sv: Omskärelse?

*KL*
Jag har haft en långt førhållande med en omskuren kille.
Jag uppfattade det som betydligt renare & fräschare eftersom den var alltid ren. (han var omskuren av medicinskt skäl, för trång förhud)

Nuvarande sambon har sin kvar, & tyvärr så dras den sällan tillbaka för rengörning, varav jag tvärvägrar ge honom en blowjob om den inte är ordentligt tvättad innan.
Samt jag släpper ogärna till om den inte är ren.

Jag märker ingen större skillnad på omskuren & icke skuren, förrutom just renligheten.
 
Sv: Omskärelse?

*KL*
Jag har haft en långt førhållande med en omskuren kille.
Jag uppfattade det som betydligt renare & fräschare eftersom den var alltid ren. (han var omskuren av medicinskt skäl, för trång förhud)

Nuvarande sambon har sin kvar, & tyvärr så dras den sällan tillbaka för rengörning, varav jag tvärvägrar ge honom en blowjob om den inte är ordentligt tvättad innan.
Samt jag släpper ogärna till om den inte är ren.

Jag märker ingen större skillnad på omskuren & icke skuren, förrutom just renligheten.


Är inte skitiga kukar en av de vanligaste anledningarna till urinvägsinfektioner bland vuxna kvinnor?

Det fick en kompis höra av sin bm och eftersom kompisen ett par gånger per år får uvi så mobbas hon givetvis :D
 
Sv: Omskärelse?

Fast hundarnas svansar handlar ju om att man tar bort deras sätt att kommunicera, man tar bort deras balans och man tar dessutom bort skelett.
Förhunden är ju bara hud som tas bort! Ingenting annat. Det skadar heller inte mannen senare i livet.

Om man ska titta på vad vi gör med våra husdjur så är ju det så långt från naturen det kan komma. 95% av alla hingstar kastreras, de flesta hankatter som människor är seriösa med kastreras, honorna likaså. Vi sätter fåglar, hamstrar, kaniner och hästar i bur.
Vi tvingar kor att bo inomhus i bås större delen av sina liv, eftersom VI vill dricka kalvens mjölk.
Den diskussionen är helt ohållbar så det är ingen idé att ens ta den!!

Men då kan vi jämföra med kupering av öron istället - där är sammankopplingen med kommunikationen inte lika stark (faktiskt lättare för hunden att kommunicera med upprättstående öron), och du tar inte bort något skelett (om det nu har med saken att göra).

Jag är fullt medveten om att vi gör en massa saker med våra tamdjur (och för den delen oss själva) som inte kan klassas som "naturliga", jag har öht inte nämnt ordet naturligt i det här sammanhanget. Jag menar bara att har vi en djurskyddslagstiftning som är så pass "sträng" att den inte tillåter ingrepp som inte fyller ett medicinskt syfte (och det kan ju diskuteras om kastrering skall räknas dit), så skall vi vara lika "stränga" i vad vi tillåter oss att göra med våra barn.
 
Sv: Omskärelse?

Varför :smirk:? Jag skrev bara det jag hittade när någon (du?) undrade hur det skulle kunna minska risken.

Det var sarkastiskt menat till teorin av människorna som "forskat fram" att det inte gör lika mkt att ha sex med en omskuren man.Varför ta chansen liksom?
 
Sv: Omskärelse?

*KL*
Jag har haft en långt førhållande med en omskuren kille.
Jag uppfattade det som betydligt renare & fräschare eftersom den var alltid ren. (han var omskuren av medicinskt skäl, för trång förhud)

Nuvarande sambon har sin kvar, & tyvärr så dras den sällan tillbaka för rengörning, varav jag tvärvägrar ge honom en blowjob om den inte är ordentligt tvättad innan.
Samt jag släpper ogärna till om den inte är ren.

Jag märker ingen större skillnad på omskuren & icke skuren, förrutom just renligheten.

Fast en ren kuk är ren, oavsett förhud eller inte.
Är den äcklig så är problemet bristande hygien snarare än förhud.
 
Sv: Omskärelse?

Jag menar bara att har vi en djurskyddslagstiftning som är så pass "sträng" att den inte tillåter ingrepp som inte fyller ett medicinskt syfte (och det kan ju diskuteras om kastrering skall räknas dit), så skall vi vara lika "stränga" i vad vi tillåter oss att göra med våra barn.
Fast om det är så att män löper 60% mindre risk att smittas av HIV om de är omskurna, så kan man ju säga att man omskär alla män pga medicinska skäl. Och ett bättre samhälle till och med!
Om färre män får HIV, får ju färre kvinnor HIV, och ju färre kvinnor som får HIV, ju färre män kommer att smittas, och ju färre män som smittas....you get the point...det blir ju enbart bra!

Om det är så att det är svårare att smittas av könssjukdomar över huvud taget om man är omskuren, borde det ju nästan bli lag på att alla pojkar ska omskäras!

Sen är det så att små barn har mycket bättre "läkkött" än vad äldre människor har. Dessutom känner inte små spädbarn smärta på samma vis, så jag tycker att om man ska omskära så ska man göra det när pojkarna är så små som möjligt.
 
Sv: Omskärelse?

Sen är det så att små barn har mycket bättre "läkkött" än vad äldre människor har. Dessutom känner inte små spädbarn smärta på samma vis, så jag tycker att om man ska omskära så ska man göra det när pojkarna är så små som möjligt.


OT

Om man nu måste stympa kvinnliga organ, varför väljer man då att göra det på flickor som blivit kvinnor istället för att göra det när de är bebisar?
Av den anledningen du nämnde Ramona så är det mest logiskt.
Har man ändå bestämt sig för att alla med kvinnligt kön ska stympas så är väl ju tidigare desto bättre, eller?

Läker bättre och har inga tragiska minnen efteråt.
 
Sv: Omskärelse?

Om man gör det av medicinska skäl, för att minska risken för hiv så kan man lika gärna göra det som "vuxen".
Visst, det kanske gör ondare - men man har valt det själv.
Min pv är inte alls glad över att någon tog sig friheten att kapa i hans kroppsdel utan ett annat skäl än "tradition". Han anser att det bör förbjudas.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 322
  • Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 418
Senast: Pratsch
·
Relationer Jag behöver skriva av mig. Ni är kloka. Det här är invecklat och jag får förmodligen inte med allt relevant i ett första inlägg. Jag...
2
Svar
24
· Visningar
4 329
Senast: Pinus
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
25 770
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CCII
  • Gammal hummus?
  • Sommarföräldrar 2024

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp