Omröstning: vad väljer ni på söndag?

EU-valet

• Antal omröstningsdeltagare
    261
  • Omröstning stängd .
Och det blir bättre. Andra största parti i Dalarna. Skakar och gråter av glädje. Älskade Dalarna, älskade hemlandskap!

SDpoeoumleosr.png
Tja, skall man vara strikt sverigedemokratisk så är det väl inte ditt hemlandskap, eller? Jag förstår inte hur folk av annan etnisk härkomst tänker när de röstar SD? Inser ni inte att det är just ni som står på icke-önskvärd-listan...? Visserligen som prio 3, men dock på listan.
Skakar o gråter av glädje? Hilfe. :banghead:

@TomasN det menade jag inte heller, har också bondsläkt och röstade själv C, men jag har också gått på naturbruksskola och ja, jag vet ju hur resultatet i vårat skolval såg ut senast...

SD skrämmer mig precis lika mycket som Front National. SD är livsfarliga, fullkomligt livsfarliga. Med dem öppnar vi upp för än värre, än mer extrema partier. Snart ses SD som ett parti liksom alla andra, jämför bara med hur de hanterades för några år sedan med hur de hanteras idag.

SD rasism får inte underskattas, det är direkt farligt för Sverige.

Bästa sättet att motarbeta hat är med kärlek :). Tycker ändå att vi lyckades bra i Sverige med det, fått in F! i parlamentet bland annat.

Jag personligen håller inte med SD på något plan alls, men jag står för deras rätt att ha sina åsikter. I en demokrati måste ju alla få tycka som dom vill, under förutsättningarna att uttryckandet av åsikterna inte innebär ett brott. Annars är det ingen demokrati. Bästa sättet att "få bort" SD-are är att vinna över deras röster till andra partier, så det enda SD:s framgångar säger mig är att andra partier har misslyckats, med det praktiska resultatet av deras politik och med deras valkampanjer.

Intressant tanke: hur många % hade SD haft, om inte F! haft en sån framgångsrik valkampanj? Vi hade ett högre röstdeltagande i år än sist, jag tror absolut att det beror på F!. Det är helt rätt håll att gå tycker jag. Engagera fler människor i politiken! Vad hade hänt om 100% hade röstat :)?

Främlingsfientlighet brukar ju bottna i okunskap/oerfarenhet av och om andra kulturer, kombinerat med sociala klyftor.

Och det blir bättre. Andra största parti i Dalarna. Skakar och gråter av glädje. Älskade Dalarna, älskade hemlandskap!

SDpoeoumleosr.png
Jaså, det är där stollarna sitter? Deprimerande är vad det är, hur kan man vara lycklig över att ett pulver som inte ens kan lära sig sitt eget partis vallöften ska representera Sverige i Bryssel? Man skäms ju å Sveriges vägnar att folk röstar på sånt och väljer en sån kandidat.

Bästa sättet att motarbeta hat är med kärlek :). Tycker ändå att vi lyckades bra i Sverige med det, fått in F! i parlamentet bland annat.

Jag personligen håller inte med SD på något plan alls, men jag står för deras rätt att ha sina åsikter. I en demokrati måste ju alla få tycka som dom vill, under förutsättningarna att uttryckandet av åsikterna inte innebär ett brott. Annars är det ingen demokrati. Bästa sättet att "få bort" SD-are är att vinna över deras röster till andra partier, så det enda SD:s framgångar säger mig är att andra partier har misslyckats, med det praktiska resultatet av deras politik och med deras valkampanjer.

Intressant tanke: hur många % hade SD haft, om inte F! haft en sån framgångsrik valkampanj? Vi hade ett högre röstdeltagande i år än sist, jag tror absolut att det beror på F!. Det är helt rätt håll att gå tycker jag. Engagera fler människor i politiken! Vad hade hänt om 100% hade röstat :)?

Främlingsfientlighet brukar ju bottna i okunskap/oerfarenhet av och om andra kulturer, kombinerat med sociala klyftor.

Jag tycker ändå att man får ta ansvar för sitt eget röstande, man kan inte skylla på de andra partierna för att man röstar SD, utan de väljarna får stå för hur de valt, ingen har tvingat dem och de hade kunnat rösta annorlunda eller inte alls. Så ansvaret vilar mer på väljarna än på övriga partier, de har ju ändå gjort sitt bästa allihop för att få folk att rösta på annat än sd.

De distrikt där SD har fått många röster är ställen långt utanför stan där man bor om man inte har någon utbildning och kass inkomst så att man inte har råd att bo någon annan stans. Fördomsfullt? Nej, realistiskt.

Och precis det jag menar med att SD's framgångar är resultatet av de större partiernas misslyckanden. Folk är missnöjda! Och nationalister har en förförande enkel förklaring.

Jag hade velat se en röd-grön-rosa regering, och sen se hur nästa EU-val ser ut efter det :).

Och precis det jag menar med att SD's framgångar är resultatet av de större partiernas misslyckanden. Folk är missnöjda! Och nationalister har en förförande enkel förklaring.

Jag hade velat se en röd-grön-rosa regering, och sen se hur nästa EU-val ser ut efter det :).
Fast nej, de är inte missnöjda, de är korkade och tror att de ska få ett gott liv serverat på silverfat när de slutar skolan. När det inte sker blir de sura och ser till politiken istället för sig själva. Det är egocentriska människor utan empati och intelligens som röstar SD. Inte missnöjda, det är de inte smarta nog för.

Jag tycker ändå att man får ta ansvar för sitt eget röstande, man kan inte skylla på de andra partierna för att man röstar SD, utan de väljarna får stå för hur de valt, ingen har tvingat dem och de hade kunnat rösta annorlunda eller inte alls. Så ansvaret vilar mer på väljarna än på övriga partier, de har ju ändå gjort sitt bästa allihop för att få folk att rösta på annat än sd.

Fast SD har ju antingen fått upp soffliggare till vallokalen, eller snott röster av andra partier (eller båda).

Jag vet inte, jag kanske har en krass syn på "folk". De flesta orkar inte fundera nog länge för att bilda sig en egen åsikt utifrån kritiskt tänkande, utan förförs ganska lätt av valkampanjerna.

Jag tycker iaf om att bo där jag bor, det här är mitt distrikt :) http://www.val.se/val/ep2014/valnatt/E/valdistrikt/03/80/0134/index.html

Hela Uppsala ser också bra ut :) http://www.val.se/val/ep2014/valnatt/E/kommun/03/80/index.html

De distrikt där SD har fått många röster är ställen långt utanför stan där man bor om man inte har någon utbildning och kass inkomst så att man inte har råd att bo någon annan stans. Fördomsfullt? Nej, realistiskt.

Det ser ut lite som i Lund. Akademiker röstar på MP tydligen.

Är man missnöjd finns det väl ändå väldigt många andra alternativ än att bli sverigedemokrat. De andra partierna försöker ju åtminstone göra något åt det, och man brukar ju säga att det är bättre att tända ett ljus än att förbanna mörkret. De som är ansvariga för att sd har fått så mycket röster är väl just sd själva och deras väljare, jag tycker inte man kan skylla på någon annan.

Något jag är förvånad över, hur kan det vara så många ogiltiga röster - övriga? går man igenom de i efterhand ett varv till och de är därför de är så många just nu jämfört med 2009?

Fast nej, de är inte missnöjda, de är korkade och tror att de ska få ett gott liv serverat på silverfat när de slutar skolan. När det inte sker blir de sura och ser till politiken istället för sig själva. Det är egocentriska människor utan empati och intelligens som röstar SD. Inte missnöjda, det är de inte smarta nog för.

Det där var väl rätt så empatilöst skrivet?

Fast SD har ju antingen fått upp soffliggare till vallokalen, eller snott röster av andra partier (eller båda).

Jag vet inte, jag kanske har en krass syn på "folk". De flesta orkar inte fundera nog länge för att bilda sig en egen åsikt utifrån kritiskt tänkande, utan förförs ganska lätt av valkampanjerna.

Ett tredje alternativ är att många SD-väljare kommer från min generation - dvs förstagångsröstare.

Är man missnöjd finns det väl ändå väldigt många andra alternativ än att bli sverigedemokrat. De andra partierna försöker ju åtminstone göra något åt det, och man brukar ju säga att det är bättre att tända ett ljus än att förbanna mörkret. De som är ansvariga för att sd har fått så mycket röster är väl just sd själva och deras väljare, jag tycker inte man kan skylla på någon annan.

Fast det hänger inte ihop, rent matematiskt. SD har antingen vunnit väljare från andra partier, eller så har andra partier tappat väljare till soffan.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Det känns som jag har en rejält sen 30-årskris, alternativt en förtidig 40-årskris. Jag måste byta jobb. Jag vantrivs där jag är nu...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 312
Senast: starcraft
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 185
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 842
Senast: Tofs
·
Tjatter Nu fick det vara nog enligt Tiffany. Nu var det inte bara troll i bäcken (där det verkligen inte hade att göra), men nu hade feerna...
24 25 26
Svar
516
· Visningar
22 653
Senast: qitis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar