Jag gör tvärtom. Nästan 18% SD vid min sommarstuga. Däremot ca 6% hemma i mina kvarter i stan.
Sommarhus i dalarna månne, med Riley&co som grannar?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag gör tvärtom. Nästan 18% SD vid min sommarstuga. Däremot ca 6% hemma i mina kvarter i stan.
Alltså nu har Mabuse bemött det här lysande tycker jag men jag måste bara få säga, angående detta;Bästa sättet att motarbeta hat är med kärlek . Tycker ändå att vi lyckades bra i Sverige med det, fått in F! i parlamentet bland annat.
Jag personligen håller inte med SD på något plan alls, men jag står för deras rätt att ha sina åsikter. I en demokrati måste ju alla få tycka som dom vill, under förutsättningarna att uttryckandet av åsikterna inte innebär ett brott. Annars är det ingen demokrati. Bästa sättet att "få bort" SD-are är att vinna över deras röster till andra partier, så det enda SD:s framgångar säger mig är att andra partier har misslyckats, med det praktiska resultatet av deras politik och med deras valkampanjer.
Intressant tanke: hur många % hade SD haft, om inte F! haft en sån framgångsrik valkampanj? Vi hade ett högre röstdeltagande i år än sist, jag tror absolut att det beror på F!. Det är helt rätt håll att gå tycker jag. Engagera fler människor i politiken! Vad hade hänt om 100% hade röstat ?
Främlingsfientlighet brukar ju bottna i okunskap/oerfarenhet av och om andra kulturer, kombinerat med sociala klyftor.
Varför känner du att detta behöver påpekas? Har jag någonsin argumenterat emot demokrati eller rätt till åsikter?Jag personligen håller inte med SD på något plan alls, men jag står för deras rätt att ha sina åsikter. I en demokrati måste ju alla få tycka som dom vill, under förutsättningarna att uttryckandet av åsikterna inte innebär ett brott. Annars är det ingen demokrati.
Det är min åsikt, baserad på empiriska erfarenheter. Jag har sett det hos många, de som röstar SD saknar förmågan att tänka utanför sin bubbla.Det där var väl rätt så empatilöst skrivet?
Fast det hänger inte ihop, rent matematiskt. SD har antingen vunnit väljare från andra partier, eller så har andra partier tappat väljare till soffan.
Och hur är det odemokratiskt? Hur uttrycker jag att jag vill förbjuda folks åsikter?@niphredil För att du kallar det skitrasismpolitik .
@Mabuse Tyvärr inte, höll jag på att skriva. Det finns fler trista trakter. Mitt sommarhus ligger i den socioekonomiskt sämsta delen av en i övrigt mycket rik kommun. Jag tror egentligen att just det är en grogrund för missnöje och missnöjesröstande. (I den kommunen i stort, har SD 10%, dvs som riket.)
Ett tredje alternativ är att många SD-väljare kommer från min generation - dvs förstagångsröstare.
Hur menar du? Om jag väljer att lägga min röst på sd, så är det ju mitt eget val och ansvar. Oavsett vad jag röstat på innan, eller om jag inte röstat alls, så har ju ingen tvingat mig, utan jag har själv läst partiprogrammet och sett kandidaterna, och tänkt att jamen de där vill jag utnyttja min demokratiska möjlighet att ge makt till. Den slutsatsen får man ju stå för själv, och kan inte skylla sossarna eller moderaterna för. Tvärtom, för de har ju förmodligen gjort sitt bästa för att få en att tänka om.
Ett tredje alternativ är att många SD-väljare kommer från min generation - dvs förstagångsröstare.
Ja det är ju just det jag menar, väljaren Väljer ett parti. Vad baseras valet på? Vad har fått väljaren att vilja lägga sin röst på just det partiet?
Varför köper konsumenten Colgate istället för Pepsodent? Tyvärr så finns det ju en hel del som faller för reklam, istället för att själv researcha och bilda sig en egen åsikt.
Hoho, SD har backat från 9,9 till 9,7 - alltid något?
Ja, överlag ett polariserat valresultat. Det hänger nog ihop med att folk som röstar på mindre och mer uttalade partier (vill inte använda ordet extrema) är mer benägna att gå och rösta alls.Samma i min stadsdel, högst andel sd i den socioekonomiskt svagaste valkresten. Annars mycket schizofrent: sd går framåt, men samtidigt får fi, mp och fp, som gått till val på antirasism, över 50% tillsammans
Bland förstgångsväljare gjorde SD inte alls så bra, "bara" 6%.
MP och F! attraherade däremot många förstagångsväljare.
Ger lite hopp för framtiden!
Ja, men jag tycker inte det i första hand är colgates fel om konsumenten köper pepsodent. Konsumenten själv och pepsodent bär större ansvar där.
Väljaren är ju inget viljelöst, ansvarslöst får, som av de andra hemska partierna drivs i sd:s famn utan att kunna påverka det. Uppenbarligen lyckas ju 90% av de röstande hitta en annan lösning än att rösta på sd, så det går ju bevisligen.