Omröstning: vad väljer ni på söndag?

EU-valet

• Antal omröstningsdeltagare
    261
  • Omröstning stängd .
Bästa sättet att motarbeta hat är med kärlek :). Tycker ändå att vi lyckades bra i Sverige med det, fått in F! i parlamentet bland annat.

Jag personligen håller inte med SD på något plan alls, men jag står för deras rätt att ha sina åsikter. I en demokrati måste ju alla få tycka som dom vill, under förutsättningarna att uttryckandet av åsikterna inte innebär ett brott. Annars är det ingen demokrati. Bästa sättet att "få bort" SD-are är att vinna över deras röster till andra partier, så det enda SD:s framgångar säger mig är att andra partier har misslyckats, med det praktiska resultatet av deras politik och med deras valkampanjer.

Intressant tanke: hur många % hade SD haft, om inte F! haft en sån framgångsrik valkampanj? Vi hade ett högre röstdeltagande i år än sist, jag tror absolut att det beror på F!. Det är helt rätt håll att gå tycker jag. Engagera fler människor i politiken! Vad hade hänt om 100% hade röstat :)?

Främlingsfientlighet brukar ju bottna i okunskap/oerfarenhet av och om andra kulturer, kombinerat med sociala klyftor.
Alltså nu har Mabuse bemött det här lysande tycker jag men jag måste bara få säga, angående detta;

Jag personligen håller inte med SD på något plan alls, men jag står för deras rätt att ha sina åsikter. I en demokrati måste ju alla få tycka som dom vill, under förutsättningarna att uttryckandet av åsikterna inte innebär ett brott. Annars är det ingen demokrati.
Varför känner du att detta behöver påpekas? Har jag någonsin argumenterat emot demokrati eller rätt till åsikter?

Jag är så förbannat LESS på att så fort man bemöter skitrasismpolitik ska folk kasta förvirrade argument om demokrati i ansiktet på en, som om det är odemokratiskt att bemöta och kritisera rasism.

@niphredil För att du kallar det skitrasismpolitik :).

De SD-väljare jag känner blir bara stärkta i sin tro om man säger sånt, och kontrar med "feministmaffian" och annat svammel. Det blir sandlådenivå direkt.

Jag tycker verkligen att riksdagspartierna har misslyckats i att bemöta SD's argument (utfrysning är en väldigt... omogen metod). Sånt gör bara att SD växer.

Fast det hänger inte ihop, rent matematiskt. SD har antingen vunnit väljare från andra partier, eller så har andra partier tappat väljare till soffan.

Hur menar du? Om jag väljer att lägga min röst på sd, så är det ju mitt eget val och ansvar. Oavsett vad jag röstat på innan, eller om jag inte röstat alls, så har ju ingen tvingat mig, utan jag har själv läst partiprogrammet och sett kandidaterna, och tänkt att jamen de där vill jag utnyttja min demokratiska möjlighet att ge makt till. Den slutsatsen får man ju stå för själv, och kan inte skylla sossarna eller moderaterna för. Tvärtom, för de har ju förmodligen gjort sitt bästa för att få en att tänka om.

@Mabuse Tyvärr inte, höll jag på att skriva. Det finns fler trista trakter. Mitt sommarhus ligger i den socioekonomiskt sämsta delen av en i övrigt mycket rik kommun. Jag tror egentligen att just det är en grogrund för missnöje och missnöjesröstande. (I den kommunen i stort, har SD 10%, dvs som riket.)

Jag gör tvärtom. Nästan 18% SD vid min sommarstuga. Däremot ca 6% hemma i mina kvarter i stan.

Eeek! :eek:
Nu när du säger det så jämförde jag bara mellan M och S, kollade inte SD dumt nog. Då föredrar jag att stanna här :meh: 12% vid sommarstugan och 5% här i täby. Måste bara hitta en mera rödvänlig kommun i stockholm :D

Eller flytta till Visby.

@niphredil För att du kallar det skitrasismpolitik :).
Och hur är det odemokratiskt? Hur uttrycker jag att jag vill förbjuda folks åsikter?

Att folk röstar in rasism i våra val för de stå för själva. Det kan du knappast skylla på mig. Är så jävla less på den här argumentationen, där SD-väljare framställs som förvirrade barn som inte behöver ta ansvar för ett jävla dugg de gör.

Nästan 10% har röstat på ett parti som är öppet rasistiska och homofobiska och som gladeligen samarbetar med Front National. Det får de TIO PROCENTEN ta ansvar för, inte jag. Det är vuxna människor vi pratar om här, inte får eller småungar.

@Mabuse Tyvärr inte, höll jag på att skriva. Det finns fler trista trakter. Mitt sommarhus ligger i den socioekonomiskt sämsta delen av en i övrigt mycket rik kommun. Jag tror egentligen att just det är en grogrund för missnöje och missnöjesröstande. (I den kommunen i stort, har SD 10%, dvs som riket.)

Samma i min stadsdel, högst andel sd i den socioekonomiskt svagaste valkresten. Annars mycket schizofrent: sd går framåt, men samtidigt får fi, mp och fp, som gått till val på antirasism, över 50% tillsammans

Ett tredje alternativ är att många SD-väljare kommer från min generation - dvs förstagångsröstare.

Jag måste säga lite stopp här, de visade lite statistik på teven ett litet tag sedan på hur förstagångsröstarna (jag ingår i den generationen också) hade röstat. Jag minns inte allt, men blev lite förvånad över hur mycket mindre SD röster det var än vad jag trodde. Över 4% visserligen men ändå. Annars röstade vi mest på MP och FI :D

Edit: Kollade på val.se och där stod det helt annorlunda bland förstagångsväljarna än vad de visade på tv, blev lite förvirrad nu :confused:

Hur menar du? Om jag väljer att lägga min röst på sd, så är det ju mitt eget val och ansvar. Oavsett vad jag röstat på innan, eller om jag inte röstat alls, så har ju ingen tvingat mig, utan jag har själv läst partiprogrammet och sett kandidaterna, och tänkt att jamen de där vill jag utnyttja min demokratiska möjlighet att ge makt till. Den slutsatsen får man ju stå för själv, och kan inte skylla sossarna eller moderaterna för. Tvärtom, för de har ju förmodligen gjort sitt bästa för att få en att tänka om.

Ja det är ju just det jag menar, väljaren Väljer ett parti. Vad baseras valet på? Vad har fått väljaren att vilja lägga sin röst på just det partiet?

Varför köper konsumenten Colgate istället för Pepsodent? Tyvärr så finns det ju en hel del som faller för reklam, istället för att själv researcha och bilda sig en egen åsikt.

Ja det är ju just det jag menar, väljaren Väljer ett parti. Vad baseras valet på? Vad har fått väljaren att vilja lägga sin röst på just det partiet?

Varför köper konsumenten Colgate istället för Pepsodent? Tyvärr så finns det ju en hel del som faller för reklam, istället för att själv researcha och bilda sig en egen åsikt.

Ja, men jag tycker inte det i första hand är colgates fel om konsumenten köper pepsodent. Konsumenten själv och pepsodent bär större ansvar där.

Väljaren är ju inget viljelöst, ansvarslöst får, som av de andra hemska partierna drivs i sd:s famn utan att kunna påverka det. Uppenbarligen lyckas ju 90% av de röstande hitta en annan lösning än att rösta på sd, så det går ju bevisligen.

Samma i min stadsdel, högst andel sd i den socioekonomiskt svagaste valkresten. Annars mycket schizofrent: sd går framåt, men samtidigt får fi, mp och fp, som gått till val på antirasism, över 50% tillsammans
Ja, överlag ett polariserat valresultat. Det hänger nog ihop med att folk som röstar på mindre och mer uttalade partier (vill inte använda ordet extrema) är mer benägna att gå och rösta alls.

Tex moderata väljare, har ju inte mycket att frukta när det gäller Europa. Ungefär de idéerna är ju välrepresenterade i Europaparlamentet.

Bland förstgångsväljare gjorde SD inte alls så bra, "bara" 6%.
MP och F! attraherade däremot många förstagångsväljare.
Ger lite hopp för framtiden!

Verkar som att jag uppfattade saken rätt, det är super :D Men får mig att undra vilken åldersgrupp som röstat mest på SD :cautious:

Ja, men jag tycker inte det i första hand är colgates fel om konsumenten köper pepsodent. Konsumenten själv och pepsodent bär större ansvar där.

Väljaren är ju inget viljelöst, ansvarslöst får, som av de andra hemska partierna drivs i sd:s famn utan att kunna påverka det. Uppenbarligen lyckas ju 90% av de röstande hitta en annan lösning än att rösta på sd, så det går ju bevisligen.

Hehe nja det känns som att jag inte gjort mig riktigt förstådd, jag menar alltså att ett parti (ur partiets perspektiv) har misslyckats/gjort fel om partiet tappar röster till förmån för ett annat parti.

Om Colgate tappar köpare till förmån för Pepsodent, så har Colgate misslyckats med något (antingen sin reklam, eller sin produkt, eller sin sociala buzz, dom har kanske tappat i kvalité etc etc) och Pepsodent har lyckats med motsvarande. Konsumenten valde det ena istället för det andra.

Om inte valkampanjer påverkade väljare, så skulle ingen ha dom. Piratpartiet hade ju både en bra kampanj och väldig tur (med det som hände i omvärlden/media just inför valet) förra gången. Inte lika så denna. Den här gången var det istället F! som gjorde en lysande valkampanj.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Det känns som jag har en rejält sen 30-årskris, alternativt en förtidig 40-årskris. Jag måste byta jobb. Jag vantrivs där jag är nu...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 312
Senast: starcraft
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 185
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 842
Senast: Tofs
·
Tjatter Nu fick det vara nog enligt Tiffany. Nu var det inte bara troll i bäcken (där det verkligen inte hade att göra), men nu hade feerna...
24 25 26
Svar
516
· Visningar
22 653
Senast: qitis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar