Omplacerings hund

6

666

Vad bör man tänka på om man tar en omplacerings hund :confused:
Hunden i fråga är en svensk lapphunds hane på 5 år.

:bow:

VARFÖR omplaceras hunden, "allergi" "tidsbrist" är sällan den verkliga sanningen(har jobbat på hundstall) vad har hnden för bakgrund, vilka "fel" har hunden tex inte kan vara ensam,åka bil,arg på andra hundar osv Kan man klara av de problemen? Dessutom för att en hund fungera med en person behöver den inte fungera med en annan - och vice versa gäller ju förståss :D Omplaceringar kan bli jättlyckade även för äldre hundar(tvärtemot vad många tror) och även för s.k enmanshundar. Bara man är medveten om att det ofta är minst lika jobbigt som att ta en valp

är det du som skall ha hunden?
isåfall borde du undersöka det som ovanstående har svarat dig.och tar du hunden måste du komma ihåg att du kan inte släppa lös den,då kan den rymma.

Vi har pratat med omplaceraren och dom har hafft den hemma ett bra tag och har inte märkt något med den.
Han är snäll mot barn och vuxna.
Han är inte skällig, när han möter andra hundar lägger han sig ner så han är inte föör på.
Enda problemet som var med honom är att när man skall klippa klorna måste man till vet. för han är rädd om tassarna. :crazy:
Men det är det flera hundar som är :smirk:

Han älskar att åka bil :D

Vad bör man få med hunden?(papper)

men om man har hafft hunden ett tag och den trivs mm. så borde man väll kunna släppa lös den, eller :confused:

Tänk noga efter innan du tar den. Jätte bra rad fran de som skrev innan.
Jag tog en hund för ca 1 ar sedan och nu för ett par veckor sen va jag tvungen att lata henne somna bort!
Hon va otroligt skygg och försiktig i början... sökte sig till oss och ville ha närhet. Inga problem med andra hundar eller nagot. men med tiden fick hon sin säkerhet tillbaka och hon blev okontrollbar! Vi gick till hundpsykolog och fick reda pa att hon blivit slagen innan. Nu för tva veckor sedan kännde vi att det är inte rätt för henne att hon jagas av gammla spöken.. och vi lät henne somna bort! Det va otroligt svart eftersom hon blivit familjemedlem :( Sa för att förhindra allt daligt..tänk noga och ta reda pa sa mycket som bara gar!

Lycka till!

Så man skall alltså inte ta omplacerings hundar?
Jag anser att någon måste ta hunden :smirk:
Och om det inte fungerar pga. olika saker så tar man bort hunden så den slipper skickas runt pga. olika skäl.

Hunden verkar hur bra som hällst, barnvan(gör inget mot barn eller vuxna)

Jag har haft en hel del omplaceringar och ingen av dom har varit problem med..en av hundarna var blyg i början, han var väldigt osäker och hängde mig i haserna hela tiden,efter en tid skulle han även börja vakta mig(howavart blandning) men jag fick tillrättavisa honom och brydde mig inte om att han försökte visa sig märkvärdig inför andra utan bara gick min väg...efter nån månad var det världens underbaraste hund...hur säker som helst, han var ju ingen problemhund direkt utan ägaren hade både mor o far hemma och denna och hans far rök ihop hela tiden så dom fick låsa in dom om vartannat och det blev ohållbart(min var då 2,5 år)
Det beror ju som sagt på VARFÖR hunden omplaceras, en lapphund vet jag inte om det är mycket jakt i och man inte kan ha dom lösa för den skull..men har du haft hunden o trivs med den så är det väl inga problem :)

En annan hund jag tog hand om hade varit fastkoplad i ett stall i 1,5 år, aldrig varit inomhus eller varit lös....Trognare kompis får man leta efter, hon är helt underbar/sch/collie/bordercollie bl, hon är idag 13 år och har haft koppel på sig kanske 5 ggr :)

en lapphund har jag hört att dom följer efter sin ägare och vill alltid hålla håll på vart man är.Men det är nog från individ till indevid.

Innan jag släpper lös honom så kommer jag att ha en spårlina på honom och se hur det går.Skulle aldrig bara vilja släppa honom.

På fredag kommer han :banana: :bump:

En omplaceringshund är oftast inget problem. Men man bör alltid ta reda på så mycket som möjligt om vad som hänt hunden..

Jag själv har tagit emot en omplacering en rottistik ( Problemhund) Hennes ända problem är att hon är misstänksam mot män, då hon som valp blivit misshandlad av en man..

Så känns det rätt för dig så hjälp vovven :)

Jag är ägare till Finsk Lapphund och hon är mycket noggrann vart matte och husse är och vill vara med där det händer saker. Men det är som du säger nog olika från individ till individ.

Vad kul att människor tar sig an hundar som är i behov av hem. Är själv lite intresserad av en hund till eventuellt en omplaceringshund.

våran vovve är så himmla go och mysig, tyvär ingen kelsjuk hund.Utan han vill vara lite för sig själv.
HAn har tytt sig till mig*stolt* annars så brukar djuren fly från mig :D

Jag tycker det är bra att ta en omplaceringshund. ALLA hundar som finns för omplacering är inte sk "problemhundar" , som många människor fått för sig. :smirk:

Tog hem en omplaceringstik för 3 år sedan. En shäfer på då 8 månader. anledingen till att hon inte fick ett hem var för att hon inte stämde in på shäfertyp. Hon var liten, väldigt ljus i typen. (påminde mer om en sandfärgadstaff än en shäfer) och saknade helt svart teckning. förutom det så var hon den goaste hund som finns. När jag tog hem henne hade hon haft 7 olika hem, (grät något förtvivlat när jag hörde det) uppfödaren verkade inte bry sig om henne för att "hon inte kunde tjäna några pengar på henne"

Tyvärr fick jag lämna bort min älskade Tritha för ett halår sen då hon har allergi mot dam och kvalster. och även blev allergisk mot den medecin hon fick och skulle behöva en sprutbehandling. som jag inte skulle haft råd med :cry: :cry:

dagen innan vi skulle till veterinären och ta bort mitt livs stora kärlek så ringer en bekant till pappa och frågar om vi har Tritha kvar.

Nu bor min älskade tjej på en gård några mil utanför min stad. hon är frisk då denna kvinna hade råd att betala hennes behandling!!! Saknar henne så det gör ont i kroppen ibland. men nu vet jag att hon mår bra och att hon bor med snälla människor, även om den nya ägaren berättat att TRitha saknar mig också.

Så jag tycker att man lika väl kan ta en omplaceringshund som att köpa en valp. Offta kan man hitta en vän för livet!!

Liknande trådar

Hundhälsa 2018 tog jag lite hastigt och lustigt emot en liten omplacering som for illa i dåvarande hem. Hunden var och är trots det relativt glad...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 310
Senast: Tonto
·
Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
7 022
Senast: Milosari
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 143
Senast: Hermelin
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 778
Senast: Maniac123
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Autistisk bror
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Valet i USA