Vogue
Trådstartare
En moderator har brutit ut detta från en annan tråd eftersom ämnet passar i en egen tråd.
Fast om hästägaren söker efter medryttare så gör ju inte ägaren medryttaren en tjänst som får rida utan tvärtom. Oavsett hur duktig medryttaren är så avlastar man ju ändå ägaren i rollen som medryttare, annars hade man ju inte haft behovet.
Om det står ett sådant pris handlar det nog om att hästen hyrs ut. Hästar som hyrs ut och hästar som det söks fodervärd till brukar på många ställen (tyvärr) hamna i samma annonskategori. Så står det ett pris kan du räkna med att det är den summan ägaren vill ha för att hyra ut hästen.
Som fodervärd betalar man annars för hästens uppehälle men man får låna hästen gratis. Att ägaren står för försäkringskostnaden har jag bara stött på på buke. Jag har alltid betalat försäkringens kostnad till ägaren när vi har haft foderhästar och har aldrig hört någon IRL som gjort på annat vis.
Vad som är rimligt att ta betalt för en medryttare varierar och inte bara beroende på vad det är för häst/hur utbildad hen är utan också vad det kostar att hålla hästen och hur attraktivt det är att vara medryttare där man bor. Stort utbud av hästar och litet utbud av medryttare ger lägre pris och vice versa. Jag bor i ett hästtätt område på landet utan kommunikationer och här är det jättesvårt att få någon medryttare överhuvudtaget och då blir betalningen därefter. Jag tog en symbolisk summa på 200 kr/månad för ridning 3-4 gånger i veckan för tio år sedan när det var aktuellt. Jag subventionerade alltså medryttarens intresse. Själv betalade jag endel av skoningen (då 350 kr/månad) när jag och dottern var medryttare tre-fyra gånger i veckan för 15 år sedan. Då hos en tränare och dottern fick träna för tränaren gratis och tävla så mycket hon ville. Ett fantastiskt upplägg som dottern lärde sig massor på. Tränaren såg det som att vi gjorde henne en tjänst, därav det låga priset.
Jag tycker att ett rimligt pris är hästens uppehälle delat på månadens dagar gånger det antalet dagar man är medryttare. Säg att hästen kostar 5000 kr/månad så betalar medryttaren 167 kr/gång hen rider. Men, det här beror såklart också på om man är medryttare för att avlasta ägaren, dvs. man är så duktig att man tillför något eller om man inte är lika duktig utan att det handlar om att ägaren helt enkelt gör en en tjänst som låter en rida.
Fast om hästägaren söker efter medryttare så gör ju inte ägaren medryttaren en tjänst som får rida utan tvärtom. Oavsett hur duktig medryttaren är så avlastar man ju ändå ägaren i rollen som medryttare, annars hade man ju inte haft behovet.
Senast ändrad av en moderator: