Om man vill ställa ut sin hund....

Sv: Om man vill ställa ut sin hund....

Beror på vad som står i rasstandarden. Står det benämnt som ett diskvalificerande fel? Vissa fel kan ju domare har överseende med om hunden i övrigt är bra.

Från rasstandarden (staffordshire bullterrier) :

Päls:
Pälsen skall vara kort, slät och ligga tätt mot huden.

Fel:
Varje avvikelse från standarden är fel och skall bedömas i förhållande till graden av avvikelse.

Inte ett diskvalificerande fel, men något som möjligtvis ger nerdrag på helhetsbedömningen.

Vet inte alls hur det ser ut i din ras, men det bästa är nog att ta kontakt med någon kunnig i ex rasföreningen!

Är hunden såld som korrekt?

Nu har jag iofs inte staffe, men min ras ska också ha slät kort päls. Det står inget om virvlar i rasstandarden, men mig veterligen är det ingen domare som slagit ned på någon dalmatiner som haft det.

Vi köpte han som en familjemedlem att ha massa kul med,så vi tänkte inte på virvlarna,utan bara att vet bes var utan anmärkning,nu har vi dock börjat bli lite sugna på att testa och ställa ut han kanske i framtiden,men frågan är ju om virvlarna gör någon skillnad eller inte.

Jag tror inte att virvlarna gör varken till eller från. Det finns inte med som fel i rasstandarden så jag antar att det är som med vår fauve. Hon har också sådana virvlar, och det nämns aldrig. Hennes far har precis likadana virvlar och han är JWW.

helt ot, men: Vilket snygg färg på vovven! *avis* har bara rött, svart eller black and tan att välja på..... vill ha randig! :D

Vi köpte han som en familjemedlem att ha massa kul med,så vi tänkte inte på virvlarna,utan bara att vet bes var utan anmärkning,nu har vi dock börjat bli lite sugna på att testa och ställa ut han kanske i framtiden,men frågan är ju om virvlarna gör någon skillnad eller inte.

Jag tänkte mer på om ni betalade fullpris?
För virvlarna lär ha funnits när han var valp och om det är ett allvarligt fel så ska man ju få prisavdrag.
Betalade ni fullpris och virvlarna inte nämndes är det säkert helt okej :)

Jag tänkte mer på om ni betalade fullpris?
För virvlarna lär ha funnits när han var valp och om det är ett allvarligt fel så ska man ju få prisavdrag.
Betalade ni fullpris och virvlarna inte nämndes är det säkert helt okej :)

Nu är jag mer för kattavel än hund men kan verkligen virvlar räknas som ett allvarligt fel? Jag skulle inte sälja kattungar till reducerat pris pga att de hade en liknande "skönhetsmiss".

Nu är jag mer för kattavel än hund men kan verkligen virvlar räknas som ett allvarligt fel? Jag skulle inte sälja kattungar till reducerat pris pga att de hade en liknande "skönhetsmiss".

Jag antar att det beror på rasen. Jag har ju RR och om virvlarna inte är som de ska i ridgen är det avdrag som gäller.
Just därför jag menade att TS kan kontakta någon i rasföreningen som borde veta :laugh:

Skönhetsfel som gör att hunden inte kan ställas ut eller användas i avel ska innebära reducerat pris.

Ah, då missuppfattade jag dig. Då jag förstod det som att virvlar på amstaff inte skulle hindra att ställa ut så uppfattade jag det som att man skulle få reducerat pris om hunden inte var en blivande utställningsstjärna. Det lät märkligt och jag tänkte för mig själv att jag förmodligen aldrig skulle reducera ett pris på en kattunge för att den har lite vidare öron eller kortare svans än jag skulle önska.

Men nu förstod jag hur du menade. :D

Skönhetsfel som gör att hunden inte kan ställas ut eller användas i avel ska innebära reducerat pris.

Ska är ett starkt ord. I kontraktet står i de flesta fall inget om att hunden ska gå att använda i avel eller till utställning. Jag ser ingen anledning att reducera priset för den skull. Däremot tar jag inte heller mer betalt för en lovande valp. Jag säljer valparna för samma pris oavsett förutsättningar. Däremot är jag noga med att påpeka att man inte ska välja en viss valp om man har den minsta lilla tanke på avel eller utställning.

Ska är ett starkt ord. I kontraktet står i de flesta fall inget om att hunden ska gå att använda i avel eller till utställning. Jag ser ingen anledning att reducera priset för den skull. Däremot tar jag inte heller mer betalt för en lovande valp. Jag säljer valparna för samma pris oavsett förutsättningar. Däremot är jag noga med att påpeka att man inte ska välja en viss valp om man har den minsta lilla tanke på avel eller utställning.

Det kanske är olika inom olika raser också?
Inom min ras tror jag det är praxis.
(Har fått för mig det iallafall)
Alltså att man skiljer på priset för korrekt och inte korrekt.

Det som vi märkte var att priset reduceras vid tex bettfel och liknande när vi letade valp.

Jag kanske kan låna tråden o ställa en fråga?

--

Vågar jag visa upp vår jaktcocker på en inoff bara för att få en bedömning?
Jag vet ju att han absolut inte är rastypisk men skulle va kul o få höra något om vad de tycker..

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Vill gärna få tips på bra gårds och stallhund i behändigt format typ knähög . Vi har alltid haft jaktlabrador, först två tikar nu...
Svar
6
· Visningar
979
Senast: Wenniz
·
Hundavel & Ras Konstig rubrik kanske, men.... Vi förlorade vår hund under julhelgen, hon blev nästan 16 år, så det var väntat. Men ändå är vi nog lite...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 029
Senast: Digbil
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 980
Senast: ildiko
·
Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 790
Senast: Sedna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Hönstråden II