Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Det kanske är olika inom olika raser också?
Inom min ras tror jag det är praxis.
(Har fått för mig det iallafall)
Alltså att man skiljer på priset för korrekt och inte korrekt.
Det som vi märkte var att priset reduceras vid tex bettfel och liknande när vi letade valp.
Att jag snubblar på honomnej men du har ju rätt, jag vet ju att cockerfolket kommer skratta men det bjuder jag på!
Det verkar som folk inte läser sina kontrakt innan de skriver på dem.
Om inget annat angetts i avtalet (och det gör det mycket, mycket sällan) så säljs hunden som sällskapshund och ansvarar inte för sådant som inte påverkar hundens hälsa eller funktion om sällskapshund.
Tar man min hund till exempel så fick jag rabatt pga tandfel. Inte för att tandfelet gör att vi inte kan ställa ut utan för att det finns en ökad risk för tandsten, tandlossning och liknande.
Ja jag skulle då aldrig betala fullpris för sällskapshund som inte gick att ställa ut. Annat om man köper bruks/jaktvariant av de delade raserna, då är man ju ute efter något annat.
Ja det har du visserligen rätt i.
"Min" uppfödare betalar tillbaka pengar om bettet inte utvecklas rätt. Det tycker jag är bra. Men vet inte hur vanligt det är..
Ja jag skulle då aldrig betala fullpris för sällskapshund som inte gick att ställa ut. Annat om man köper bruks/jaktvariant av de delade raserna, då är man ju ute efter något annat.
Men som sagt, jag tror det är praxis inom min ras att icke-korrekta säljs billigare.
RR är ju ganska dyra och då anser iallafall jag att man självklart ska kunna använda hunden även inom utställning. Sen är det ju inte säkert att den blir någon stjärna för det men ska inte ha diskvalificerande fel.
Jag tror att vi kan vara ganska överens om att det inte finns några "ska" vad det gäller enligt kontraktet icke funktionsnedsättande fel. Det viktiga som jag ser det är att man som uppfödare är tydlig med vad man kan vänta sig av valpen och hur långt jag är villig att ersätta ev. fel. Det är också viktigt att man som valpköpare ordentligt talar om vad man förväntar sig av hundköpet, och att man inser att om man efter köpet ändrar inriktning så kan inte uppfödaren lastas för om hunden inte passar det nya.