Om man vill ställa ut sin hund....

Sv: Om man vill ställa ut sin hund....

Att jag snubblar på honom :D nej men du har ju rätt, jag vet ju att cockerfolket kommer skratta men det bjuder jag på!

De allra, allra flesta valpar säljs som "sällskapshundar" (titta i kontraktet) och då kvittar virvlar.
M

Det kanske är olika inom olika raser också?
Inom min ras tror jag det är praxis.
(Har fått för mig det iallafall)
Alltså att man skiljer på priset för korrekt och inte korrekt.

Det verkar som folk inte läser sina kontrakt innan de skriver på dem.
Om inget annat angetts i avtalet (och det gör det mycket, mycket sällan) så säljs hunden som sällskapshund och ansvarar inte för sådant som inte påverkar hundens hälsa eller funktion om sällskapshund.

Tar man min hund till exempel så fick jag rabatt pga tandfel. Inte för att tandfelet gör att vi inte kan ställa ut utan för att det finns en ökad risk för tandsten, tandlossning och liknande.

Det som vi märkte var att priset reduceras vid tex bettfel och liknande när vi letade valp.

Jag ger rabatt för sådana fel som ev. kan orsaka problem längre fram. Som bettfel, krypt etc. Inte för sådant som inte på minsta vis påverkar hundens välmående.

Att jag snubblar på honom :D nej men du har ju rätt, jag vet ju att cockerfolket kommer skratta men det bjuder jag på!

Inte skrattar cockerfolket! Lika lite som jaktcockerfolket garvar åt oss långöron på jaktprov... Dvs de missunsamma och översittarna kan säkert fälla en syrlig kommentar, men övriga är hyggliga och trevliga. Och varför ska man låta idioter diktera vad man kan och inte kan göra? Ställ du ut din jaktcocker, det är bara roligt med fler hundar och du har lika stor rätt som alla andra att få din hund bedömd!

Det verkar som folk inte läser sina kontrakt innan de skriver på dem.
Om inget annat angetts i avtalet (och det gör det mycket, mycket sällan) så säljs hunden som sällskapshund och ansvarar inte för sådant som inte påverkar hundens hälsa eller funktion om sällskapshund.

Tar man min hund till exempel så fick jag rabatt pga tandfel. Inte för att tandfelet gör att vi inte kan ställa ut utan för att det finns en ökad risk för tandsten, tandlossning och liknande.

Ja jag skulle då aldrig betala fullpris för sällskapshund som inte gick att ställa ut. Annat om man köper bruks/jaktvariant av de delade raserna, då är man ju ute efter något annat.

Men som sagt, jag tror det är praxis inom min ras att icke-korrekta säljs billigare.
RR är ju ganska dyra och då anser iallafall jag att man självklart ska kunna använda hunden även inom utställning. Sen är det ju inte säkert att den blir någon stjärna för det men ska inte ha diskvalificerande fel.

Ja jag skulle då aldrig betala fullpris för sällskapshund som inte gick att ställa ut. Annat om man köper bruks/jaktvariant av de delade raserna, då är man ju ute efter något annat.

Fast det är just det som är grejen. Du skulle förmodligen inte heller betala ett reducerat pris för en valp som inte går att ställa ut - för du är ute efter något annat. Det viktiga är att man är klart medveten om vad man köper, inte priset i sig.

För att dra det hela ett steg längre:
Ponera att en valp köps utan att det kryssas i något speciellt syfte. Den har full uppsättning mjölktänder, men när de permanenta kommer saknas någon vilket gör att den blir diskvalificerad i ringen. Ska valpköparen få tillbaka pengar?

Ja det har du visserligen rätt i. :)

"Min" uppfödare betalar tillbaka pengar om bettet inte utvecklas rätt. Det tycker jag är bra. Men vet inte hur vanligt det är..

Skillnaden är att felaktigt bett KAN påverka även en sällskapshund. Men det gör inte felaktiga hårvirvlar.

Ja det har du visserligen rätt i. :)

"Min" uppfödare betalar tillbaka pengar om bettet inte utvecklas rätt. Det tycker jag är bra. Men vet inte hur vanligt det är..

Visst är det trevligt att få tillbaka pengar, det har jag full förståelse för. Å andra sidan skulle man ju då också som valpköpare betala extra om ett fel försvinner. T.ex en sten som kommer ner sent (som man fått sänkt pris för) eller en felteckning som försvinner.

Jag tror att vi kan vara ganska överens om att det inte finns några "ska" vad det gäller enligt kontraktet icke funktionsnedsättande fel. Det viktiga som jag ser det är att man som uppfödare är tydlig med vad man kan vänta sig av valpen och hur långt jag är villig att ersätta ev. fel. Det är också viktigt att man som valpköpare ordentligt talar om vad man förväntar sig av hundköpet, och att man inser att om man efter köpet ändrar inriktning så kan inte uppfödaren lastas för om hunden inte passar det nya.

Men som sagt, jag tror det är praxis inom min ras att icke-korrekta säljs billigare.
RR är ju ganska dyra och då anser iallafall jag att man självklart ska kunna använda hunden även inom utställning. Sen är det ju inte säkert att den blir någon stjärna för det men ska inte ha diskvalificerande fel.

Men ÄR inget annat avtalat i kontraktet så gäller SKK regler och det innebär att hunden säljs som sällskapshund och uppfödaren har inget ansvar för om hunden kan användas som utställningshund eller inte.

Nej det har du rätt i.
Men som tur är så finns det seriösa uppfödare som ger sina valpköpare mer än vad SKK kräver. :)

Antar att det är upp till varje uppfödare att göra som de vill, men det är ju också upp till mig som valpköpare att avstå om jag inte tycker att priset är rimligt.

Jag brukar inte tänka på pris när det gäller hundar, anser vanligen att några tusen hit eller dit inte spelar så stor roll när man köper en liten kamrat. Men just icke-korrekta (som också brukar avelsspärras) tycker jag knappast ska säljas för samma pris som korrekta.
Jag har alltid trott att "alla" gör så, men det kanske bara gäller de uppfödare jag träffat inom min ras..

Jag tror att vi kan vara ganska överens om att det inte finns några "ska" vad det gäller enligt kontraktet icke funktionsnedsättande fel. Det viktiga som jag ser det är att man som uppfödare är tydlig med vad man kan vänta sig av valpen och hur långt jag är villig att ersätta ev. fel. Det är också viktigt att man som valpköpare ordentligt talar om vad man förväntar sig av hundköpet, och att man inser att om man efter köpet ändrar inriktning så kan inte uppfödaren lastas för om hunden inte passar det nya.

Du har rätt. Var mer att jag alltid trott att alla gör likadant, har inte ens reflekterat över att en del kanske säljer icke-korrekta valpar till fullpris.
Var och en gör som de vill, men jag tycker nog fortfarande att det känns märkligt..
:)

Hoppla! Nu är alltså alla uppfödare som inte tänker som du oseriösa...

Du resonerar utifrån ditt intresse - utställning. Allt som inte kan delta där är defekt och skall därför kosta mindre. Jag tycker att en bra konstruktion av hunden fysiskt, psykiskt och arbetsmässigt är långt viktigare, och letar därför efter valpköpare som anser samma sak.

Med ditt resonemang är en anatomiskt inkorrekt hund utan diskvalificerande fel värd fullt pris, medan en anatomiskt helt korrekt hund med t.ex vitt på fel ställe sekunda vara. Trots att hund nr. ett löper stor risk för problem, och hund nr. två har alla förutsättningar att leva länge och friskt.

För övrigt avelsspärras inte många hundar för skönhetsfel, det ska värre saker till för det.

Nej jag menade inte att alla som inte tänker som jag är oseriösa. Var inte så jag menade..

Som jag skrev förut så har jag förut trott att alla gör likadant, att alla drar av på priset om hunden inte är korrekt. Jag tycker fortfarande att det är väldigt vettigt och seriöst. Men accepterar självklart att alla väljer att göra på sitt eget vis.

Det blir mer och mer tydligt för mig att man gör på olika sätt framförallt inom olika raser. Min hund har kullsyskon som är avelsspärrade för att de har för mycket vitt, ridgefel osv. Det är helt normalt bland RR. Icke-korrekta hundar vill man inte ha i aveln och därför spärras de redan som valpar.

Jag är inte så insatt i hur man arbetar inom andra raser, håller på för fullt att sätta mig in i min egen. Du kanske kan förklara på ett trevligt sätt hur du tänker istället för att bli helt dryg?

Och så undrar jag - hur kan en anatomiskt inkorrekt hund vara utan diskvalificerande fel? Vad är det för slags standard som tillåter felaktig anatomi?
Tänker du på vissa sönderavlade raser nu? Eller hur menar du?

Drygheten läser du in själv, jag gör allt jag kan för att föra resonemanget sakligt.

Genom att inflika "seriösa" i meningen: "Men som tur är så finns det seriösa uppfödare som ger sina valpköpare mer än vad SKK kräver." blir det en syftning på att alla andra är oseriösa. Hade du skrivit; Men som tur är så finns det uppfödare som ger sina valpköpare mer än vad SKK kräver., då hade jag inte sett en sådan syftning. Medvetet eller omedvetet lägger det förra en värdering på alla som inte sänker priset.

Nåväl, tillbaka till frågan. En hund med lång, svag rygg, klen bensomme, taskig bröstkorg, över-/undervinklad, hängögon, taskig benställning etc., etc kan du ställa ut men det kan knappast ses som anatomiskt korrekt. Och nej, jag tänker inte på sönderavlade raser. Jag tänker på individer som ploppar upp när det inte blev som man tänkt sig. Hunden kommer alldeles säkert få ett S, men den får fortfarande vara med.

Senast ändrad:

Ursäkta mitt ordval, det var inte menat att tolkas så som du gjorde.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Vill gärna få tips på bra gårds och stallhund i behändigt format typ knähög . Vi har alltid haft jaktlabrador, först två tikar nu...
Svar
6
· Visningar
979
Senast: Wenniz
·
Hundavel & Ras Konstig rubrik kanske, men.... Vi förlorade vår hund under julhelgen, hon blev nästan 16 år, så det var väntat. Men ändå är vi nog lite...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 029
Senast: Digbil
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 980
Senast: ildiko
·
Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 790
Senast: Sedna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka